mijn ombouw naar 5x 120

Forumindex Forums Modellen Ascona mijn ombouw naar 5x 120

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 30)
  • Auteur
    Berichten
  • #17262990
    Anoniem
      Lid sinds:
      1 January 1970

      ik zal even een toppic maken over mijn ombouw naar 5×120,
      er wordt veel over gevraagd geschreven en gediscussieerd, maar kon er niet echt aan uit hoe ik het nou zou doen.
      eerst heb ik commodore naven gekocht om te vergelijken met de orginele. hiermee aan t passen en meten gegaan en het is te doen met opvul ringen tussen de grotere commodore lagers en de astap. maar is kantje boord en niet veilig naar mijn idee,en ik moest de remmen weer aanpassen.
      dus toen met de commo naaf en de orginele ascona naaf naar een metaalbewerker hier in de buurt, en gevraagd de orginele ascona naaf na te maken alleen dan met de 5x 120 net als de commodore naaf,
      de gaten van de remschijven heb ik orgineel laten boren omdat ik mijn remmen wilde houden,

      achter heb ik commodore steek assen gekocht, natuurlijk te lang voor de orginele as, ik had div dingen gelezen over de as verbreden met een blok of de assen inkorten, ik heb voor t laatste gekozen omdat ik de velgen niet tegen mijn spatbord rand wil hebben,
      dus ook hiermee naar die zelfde man en m om een idee gevraagd, ik heb gezegd, ik wil de orginele as, maar dan 5x 120.
      Hij heeft de naaf (als dat bij een steekas ook zo heet) van de ascona as weggedraait, en bij de commodore as de naaf van de as gehaald en passend op elkaar gemaakt.
      toen afgelast en nagedraaid om slingering eruit te halen.

      achter heb ik de remmen wel aan moeten passen, had de audi 80 schijven maar deze passen niet over de naaf vd commodore.
      nou heb ik een schijf gezocht met een grotere diameter maar verder met de zelfde maten.`
      Toen kwam ik bij de bmw e36 325i schijf uit, de klauwen moet ik nog passen, ook moet ik een nieuwe bevestigings plaat maken.
      dat volgt nog.

      hier onder de ascona as waar de naaf afgedraaid is

      hieronder de ascona as met de commodore naaf erlangs

      hieronder de naaf op de ascona as

      of het sterk genoeg is zal blijken maar ik rij niet op t cirquit of rally dus t zal allemaal wel goed gaan,
      ook de grotere lagers van commodore is geen noodzaak denk ik of ik moet ze nu regelmatig kapot gaan rijden, dan gaan we t anders maken.

      als iemand intresse heeft in de naven voor, ik ga vragen wat t kost om er meer te maken, het programma heeft hij al.

      ik hoop dat iemand hier iets aan heeft die ook de ombouw wil doen en geen hoge eisen heeft.

      #18203788
      Manta-aero
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 June 2004

        Vind die voorste naven er wel heel netjes uit zien! Hier zou best een markt voor kunnen zijn, ik weet dat ze in engeland ook weleens zoiets gedaan hebben. Ligt natuurlijk wel aan de prijs. In duitsland kan je ze ook wel kopen, maar zijn ze toch behoorlijk duur.

        De oplossing achter ben ik nog niet helemaal over uit, ik was toch voor Commodore assen in het Manta huis gegaan, en dan ofwel de lagers af laten slapen (1mm in diameter) of had de lagerzitten uit laten kotteren (heb ik zelf al eens gedaan).

        Maar zoals eerder gezegd, heel netjes gedaan!

        Al succes in de zoektocht naar de 8×15’s?

        #18203789
        Anoniem
          Lid sinds:
          1 January 1970

          Achter is een tijdelijke oplossing, ik zit te denken een Volvo as te monteren of een ander idee, wil eigenlijk niet breder gaan, maar t moet wel een sterkere as worden ivm de 300 pk die de as dadelijk op zn kiezen krijgt,
          Hier een idee voor?

          #18203790
          Manta-aero
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 June 2004

            Wat komt er voor een krachtbron in dan? Ik ben benieuwd, 300 PK is niet niks.

            Ik heb zelf een Commodore C 2.5E achteras, dat is de sterkste starre Opel as die er is. Het differentieel en de overbrenging die erin zitten zijn gelijk aan die van een Monza/Senator/Omega A & B.

            En deze heeft ook dikkere steekassen als de Manta/Commodore B/Commodore 2.5S achteras.

            #18203791
            Anoniem
              Lid sinds:
              1 January 1970

              c20 let met kms komt er in, kennis van me rijd met de zelfde setup en heeft 300 pk, de mijne zou dus het zelfde moeten zijn,
              met zon as als die van jou, werk je dan met een hang lager?
              en wat je zegt met de commodore assen, die zijn toch langer? dan moet je je as toch verbreden om ze in een manta as te krijgen?
              of zijn er commo assen met de zelfde lengte?

