Moet een caravan zijn elektrisch installatie gekeurd worden???

Forumindex Forums Overige Slap Geouwehoer Moet een caravan zijn elektrisch installatie gekeurd worden???

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    robert1701
    Deelnemer

Camping Zilvermeer vraagt “geldig keuringsattest van de volledige elektrische installatie” ???

Wie is al eens in de provinciale camping Zilvermeer in Mol (B) gaan kamperen?

Het was 30 jaar geleden al zo, heb ik het toen zelf gezien en nu nog steeds moet je bij provinciale camping Zilvermeer in Mol, een “geldig keuringsattest van de volledige elektrische installatie” van je caravan voorleggen alvorens ze de elektriciteit willen aansluiten.

Zie reglement:
      ART. 9.6
      De recreant is zelf verantwoordelijk voor het beantwoorden aan
      de wettelijke voorschriften van de gas- en elektriciteitsinstallaties
      van zijn/haar kampeeruitrusting. Een geldig keuringsattest van
      de volledige elektrische installatie dient men te kunnen voorleggen.
      Gas-, petroleum-, elektrische- en andere kook- en verwarmingstoestellen
      worden derwijze opgesteld dat zij alle veiligheidswaarborgen bieden.
      Zij staan op een goed geventileerde plaats en warmtewerende plaat.
      Alle gebruikte toestellen moeten origineel zijn en een CE keurmerk dragen.
      Toestellen moetenin goede staat van werking verkeren. De gasleidingen
      en toestellen moeten beantwoorden aan de vigerende wetgeving.

Een huis moet gekeurd zijn, maar een caravan?
      Ik heb eens rond gehoord, maar kan er nergens iets over vinden.
      De meesten die ik gesproken heb, zeiden dat de elektriciteit van een caravan gewoonweg niet gekeurd moet worden.

Ook staat er in het reglement dat alle gebruikte toestellen een CE merk moeten dragen.
      Ik heb een caravan van 40 jaar oud. Daar hangt geen enkel CE merk op de toestellen natuurlijk.
      Een CE label moet staan op zowat alles wat nu verkocht worden in de EU, omdat dit bewijst dat het voldoet aan de huidige Europese normen. Anders mag het niet verkocht worden. Maar een kookfornuis of Elektrisch- of gaskacheltje of zelfs de luchter die in je caravan hangt van lang voor dit CE label uitgevonden was, kan men toch niet verbieden om te gebruiken.
      (Een kampeerder van buiten Europa mag dan ook zijn toestellen niet gebruiken of wat?

Heeft iemand van u al ergens zo’n problemen ondervonden?
      Zijn er andere campings die zo’n eisen stellen om elektriciteit te krijgen, of is dat enkel bij het “Zilvermeer” in Mol.

dockedmarc
      Deelnemer

wellicht zijn het Belgische regels en wetten.

robert1701
        Deelnemer

Maar er staan menig Nederlandse caravans. Die zouden dan allemaal geen elektriciteit krijgen. Dat kan toch niet.

computerbug
          Deelnemer

Hoi, Robert

Mijn broer heeft jaren een caravan, rijd er ook mee door België rond op diversen campings.
            Nu is het zo dat ik mijn broer er nooit over heb horen praten hier over.

Kamperen is niet echt mijn bezigheid, maar ik gun ieder zijn liefhebberij, een dagje uit bij mijn broer op de camping, vindt ik meer als genoeg,
            maar u vraag maakte mij wel nieuwsgierig.

Nu kwam ik ->dit<- tegen, misschien heeft u er iets aan, en makkelijker een keuze te maken, verplicht is het nog niet, maar kwaad kan het in ieder geval ook niet.

Ook heb ik ->dit<- gevonden over de wetgeving in België, betreft auto en caravan.

robert1701
            Deelnemer

De APK in Nederland en de technische autokeuring, zeggen we in België, kijkt alles na wat de veiligheid op de weg betreft.
              Remmen, banden, algemene staat etc. en zo ook de buitenverlichting natuurlijk.
              Maar de elektriciteits- en gasinstallatie kijken ze daar niet na.

Toen ik jaren geleden met mijn tentje kampeerde op provinciale camping Zilvermeer in Mol en er kwam iemand aanzetten die niet zo’n keuringsattest kon voorleggen van zijn binnen installatie, kreeg gewoonweg geen elektriciteit.
              Men gaf dan een adres van een elektricien ergens in Mol waar je tegen betaling je caravan kon laten testen en die je dan een attest afleverde.

Mijn familie die met de caravan in Luxemburg kampeerden, mochten zonder enig voorleggen van een attest, hun stekker gewoon in het stopcontact steken.
              Nooit problemen gehad.

Is dat nu iets dat enkel de provincie Antwerpen oplegt aan de kampeerders in hun provinciale campings misschien, of zijn de andere campings gewoonweg lakser???

computerbug
              Deelnemer

Hoi, Robert

Ik zou het echt niet weten!, door drukte kan ik het ook niet met mijn broer overleggen, en ik heb ook geen idee wanneer dat wel kan.
                Waar ik u wel over hoor vertellen Jaren geleden!, maar ja hoeveel jaar spreken we dan?,
                misschien is het intussen versoepeld om dat uw familie dit wel mocht!

Maar ik heb wel een ->caravan forum<- gevonden, ga daar eens even zien, vast dat iemand raad weet.
                Ik denk dat u hier meer mee geholpen ben, dan afwachten tot u antwoordt krijgt hier over.

Mocht ik mijn broer spreken tussen door, spreek ik mijn broer aan, misschien bent u in tussen geholpen wie weet.

Ik ben stiekem ook wel nieuwsgierig, laat het even weten, als u meer info hebt hier over?

Veel succes.

dockedmarc
                Deelnemer

mijn familie en ikzelf gaan al sinds 1986 met een caravan op vakantie en wij hebben nog nergens een keuringsbewijs van welk soort dan ook moeten overleggen.
                  dus ik denk dat de camping dit in samenwerking met de elektricien in het dorp doet om extra geld te verdienen.

robert1701
                  Deelnemer

Dat was ook mijn eerste gedacht, al jaren geleden.

Ik heb nog eens geïnformeerd bij de autokeuring in België.
                    De 12v installatie, achterlichten, remlichten, pinkers etc…, wordt natuurlijk getest.
                    Maar de 230v installatie, daar wordt niet naar gekeken.
                    Zelfs als je een LPG-installatie in je caravan hebt zitten, voor verwarming en koken, wordt die niet gecontroleerd.

robert1701
                    Deelnemer

OK. Ik heb antwoord gekregen van een ingenieur van een technische bureau of een caravan moet gekeurd worden.

Indien een caravan een Ce attest heeft dient er geen keuring te gebeuren volgens het AREI.

Indien dit niet het geval is, zoals hieronder beschreven, moet er een keuring volgens art. 86 en art. 96 gebeuren.

Het principe is hetzelfde met een woning. Een wijziging is ipv 300mA moet je een aansluitpunt met een differentieelbeveiliging max 30mA voorzien voor de aansluiting. (best kan een differentieel 30mA vast in de caravan installeren)

Indien een badkamer aanwezig dient er een bijkomende differentieel 30mA in het bord geïnstalleerd te worden.

Verder stopcontacten in 2,5mm² max 20A automaat uitvoeren, verlichting in 1,5mm² max 16A automaat, gemengde kringen (= verlichting en stopcontacten op 1 kring) in 2,5mm².

Een ééndraadschema van het bord dient opgemaakt te worden.

De keuring is 25 jaar geldig.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.