Mistlampen achteraf inbouwen Astra G ’00

Forumindex Forums Modellen Astra Mistlampen achteraf inbouwen Astra G ’00

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17241697
    Mirrage
    Deelnemer
      Lid sinds:
      15 March 2010

      Beste Leden,

      Ik ben van plan mijn mistlampen achteraf in te bouwen in een astra g 4 deurs bj 2000. Heb ondertussen de relais gehaald, en vandaag een lichtschakelaar met mistlamp voor knop er bij in.

      Nu heb ik de nieuwe lichtschakelaar er in gezet om te testen of hij werkt, daarbij heb ik de relais voor de mistlampen voor er ook bij in geduwd en wou een 10 ampere zekering op plek “12” van de zekeringkast in steken voor de mistlampen voor maar deze klemt niet, dus zitten er geen metalen schoentjes in waar de zekering in klemt. Het is duidelijk te zien in de zekeringkast dat alle niet gebruikte plekken voor een zekering die metalen schoentjes niet bevatten.

      Ik heb ook het idee dat er van het relais 2 van de 4 metalen schoentjes missen, bij de gebruikte relais zijn ze alle 4 duidelijk te zien in de zekeringkast maar bij de mistlampen voor kan ik bij 2 gleuven geen metaal zien. De relais blijft wel redelijk strak zitten in tegenstelling tot de zekering.

      Weet iemand wat ik nu moet doen? Is het een kwestie van kabeltjes trekken van lichtschakelaar naar zekering en relais etc.? Zo ja, kan iemand mij precies vertellen waar welke kabeltjes heen moeten.

      Denk dat mijn astra wel voorbereid is op mistlampen voor want heb waarschijnlijk de kabels van die mistlampen achter de bumper zitten, hier een foto wan de kabel links voor, deze zit ook rechts voor dicht bij de 2 claxons:

      #17922231
      robert_corsa
        Lid sinds:
        16 May 2009

        bekabeling is voorbereid.verder moet je kabels trekken. ook naar je lichtschakkelaar toe volgens mij.

        trouwens, je mist nog wat onder je bumper. ik heb er een plastic plaat onder. die hangt weer vast aan het subframe.

        #17922232
        Mirrage
        Deelnemer
          Lid sinds:
          15 March 2010

          Oké, ja idd mis die plaat wel, maar is niet zo’n groot probleem toch? keer op sloop 1 mee nemen.
          Kan iemand mij vertellen van waar ik kabels moet trekken? zekering–>relais–>lichtschakelaar? en en waar in de lichtschakelaar en de relais aangezien er 2 polen ongebruikt zijn bij de relais.

          #17922233
          DarkNL08
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 March 2010

            Je krijgt zonder die plaat wel eerder opspattende steentjes op je radiator :shock:

            #17922234
            Mirrage
            Deelnemer
              Lid sinds:
              15 March 2010

              Ik zal er zo snel mogelijk weer 1 onder zetten :thumb

              Maar weet iemand hoe ik de kabeltjes moet trekken? Gaat hij van de schakelaar direct naar de mistlampen? Of eerst zekering dan relais of welke volgerde ook?

              Ik moet dus weten waar de kabels die nu achter de bumper liggen bij de auto binnen komen, zodat ik die kan doorverbinden naar: Of de schakelaar–>zekering–>voeding, of een andere volgorde.

              Kan iemand mij dit vertellen?

              #17922235
              jericho
              Deelnemer
                Lid sinds:
                13 December 2007

                Zover ik weet, is alles aangelegd als die blauwe stekkers achter de bumper hangen. Misschien eens bij de garage vragen hoe het zit met dat relais en zekering verhaal voordat je zelf kabels gaat leggen?

                Het is maar een tip…

                #17922236
                thereaper
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  19 March 2011

                  is inderdaad raar, je zekeringen zitten namelijk rechtstreeks in je multitimer, net als de relais,
                  je kunt wel testen of de draad tussen je schakelaar en je relais er zit, als je de relais erin hebt zitten moet i het doen als je je lampen aan hebt en de knop voor de mistlampen indrukt, dan moet je hem horen klikken, je kunt je timer natuurlijk ook vervangen voor een met mistlampen voor er op, bij mijn vec ben ik er mee bezig geweest, daar zaten wel de contacten in de multitimer

                  #17922237
                  Mirrage
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    15 March 2010

                    Ik heb zekeringkast er onder hangen en de lichtschakelaar heb ik er ook uit. Het geval is dat er geen kabel loopt vanaf de schakelaar naar de multitimer. Als ik de kabel volg van de “mistlampen achter” gaat er vanaf de schakelaar een “zwart blauwe” kabel naar de multitimer.
                    2 pinnen van de relais zitten verborgen in de multitimer en de andere 2 hebben gewoon kabeltjes ernaar toe, de bovenste pin heeft een rode voedings draad direct van de accu al wel afgezekerd erop, die andere pin heeft 2 “zwart blauwe” kabeltjes op die ene pin ( voor engelse auto moet mist achterlicht rechts natuurlijk branden, die kabel ligt er al maar is niet in gebruik ).

