Methodes voor selecteren turbo

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Methodes voor selecteren turbo

  • Dit onderwerp bevat 0 stemmen en heeft 27 reacties.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Berichten
  • #17244691

    InjectTheVenom
    • Topics 198
    • Reacties 4107
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 December 2004

    Ik ben vandaag begonnen met mezelf te verdiepen in de theorie over turbo toepassingen, maar welke manier is het beste om een turbo mee te selecteren (of heeft dit met voorkeur te maken):

    – PK doelstelling maken en met dit gegeven de airflow calculeren, of

    – Alle variabelen quantificeren, dit door een computerprogramma halen om een spreadsheet te krijgen en vervolgens doorgaan naar de compressor mappen van waaruit de keuze gemaakt word

    #17965719

    Haasje17
    Moderator
    • Topics 46
    • Reacties 7726
    • Offline
    • Lid sinds:
      8 September 2009

    Wat is je doel? Wat wil je aanpassen aan het motorblok? Welk type motorblok? Hoeveel mag het kosten? Hoeveel PK wil je behalen?
    Hoeveel ruimte heb je? Wat is het huidige motorvolume? Hoeveel lucht verplaats deze nu per omwenteling? Wat is het maximum toerental? Bij welk toerental wil je het maximum koppel?

    Vectra C
    Astra G
    Kadett E
    Senator A
    Rekord C
    Olympia '55

    #17965720

    corsaracer
    Participant
    • Topics 25
    • Reacties 2548
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 January 2005

    belangrijkste is denk ik wel hoeveel pk wil je halen en hoeveel heb je er voor over.

    moet het motorblok nog gereviseerd worden? is dat bij je budget bijgerekend??
    moeten er verstevigde onderdelen aangeschaft worden (h-profiel drijfstangen, anders zuigers)
    wat voor turbo wil je gaan rijden?? ( eentje met glijlagers of kogellagers)
    voorkeur voor een bepaald merk?? (garrett, turbonetics enz.)
    hoe snel wil je het klaar hebben??

    maar ik denk dat de belangrijkste vraag toch wel is wat heb je te besteden??
    als je dat weet kun je je gaan orienteren naar wat heb ik nodig en wat krijg ik voor mijn budget (oftewel hoe kan ik mijn budget zo goed mogelijk besteden zodat ik een GOED blok kan bouwen met toch het vermogen wat ik graag wil)

    ik ben zelf al bijna 2 jaar aan het zoeken over hoe en wat ik het wil.
    daarbij heb ik in mijn zoektocht een mooi boek gevonden waar echt zo ongelofelijk veel info instaat dat het echt de moeite is om het aan te schaffen

    dit boek heb ik gevonden:

    Turbocharging performance handbook
    isbn: 978-0-7603-2805-7

    het heeft aan het einde ook allemaal formules staan om alles te berekenen. grote van de turbo, intercooler alles.

    ik heb mijn berekeningen nu bijna klaar. nu alleen nog alle onderdelen bij elkaar zoeken en bestellen.

    #17965721

    Fearless
    Participant
    • Topics 134
    • Reacties 9323
    • Offline
    • Lid sinds:
      9 January 2005

    Dat boek ga ik ook maar eens zien te scoren….
    :thumbup

    Ben zelf ook gigantisch aan het info winnen voor de 1.8t 20v.
    Probleem is alleen dat ik er nog niet overuit ben in wat voor auto die moet komen :P

    #17965722

    corsaracer
    Participant
    • Topics 25
    • Reacties 2548
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 January 2005

    haha das natuurlijk ook een probleem dan ja.

    maar boek is echt een aanrader!! :vertag :vertag

    #17965723

    Corsa_GSi
    Participant
    • Topics 32
    • Reacties 3992
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004

    Belangrijk is ook de vraag wat wil je met de auto doen?
    Circuit
    Dragstrip
    Daily

    En wat voor auto is het?
    In een Omega wil je een ander soort turbo power dan in een Corsaatje.

    Daarnaast wil je een originele look onder kap of maakt het niet uit?
    Dit bepaalt ook de keus aan turbo’s / spruitstukken.