              #18203792
              Manta-aero
              Deelnemer
                Lid sinds:
                29 June 2004

                De as die ik heb heeft inderdaad een cardan as tot aan het differentieel. Dat is ook zo bij een B Commodore as. De B Commodore assen kan je qua lengte wel inkorten zodat ze in een Manta as passen. Alleen moet je dus iets om het lagerdiameter probleem op te lossen.

                C20LET is leuk :jerry

                #18203793
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  inderdaad met een e rekord of commodore as
                  zit je vast aan de 2delige tussenas

                  wil je commo steekassen in een standaard manta as
                  dan is dat ook mogelijk je kan ze (laten) inkorten
                  en dan de spiebanen laten verlengen

                  zo,n gelaste steekas als de t,s nu heeft

                  tjah ik weet t niet zou mijn keus niet zijn
                  maar mischien kan het wel

                  ook kun je zo,n commo as waarschijnlijk wel onder een niet uitgebouwde ascona / manta kwijt
                  je kunt wel wat spelen met de et waarde,s van je velgen

                  ik had b,v de ronal 10j,s onder een d rekord station
                  met commo as

                  passte zonder aanpasingen van de caresorie

                  #18203794
                  Manta-aero
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 June 2004

                    Spiebanen verlengen is volgens mij niet direct nodig. Staat me niet helemaal meer bij, maar volgens mij past hij zo direct in het differentieel. En heb je gewoon een goed draagvlak van de spiebanen.

                    Echter kan je je afvragen of je met een standaard as 300pk gaat voort wil gaan bewegen. Ik heb daarom voor een andere as gekozen.

                    #18203795
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      Daarom zei ik al dat dit een tijdelijke oplossing is, rij nu nog met een 2,2, dat geeft geen probleem, dadelijk moet ik iet. Anders gaan maken, dat is zeker,

                      #18203796
                      Manta 24V
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        8 September 2004

                        #18203797
                        Manta-aero
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          29 June 2004

                          Gokje, 5×120 steekassen voor een manta as, waar de manta lagers op passen?

                          #18203798
                          Anoniem
                            Lid sinds:
                            1 January 1970

                            Zo ziet t er wel uit idd
                            Zal wel niet goedkoop zijn,
                            Maar wel kwaliteit zo te zien,

                            #18203799
                            Anoniem
                              Lid sinds:
                              1 January 1970

                              Welke spoed hebben de originele studs? 1.50 toch?
                              En welke moeren moet ik gebruiken voor mijn 7j, bol conisch?

                              #18203800
                              Manta-aero
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                29 June 2004

                                Volgens mij is het idd m12x1,5 en zijn het conische moeren.

                                #18203801
                                Anoniem
                                  Lid sinds:
                                  1 January 1970

                                  Heb al een berichtje naar Danny sohns gestuurd :thumbup

                                  #18203802
                                  Manta 24V
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    8 September 2004

                                    Klopt Mauscona, net gelezen en teruggemaild. Ik doe ze morgen op de bus ;-)

                                    De steekassen zijn inderdaad bestemd voor een opel ascona b

                                    Word speciaal op maat gemaakt naar wens van de klant. Dus helemaal nieuw!

                                    Zeer geschikt voor motoren met veel vermogen. Rally rallycross circuitgebruik.

                                    #18203803
                                    Manta-aero
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      29 June 2004

                                      Kijk das mooi opgelost :thumbup

                                      #18203804
                                      Anoniem
                                        Lid sinds:
                                        1 January 1970

                                        nog ff iets over een trx velg,
                                        is er een mogelijk heid om deze af te draaien zodat er een gewone band op kan?
                                        weet iemand de omtrek van zon trx en de omtrek van een gewone?
                                        ik zat zomaar iets te denken mischien gaat t helemaal niet

                                        #18203805
                                        Boskje
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          26 June 2011

                                          De straal van een 15 inch wiel is 381 mm trx 390. er zou dus 9mm uit moeten dat is 4,5mm rondom dat lijkt mij vrij veel .

                                          #18203806
                                          Anoniem
                                            Lid sinds:
                                            1 January 1970


                                            #18203807
                                            Anoniem
                                              Lid sinds:
                                              1 January 1970


                                              #18203808
                                              pierrekrik
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                6 November 2010

                                                Zeer mooi :thumb

                                                #18203809
                                                pierrekrik
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  6 November 2010

                                                  Zijn dat volvo 240 4-pots remklauwen die je vooraan hebt staan? :hmmz

                                                  #18203810
                                                  Anoniem
                                                    Lid sinds:
                                                    1 January 1970

                                                    ja klopt, de Volvo klauwen

                                                    #18203811
                                                    Anoniem
                                                      Lid sinds:
                                                      1 January 1970

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 30)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.