                    1) Nu weet ik als het goed is hoe het zit, maar moet nog de zwarte en bruine kabel van achter de bumper voor “mistlampen voor” vinden. en deze verbinden met de vrije pin op de relais.
                    Komt die misschien bij bestuurders zijkant bij de voeten in die connector? Weet iemand precies welke dat is?
                    2) Ik moet een kabeltje van “lichtschakelaar” naar de multitimer hebben, ik neem aan dat de multitimer wel volledig is want deze heeft alle pinnen wel maar de “connector aan de kabel op de multitimer” heeft een aantal vrije openingen zonder kabeltjes, weet iemand welke voor ingang voor de mistlampen voor zijn? Iemand een elektrisch schema van de multitimer?

                    Dus heb nog die 2 vragen, hoop dat iemand mij kan helpen king:

                    Bedankt voor alle hulp tot nu toe!

                    #17922230
                    Mirrage
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      15 March 2010

                      Heb het opgelost, heeft behoorlijk wat tijd gekost, en was priegelwerk, maar het is me gelukt! Op de sloop kabeltjes gehaald, gekeken hoe het precies zat en na gebouwd in mijn eigen auto, van zekeringkast naar de motorkap heb ik nieuwe kabel getrokken en aangesloten op de de bestaande kabel van de mistlampen omdat ik niet bij de stekker van de kabelboom kan komen. king:

                      Nu alleen nog mistlampen kopen en gaten in bumper zagen! Bedankt voor de steun mensen! :wors

                      Trouwens, zit er verschil in originele mistlampen en imitatie?

                      Groeten!

                      #17922238
                      thereaper
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        19 March 2011

                        mooi dat je het gevonden hebt, weet je misschien welke draad je op welke klem van de multitimer hebt gezet?
                        er is nog iemand aan het zoeken naar de bedrading, dan help je hem ook enorm (en mij misschien ook nog ) aangezien ik er ook nog mistlampjes in wil bouwen :D en volgens mij alleen in de prijs, denk verders niet veel verschil

                        #17922239
                        AstraG5
                          Lid sinds:
                          21 April 2010

                          Dit doet mij goed dat er iemand is die aan anderen denkt. Dankje! Ik ben namelijk degene die precies hetzelfde geval heeft.
                          Bij mij werken de lampen al alleen dan op een zelf aangesloten kabel met aparte lichtknop. Nu wil ik dit via de lichtschakelaar laten lopen. wat moet ik aansluiten? 3 draden die naar de aparte knop gaan zijn: zwart van de massa, rood die naar de stadslichten gaat en wit/blauw die naar het relais gaat. Zou je me aub kunnen helpen……..

                          #17922240
                          Mirrage
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            15 March 2010

                            @Thereaper
                            Het signaal draadje van de lichtschakelunit naar de multitimer zit bij de multitimer ook naast de mistlampen achter, dus als je even kijkt welke kleur het bij de lichtschakelunit is dan zoek je die kleur bij de multitimer ook op en dan doe je naast dat kabeltje de kabel voor mistlampen voor. Even een tekeningetje voor duidelijkheid, als goed is zat het bij mij zo:


                            @AstraG5

                            Ik heb jouw topic net ook even snel gelezen…
                            Als ik het goed heb had jij niet 2 van die blauwe stekkers wat ik eerder in mijn topic geplaatst heb achter jouw bumper. Nu heb jij zelf een kabelsetje getrokken die alleen voor de mistlampen zijn met stekker achter de bumper voor de mistlampen. Dus voor stadslicht en dimlicht etc. gebruik jij gewoon je originele lichtschakelaar neem ik aan.
                            Je laat gewoon die kabelset wat jij geplaatst hebt liggen..

                            Ik heb ook gelezen dat wanneer jij een relais plaatst op de zekeringkast op de plek van mistlampen voor, en de lichtschakelaar op stadslicht zet, en op mistlampen voor knop drukt je de relais hoort en misschien ook voelt schakelen/tikken?
                            Zo ja, dan heb je al een signaal kabel van lichtschakelaar naar multitimer en dat scheelt een hoop..

                            Gaat er op dat moment ook al een lampje in je tellerbak branden die aangeeft dat mistlampen voor aan staan?
                            Zo nee, dan moet je vanaf de relais een zwart kabeltje naar de tellerbak connector trekken en op pin 11 aansluiten (wat wim-v6 ook zei) Als je die pin niet hebt zou je 1 van de sloop moeten halen, ik had die ook niet en heb netjes zo’n metalen pin er uit gesloopt en die kon ik thuis er zo inschuiven nadat ik de nodige borging van de connector eraf gehaald had.

                            Van dezelfde pin van de relais moet je een (origineel, zwarte) kabel verbinden met de kabel die rechtstreeks naar je mistlampen + gaat, dus daar moet GEEN relais of zekering tussen zitten.

