Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › MID van Astra G inbouwen in Corsa B
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 maart 2013 om 21:26 #17256467
Het Cruise Control projectje is op een paar kleine dingetjes na helemaal klaar. En dan beginnen de handen toch weer te jeuken ;).
Nu kwam ik het volgende tegen:MID van een Astra G in een Corsa B inbouwen. Dit is door verschillende duitsers al uitgevoerd, ben er op het forum een iemand tegen gekomen die had het met een Astra F MID(Multi Info Display) gedaan.
Ben zelfs al een mooie handleiding tegen gekomen geschikt voor MID van Astra F & G:
Einbau des Astra Bordcomputers V2.4
Mijn duits is redelijk, maar begrijp er niet alles van.
Ik begrijp uit verschillende ervaringen, dat je het beste een Astra G MID kan gebruiken i.c.m. een carphonekuppel(afdekkap voor de MID), dit past vrij eenvoudig op de bestaande plek van de TID.
De benodigdheden zijn als ik het goed begrijp:
– Astra G MID boordcomputer
– Ruitenwisserhendel met MID knoppen(in mijn geval ook eentje met regelbare interval voor ruitenwisser)
– 32 polige stekker, maar moet ik hiervoor mijn oude stekker van de TID verwijderen? Dacht zelf meer aan een verloopstekker.
– In het PDF bestand lees ik over Glühlampensteuergerät(verlichtingscomputer), dit is toch niet nodig?
De volgende functies zou ik graag werkend willen hebben:
– Tijd – Datum of radio gegevens – Buitentemperatuur met vorst waarschuwing ( al standaard bij TID)
– Uitgebreide Rit (Trip) Computer
– Momentaan verbruik
– Gemiddeld verbruik
– Gemiddelde (rit)snelheid
– Tijds duur van de rit (stopwatch)
– Afgelegde kilometers
– Nog af te leggen kilometers op tankinhoud (Rijkwijdte)Dus niet de check control functies(zoals oliepeil, ruitenwisserpeil etc.)
Nu is mijn vraag, zijn er al mensen die dit al vaker hebben gedaan?
En simpel gezegd, welke kabels moet ik dan aansluiten?
Welke obstakels kwam je tegen bij inbouwen?
Programmeren van de MID kan dat ook met de OPCOM?
Dan moet de MID neem ik aan wel eerst ingebouwd zijn i.v.m. programmeren via de 16 pin OBD stekker?Dit topic is, net als bij de Cruisecontrol inbouw, de bedoeling om eerst te inventariseren wat er nodig is en welke obstakels ik tegen aan loop. Alle ervaringen/meningen zijn welkom! :thumb
24 maart 2013 om 21:46 #18119192Kan nu niet in tis maar als je wil wil ik best even keer voor je uitzoeken, maar
Voor de functies die je wil hoef je eignelijk enkel de tempsensor aan te sluiten.
Je km/h signaal en van de 1ste injector signaal.
Dan heb je verbruik rijbereijk. enzo.
Overige sensordraden aan de massa leggen anders krijg je meldingen voor oliepeil ruitensproeier enkoelvloeistof en rem enz.25 maart 2013 om 18:56 #18119193Hoi tamiya,
Ik heb nog een mid liggen met de benodigde stekker, hendel en kap. Heb het ooit aangeschaft maar nooit ingebouwd.
Mocht je interesse hebben..
Grtrz
25 maart 2013 om 22:49 #18119194Dit ga ik ff volgen !! :thumb
26 maart 2013 om 16:04 #18119195@Haasje17 wrote:
Kan nu niet in tis maar als je wil wil ik best even keer voor je uitzoeken, maar
Voor de functies die je wil hoef je eignelijk enkel de tempsensor aan te sluiten.
Je km/h signaal en van de 1ste injector signaal.
Dan heb je verbruik rijbereijk. enzo.
Overige sensordraden aan de massa leggen anders krijg je meldingen voor oliepeil ruitensproeier enkoelvloeistof en rem enz.De Temperatuursensor die zit er al in, of bedoel je een andere sensor? Heb jij dit al aangesloten? Ben wel benieuwd hoe dit werkt, dat scheelt een hoop werk neem ik aan in vergelijking met een MID.
27 maart 2013 om 05:49 #18119196Sensor is gewoon de buitentemp sensor.
Snelheid van je toerenteller enkel voor injectorsignaal moet je een kabel naar de motorruimte leggen.Ik heb het nooit eerder gedaan in een corsa, maar dit zijn de signalen die in een astra g nodig zijn.