    In ieder geval wat je ook kiest, je moet toch rekenen op minimaal zo’n 5000 euro aan kosten.

    #17965724

    corsaracer
    Participant
    • Topics 25
    • Reacties 2548
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 January 2005

    dat ben ik toch niet helemaal met je eens servaas.

    het bedrag ligt geheel aan je zelf en in dit geval aan de TS. als je gewoon voor een kleine turbo-upgrade gaat ben je echt geen 5000 euro kwijt.

    en als er niet perse garrett op de turbo moet staan kun je op internet heel erg leuke dingen vinden voor hele mooie prijzen.

    nogmaals je kunt het zo gek maken als je zelf wil. the sky is the limit

    #17965725

    Anoniem
    • Topics 68
    • Reacties 7148
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 January 1970

    @corsaracer wrote:

    dat ben ik toch niet helemaal met je eens servaas.

    het bedrag ligt geheel aan je zelf en in dit geval aan de TS. als je gewoon voor een kleine turbo-upgrade gaat ben je echt geen 5000 euro kwijt.

    en als er niet perse garrett op de turbo moet staan kun je op internet heel erg leuke dingen vinden voor hele mooie prijzen.

    jaa tot je die leuke dingen gaat belasten ;)
    want garret is meer dan enkel n naam op de behuizing
    je hebt inderdaad immitatie,s
    maar das duurkoop ;) ;)

    nogmaals je kunt het zo gek maken als je zelf wil. the sky is the limit

    #17965726

    InjectTheVenom
    • Topics 198
    • Reacties 4107
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 December 2004

    Hopelijk zijn dat wat handzamer formules als in het boek wat ik momenteel heb (zo lijkt het in ieder geval wel) want daar staat wel veel theoretisch leesvoer in maar het is niet bepaald gericht op de praktijk met een praktisch voorbeeld.

    http://www.amazon.com/dp/1884089887/ref%3dpe_175190_21431760_cs_sce_dp_1” onclick=”window.open(this.href);return false;

    Bedankt voor de tip in ieder geval, zo te zien is het gewoon te downloaden, als dat niet werkt even verder zoeken naar het fysieke boek.

    @corsaracer wrote:

    belangrijkste is denk ik wel hoeveel pk wil je halen en hoeveel heb je er voor over.

    moet het motorblok nog gereviseerd worden? is dat bij je budget bijgerekend??
    moeten er verstevigde onderdelen aangeschaft worden (h-profiel drijfstangen, anders zuigers)
    wat voor turbo wil je gaan rijden?? ( eentje met glijlagers of kogellagers)
    voorkeur voor een bepaald merk?? (garrett, turbonetics enz.)
    hoe snel wil je het klaar hebben??

    maar ik denk dat de belangrijkste vraag toch wel is wat heb je te besteden??
    als je dat weet kun je je gaan orienteren naar wat heb ik nodig en wat krijg ik voor mijn budget (oftewel hoe kan ik mijn budget zo goed mogelijk besteden zodat ik een GOED blok kan bouwen met toch het vermogen wat ik graag wil)

    ik ben zelf al bijna 2 jaar aan het zoeken over hoe en wat ik het wil.
    daarbij heb ik in mijn zoektocht een mooi boek gevonden waar echt zo ongelofelijk veel info instaat dat het echt de moeite is om het aan te schaffen

    dit boek heb ik gevonden:

    Turbocharging performance handbook
    isbn: 978-0-7603-2805-7

    het heeft aan het einde ook allemaal formules staan om alles te berekenen. grote van de turbo, intercooler alles.

    ik heb mijn berekeningen nu bijna klaar. nu alleen nog alle onderdelen bij elkaar zoeken en bestellen.

