Misschien probleem met turbo A20DT… ?

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Misschien probleem met turbo A20DT… ?

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17273201
    Chriskeeh
      Lid sinds:
      1 January 2014

      Hallo,

      Een tijdje terug geleden startte ik ’s ochtends mijn auto om te gaan werken maar elke keer als ik eens doordrukte hoorde ik tussen de 1800 en 2200 tpm. een vreemde piep, je kan het vergelijken met het piepen van een multi-V-riem. Dus ik die riem vervangen, poelies en spanner nagekeken, alles goed. ’s Anderendaags ik weer werken en jawel weeral diezelfde piep, krijsen eigenlijk. Ondertussen was me opgevallen dat het piepen mooi samenliep met het opkomen van de turbodruk, ik denk dan: er wordt veel lucht aangezogen, misschien een lek in het luchtfilterhuis of toevoerbuis. Ik haal de buis van de turbo af en zie de vinnen van de turbo die er dan zo uitzien:

      Ik ben niet echt een professionele mechanieker maar ik denk wel dat dit NIET normaal is.

      Beetje extra info:
      Het is een A20DTC 110pk in een Opel Insignia
      Heeft een Stage 2 tuning: Remap + DPF & EGR delete.
      Maakt door de DPF delete heel veel zwarte rook in vollast, iets wat volgens de chipper niet normaal zou zijn.
      Voor de rest trekt de auto nog heel vlot zoals ik gewoon ben, buiten het geluid zou je het nog niet eens merken dat er iets mis is.

      Ik was van plan om eens bij een garage binnen te lopen om te horen wat dit zou kunnen zijn maar ik passeer toch altijd eerst graag eens langs het forum.

      Alvast bedankt,
      Chris.

      #18293979
      Chriskeeh
        Lid sinds:
        1 January 2014

        Tijdje geleden contact gehad met de mensen van Turbo Service Belgium die mij vriendelijk vertelde mij: “Het afbreken van de topjes van het compressorwiel is een typisch gevolg van overspeeding. Hierbij draait de turbo sneller dan waarvoor hij gemaakt is.”

        Een volledig nieuwe turbo monteren is een oplossing maar dat lost het probleem van overspeeding dus niet op. Hierop vroeg ik of de huidige turbo niet kon hersteld worden en versterkt.
        Antwoord: “het is mogelijk om je turbo te herstellen en meteen ook te versterken met een Billet compressorwiel en betere (Race)lagering met breder draagvlak.”

        Ik heb dus geopteerd voor de 2e otie. Die bestelling zal in de week van 19 oktober worden verwacht
        Ik hou dit toppic up-to-date.

        #18293980
        corsaboy
        Deelnemer
          Lid sinds:
          30 June 2004

          hmm vreemd
          dan is de gekozen turbo door opel wel erg krap.

          Je zou verwachten dat er wel iets meer rek in zou zitten qua vermogen.
          ben benieuwd naar de vorderingen

          #18293981
          Chriskeeh
            Lid sinds:
            1 January 2014

            Na een lange tijd eindelijk een uitspraak over mijn turbo.

            De turbo is er 13 oktober uit gegaan en op 15 oktober reed ik al rond met mijn gereviseerd model :)
            Heel tevreden van de mensen van Turbo Service Belgium!!

            Ik heb nog 2 maanden rondgereden om een goed oordeel te kunnen vellen over de turbo.
            Turbo maakt nu geen piepend geluid meer en geen enorme bakken zwarte rook meer als ik doortrap.
            Prijs van de revisie: €440 voor de turbo en €13 voor nieuwe pakkingen bij de Opel dealer, plaatsing van de turbo doe ikzelf dus daar zijn geen kosten aan.

            Bon, een aantal foto’s ;)

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.