Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › mijn ombouw naar 5x 120
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 december 2013 om 19:51 #17262990AnoniemLid sinds:
1 January 1970ik zal even een toppic maken over mijn ombouw naar 5×120,
er wordt veel over gevraagd geschreven en gediscussieerd, maar kon er niet echt aan uit hoe ik het nou zou doen.
eerst heb ik commodore naven gekocht om te vergelijken met de orginele. hiermee aan t passen en meten gegaan en het is te doen met opvul ringen tussen de grotere commodore lagers en de astap. maar is kantje boord en niet veilig naar mijn idee,en ik moest de remmen weer aanpassen.
dus toen met de commo naaf en de orginele ascona naaf naar een metaalbewerker hier in de buurt, en gevraagd de orginele ascona naaf na te maken alleen dan met de 5x 120 net als de commodore naaf,
de gaten van de remschijven heb ik orgineel laten boren omdat ik mijn remmen wilde houden,
achter heb ik commodore steek assen gekocht, natuurlijk te lang voor de orginele as, ik had div dingen gelezen over de as verbreden met een blok of de assen inkorten, ik heb voor t laatste gekozen omdat ik de velgen niet tegen mijn spatbord rand wil hebben,
dus ook hiermee naar die zelfde man en m om een idee gevraagd, ik heb gezegd, ik wil de orginele as, maar dan 5x 120.
Hij heeft de naaf (als dat bij een steekas ook zo heet) van de ascona as weggedraait, en bij de commodore as de naaf van de as gehaald en passend op elkaar gemaakt.
toen afgelast en nagedraaid om slingering eruit te halen.achter heb ik de remmen wel aan moeten passen, had de audi 80 schijven maar deze passen niet over de naaf vd commodore.
nou heb ik een schijf gezocht met een grotere diameter maar verder met de zelfde maten.`
Toen kwam ik bij de bmw e36 325i schijf uit, de klauwen moet ik nog passen, ook moet ik een nieuwe bevestigings plaat maken.
dat volgt nog.hier onder de ascona as waar de naaf afgedraaid is
hieronder de ascona as met de commodore naaf erlangs
hieronder de naaf op de ascona as
of het sterk genoeg is zal blijken maar ik rij niet op t cirquit of rally dus t zal allemaal wel goed gaan,
ook de grotere lagers van commodore is geen noodzaak denk ik of ik moet ze nu regelmatig kapot gaan rijden, dan gaan we t anders maken.als iemand intresse heeft in de naven voor, ik ga vragen wat t kost om er meer te maken, het programma heeft hij al.
ik hoop dat iemand hier iets aan heeft die ook de ombouw wil doen en geen hoge eisen heeft.
1 januari 2014 om 12:51 #18203788Vind die voorste naven er wel heel netjes uit zien! Hier zou best een markt voor kunnen zijn, ik weet dat ze in engeland ook weleens zoiets gedaan hebben. Ligt natuurlijk wel aan de prijs. In duitsland kan je ze ook wel kopen, maar zijn ze toch behoorlijk duur.
De oplossing achter ben ik nog niet helemaal over uit, ik was toch voor Commodore assen in het Manta huis gegaan, en dan ofwel de lagers af laten slapen (1mm in diameter) of had de lagerzitten uit laten kotteren (heb ik zelf al eens gedaan).
Maar zoals eerder gezegd, heel netjes gedaan!
Al succes in de zoektocht naar de 8×15’s?
1 januari 2014 om 12:56 #18203789AnoniemLid sinds:
1 January 1970Achter is een tijdelijke oplossing, ik zit te denken een Volvo as te monteren of een ander idee, wil eigenlijk niet breder gaan, maar t moet wel een sterkere as worden ivm de 300 pk die de as dadelijk op zn kiezen krijgt,
Hier een idee voor?1 januari 2014 om 13:25 #18203790Wat komt er voor een krachtbron in dan? Ik ben benieuwd, 300 PK is niet niks.
Ik heb zelf een Commodore C 2.5E achteras, dat is de sterkste starre Opel as die er is. Het differentieel en de overbrenging die erin zitten zijn gelijk aan die van een Monza/Senator/Omega A & B.
En deze heeft ook dikkere steekassen als de Manta/Commodore B/Commodore 2.5S achteras.
