Motor slaat af tijdens rit

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Motor slaat af tijdens rit

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17261346
    Het Beest
      Lid sinds:
      21 October 2013

      Betreft : Opel Astra van 29 september 2000. 1,8 16V sport
      Heb luchtfilter en bougies vervangen, olie ververst. Boubine-unit (is vorig jaar vervangen) uitermate voorzichtig verwijderd en weer gemonteerd.
      Na de onderhoudsbeurt starten zonder problemen.
      Bij eerste rit na zo’n 3 km tijdens het rijden ; motor valt uit en alle lampjes die oplichten bij “op contact zetten” gaan branden. Startmotor draait, maar motor gaat niet aan. Na 10 a 15 min. wachten weer probleemloos kunnen starten.
      Dus naar garagebedrijf. De storing doet zich toevallig recht voor de deur van de garage nogmaals voor.
      Bij uitlezen geen toegang tot computer te krijgen. Men vreest voor computerstoring. Auto staat nu bij garage. Zal morgen denkelijk uitslag krijgen.
      Dit probleem bij iemand bekend?

      #18180996
      astraminator
      Deelnemer
        Lid sinds:
        13 August 2004

        Heb ongeveer hetzelfde bij een 1.4 gehad.
        Auto is van familie die verder weinig tot geen kennis van auto’s hebben. Bij hun wilde de auto niet starten en na tijdje wachten werkte alles weer normaal. Hiermee zijn ze ook naar de garage gegaan die o.a. bougiekabels en bougie’s vervangen hebben zonder enig resultaat. Hiermee hebben ze bijna een half jaar rondgereden met geregeld afslaan van de motor, en wachten en weer normaal lopen. Garage kon niks vinden en dus bleef het probleem bestaan.
        Ze wilde de auto verkopen vanwege dit probleem. Ik heb toen een nieuwe onstekingsmodule ( niet origineel opel koste ca 35,- euro) besteld en die gemonteerd. Vanaf die tijd is het probleem verholpen.

        Je kan proberen om zodra de motor afslaat een bougiekabel los te trekken en even tegen de massa te houden. Daarna weer monteren en proberen te starten. Op de een of andere manier werkte dit bij mijn familie zijn auto ook.

        Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
        Succes

        #18180997
        Het Beest
          Lid sinds:
          21 October 2013

          Deze motor heeft GEEN bougiekabels, maar een boubine-unit die op de bougies wordt geplaatst. Probleem denkelijk niet vergelijkbaar. Evenzeer bedankt voor de reactie. Als ik bericht van de garage heb zal ik hun bevindingen en mogelijke oplossing hier kenbaar maken.

          #18180998
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Meestal is dit de EGR klep, krukassensor of gasklep/stappenmotor.
            Heb je een X18XE1 of een Z18XE? Bij de z18xe, is het de egr of krukassensor.

            Mocht je een x18xe1 hebben is de kans ook groot dat je ecu is overleden.

            Laten repareren of een vrijgegeven zoeken van een X20XEV, X18XE1, X20XER.

            #18180999
            Het Beest
              Lid sinds:
              21 October 2013

              ’t Is een Z18XE
              Hoop dat het zo’n simpele sensor is, maar dat hoor ik morgen wel.
              Thanks voor de info.

              #18181000
              Het Beest
                Lid sinds:
                21 October 2013

                Volgens de garage ECU (computer) kapot. Bij warme motor wordt benzinepomp uitgeschakeld. Reparatie zou zo’n € 750.- gaan kosten.
                Ik moet BEIDE sleutels aanleveren. Waar kun je zo’n vrijgegeven ECU ergens uithalen? En hoe gaat het dan in zijn werk met de sleutels?

                #18181001
                Haasje17
                Moderator
                  Lid sinds:
                  8 September 2009

                  Z18xe is enkel uit te wisselen met z18xe ecu. Vianebay wel een vrijgegeven nemen anders moet je immobiliseer en transponeert ook over zetten en erbij hebben. Kunnen ze hem nu wel uitlezen? Anders zou ik eerst krukassensor toch maar eens vervangen. Als die uitvalt kun je hem dan meteen weer starten?

                  #18181002
                  Het Beest
                    Lid sinds:
                    21 October 2013

                    Nee, als hij uitvalt, dan duurt het een tijdje voor de motor weer start (de startmotor doet het direct, maar de motor slaat niet aan). Moet ik de garage morgen vragen eerst de krukassensor te vervangen voordat men de computer gaat opsturen?

                    #18181003
                    TRPower
                      Lid sinds:
                      13 October 2008

                      Uitvallen bij warme motor is 90% de krukassensor

                      Al willen de ecu”s ook wel s kapot gaan

                      #18181004
                      Het Beest
                        Lid sinds:
                        21 October 2013

                        Mijn garage heeft me verzekerd dat zij de krukassensor hebben getest en dat deze nog in orde is. Lang leve de moderne elektronica! Ik heb ook nog een antieke Vespa motorscooter van 1963. Wat een genot om daar aan te sleutelen! -offtopic

                        #18181005
                        Haasje17
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          8 September 2009

                          als die uitvalt start die dan meteen weer als je het contact omdraaid of moet je dan een tijdje wachten.

                          #18181006
                          Het Beest
                            Lid sinds:
                            21 October 2013

                            tijd wachten

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.