Motor valt uit of start niet Vectra B Z1.6XE

Forumindex Forums Techniek Ecotec Motor valt uit of start niet Vectra B Z1.6XE

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277469
    Indovidueel
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 September 2012

      Sinds kort ben ik in het bezit van een Vectra B uit 2001. Al bij de overname van de vorige eigenaar vertelde deze mij dat de auto soms iets langer nodig had voor hij startte, terwijl de startmotor wel gewoon probleemloos draaide. Nu had ik laatst in een keer het probleem dat na een lange afstand rijden de auto niet meer wilde starten nadat deze even stil had gestaan. Alleen de startmotor ging rond maar de motor wilde niet starten. Na een uur ongeveer startte de motor ineens wel, echter viel deze na een paar honderd meter rijden ineens weer uit en wilde opnieuw niet starten. Toen ik de motorkap open maakte leek de motor wel iets warmer dan normaal, of ik moet me dit verbeeld hebben. Nadat de motor weer was afgekoeld startte hij wel weer, echter durf ik er nu dus absoluut niet meer mee te gaan rijden.

      Op internet heb ik wat research gedaan en de brandstofpomp, pomprelais en het ECU worden als mogelijke oorzaken genoemd. Nu zegt iemand uit mijn straat dat hij zelf eerder denkt aan de nokkenassensor.
      Iemand die dit probleem herkent of dit ook eerder zelf heeft meegemaakt? Voordat ik ermee naar de garage ga doe ik een poging de vraag eerst hier eens stellen. Ik hoop dat het met de kosten mee gaat vallen, maar vrees er al een beetje voor..

      #18323592
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Inderdaad, kan dat ecu is defect. Ik heb hier een andere, als u wilt hebben, maar denk ik de beste is ecu uitlezen.

        #18323593
        Indovidueel
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 September 2012

          Ik ga hem idd eerst maar eens laten uitlezen. Maar jij denkt dus bij het lezen van de problemen ook richting het ECU? Iig bedankt.

          #18323594
          basss27
          Deelnemer
            Lid sinds:
            11 February 2013

            viewtopic.php?f=6&t=196975

            Hier een recent topic met info voor jou.

            #18323595
            Indovidueel
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 September 2012

              Ik heb het topic gezien en gedaan wat erin staat. Als ik de auto start blijft de naald van de toerenteller echter niet op 0 staan, deze loopt op naar ongeveer 1000 toeren en blijft ook redelijk stabiel. Is het dan uitgesloten dat het de krukassensor kan zijn?

              #18323596
              basss27
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 February 2013

                Klopt.

                Combinatie met slecht starten is volgensmij de nokkenas sensor.

                #18323597
                bart-gsi
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 July 2012

                  laat eens je benzinedruk nameten…. bij onvoldoende druk kan je brandstofpomp in de tank wel werken maar heeft je motor niet voldoende benzine om te blijven draaien.. duurt het o.a. langer dat je motor aanslaat en heb je beperkt vermogen of dat je motor dus uitvalt…
                  hier krijg je echter geen fout melding van als je pomp het niet doet.. alleen als je brandstof relais kapot is

                  nokkenas sensor kan ook idd het probleem zijn.. wil ook niet altijd een fout melding geven

                  #18323598
                  Indovidueel
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 September 2012

                    Bedankt, heb de auto bij de plaatselijke Opel dealer neergezet en zodra ze tijd hebben gaan ze ernaar kijken en zien of er iets uit te lezen valt aan (een) foutmelding(en).
                    Hoop dat het meevalt allemaal maar ja we zien wel. ;)

                    Overigens is de nokkenassensor nog geen half jaartje geleden vervangen..

                    #18323599
                    Indovidueel
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 September 2012

                      Auto staat nog altijd bij de garage. Omdat het vakantie is hebben ze maar twee monteurs helaas en een groot aanbod aan werk.
                      Gisteren is de auto in ieder geval uitgelezen en er kwamen een aantal foutmeldingen uit, twee waren gerelateerd aan elkaar en gaven dat er sprake is geweest van storing m.b.t. het functioneren van het brandstofrelais. Twee andere foutmeldingen wezen op problemen met de EGR klep wat natuurlijk gezien de leeftijd van de auto redelijk vervuild is geraakt door alle uitlaatgassen en problemen kan gaan geven.

                      Volgens mijn garage moet het zaakje daarom helemaal los worden gehaald in de hoop er zo achter te komen welk probleem/problemen er precies spelen. Om te beginnen wordt er maximaal anderhalf uur in gestoken om te kijken, mocht het nog meer werk zijn wordt ik even gebeld om te overleggen is afgesproken. Aangezien er pas volgende week tijd is om ernaar te kijken ben ik de auto nog zeker een week kwijt en ben nog niet heel veel wijzer over wat nu het probleem echt is of wat de kosten ongeveer kunnen gaan worden. :(

                      #18323600
                      ZakhooiTM
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        10 November 2013

                        @Indovidueel wrote:

                        Auto staat nog altijd bij de garage. Omdat het vakantie is hebben ze maar twee monteurs helaas en een groot aanbod aan werk.
                        Gisteren is de auto in ieder geval uitgelezen en er kwamen een aantal foutmeldingen uit, twee waren gerelateerd aan elkaar en gaven dat er sprake is geweest van storing m.b.t. het functioneren van het brandstofrelais. Twee andere foutmeldingen wezen op problemen met de EGR klep wat natuurlijk gezien de leeftijd van de auto redelijk vervuild is geraakt door alle uitlaatgassen en problemen kan gaan geven.