Bedenk net ben de bekabeling van de hendel nog vergeten moet natuurlijk ook.
29 maart 2013 om 20:24 #18119197Heb er er weer even in verdiept. Volgens duits forum moet ik 8 draden aansluiten, namelijk:
Es mussten ca. 8 kabel gezogen werden.
eins zum diagnosestecker zum programieren, der lenkstock (3 kabel), vom motorsteuergerät das verbrauchssignal (1 kabel), dann vom tacho (tank, geschwindigkeit, drehzahl).
Dus eentje voor:
– Diagnose stekker(welke aansluiting ben ik nog niet uit, iemand die het weet?)
– Drie kabels naar de hendel(zijn maar twee knoppen op de hendel?)
– Eentje naar motorsteuergerät, dat is motorstuurapparaat, is voor het verbruikssignaal( waar te vinden?)
– Drie kabels naar teller(voor tankinhoud, snelheid en?)En de functies die nu ook aanwezig zijn bij TID(tijd, temperatuur en datum).
Ongebruikte(checkcontrol functie) kabels allemaal samen bundelen en dan aan de massa hangen als ik het goed begrijp?
Zie ook links:
http://www.motor-talk.de/forum/tid-nachruesten-moeglich-t2428981.html
http://www.motor-talk.de/blogs/opel-corsa-b-16v/bordcomputer-im-corsa-t2241153.html?highlight#post20018267
http://www.motor-talk.de/blogs/-tbmod/bordcomputer-mid-im-astra-g-nachruesten-t2089293.htmlOm de MID netjes af te dekken moet de Carphone Kuppel van een Astra G hebben. Als het goed is dit het nummer:
Opel nummer: 1234130
GM nummer: 9043781329 maart 2013 om 20:41 #18119198@tamiya wrote:
Heb er er weer even in verdiept. Volgens duits forum moet ik 8 draden aansluiten, namelijk:
Es mussten ca. 8 kabel gezogen werden.
eins zum diagnosestecker zum programieren, der lenkstock (3 kabel), vom motorsteuergerät das verbrauchssignal (1 kabel), dann vom tacho (tank, geschwindigkeit, drehzahl).
Dus eentje voor:
– Diagnose stekker(welke aansluiting ben ik nog niet uit, iemand die het weet?) (is niet noodzakelijk, maar indien je wil uitlezen wel nodig)
– Drie kabels naar de hendel(zijn maar twee knoppen op de hendel?)
– Eentje naar motorsteuergerät, dat is motorstuurapparaat, is voor het verbruikssignaal( waar te vinden?) (zoals ik al zij draad van de 1ste injector)
– Drie kabels naar teller(voor tankinhoud, snelheid en?) (km/h signaal / tankinhoud / verlichting (aan of uit))En de functies die nu ook aanwezig zijn bij TID(tijd, temperatuur en datum).
Ongebruikte(checkcontrol functie) kabels allemaal samen bundelen en dan aan de massa hangen als ik het goed begrijp?
Zie ook links:
http://www.motor-talk.de/forum/tid-nachruesten-moeglich-t2428981.html
http://www.motor-talk.de/blogs/opel-corsa-b-16v/bordcomputer-im-corsa-t2241153.html?highlight#post20018267
http://www.motor-talk.de/blogs/-tbmod/bordcomputer-mid-im-astra-g-nachruesten-t2089293.htmlOm de MID netjes af te dekken moet de Carphone Kuppel van een Astra G hebben. Als het goed is dit het nummer:
Opel nummer: 1234130
GM nummer: 9043781331 maart 2013 om 10:44 #18119199Ik heb het gehad, ik zie nu toevallig dus wanneer… :mrgreen:
Wat vliegt de tijd…Ook zonder checkcontrol, verder werkte alles.
Alleen even kijken welk blok je hebt voor het juiste verbruik.
Via OBDstekker in- en (iets) bij te stellen…
Oa naar het Nederlands (indien je een Duitse MID hebt)Mocht je eens vragen hebben…
Ik heb denk ook nog wel eea aan onderdelen.31 maart 2013 om 10:49 #18119200Trouwens;
Voor de diagnose stekker moet je volgens mij ook + en – trekken, iig als je er een TECH2 aan wilt hangen. Stekker kan je gewoon ergens achter hangen / wegwerken.
Hendel heeft 3 draden ja, massa en dan de 2 signaaldraden die je door te drukken aan massa legt.
