Monza zonder stabiel draaisnelheid

Forumindex Forums Modellen Senator, Monza en Commodore, Rekord, KAD Monza zonder stabiel draaisnelheid

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #17254706
    klasse1985
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 March 2009

      Hallo allemaal. Sinds inmiddels 5 jaar rijd ik monza. Ook het onderhoud doe ik zelf. Over het algemeen gaat dit goed, echter ik zit nu met een waar ik echt niet meer uit kom.
      Vlak voor kerst startte ik ’s ochtends mijn Monza zonder problemen. Echter toen ging de motor raar doen.
      De draaisnelheid van de motor houd steeds een aantal seconden in en dan gaat hij weer zoals het normaal zal horen lopen voor een paar seconden. Dit blijft zich continue herhalen.
      Het maakt hierbij niet uit hoeveel gas er gegeven wordt.
      Het is een opel monza 3.0 E A2 uit 1984.
      Dit met he L-Jetronic injectiesyteem.
      Wat ik allemaal al geprobeerd heb:
      – Injectors vervangen voor m’n reserve
      – LMM vervangen
      – Drukregelaar injectiesysteem vervangen
      – Regeleenheid onsteking vervangen (echter nieuwe was stuk)
      – Bougiekabels vervangen
      – Alle bougies nagekeken op vervuiling en of deze vonken.
      – Verdeler/vervroegers nagekeken en gesmeerd
      – Vervolgens leek het mij toch meer benzine kwestie en keek of hij voldoende benzine kreeg
      en zowaar: na het lostrekken van de benzine opvoer leiding en het handmatig starten
      van de benzine pomp op de LMM. Kwam er na een aantal seconden bijna alleen nog maar bubbels uit.
      Dus ik dacht nou simpel: benzinepomp in puin gedraaid. (jaar geleden voor oost-europees model)
      Nieuwe benzinepomp gehaald. Echter hierna exact het zelfde symptoom, alleen nog maar bubbels.
      Spanning nagemeten op pomp. Deze was meer dan 12 V dus ok.
      Aanzuigleiding uit tank gehaald, misschien zit het filter in de tank verstopt. Niet verstopt. Aanzuigleiding in wasbak gecontroleerd op dichtheid ook OK.
      En nu? Misschien blijft er lucht zitten in pomp? Na het loshalen van de pomp uit zijn beugel, de pomp kwart slag gedraaid en zowaar: hierna een goede stroom benzine.
      Alles weer in elkaar gezet. Starten: nogsteeds hetzelfde symptoom van een onregelmatig toerental. Terwijl de benzine goed blijft lopen (dit verschillende keren gecheckt)
      Nu lig ik er even uit……
      Heeft 1 van jullie nog een idee?
      Ook hiervan nog even een filmpje gemaakt voor de duidelijkheid:

      [youtube:37s28r3x]http://www.youtube.com/watch?v=skWKmVGFb-s[/youtube:37s28r3x]

      Let niet op het lekke uitlaatspruitstukpakkinkje :angel dit komt snel.

      #18098799
      fluks
      Deelnemer
        Lid sinds:
        20 October 2005

        zou eerst die pakking maar eens vervangen mischien lekt hij bij de inlaatkanalen ook wel
        symtonen lijken wel wat op valse lucht op de omloopklep die niet goed reageert

        #18098800
        chriske
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 October 2008

          heb dit ook ongeveer gehad en was ergens valse lucht
          heb ook lang gezocht
          de mijne was wel een 2.5E

          #18098801
          postbusmanta
          Deelnemer
            Lid sinds:
            5 July 2004

            Kijk ook goed je slang tussen de LMM en het gasklephuis na. (demonteren en uitrekken en goed kijken)

            #18098802
            Anoniem
              Lid sinds:
              1 January 1970

              Hij tikt aardig zeg, Klinkt mij als een lekke klepstoter(s)

              #18098803
              klasse1985
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 March 2009