                            In je zekeringkast moet je ergens een zekering kunnen plaatsen speciaal voor je mistlampen, deze is 15 amperè. Waar dat is staat of in de boekjes, maar in mijn geval stond het aan de buitenkant van het opbergvakje die je er uit haalt om bij de zekeringen te komen. Als je daar geen zekering in kan plaatsen, dus niet voorbereid is ( wat bij mij het geval was, drukte zekering op die plek er in maar viel er zo weer uit doordat de schoentjes en kabels niet aanwezig waren en de zekering dus nergens in klemde ) moet je dat zelf nog maken en aansluiten op de bovensten pin van de relais.. Jij krijgt ook een tekeningetje van me, deze heb ik ook voor jou speciaal gemaakt in paint :D hier staat ook op van die zwarte draden:

                            #17922241
                            Mirrage
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              15 March 2010

                              Owja, zekeringkast zou je er wel helemaal uit moeten halen. Ik had hem onder bij de pedalen hangen want anders kom je er nooit bij! Ik vond het nog vrij lastig om die zekeringkast er uit te krijgen, heb nog last van m´n vingers van dat gepriegel! :swear

                              #17922242
                              AstraG5
                                Lid sinds:
                                21 April 2010

                                Hoe heb jij die zekeringkast eruit gekregen dan? ik heb die 2 torx eruit en die groene verzegelpen in het midden maar ik krijg het er niet uit. Moet ik soms nogmeer loshalen dat jij weet??

                                Om nog even terug te komen op pin 11, die heb ik al voorbereid zitten. Misschien dat deze pas licht gaat geven als ik de + aansluit op mijnmistlampen? Met de relais test ging deze namelijk nog niet branden…..
                                En de zekering heb ik al wel pinnen inzitten dus ik denk alleen de + trekken en dan ben ik klaar.

                                Bedankt voor je fijne uitleg overigens, heb ik echt veel aan. Snap alleen niet waarom ik dan de kabelset moet lten liggen want die is nu overbodig, trek toch een nieuwe plus….

                                #17922243
                                thereaper
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  19 March 2011

                                  @mirrage,
                                  fijn, dat hoef ik zelf ook niet meer uit te puzzelen, er word weet het een en ander duidelijk.
                                  is er voor andere ook weer veel duidelijk.
                                  heb jij misschien een astra g van nar 2002? met kleine zekeringen? de mijne heeft nog grote zekeringen.
                                  anders kan er misschien met de nieuwe zekeringkast iets veranderd zijn bij de fabricage

                                  #17922229
                                  Mirrage
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    15 March 2010

                                    @AstraG5
                                    Zekeringkast vond ik zelf ook lastig om los te halen, heb die torx los gehaald, dat klipje waar die torx in zitten eraf geschoven en de stekker van de multitimer los gehaald. Hierna kon ik hem met enige moeite naar beneden krijgen en door het gat laten hangen bij de pedalen.

                                    Ik heb plus van mistlampen ook nog niet aangesloten maar het mistlamp lampje in de tellerbak brand wel als ik hem in schakel.

                                    @Ik heb een astra g Club bj2000, ik heb ook die grote zekeringen in m’n kast zitten.

                                    #17922244
                                    derartz
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      27 January 2011

                                      @Mirrage wrote:

                                      @AstraG5
                                      Zekeringkast vond ik zelf ook lastig om los te halen, heb die torx los gehaald, dat klipje waar die torx in zitten eraf geschoven en de stekker van de multitimer los gehaald. Hierna kon ik hem met enige moeite naar beneden krijgen en door het gat laten hangen bij de pedalen.

                                      Ik heb plus van mistlampen ook nog niet aangesloten maar het mistlamp lampje in de tellerbak brand wel als ik hem in schakel.

                                      @Ik heb een astra g Club bj2000, ik heb ook die grote zekeringen in m’n kast zitten.

                                      mooi jongen zo’n forum, zo zie je maar dat er ook meederen bezig zijn met zelf opties bijbouwen.
                                      die torx had ik wel los gemaakt, maar dat klipje had ik er dus niet niet afgeschoven, hopelijk lukt het dan wel. Is het dan verder gewoon een kwestie van beetje frotten zeg maar?

                                      waar kan je de stekker van de multitimer aan herkennen?

                                      als de achterkant zichtbaar is van de relaiskast kun je dan zien welke draden op welke zekeringen zitten, want dat moet ik weten voor het inbouwen van de coming home module. Ik heb trouwens wel een relaiskast met kleine zekeringen, hopelijk kun je die ook volledig door dat gat naar beneden laten hangen…

                                      #17922245
                                      Mirrage
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        15 March 2010

                                        Heb net op je topic gereageerd, tis echt frotten ja, stekker multitimer zit rechts van zekeringkast, dat langwerpig zwarte ding.

                                        Als ik zo zie zijn de afmetingen van de zekeringkasten gelijk dus moet wel lukken.

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.