Stuurapparaat zit rechts onder bij de voeten van de passagier.
Snelheid signaal zit ook bij je TID volgens mij, zelfde als met de verlichting. Tankinhoud idd van de teller af.Koepel is gewoon van een Corsa B met tel !
31 maart 2013 om 11:05 #18119201is zoiets niet kant en klaar te koop :D
31 maart 2013 om 12:52 #18119202@Onderbroekie wrote:
is zoiets niet kant en klaar te koop :D
Ja hoor! Als je een Astra G koopt wel ja :thumb
31 maart 2013 om 13:30 #18119203@Honza wrote:
Trouwens;
Voor de diagnose stekker moet je volgens mij ook + en – trekken, iig als je er een TECH2 aan wilt hangen. Stekker kan je gewoon ergens achter hangen / wegwerken.
Hendel heeft 3 draden ja, massa en dan de 2 signaaldraden die je door te drukken aan massa legt.
Stuurapparaat zit rechts onder bij de voeten van de passagier.
Snelheid signaal zit ook bij je TID volgens mij, zelfde als met de verlichting. Tankinhoud idd van de teller af.Koepel is gewoon van een Corsa B met tel !
Bedankt voor alle reacties! Hier word ik weer een stuk wijzer van. Nu had ik toch nog een paar vragen:
Die diagnose stekker komt aan je OBD aansluiting vast?
Kan ik met OPCOM ook de boel aanpassan qua waardes?
Weet jij toevallig welk onderdeelnummer die koepel is ? Is toch een carphone koepel?
Stuurapparaat, dit zit dus niet ter hoogte van de kiekert? Zeker onder het isolatiemateriaal?
De drie signalen die bij de teller weg moeten komen, waar heb je de draden aan gesoldeerd?
Een TID heeft en 12 pins aansluiting, en de MID 24 pins, hoe heb je dit opgelost? Ik zat te denken om een verloop stekker te maken van 12 pins naar 24, om zo de originele TID kabel intact te houden ivm later eventueel weer terug te kunnen bouwen.31 maart 2013 om 13:37 #18119204Ben benieuwd hoe het uit gaat pakken, ken ook iemand die het in zijn corsa heeft. Pest is alleen dat de astra displays in goede staat een beetje zeldzaam zijn en vaak verdwenen op de sloop.
31 maart 2013 om 13:47 #18119205Weet zo het nr van de koepel niet, is dat niet die hier boven al genoemd staat?
Ik heb de TID stekker er toen afgeknipt en alles nieuw aangesloten.
Denk dat dat misschien nog op m’n oude dashkabelboom zitStaat mij bij dat Astra G een 32 pins stekker heeft. Verloopstekker? Dan moet je wel het contradeel uit de TID slopen / van de printplaat.
Astra F heeft als voordeel dat je de originele TID stekker erin kan pluggen, alleen een 2e stekker erbij maken.@joop1970 wrote:
Ben benieuwd hoe het uit gaat pakken, ken ook iemand die het in zijn corsa heeft. Pest is alleen dat de astra displays in goede staat een beetje zeldzaam zijn en vaak verdwenen op de sloop.
Ik heb hem toen nieuwe bij de dealer gekocht :angel
Gebruikt toen niet te vinden en later waren ze gebruikt vaak al kapot…31 maart 2013 om 13:49 #18119206Wat heeft dat ongeveer gekost als ik vragen mag :angel
Kan me niet voorstellen dat de prijs <100 euro was?31 maart 2013 om 13:52 #18119207Dit heb ik jaren terug te koop gehad, denk dat t er nog ligt haha
MID Astra G stekker, hendel met knoppen en TECH2 stekker (Koepel niet meer denk)
@joop1970 wrote:
Wat heeft dat ongeveer gekost als ik vragen mag :angel
Kan me niet voorstellen dat de prijs <100 euro was?Volgens mij iets van 600 euro excl btw. Maar kreeg wel flinke korting.
31 maart 2013 om 14:07 #18119208autsch, zoiets dacht ik al. Ziet er gaaf uit maar dat gaat me iets te ver om het leuk te houden. Laat ik hem liever chippen ;)
30 april 2013 om 08:55 #18119210Gister de ruitenwisserhendel met MID knoppen binnen gekregen en op de sloop de 32 polige stekker gehaald. Zoek nu alleen nog de Carphone Koepel/kuppel voor de MID netjes origineel in het dashboard te monteren.