                Ik zal de in/uitlaatpakking maar gaan vervangen idd. Toen ik zelf het filmpje bekeek schrok ik ook wel van het geluid!
                zal eens kijken waar ik die het snelst kan krijgen.
                Slang van LMM naar gasklep heb ik al grondig geinspecteerd.
                Ook klepstoters zijn onlangs vervangen. Dacht zelf ook dat er eentje lek was.
                Maar bleek later toch uitlaatpakking te zijn na en aanbrengen van wat gun gum als noodoplossing. :???:
                Misschien toen dat eraf viel heeft het ook wel m’n inlaatgedeelte van de pakking vernield.
                Bedankt voor de tips alvast iig.

                #18098804
                klasse1985
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  5 March 2009

                  Hallo,
                  Vandaag de spruitstuk pakking vervangen. Helaas motor loopt nog exact hetzelfde als van te voren.
                  Iemand nog een idee?

                  #18098805
                  Anoniem
                    Lid sinds:
                    1 January 1970

                    Lees al dat je aardig aan het zoeken bent geraakt door die onregelmaat in het blok :shock:

                    Probeer eens tijdens draaiende motor, door telkens een bougiekabel los te koppelen, om te horen of de onregelmatigheden gelijk blijft bij de andere 5 cilinders :hmmz

                    #18098806
                    GSE
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      5 August 2006

                      Nokkenas goed?

                      Als deze gaar is doet 1 cil niet goed mee en krijg je ook dat zagen je stationair regelaar blijft dan vol gas aan het regelen.

                      Heb dit zelf nl ook ooit eens gehad..

                      #18098807
                      klasse1985
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 March 2009

                        Hoi,
                        bougiekabels stuk voor stuk lostrekken geprobeerd enkele dagen geleden. Is niet echt een verschil in te ontdekken.
                        De nokkenas……….. hoe kan ik die controleren zonder de kop te verwijderen?

                        #18098808
                        GSE
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          5 August 2006

                          Compressie test

                          En nog makkelijker is:
                          Klepdeksel los en laten een kapje over de ketting of stuk karton of net wat en kijk maar…naar de bewegingen die de stoters/tuimelaars maken..

                          Als de motor koud is en de olie dik hoef je geen kapje te nemen,alleen bij warm blok en de olie zo dun als zeik krijg je zo,n gevet zak in no time.

                          Dop wel je carteronluchting ff af anders gaat ie zo in toeren liggen draaien,en dat wil je niet hebben.

                          #18098809
                          klasse1985
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            5 March 2009

                            Net voor de test eens een stroboscoop van een collega geleend.
                            En wat blijkt?…
                            Die knippert op z’n minst onregelmatig wanneer hij niet goed loopt..
                            bobine een stuurapparaat had ik al vervangen voor reserve…
                            Hall-gever op z’n eind denk ik dan…….
                            Nog even verder kijken…

                            #18098810
                            klasse1985
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              5 March 2009

                              Ik deed blijkbaar iets verkeerd met de stroboscoop. Later wel weer bij elke vonk een flits.
                              Ontsteking goed op tijd gezet. (vacuum vevroeger los en gasklepschakelaar doorverbonden)
                              Zal morgen nog eens de compressie meten ivm het nokkenas verhaal.
                              Ik had altijd al op de 2e cilinder 9 bar ipv 11 bar.
                              Misschien dat dit verder verslechterd is. Eigenlijk ook geen idee hoe kritisch dit is.
                              Weten jullie dit?
                              Lijkt mij dat als dit de oorzaak zou zijn hij continue slecht zou moeten lopen……

                              #18098811
                              Ghanz
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                31 July 2005

                                mogelijk inderdaad een versleten nokkenstok, maar dacht dat dit voornamelijk voorkwam
                                bij de laatste cilinders.

                                daarom verwacht ik eerder een lucht probleem, motor corrigeert contstant.