2 januari 2014 om 19:44 #18203791AnoniemLid sinds:
1 January 1970c20 let met kms komt er in, kennis van me rijd met de zelfde setup en heeft 300 pk, de mijne zou dus het zelfde moeten zijn,
met zon as als die van jou, werk je dan met een hang lager?
en wat je zegt met de commodore assen, die zijn toch langer? dan moet je je as toch verbreden om ze in een manta as te krijgen?
of zijn er commo assen met de zelfde lengte?3 januari 2014 om 11:21 #18203792De as die ik heb heeft inderdaad een cardan as tot aan het differentieel. Dat is ook zo bij een B Commodore as. De B Commodore assen kan je qua lengte wel inkorten zodat ze in een Manta as passen. Alleen moet je dus iets om het lagerdiameter probleem op te lossen.
C20LET is leuk :jerry
3 januari 2014 om 12:13 #18203793AnoniemLid sinds:
1 January 1970inderdaad met een e rekord of commodore as
zit je vast aan de 2delige tussenaswil je commo steekassen in een standaard manta as
dan is dat ook mogelijk je kan ze (laten) inkorten
en dan de spiebanen laten verlengenzo,n gelaste steekas als de t,s nu heeft
tjah ik weet t niet zou mijn keus niet zijn
maar mischien kan het welook kun je zo,n commo as waarschijnlijk wel onder een niet uitgebouwde ascona / manta kwijt
je kunt wel wat spelen met de et waarde,s van je velgenik had b,v de ronal 10j,s onder een d rekord station
met commo aspasste zonder aanpasingen van de caresorie
3 januari 2014 om 12:41 #18203794Spiebanen verlengen is volgens mij niet direct nodig. Staat me niet helemaal meer bij, maar volgens mij past hij zo direct in het differentieel. En heb je gewoon een goed draagvlak van de spiebanen.
Echter kan je je afvragen of je met een standaard as 300pk gaat voort wil gaan bewegen. Ik heb daarom voor een andere as gekozen.
3 januari 2014 om 13:02 #18203795AnoniemLid sinds:
1 January 1970Daarom zei ik al dat dit een tijdelijke oplossing is, rij nu nog met een 2,2, dat geeft geen probleem, dadelijk moet ik iet. Anders gaan maken, dat is zeker,
3 januari 2014 om 20:12 #182037964 januari 2014 om 09:35 #18203797Gokje, 5×120 steekassen voor een manta as, waar de manta lagers op passen?
4 januari 2014 om 15:34 #18203798AnoniemLid sinds:
1 January 1970Zo ziet t er wel uit idd
Zal wel niet goedkoop zijn,
Maar wel kwaliteit zo te zien,4 januari 2014 om 15:36 #18203799AnoniemLid sinds:
1 January 1970Welke spoed hebben de originele studs? 1.50 toch?
En welke moeren moet ik gebruiken voor mijn 7j, bol conisch?4 januari 2014 om 18:30 #18203800Volgens mij is het idd m12x1,5 en zijn het conische moeren.
4 januari 2014 om 18:42 #18203801AnoniemLid sinds:
1 January 1970Heb al een berichtje naar Danny sohns gestuurd :thumbup
5 januari 2014 om 20:18 #18203802Klopt Mauscona, net gelezen en teruggemaild. Ik doe ze morgen op de bus
De steekassen zijn inderdaad bestemd voor een opel ascona b
Word speciaal op maat gemaakt naar wens van de klant. Dus helemaal nieuw!
Zeer geschikt voor motoren met veel vermogen. Rally rallycross circuitgebruik.
5 januari 2014 om 21:05 #18203803Kijk das mooi opgelost :thumbup
24 februari 2014 om 22:14 #18203804AnoniemLid sinds:
1 January 1970nog ff iets over een trx velg,
is er een mogelijk heid om deze af te draaien zodat er een gewone band op kan?
weet iemand de omtrek van zon trx en de omtrek van een gewone?
ik zat zomaar iets te denken mischien gaat t helemaal niet25 februari 2014 om 20:16 #18203805De straal van een 15 inch wiel is 381 mm trx 390. er zou dus 9mm uit moeten dat is 4,5mm rondom dat lijkt mij vrij veel .
14 maart 2014 om 20:53 #1820380614 maart 2014 om 20:59 #1820380715 maart 2014 om 11:20 #18203808Zeer mooi :thumb
15 maart 2014 om 11:22 #18203809Zijn dat volvo 240 4-pots remklauwen die je vooraan hebt staan? :hmmz
15 maart 2014 om 23:22 #18203810AnoniemLid sinds:
1 January 1970ja klopt, de Volvo klauwen
20 september 2014 om 18:35 #18203811 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.