MID van Astra G inbouwen in Corsa B

Forumindex Forums Modellen Corsa MID van Astra G inbouwen in Corsa B

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 38)
  • Auteur
    Berichten
  • #17256467
    tamiya
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 October 2011

      Het Cruise Control projectje is op een paar kleine dingetjes na helemaal klaar. En dan beginnen de handen toch weer te jeuken ;).
      Nu kwam ik het volgende tegen:

      MID van een Astra G in een Corsa B inbouwen. Dit is door verschillende duitsers al uitgevoerd, ben er op het forum een iemand tegen gekomen die had het met een Astra F MID(Multi Info Display) gedaan.

      Ben zelfs al een mooie handleiding tegen gekomen geschikt voor MID van Astra F & G:

      Einbau des Astra Bordcomputers V2.4

      Mijn duits is redelijk, maar begrijp er niet alles van.

      Ik begrijp uit verschillende ervaringen, dat je het beste een Astra G MID kan gebruiken i.c.m. een carphonekuppel(afdekkap voor de MID), dit past vrij eenvoudig op de bestaande plek van de TID.

      De benodigdheden zijn als ik het goed begrijp:

      – Astra G MID boordcomputer

      – Ruitenwisserhendel met MID knoppen(in mijn geval ook eentje met regelbare interval voor ruitenwisser)

      – 32 polige stekker, maar moet ik hiervoor mijn oude stekker van de TID verwijderen? Dacht zelf meer aan een verloopstekker.

      – In het PDF bestand lees ik over Glühlampensteuergerät(verlichtingscomputer), dit is toch niet nodig?

      De volgende functies zou ik graag werkend willen hebben:

      – Tijd – Datum of radio gegevens – Buitentemperatuur met vorst waarschuwing ( al standaard bij TID)

      – Uitgebreide Rit (Trip) Computer
      – Momentaan verbruik
      – Gemiddeld verbruik
      – Gemiddelde (rit)snelheid
      – Tijds duur van de rit (stopwatch)
      – Afgelegde kilometers
      – Nog af te leggen kilometers op tankinhoud (Rijkwijdte)

      Dus niet de check control functies(zoals oliepeil, ruitenwisserpeil etc.)

      Nu is mijn vraag, zijn er al mensen die dit al vaker hebben gedaan?
      En simpel gezegd, welke kabels moet ik dan aansluiten?
      Welke obstakels kwam je tegen bij inbouwen?
      Programmeren van de MID kan dat ook met de OPCOM?
      Dan moet de MID neem ik aan wel eerst ingebouwd zijn i.v.m. programmeren via de 16 pin OBD stekker?

      Dit topic is, net als bij de Cruisecontrol inbouw, de bedoeling om eerst te inventariseren wat er nodig is en welke obstakels ik tegen aan loop. Alle ervaringen/meningen zijn welkom! :thumb

      #18119192
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Kan nu niet in tis maar als je wil wil ik best even keer voor je uitzoeken, maar
        Voor de functies die je wil hoef je eignelijk enkel de tempsensor aan te sluiten.
        Je km/h signaal en van de 1ste injector signaal.
        Dan heb je verbruik rijbereijk. enzo.
        Overige sensordraden aan de massa leggen anders krijg je meldingen voor oliepeil ruitensproeier enkoelvloeistof en rem enz.

        #18119193
        DunNow
          Lid sinds:
          16 September 2004

          Hoi tamiya,

          Ik heb nog een mid liggen met de benodigde stekker, hendel en kap. Heb het ooit aangeschaft maar nooit ingebouwd.

          Mocht je interesse hebben..

          Grtrz

          #18119194
          Onderbroekie
          Deelnemer
            Lid sinds:
            9 July 2007

            Dit ga ik ff volgen !! :thumb

            #18119195
            tamiya
            Deelnemer
              Lid sinds:
              23 October 2011

              @Haasje17 wrote:

              Kan nu niet in tis maar als je wil wil ik best even keer voor je uitzoeken, maar
              Voor de functies die je wil hoef je eignelijk enkel de tempsensor aan te sluiten.
              Je km/h signaal en van de 1ste injector signaal.
              Dan heb je verbruik rijbereijk. enzo.
              Overige sensordraden aan de massa leggen anders krijg je meldingen voor oliepeil ruitensproeier enkoelvloeistof en rem enz.

              De Temperatuursensor die zit er al in, of bedoel je een andere sensor? Heb jij dit al aangesloten? Ben wel benieuwd hoe dit werkt, dat scheelt een hoop werk neem ik aan in vergelijking met een MID.

              #18119196
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Sensor is gewoon de buitentemp sensor.
                Snelheid van je toerenteller enkel voor injectorsignaal moet je een kabel naar de motorruimte leggen.

