Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Motor valt uit of start niet Vectra B Z1.6XE
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 juli 2016 om 04:54 #17277469
Sinds kort ben ik in het bezit van een Vectra B uit 2001. Al bij de overname van de vorige eigenaar vertelde deze mij dat de auto soms iets langer nodig had voor hij startte, terwijl de startmotor wel gewoon probleemloos draaide. Nu had ik laatst in een keer het probleem dat na een lange afstand rijden de auto niet meer wilde starten nadat deze even stil had gestaan. Alleen de startmotor ging rond maar de motor wilde niet starten. Na een uur ongeveer startte de motor ineens wel, echter viel deze na een paar honderd meter rijden ineens weer uit en wilde opnieuw niet starten. Toen ik de motorkap open maakte leek de motor wel iets warmer dan normaal, of ik moet me dit verbeeld hebben. Nadat de motor weer was afgekoeld startte hij wel weer, echter durf ik er nu dus absoluut niet meer mee te gaan rijden.
Op internet heb ik wat research gedaan en de brandstofpomp, pomprelais en het ECU worden als mogelijke oorzaken genoemd. Nu zegt iemand uit mijn straat dat hij zelf eerder denkt aan de nokkenassensor.
Iemand die dit probleem herkent of dit ook eerder zelf heeft meegemaakt? Voordat ik ermee naar de garage ga doe ik een poging de vraag eerst hier eens stellen. Ik hoop dat het met de kosten mee gaat vallen, maar vrees er al een beetje voor..26 juli 2016 om 05:20 #18323592Inderdaad, kan dat ecu is defect. Ik heb hier een andere, als u wilt hebben, maar denk ik de beste is ecu uitlezen.
26 juli 2016 om 16:00 #18323593Ik ga hem idd eerst maar eens laten uitlezen. Maar jij denkt dus bij het lezen van de problemen ook richting het ECU? Iig bedankt.
26 juli 2016 om 17:29 #18323594Hier een recent topic met info voor jou.
26 juli 2016 om 19:11 #18323595Ik heb het topic gezien en gedaan wat erin staat. Als ik de auto start blijft de naald van de toerenteller echter niet op 0 staan, deze loopt op naar ongeveer 1000 toeren en blijft ook redelijk stabiel. Is het dan uitgesloten dat het de krukassensor kan zijn?
26 juli 2016 om 19:13 #18323596Klopt.
Combinatie met slecht starten is volgensmij de nokkenas sensor.
26 juli 2016 om 19:17 #18323597laat eens je benzinedruk nameten…. bij onvoldoende druk kan je brandstofpomp in de tank wel werken maar heeft je motor niet voldoende benzine om te blijven draaien.. duurt het o.a. langer dat je motor aanslaat en heb je beperkt vermogen of dat je motor dus uitvalt…
hier krijg je echter geen fout melding van als je pomp het niet doet.. alleen als je brandstof relais kapot isnokkenas sensor kan ook idd het probleem zijn.. wil ook niet altijd een fout melding geven
27 juli 2016 om 05:57 #18323598Bedankt, heb de auto bij de plaatselijke Opel dealer neergezet en zodra ze tijd hebben gaan ze ernaar kijken en zien of er iets uit te lezen valt aan (een) foutmelding(en).
Hoop dat het meevalt allemaal maar ja we zien wel. ;)Overigens is de nokkenassensor nog geen half jaartje geleden vervangen..
10 augustus 2016 om 10:51 #18323599Auto staat nog altijd bij de garage. Omdat het vakantie is hebben ze maar twee monteurs helaas en een groot aanbod aan werk.
Gisteren is de auto in ieder geval uitgelezen en er kwamen een aantal foutmeldingen uit, twee waren gerelateerd aan elkaar en gaven dat er sprake is geweest van storing m.b.t. het functioneren van het brandstofrelais. Twee andere foutmeldingen wezen op problemen met de EGR klep wat natuurlijk gezien de leeftijd van de auto redelijk vervuild is geraakt door alle uitlaatgassen en problemen kan gaan geven.Volgens mijn garage moet het zaakje daarom helemaal los worden gehaald in de hoop er zo achter te komen welk probleem/problemen er precies spelen. Om te beginnen wordt er maximaal anderhalf uur in gestoken om te kijken, mocht het nog meer werk zijn wordt ik even gebeld om te overleggen is afgesproken. Aangezien er pas volgende week tijd is om ernaar te kijken ben ik de auto nog zeker een week kwijt en ben nog niet heel veel wijzer over wat nu het probleem echt is of wat de kosten ongeveer kunnen gaan worden. :(
10 augustus 2016 om 17:44 #18323600@Indovidueel wrote:
Auto staat nog altijd bij de garage. Omdat het vakantie is hebben ze maar twee monteurs helaas en een groot aanbod aan werk.