    #17965727

    InjectTheVenom
    • Topics 198
    • Reacties 4107
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 December 2004
    #17965728

    corsaracer
    Participant
    • Topics 25
    • Reacties 2548
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 January 2005

    @louwe 16 klepper wrote:

    @corsaracer wrote:

    dat ben ik toch niet helemaal met je eens servaas.

    het bedrag ligt geheel aan je zelf en in dit geval aan de TS. als je gewoon voor een kleine turbo-upgrade gaat ben je echt geen 5000 euro kwijt.

    en als er niet perse garrett op de turbo moet staan kun je op internet heel erg leuke dingen vinden voor hele mooie prijzen.

    jaa tot je die leuke dingen gaat belasten ;)
    want garret is meer dan enkel n naam op de behuizing
    je hebt inderdaad immitatie,s
    maar das duurkoop ;) ;)

    nogmaals je kunt het zo gek maken als je zelf wil. the sky is the limit

    hey louwe klopt wat je zegt, ben ik helemaal met je eens je koopt ook kwaliteit van garrett maar je betaald ook de naam voor een deel.
    maar verder is er gewoon veel te vinden wat ook kwaliteit is (bijv. in amerika zijn leuke kwalitatief goed spullen te krijgen voor goeie bedragen, en dan heb ik het niet over 2 of 300 euro.)

    maar eerst gaan kijken wat je wil en dan heel goed gaan zoeken op internet en dan kun je zo maar wat goedkoper uitkomen dan dat je alles in nederland zou kopen en dan toch hele goeie kwaliteit hebben

    #17965729

    InjectTheVenom
    • Topics 198
    • Reacties 4107
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 December 2004

    Alleen in Amerika zullen ze niet heel veel voor een C20LET hebben denk ik? Weet wel globaal wat ik wil maar wil mezelf eerst leren om dit uit te werken :vertag Het moet in ieder geval sowieso tegen dagelijks straatgebruik kunnen, weet niet of de verdeelbak na een bezoek bij Gema ook wat beter tegen het circuit kan anders blijft het daar bij.

    Het zou leuk zijn om de fabrikanten die specifiek voor deze motor dingen leveren op een rijtje te zien zodat je weet waar je tussen kunt kiezen. Versterkt distributie gebeuren bijvoorbeeld waar haal je zoiets en vanaf welk vermogenspunt moet je hieraan gaan denken?

    #17965730

    Haasje17
    Moderator
    • Topics 46
    • Reacties 7726
    • Offline
    • Lid sinds:
      8 September 2009

    Verdiep je ook een in superchargers ipv turbo’s. Het princiepe is het zelfde meer lucht in de motor, maar de aandrijving is geheel anders.

    En als je zelf niet teveel wil berekenen koop een dbilas turbo kit. Inclusief chiptuning.

    Vectra C
    Astra G
    Kadett E
    Senator A
    Rekord C
    Olympia '55

    #17965731

    InjectTheVenom
    • Topics 198
    • Reacties 4107
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 December 2004

    Ik wil graag rekenwerk doen zolang de methode(s?) daarvoor maar ergens te vinden is.

    #17965732

    Corsa_GSi
    Participant
    • Topics 32
    • Reacties 3992
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004

    @corsaracer wrote:

    dat ben ik toch niet helemaal met je eens servaas.

    het bedrag ligt geheel aan je zelf en in dit geval aan de TS. als je gewoon voor een kleine turbo-upgrade gaat ben je echt geen 5000 euro kwijt.

    en als er niet perse garrett op de turbo moet staan kun je op internet heel erg leuke dingen vinden voor hele mooie prijzen.

    nogmaals je kunt het zo gek maken als je zelf wil. the sky is the limit

    Euhm een K29/26 kost ook al 1500 euro hoor.
    En daarnaast moet je meestal bij een betere turbo ook je internals aanpassen.
    Aangezien een C-LET standaard tot zo’n 350pk kan hebben.

    #17965733

    Anoniem
    • Topics 68
    • Reacties 7148
    • Offline
    • Lid sinds:
      1 January 1970

    @injectthevenom wrote:

    Alleen in Amerika zullen ze niet heel veel voor een C20LET hebben denk ik?

    dat kan waar zijn maar in engeland
    daarintegen hebben ze wel veel
    mischien wel meer dan hier in t koude kikkerlandje ;)
    bovendien hangt de turbo niet rechstreeks aan de cilinder kop
    maar zit er nog n spruitstuk tussen
    dus je bent redelijk vrij in keus welke turbo je pakt
    mits die aansluiting naar je spruitstuk maar past

    of je neemt ook voor je spruitstuk 1 met een andere flens dan is je keus
    nog veel groter ;)
    en zou je dus best n turbo uit amerika kunnen halen of waar ook terwereld ;)

    Weet wel globaal wat ik wil maar wil mezelf eerst leren om dit uit te werken :vertag Het moet in ieder geval sowieso tegen dagelijks straatgebruik kunnen, weet niet of de verdeelbak na een bezoek bij Gema ook wat beter tegen het circuit kan anders blijft het daar bij.