                Ik heb het nooit eerder gedaan in een corsa, maar dit zijn de signalen die in een astra g nodig zijn.

                Bedenk net ben de bekabeling van de hendel nog vergeten moet natuurlijk ook.

                #18119197
                tamiya
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  23 October 2011

                  Heb er er weer even in verdiept. Volgens duits forum moet ik 8 draden aansluiten, namelijk:

                  Es mussten ca. 8 kabel gezogen werden.

                  eins zum diagnosestecker zum programieren, der lenkstock (3 kabel), vom motorsteuergerät das verbrauchssignal (1 kabel), dann vom tacho (tank, geschwindigkeit, drehzahl).

                  Dus eentje voor:

                  – Diagnose stekker(welke aansluiting ben ik nog niet uit, iemand die het weet?)
                  – Drie kabels naar de hendel(zijn maar twee knoppen op de hendel?)
                  – Eentje naar motorsteuergerät, dat is motorstuurapparaat, is voor het verbruikssignaal( waar te vinden?)
                  – Drie kabels naar teller(voor tankinhoud, snelheid en?)

                  En de functies die nu ook aanwezig zijn bij TID(tijd, temperatuur en datum).

                  Ongebruikte(checkcontrol functie) kabels allemaal samen bundelen en dan aan de massa hangen als ik het goed begrijp?

                  Zie ook links:

                  http://www.motor-talk.de/forum/tid-nachruesten-moeglich-t2428981.html
                  http://www.motor-talk.de/blogs/opel-corsa-b-16v/bordcomputer-im-corsa-t2241153.html?highlight#post20018267
                  http://www.motor-talk.de/blogs/-tbmod/bordcomputer-mid-im-astra-g-nachruesten-t2089293.html

                  Om de MID netjes af te dekken moet de Carphone Kuppel van een Astra G hebben. Als het goed is dit het nummer:

                  Opel nummer: 1234130
                  GM nummer: 90437813

                  #18119198
                  Haasje17
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    8 September 2009

                    @tamiya wrote:

                    Heb er er weer even in verdiept. Volgens duits forum moet ik 8 draden aansluiten, namelijk:

                    Es mussten ca. 8 kabel gezogen werden.

                    eins zum diagnosestecker zum programieren, der lenkstock (3 kabel), vom motorsteuergerät das verbrauchssignal (1 kabel), dann vom tacho (tank, geschwindigkeit, drehzahl).

                    Dus eentje voor:

                    – Diagnose stekker(welke aansluiting ben ik nog niet uit, iemand die het weet?) (is niet noodzakelijk, maar indien je wil uitlezen wel nodig)
                    – Drie kabels naar de hendel(zijn maar twee knoppen op de hendel?)
                    – Eentje naar motorsteuergerät, dat is motorstuurapparaat, is voor het verbruikssignaal( waar te vinden?) (zoals ik al zij draad van de 1ste injector)
                    – Drie kabels naar teller(voor tankinhoud, snelheid en?) (km/h signaal / tankinhoud / verlichting (aan of uit))

                    En de functies die nu ook aanwezig zijn bij TID(tijd, temperatuur en datum).

                    Ongebruikte(checkcontrol functie) kabels allemaal samen bundelen en dan aan de massa hangen als ik het goed begrijp?

                    Zie ook links:

                    http://www.motor-talk.de/forum/tid-nachruesten-moeglich-t2428981.html
                    http://www.motor-talk.de/blogs/opel-corsa-b-16v/bordcomputer-im-corsa-t2241153.html?highlight#post20018267
                    http://www.motor-talk.de/blogs/-tbmod/bordcomputer-mid-im-astra-g-nachruesten-t2089293.html

                    Om de MID netjes af te dekken moet de Carphone Kuppel van een Astra G hebben. Als het goed is dit het nummer:

                    Opel nummer: 1234130
                    GM nummer: 90437813

                    #18119199
                    Honza
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      29 June 2004

                      Ik heb het gehad, ik zie nu toevallig dus wanneer… :mrgreen:
                      Wat vliegt de tijd…

                      Ook zonder checkcontrol, verder werkte alles.
                      Alleen even kijken welk blok je hebt voor het juiste verbruik.
                      Via OBDstekker in- en (iets) bij te stellen…
                      Oa naar het Nederlands (indien je een Duitse MID hebt)

                      Mocht je eens vragen hebben…
                      Ik heb denk ook nog wel eea aan onderdelen.

                      #18119200
                      Honza
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 June 2004

                        Trouwens;

                        Voor de diagnose stekker moet je volgens mij ook + en – trekken, iig als je er een TECH2 aan wilt hangen. Stekker kan je gewoon ergens achter hangen / wegwerken.
                        Hendel heeft 3 draden ja, massa en dan de 2 signaaldraden die je door te drukken aan massa legt.
                        Stuurapparaat zit rechts onder bij de voeten van de passagier.
                        Snelheid signaal zit ook bij je TID volgens mij, zelfde als met de verlichting. Tankinhoud idd van de teller af.