                                of een klepstoter die niet juist mee doet
                                (bij cilinder 2 dan vermoedelijk)

                                kleppendeksel eraf, zoals gse al meld, en dan inderdaad goed kijken,
                                luchtbellen bij een stoter = misse boel, ook dit komt soms voor

                                #18098812
                                klasse1985
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  5 March 2009

                                  Kan het niet iets zijn met de computer dat deze zijn toerental niet correct berekend voor de injectors
                                  heb niet zo heel veel verstand ervan op dat gebied.
                                  Wel alle testen uitgevoerd met een volt/ohm meter zoals beschreven in het handboek dus bekabeling moet goed zijn.
                                  Compressie getest en deze is voor alle cilinders nogsteeds 11.
                                  Behalve de 2e deze is 9 zoals voorheen. Echter dit is al sinds ik hem kocht dus of dat het nou is.
                                  Ga nu nog even draaien zonder kleppendeksel en dan goed kijken.

                                  #18098813
                                  klasse1985
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    5 March 2009

                                    Zonder kleppendeksel gedraaid.
                                    Alle klepstoters gaan met dezelfde regelmaat op en neer.
                                    Heb het geprobeerd te filmen echter dat gaat zo snel dat de camera het niet bij houd zodat het lijkt dat ze stil staan.
                                    Ook geen bubbels gezien bij de klepstoters.
                                    Wel een paar hele kleine bubbeltjes af en toe naast de klepsteel…………
                                    Waarschijnlijk dus op de uitlaatkleppen kon het niet precies zien…. Verstopte uitlaat…..??

                                    #18098814
                                    Ghanz
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      31 July 2005

                                      versleten nokkenas? gaat alles even ver op en neer?

                                      #18098815
                                      klasse1985
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        5 March 2009

                                        Ik denk niet dat mijn nokkenas versleten is. Alle tuimelaars gaan even ver op en neer. Ook gevoelt bovenop elke tuimelaar voor speling in het op en neer gaan en niks gevonden.
                                        Net achter gekomen dat indien ik mijn voorste uitlaatpijp een stukje los draai het symptoom drastisch vermindert en zelfs normaal rijden mogelijk is.
                                        Lijkt mij dat mijn uitlaat dus verstop zit.
                                        Lekker is dat. uitlaat is net 2 jaar oud

                                        #18098816
                                        Ghanz
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          31 July 2005

                                          verstopte uitlaat….? hmz.. dan moet er toch meer aan de hand zijn, zo`n ding zit zo niet dicht

                                          #18098817
                                          klasse1985
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            5 March 2009

                                            Ja dat ben ik met je eens ghanz.
                                            Was blij dat ie even normaal deed. Later vanuit koud starten had ie weer hetzelfde.
                                            Kom er zelf niet uit. Ga maar eens een goede monteur zoeken.

                                            #18098818
                                            chriske
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              31 October 2008

                                              is het een automaat anders de lucht slangetjes eens controleren

                                              of bouten aan de uitlaat pakking eens steviger aandraaien
                                              had de mijne ook goed aangedraaid maar na 1 keer starten kon ik ze opnieuw aandraaien

                                              grtz

                                              #18098819
                                              fluks
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                20 October 2005

                                                uitlaat verstopt kan wel heb het zelf een keer meegemaakt dat de pijp binnen in de demper verrot was
                                                demper zag er vanbuiten nog goed uit maar wel een grote prop demperwol in de pijp

                                                #18098820
                                                klasse1985
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  5 March 2009

                                                  En met die prop wol die je uitlaat verstopte liep ie toen ook slecht?

                                                  #18098821
                                                  fluks
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    20 October 2005

                                                    jep was bij een e kadett om de haverklap motorstoringslampje aan met telkens een andere foutcode
                                                    kwam er achter toen er een pluk wol uit de einddemper hing

                                                    #18098822
                                                    Ghanz
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      31 July 2005

                                                      tja.. keer proberen met de voorpijp los gekoppeld kan geen kwaad…

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.