Nog een paar vragen:
-Ik heb alle kabels nu gelabeld. Alleen er zaten maar 25 draden aan de 32 polige stekker, krijg ik dan straks geen foutmeldingen op m’n display?(de niet voorziene functies zijn nu elektrische bijverwarming, standkachel, automaatbak etc)
Een kabel voor de koelvloeistof temperatuur zat er geen kabel in( signaalvanaf tellerbak 24, dus daar maar ff een stekker in gedaan, die werkt nu ook)-Er zit een aansluiting op voor op de remlichtschakelaar, waar is deze goed voor? Ik hoef geen checkcontrol functies :hmmz
– Ik moet vanaf tellerbak Pin 9(voor toerental), Pin 18(Tankaanduiding) en Pin 24(Koelvloeistof temperatuur) een signaal pakken. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Kan ik op de stekker(waar de tellerbehuizing met printplaat op wordt geklikt) precies zien welke pin welk nummer is?
7 mei 2013 om 16:23 #18119209Vandaag carphone koepel voor MID opgehaald bij dealer. Heb nu alle benodigde onderdelen om de MID werkend te krijgen. Binnenkort als ik tijd heb, ga ik beginnen met de kabelboom te maken. Wil een verloop stekker maken van de originele TID stekker naar de MID.
19 mei 2013 om 16:20 #18119211Vandaag bezig geweest met kabelboom solderen voor de MID. Heb een verloopstekker gemaakt van de originele TID stekker naar de MID stekker(dus originele TID stekker hoef ik nu niet af te knippen). Alleen nu houd ik twee aansluitingen op de TID stekker over(X23 stekker genoemd), namenlijk pin 6 en 7. De informatie die ik bezit, geeft aan dat Pin 6 niet gebruikt hoeft te worden, alleen Pin 7 niet? Waar dient Pin 7 officieel voor?(kleur van de kabel is zwart/grijs) :hmmz
20 mei 2013 om 11:42 #18119212Pin 6 voor het koelvloeistofpeil en Pin 7 voor het Oliepeil.
20 mei 2013 om 11:47 #18119213Wat geen van beide opties zijn op de Corsa B.
Dan is alleen de vraag nog: laat je ze beide “zweven” of leg je ze naar massa? c.q. zijn die sensoren een normaal open of normaal gesloten contact.edit:
zou je een KVS dop van een Calibra/Kadett-E/Vectra-A/Astra-F met Check Control kunnen monteren op de KVS tank van een Corsa? Dan heb je wel die sensor… kwestie van een kabeltje leggen.
Of moet dan meteen de hele KVS tank overgezet?
Die sensoren zijn Reed-contacten (magnetisch geschakelde schakelaar) die normaal onderbroken is. Als het net zo werkt voor de MID, dan zou je dus bij afwezigheid de draad los moeten laten hangen.Voor KVS zou je ook de ruitenwisservloeistof sensor van een Calibra kunnen gebruiken.
Gat boren in je KVS tank, sensor er in lijmen en voila, custom sensor.20 mei 2013 om 19:57 #18119214beurjean, bedankt! Vind het wel vreemd, op de MID stekker zijn er andere aansluitingen bestemd voor koelvloeistof en oliepeil.
McKaamos, of ik de aansluiting moet laten zweven of aan massa ben ik nog niet helemaal over uit. Zal binnenkort even een TID open maken, om te kijken hoe het is opgelost op de printplaat. Kan het zo zijn dat een luxere Corsa/Tigra wel koelvloeistof/oliepeil hadden en de TID stekker daarom is voorbereid? Het is dan wel alleen de TID stekker, want verdere voorbereiding kan ik niet vinden in de kabelboom.
Ik heb een peildop gekregen van DunNow, zal er binnenkort eens naar kijken(als ik weer tijd heb) waar deze op past. In principe wil ik de checkcontrol functies niet aansluiten, maar ben nu wel aan het kijken hoeveel aanpassingen ik er voor moeten doen om het wel werkend te krijgen ;)
20 mei 2013 om 20:21 #18119215Denk niet dat er luxer uitgevoerde Corsa’s of Tigra’s zijn, maar hetzelfde TID systeem zat toch ook in de Astra F? want die zijn wel met Check COntrol geleverd geweest.
Ik zat nog even naar m’n Calibra werkplaatshandboek te kijken, maar de sensor contacten lijken normaal gesloten te zijn.
Dan zijn ze naar massa gelegd. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.