Motor valt na enkele seconden stationair draaien uit.

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Motor valt na enkele seconden stationair draaien uit.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18548040
    Oblivion
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 October 2023

      Hallo allemaal!

      Ik ben nieuw hier maar ben al meermaals geholpen door dit forum, waarvoor dank!

      Mijn auto is een Agila A (H00) 1.2 16V benzine met 208000km op de teller uit 2000. Ik heb er zelf al meerdere herstellingen met succes aan uitgevoerd de voorbij jaren, maar mijn probleem nu is wel het grootste dat ik tot nu toe tegenkwam. Een dikke maand geleden ging het motorblok lampje branden. Of het is te zeggen: wisselden het motorblok lampje en het onderhoud lampje elkaar af, zonder al te veel problemen bij het rijden. Koppig als ik ben ga ik dan niet direct naar de garagist, maar zoek het zelf uit. Ik heb hem nog steeds niet laten uitlezen. Tot overmaat van ramp ben ik er begin deze maand nog naar het zuiden van Frankrijk mee gereden, de bergwegen deden er niet goed aan. Daar zijn de echte problemen begonnen. Daar is hij echt beginnen stilvallen. De eerste keren waren het ergst, daar mijn stuur blokkeerde. Bij het uitvallen lichtten het accu lampje, het olie lampje en het EPS lampje op, samen met het motorblok lampje dat sowieso al brandde tijdens het rijden. Het leek mij in die eerste weken dat hij goed startte na lang stilstaan (bv op een werkdag), goed reed dan (tot bv de supermarkt), daar een half uur stilstaan en dan kwamen de problemen. Idem in Frankrijk, dat ik ipv dat kort ritje naar de supermarkt soms wel honderden km’s reed zonder problemen, stilstaan en dan was het er. In Frankrijk stak ik een andere bobine (2e hands). Uiteindelijk zorgde die er alleen voor dat mijn stuur toch op zijn minst niet meer blokkeerde bij het uitvallen. Het is daarna ook dat het uitvallen zich ook begon voor te doen na een tijd rijden ipv direct na het aanzetten. De motor viel op de snelweg niet volledig af, maar ik had geen vermogen meer en de toerentalwijzer viel naar nul. Soms kwam het vermogen terug na enkele seconden, soms niet en moest ik op de pechtstrook afzetten en terug aanzetten. Tijdens het rijden snokte het soms en zag ik de toerentalwijzer even een klein beetje terugvallen om dan toch weer te werken. Gelukkiglijk viel de motor geen enkele keer weg op het langste stuk van meer dan 500km, zij het wel in een slakkengang van 105km/u (aanvaardbaar). Na tanken in Luxemburg waren de laatste 280km weer problematisch en moest ik het grootste deel aan 90km/u rijden. Maar goed, auto ‘gerepatrieerd’, het sleutelen kon beginnen.

      Ik had voor ik vertrok al een nieuwe bobine, 4 nieuwe bougies en een EGR-klep besteld, die kwamen jammer genoeg niet op tijd aan voor mijn reis. Terug thuis verving ik de EGR-klep (met bijvullen van de koelvloeistof nadien). Geen verandering. Ik bestelde 4 verstuivers, een oliefilter en een lambdasonde. 4 nieuwe verstuivers en een nieuwe oliefilter, de lambdasonde kreeg ik niet los en is nu echt wel kapot, dus afgekoppeld. Geen verandering. Ondertussen verving ik de 2ehands bobine met de nieuwe en stak ik 4 nieuwe bougies. Geen verandering. Ik bestelde dan een krukassensor, nokkenassensor, luchtmassasensor en brandstofpomp. Die kwamen gisteren toe. De sensors vervangen, en ook nog de olie ververst. Wel verandering, in de slechte zin, en hoe: ik kreeg de motor niet aan de praat gisterenavond. Vandaag kon ik niet naar het werk, dus nog eens gezocht wat ik eraan kon doen. De nokkenassensor is blijkbaar een gevoelig ding en ik dacht misschien wel dat die niet helemaal goed zat. Dus stak ik die wat beter (ik had het gevoel dat die scheef trok bij het aanspannen van het boutje), dus sensor goed steken en niet te veel aandraaien zodat die niet scheef trok. Hoera, de motor startte. MAAR, nu valt de motor uit na enkele seconden stationair draaien, of ik nu gas geef of niet, tot 4000 toeren, maakt niet uit. Het motorblok lampje brandt nog steeds constant (maar dat kan door die kapotte lambdasensor komen). Bij het uitvallen branden dezelfde lichtjes (EPS, olie en accu) + het ABS lichtje (dat is nieuw).

      Ik heb ook nog een nieuwe klopsensor liggen, maar maar 1 en ik heb er 2 nodig, amateur die ik ben. Ik kan ook nog de brandstofpomp vervangen (nieuwe heb ik liggen). Ik ben ook van plan een OBD 2 scanner aan te schaffen.

      Ook moet ik zeggen dat ik een jaar geleden de startmotor verving, dat ik 3 jaar geleden de waterpomp verving, en dat ik mijn dynamo een jaar of 5 geleden verving door een nieuwe.

      Wat kan het nog zijn? De katalysator? De roetfilter? Een zekering? De pakking? Luchtfilter?

      #18548089
      bandido
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 February 2010

        En nog steeds niet laten uitlezen ?

        Dan kloot maar verder :good:

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.