Mokka X Motorstoring na foute branstof te hebben getankt

Forumindex Forums Modellen Mokka Mokka X Motorstoring na foute branstof te hebben getankt

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18354987
    rg6
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 December 2014

      Beste Opel rijders,

      Ik zit met de handen in de haren zeg maar nadat er bij vergissing een 5 tal liter diesel (getankt voor 10 euro) in de benzine tank van mijn nieuwe Mokka X is gegaan. De vergissing kwam pas aan het licht 4 km verder toen de motor raar begon te doen. Wagen werd veilig aan de kant gezet en stilgelegd. Takeldienst heeft de wagen tot bij de garage gebracht. Om een lang verhaal kort te maken… De benzinetank werd leeggehaald, gereinigd zeg maar en het cleaning proces voltrokken. Ondertussen zijn er 300 km mee gereden ( met de correcte brandstof) maar de wagen staat terug in de garage… verdict : motorstoring, meer bepaald compressie verlies op 2 cilinders (voelbaar bij stationair draaien), oliepeil probleem… olie verbranding en ook nog een katalysator fout melding.

      Bij aankoop van de nieuwe Mokka X heb ik het Opel care pakket aangeschaft dat ons een garantie dekking van 5 jaar bied. Jammer genoeg zullen we geen dekking kunnen genieten daar het gaat om het falen van de techniek door een menselijke vergissing, aldus de eerdere woorden van de garage. Nu die menselijke vergissing is heel snel gemaakt door het ontbreken van een soort klep thv de vul mond, die zonder moeite een vulpistool van diesel toelaat, en duidelijke informatie  aan de binnenzijde van de tankklep aangaande het soort brandstof .

      Straks hebben we een gesprek met de garagist… Mijn vraag aan het forum is welke volgende stappen/voorstellen ik zou kunnen zetten/doen om een financiële kater te voorkomen. De garagist zal waarschijnlijk de motor moeten openen (jammer wagen heeft amper 2400 km op de teller) om te kijken wat er juist aan de hand is… dan de herstelling… de oplopende werkuren??? misschien is het plaatsen van een nieuwe motor een betere optie? heb ook iets opgevangen over een nieuw kalibratie bestand voor de motor dat het probleem van het inhouden en bijna stilvallen tijdens het wegrijden in eerste versnelling zou verhelpen… misschien is dit niet relevant naar het initiële probleem toe (het foute tanken) maar op dit ogenblik bij stationair toerental pingelt de motor lichtjes. Het verbranden van olie was initieel ook geen issue maar is pas later vastgesteld na het cleanen en de testperiode door de garagist en mezelf.

      Alvast bedankt voor enige hulp.

      Mvg,

      rg6

       

      #18357886
      edver
      Deelnemer
        Lid sinds:
        23 August 2010

        Zeer spijtige zaak,met de oudere ( eenvoudigere motoren ) was dit allemaal geen groot probleem,andersom wel => diesel die benzine had gekregen !

        Denk dat het grootste probleem zich nu bevind in de brandstof injectie module en de elektronische sturing,kan me moeilijk voorstellen dat je compressie verlies zou krijgen door diesel te tanken (tenzij je echt heel veel gas zou geven ).

        Heb zelf 30 jaar met diesel gereden en nu met benzine,op de vuldop heb ik uit voorzorg met witte viltstift  in het groot BENZINE geschreven.

        Wens je veel succes en een kleine rekening toe.

        Edd

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.