                        Volgens mijn garage moet het zaakje daarom helemaal los worden gehaald in de hoop er zo achter te komen welk probleem/problemen er precies spelen. Om te beginnen wordt er maximaal anderhalf uur in gestoken om te kijken, mocht het nog meer werk zijn wordt ik even gebeld om te overleggen is afgesproken. Aangezien er pas volgende week tijd is om ernaar te kijken ben ik de auto nog zeker een week kwijt en ben nog niet heel veel wijzer over wat nu het probleem echt is of wat de kosten ongeveer kunnen gaan worden. :(

                        Foutcode op brandstof relais is 9/10 keer een defect ECU. Methode om mogelijk er zeker van te zijn is onderste stekken van de ECU beetje heen en weer te halen (met beleid) terwijl de motor loopt. Flikkert hij uit : ECU! punt (of 0,9% kans op een draadbreuk)
                        Ander beetje rommelen aan het relais, als hij dan uitvalt is het relais, heb dat 1 keer meegemaakt van de 100+ ECU gevallen.

                        #18323601
                        Indovidueel
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 September 2012

                          Daar was ik al bang voor idd. Enig idee wat voor kostenplaatje er hangt aan een defect ECU? Zag dat je deze ook kunt laten reviseren via de site ECU repair en zag er op marktplaats een paar tweedehands. Of doe je er beter aan dit aan de garage over te laten? Dat EGR klep probleem moet ik sowieso daar laten doen althans bij een garage maar als dat ECU verhaal elders (veel) goedkoper kan, mocht het dat idd zijn, dan zou ik daar nog wel eens over willen denken.

                          #18323602
                          Indovidueel
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            25 September 2012

                            Vandaag de bevestiging gekregen dat het inderdaad om het ECU gaat dat het probleem veroorzaakt. De Opel dealer dacht eerst nog dat er verder geen problemen waren en dat het een eenmalig en toevallig gebeuren was dat ik last had gehad van motoruitval. De monteur had de foutcodes gewist en liet de motor een hele tijd stationair draaien, geen enkel probleem. Daarna wilde hij nog even een proefritje maken om een laatste controle te doen en dan kon ik de auto gewoon weer ophalen. Echter belde de dealer me een uurtje later op dat de monteur ook was gestrand en dat ze na de auto terug naar de garage te hebben gesleept, eerst nog dachten aan een defecte brandstofpomp maar dat ze het er nu wel over eens zijn dat het het ECU is.
                            Deze geeft namelijk bij een warm wordende motor geen massa meer aan het brandstofpomprelais waardoor de brandstofpomp uitvalt. Nieuw gaat bij de dealer zo’n 1900 euro kosten incl BTW, bij een vakgarage ook minstens 500 a 1000 euro..

                            De man van de dealer zei nog dat een massakabeltje trekken van het brandstofpomprelais naar de accu ook het probleem kan oplossen omdat deze dan wel massa heeft. Alleen mocht hij dit eigenlijk niet adviseren of zelf doen vertelde hij.
                            Ik vraag mij af of dit wel een goede en veilige oplossing is? Blijft de brandstofpomp dan nooit doorgaan indien de motor uit valt of in een noodsituatie als deze niet meer op een normale manier vanuit het ECU wordt aangestuurd?

                            Of is een tweedehands ECU een betere optie? *durftevragen* :?:

                            #18323603
                            liviu2004
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              6 April 2014

                              Een andere ecu heeft altijd een risico, beter na ecu vervangen, plaats de ecu niet op de motor.

                              #18323604
                              bart-gsi
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                7 July 2012

                                Zul je de kabelboom moeten verlengen en naar binnen leggen…

                                Ecu kun je voor naar liviu of zakhooi.. Is goedkoper dan welke garage ook.. En heb je geen gezeik met 2e hands ecu’s waar je de vraag hebt of ze het doen of niet..

                                #18323605
                                Indovidueel
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  25 September 2012

                                  Nog even een vraagje: Ik rij nu dus tijdelijk wel met een doorgelust brandstofpomprelais (alleen wanneer ik een langere rit uit noodzaak moet maken steek ik het kabeltje erin omdat anders de pomp continu op volle toeren draait, voor een kort ritje gok ik het er zo op) totdat het ecu vervangen wordt. Nu had ik gisteren dat de auto even begon te stotteren tijdens het optrekken toen de motor wat warmer werd, alsof de motor eigenlijk uitviel maar daarna weer begon te lopen. Kan dit ook wanneer het brandstofrelais is doorgelust of komt dit juist daardoor?

                                  #18323606
                                  bart-gsi
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    7 July 2012

                                    ik denk een combinatie van.. omdat je nu een soort van bypass hebt met je ECU en brandstof relais…
                                    maar wanneer is binnenkort dat je ECU vervangen wordt??

                                    #18323607
                                    Indovidueel
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      25 September 2012

                                      Dat is even afhankelijk van wanneer het aan beide kanten schikt (heb een aanbod gekregen van een forumuser). ;)

                                      #18323608
                                      bart-gsi
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        7 July 2012

                                        aahh ok…

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.