                        Koepel is gewoon van een Corsa B met tel !

                        #18119201
                        Onderbroekie
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 July 2007

                          is zoiets niet kant en klaar te koop :D

                          #18119202
                          Honza
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            29 June 2004

                            @Onderbroekie wrote:

                            is zoiets niet kant en klaar te koop :D

                            Ja hoor! Als je een Astra G koopt wel ja :thumb

                            #18119203
                            tamiya
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              23 October 2011

                              @Honza wrote:

                              Trouwens;

                              Voor de diagnose stekker moet je volgens mij ook + en – trekken, iig als je er een TECH2 aan wilt hangen. Stekker kan je gewoon ergens achter hangen / wegwerken.
                              Hendel heeft 3 draden ja, massa en dan de 2 signaaldraden die je door te drukken aan massa legt.
                              Stuurapparaat zit rechts onder bij de voeten van de passagier.
                              Snelheid signaal zit ook bij je TID volgens mij, zelfde als met de verlichting. Tankinhoud idd van de teller af.

                              Koepel is gewoon van een Corsa B met tel !

                              Bedankt voor alle reacties! Hier word ik weer een stuk wijzer van. Nu had ik toch nog een paar vragen:

                              Die diagnose stekker komt aan je OBD aansluiting vast?
                              Kan ik met OPCOM ook de boel aanpassan qua waardes?
                              Weet jij toevallig welk onderdeelnummer die koepel is ? Is toch een carphone koepel?
                              Stuurapparaat, dit zit dus niet ter hoogte van de kiekert? Zeker onder het isolatiemateriaal?
                              De drie signalen die bij de teller weg moeten komen, waar heb je de draden aan gesoldeerd?
                              Een TID heeft en 12 pins aansluiting, en de MID 24 pins, hoe heb je dit opgelost? Ik zat te denken om een verloop stekker te maken van 12 pins naar 24, om zo de originele TID kabel intact te houden ivm later eventueel weer terug te kunnen bouwen.

                              #18119204
                              joop1970
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 September 2010

                                Ben benieuwd hoe het uit gaat pakken, ken ook iemand die het in zijn corsa heeft. Pest is alleen dat de astra displays in goede staat een beetje zeldzaam zijn en vaak verdwenen op de sloop.

                                #18119205
                                Honza
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  29 June 2004

                                  Weet zo het nr van de koepel niet, is dat niet die hier boven al genoemd staat?
                                  Ik heb de TID stekker er toen afgeknipt en alles nieuw aangesloten.
                                  Denk dat dat misschien nog op m’n oude dashkabelboom zit :-)

                                  Staat mij bij dat Astra G een 32 pins stekker heeft. Verloopstekker? Dan moet je wel het contradeel uit de TID slopen / van de printplaat.
                                  Astra F heeft als voordeel dat je de originele TID stekker erin kan pluggen, alleen een 2e stekker erbij maken.

                                  @joop1970 wrote:

                                  Ben benieuwd hoe het uit gaat pakken, ken ook iemand die het in zijn corsa heeft. Pest is alleen dat de astra displays in goede staat een beetje zeldzaam zijn en vaak verdwenen op de sloop.

                                  Ik heb hem toen nieuwe bij de dealer gekocht :angel
                                  Gebruikt toen niet te vinden en later waren ze gebruikt vaak al kapot…

                                  #18119206
                                  joop1970
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 September 2010

                                    Wat heeft dat ongeveer gekost als ik vragen mag :angel
                                    Kan me niet voorstellen dat de prijs <100 euro was?

                                    #18119207
                                    Honza
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      29 June 2004

                                      Dit heb ik jaren terug te koop gehad, denk dat t er nog ligt haha

                                      MID Astra G stekker, hendel met knoppen en TECH2 stekker (Koepel niet meer denk)

                                      @joop1970 wrote:

                                      Wat heeft dat ongeveer gekost als ik vragen mag :angel
                                      Kan me niet voorstellen dat de prijs <100 euro was?

                                      Volgens mij iets van 600 euro excl btw. Maar kreeg wel flinke korting.

                                      #18119208
                                      joop1970
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 September 2010

                                        autsch, zoiets dacht ik al. Ziet er gaaf uit maar dat gaat me iets te ver om het leuk te houden. Laat ik hem liever chippen ;)

                                        #18119210
                                        tamiya
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          23 October 2011

                                          Gister de ruitenwisserhendel met MID knoppen binnen gekregen en op de sloop de 32 polige stekker gehaald. Zoek nu alleen nog de Carphone Koepel/kuppel voor de MID netjes origineel in het dashboard te monteren.