    Het zou leuk zijn om de fabrikanten die specifiek voor deze motor dingen leveren op een rijtje te zien zodat je weet waar je tussen kunt kiezen. Versterkt distributie gebeuren bijvoorbeeld waar haal je zoiets en vanaf welk vermogenspunt moet je hieraan gaan denken?

    #17965734

    giuliettaevo
    Participant
    • Topics 9
    • Reacties 970
    • Offline
    • Lid sinds:
      5 November 2006

    “Maximum Boost” van Corky Bell is ook een aanrader.. ;)

    #17965735

    InjectTheVenom
    • Topics 198
    • Reacties 4107
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 December 2004

    @giuliettaevo wrote:

    “Maximum Boost” van Corky Bell is ook een aanrader.. ;)

    De online versie ziet er idd bruikbaar uit, daarnet even bij bol.com het fysieke boek besteld want Turbocharging Performance Handbook is bij Ebay besteld en komt pas eind deze/begin volgende week aan :)
    Op de 1 of andere manier leert een online boek niet prettig maar that’s just me. De pest is alleen dat ze met Engelse maten werken!

    #17965736

    InjectTheVenom
    • Topics 198
    • Reacties 4107
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 December 2004

    Hehehe in Turbocharging Performance Handbook staat de evolutie van de 2 liter Ecotec turbo motor beschreven zoals GM hem zelf aangepakt heeft, erg handig boekje dus zoals verwacht :vertag

    #17965737

    Corsa_GSi
    Participant
    • Topics 32
    • Reacties 3992
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004
    #17965738

    lemmuh
    • Topics 41
    • Reacties 527
    • Offline
    • Lid sinds:
      29 July 2005

    Erg interessant leesvoer….!!!

    #17965739

    iuza
    • Topics 0
    • Reacties 62
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 February 2008

    Vergeet een ding niet! meer vermogen= steeds grotere turbo= meer turbogat en minder response. Om dat te verminderen= Grotere blok. Dit laatste houdt ook een keer op.

    #17965740

    Corsa_GSi
    Participant
    • Topics 32
    • Reacties 3992
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004

    Of je stopt er wat lachgas bij om de turbo wat sneller te laten spoelen.
    Daarvoor moet 35pk droog (of nat) voldoende zijn.

    Maar je hebt ook wel gelijk, hoe groter de turbo, hoe beter de intercooler + buizen moeten worden.
    of je moet overgaang op een charge cooler of zelfs water metanol erbij gaan stoppen om je inlaatluchttemp. te verlagen!

    #17965741

    iuza
    • Topics 0
    • Reacties 62
    • Offline
    • Lid sinds:
      7 February 2008

    @corsa_gsi wrote:

    Of je stopt er wat lachgas bij om de turbo wat sneller te laten spoelen.
    Daarvoor moet 35pk droog (of nat) voldoende zijn.

    Maar je hebt ook wel gelijk, hoe groter de turbo, hoe beter de intercooler + buizen moeten worden.
    of je moet overgaang op een charge cooler of zelfs water metanol erbij gaan stoppen om je inlaatluchttemp. te verlagen!

    Het beste lijkt me stroker engine(c20let) 2.35lt met wat je allemaal noemde king:

    #17965742

    Corsa_GSi
    Participant
    • Topics 32
    • Reacties 3992
    • Offline
    • Lid sinds:
      30 June 2004

    Ben bang dat als je verder dan 2,1 4de overmaat is dat volgens mij gaat, daarboven worden de cilinderwanden te dun volgens mij.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.