Gisteren is de auto in ieder geval uitgelezen en er kwamen een aantal foutmeldingen uit, twee waren gerelateerd aan elkaar en gaven dat er sprake is geweest van storing m.b.t. het functioneren van het brandstofrelais. Twee andere foutmeldingen wezen op problemen met de EGR klep wat natuurlijk gezien de leeftijd van de auto redelijk vervuild is geraakt door alle uitlaatgassen en problemen kan gaan geven.Volgens mijn garage moet het zaakje daarom helemaal los worden gehaald in de hoop er zo achter te komen welk probleem/problemen er precies spelen. Om te beginnen wordt er maximaal anderhalf uur in gestoken om te kijken, mocht het nog meer werk zijn wordt ik even gebeld om te overleggen is afgesproken. Aangezien er pas volgende week tijd is om ernaar te kijken ben ik de auto nog zeker een week kwijt en ben nog niet heel veel wijzer over wat nu het probleem echt is of wat de kosten ongeveer kunnen gaan worden. :(
Foutcode op brandstof relais is 9/10 keer een defect ECU. Methode om mogelijk er zeker van te zijn is onderste stekken van de ECU beetje heen en weer te halen (met beleid) terwijl de motor loopt. Flikkert hij uit : ECU! punt (of 0,9% kans op een draadbreuk)
Ander beetje rommelen aan het relais, als hij dan uitvalt is het relais, heb dat 1 keer meegemaakt van de 100+ ECU gevallen.11 augustus 2016 om 01:53 #18323601Daar was ik al bang voor idd. Enig idee wat voor kostenplaatje er hangt aan een defect ECU? Zag dat je deze ook kunt laten reviseren via de site ECU repair en zag er op marktplaats een paar tweedehands. Of doe je er beter aan dit aan de garage over te laten? Dat EGR klep probleem moet ik sowieso daar laten doen althans bij een garage maar als dat ECU verhaal elders (veel) goedkoper kan, mocht het dat idd zijn, dan zou ik daar nog wel eens over willen denken.
17 augustus 2016 om 01:47 #18323602Vandaag de bevestiging gekregen dat het inderdaad om het ECU gaat dat het probleem veroorzaakt. De Opel dealer dacht eerst nog dat er verder geen problemen waren en dat het een eenmalig en toevallig gebeuren was dat ik last had gehad van motoruitval. De monteur had de foutcodes gewist en liet de motor een hele tijd stationair draaien, geen enkel probleem. Daarna wilde hij nog even een proefritje maken om een laatste controle te doen en dan kon ik de auto gewoon weer ophalen. Echter belde de dealer me een uurtje later op dat de monteur ook was gestrand en dat ze na de auto terug naar de garage te hebben gesleept, eerst nog dachten aan een defecte brandstofpomp maar dat ze het er nu wel over eens zijn dat het het ECU is.
Deze geeft namelijk bij een warm wordende motor geen massa meer aan het brandstofpomprelais waardoor de brandstofpomp uitvalt. Nieuw gaat bij de dealer zo’n 1900 euro kosten incl BTW, bij een vakgarage ook minstens 500 a 1000 euro..De man van de dealer zei nog dat een massakabeltje trekken van het brandstofpomprelais naar de accu ook het probleem kan oplossen omdat deze dan wel massa heeft. Alleen mocht hij dit eigenlijk niet adviseren of zelf doen vertelde hij.
Ik vraag mij af of dit wel een goede en veilige oplossing is? Blijft de brandstofpomp dan nooit doorgaan indien de motor uit valt of in een noodsituatie als deze niet meer op een normale manier vanuit het ECU wordt aangestuurd?Of is een tweedehands ECU een betere optie? *durftevragen* :?:
17 augustus 2016 om 04:14 #18323603Een andere ecu heeft altijd een risico, beter na ecu vervangen, plaats de ecu niet op de motor.
17 augustus 2016 om 15:12 #18323604Zul je de kabelboom moeten verlengen en naar binnen leggen…
Ecu kun je voor naar liviu of zakhooi.. Is goedkoper dan welke garage ook.. En heb je geen gezeik met 2e hands ecu’s waar je de vraag hebt of ze het doen of niet..
20 augustus 2016 om 15:42 #18323605Nog even een vraagje: Ik rij nu dus tijdelijk wel met een doorgelust brandstofpomprelais (alleen wanneer ik een langere rit uit noodzaak moet maken steek ik het kabeltje erin omdat anders de pomp continu op volle toeren draait, voor een kort ritje gok ik het er zo op) totdat het ecu vervangen wordt. Nu had ik gisteren dat de auto even begon te stotteren tijdens het optrekken toen de motor wat warmer werd, alsof de motor eigenlijk uitviel maar daarna weer begon te lopen. Kan dit ook wanneer het brandstofrelais is doorgelust of komt dit juist daardoor?
20 augustus 2016 om 15:46 #18323606ik denk een combinatie van.. omdat je nu een soort van bypass hebt met je ECU en brandstof relais…
maar wanneer is binnenkort dat je ECU vervangen wordt??20 augustus 2016 om 16:27 #18323607Dat is even afhankelijk van wanneer het aan beide kanten schikt (heb een aanbod gekregen van een forumuser). ;)
20 augustus 2016 om 16:38 #18323608aahh ok…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.