                                          Nog een paar vragen:

                                          -Ik heb alle kabels nu gelabeld. Alleen er zaten maar 25 draden aan de 32 polige stekker, krijg ik dan straks geen foutmeldingen op m’n display?(de niet voorziene functies zijn nu elektrische bijverwarming, standkachel, automaatbak etc)
                                          Een kabel voor de koelvloeistof temperatuur zat er geen kabel in( signaalvanaf tellerbak 24, dus daar maar ff een stekker in gedaan, die werkt nu ook)

                                          -Er zit een aansluiting op voor op de remlichtschakelaar, waar is deze goed voor? Ik hoef geen checkcontrol functies :hmmz

                                          – Ik moet vanaf tellerbak Pin 9(voor toerental), Pin 18(Tankaanduiding) en Pin 24(Koelvloeistof temperatuur) een signaal pakken. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Kan ik op de stekker(waar de tellerbehuizing met printplaat op wordt geklikt) precies zien welke pin welk nummer is?

                                          #18119209
                                          tamiya
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            23 October 2011

                                            Vandaag carphone koepel voor MID opgehaald bij dealer. Heb nu alle benodigde onderdelen om de MID werkend te krijgen. Binnenkort als ik tijd heb, ga ik beginnen met de kabelboom te maken. Wil een verloop stekker maken van de originele TID stekker naar de MID.

                                            #18119211
                                            tamiya
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              23 October 2011

                                              Vandaag bezig geweest met kabelboom solderen voor de MID. Heb een verloopstekker gemaakt van de originele TID stekker naar de MID stekker(dus originele TID stekker hoef ik nu niet af te knippen). Alleen nu houd ik twee aansluitingen op de TID stekker over(X23 stekker genoemd), namenlijk pin 6 en 7. De informatie die ik bezit, geeft aan dat Pin 6 niet gebruikt hoeft te worden, alleen Pin 7 niet? Waar dient Pin 7 officieel voor?(kleur van de kabel is zwart/grijs) :hmmz

                                              #18119212
                                              beurjean
                                                Lid sinds:
                                                19 July 2011

                                                Pin 6 voor het koelvloeistofpeil en Pin 7 voor het Oliepeil.

                                                #18119213
                                                McKaamos
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  10 December 2009

                                                  Wat geen van beide opties zijn op de Corsa B.
                                                  Dan is alleen de vraag nog: laat je ze beide “zweven” of leg je ze naar massa? c.q. zijn die sensoren een normaal open of normaal gesloten contact.

                                                  edit:
                                                  zou je een KVS dop van een Calibra/Kadett-E/Vectra-A/Astra-F met Check Control kunnen monteren op de KVS tank van een Corsa? Dan heb je wel die sensor… kwestie van een kabeltje leggen.
                                                  Of moet dan meteen de hele KVS tank overgezet?
                                                  Die sensoren zijn Reed-contacten (magnetisch geschakelde schakelaar) die normaal onderbroken is. Als het net zo werkt voor de MID, dan zou je dus bij afwezigheid de draad los moeten laten hangen.

                                                  Voor KVS zou je ook de ruitenwisservloeistof sensor van een Calibra kunnen gebruiken.
                                                  Gat boren in je KVS tank, sensor er in lijmen en voila, custom sensor.

                                                  #18119214
                                                  tamiya
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    23 October 2011

                                                    beurjean, bedankt! Vind het wel vreemd, op de MID stekker zijn er andere aansluitingen bestemd voor koelvloeistof en oliepeil.

                                                    McKaamos, of ik de aansluiting moet laten zweven of aan massa ben ik nog niet helemaal over uit. Zal binnenkort even een TID open maken, om te kijken hoe het is opgelost op de printplaat. Kan het zo zijn dat een luxere Corsa/Tigra wel koelvloeistof/oliepeil hadden en de TID stekker daarom is voorbereid? Het is dan wel alleen de TID stekker, want verdere voorbereiding kan ik niet vinden in de kabelboom.

                                                    Ik heb een peildop gekregen van DunNow, zal er binnenkort eens naar kijken(als ik weer tijd heb) waar deze op past. In principe wil ik de checkcontrol functies niet aansluiten, maar ben nu wel aan het kijken hoeveel aanpassingen ik er voor moeten doen om het wel werkend te krijgen ;)

                                                    #18119215
                                                    McKaamos
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      10 December 2009

                                                      Denk niet dat er luxer uitgevoerde Corsa’s of Tigra’s zijn, maar hetzelfde TID systeem zat toch ook in de Astra F? want die zijn wel met Check COntrol geleverd geweest.

                                                      Ik zat nog even naar m’n Calibra werkplaatshandboek te kijken, maar de sensor contacten lijken normaal gesloten te zijn.
                                                      Dan zijn ze naar massa gelegd.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 38)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.