Metaaldeeltjes aan peilstok z16xe

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Metaaldeeltjes aan peilstok z16xe

  • Dit onderwerp is leeg.
16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274961
    Dmavectra
      Lid sinds:
      25 January 2016

      Goedenavond

      Weet niet of er al een topic over is, maar ik heb een vectra b2 uit 99 z16xe
      Ik heb 4 maanden geleden de olie en de filter van mijn vectra vervangen.
      (Verbruikte daarvoor erg veel volgens de garage lekke klepseals maar geen probleem zijden ze). Nu olie maar weer eens gepeild en geen bizar verbruik. Zag tot mijn schrik wel metaalstof (koper en zilverkleurig) aan de peilstok. Iemand enig idee hoe dit kan? Ookt tikt de motor.(al vanaf aanschaf) :shock:

      Alvast dank

      #18307655
      warhamstr
      Deelnemer
        Lid sinds:
        20 August 2009

        Blijf maar rijden tot het stuk loopt. Stuk makkelijker om het dan op te sporen wat er mis is. Er is iets niet helemaal fris, dat is duidelijk.

        #18307656
        MrVinz
        Deelnemer
          Lid sinds:
          13 October 2015

          Uh, je adviseert toch niet om z’n motor verrot te rijden?

          Kan je niet bij een goeie garage terecht voor n diagnose?

          Metaaldeeltjes zijn doorgaans een slecht teken…

          #18307657
          bart-gsi
          Deelnemer
            Lid sinds:
            7 July 2012

            als je je oliefilter bij het verversen los haalt kijken in de filter hoe vol je filter zit met metaal deeltjes
            een keertje de carterpan los halen ( bij opnieuw monteren een nieuwe carterpakking plaatsen) en binnen in schoonmaken..
            haal voor een keer een krukas lagerschaal los en kijk of er slijtage op zit
            vaak is dat voor een goede garage een indicatie of je motor goed of slecht is…
            kan zijn dat er de verkeerde olie in gedaan is en dat de wrijvende onderdelen van de motor onvoldoende smering hebben.. of dat je onvoldoende oliedruk hebt dat op sommige plekken helemaal geen olie komt
            bij lekke klepseals komt er vaak een blauwe rookwolk bij stationair draaien omdat de olie door de klepseals via de in/uitlaatklep in de verbrandingskamer komt

            #18307658
            warhamstr
            Deelnemer
              Lid sinds:
              20 August 2009

              @MrVinz wrote:

              Uh, je adviseert toch niet om z’n motor verrot te rijden?

              Kan je niet bij een goeie garage terecht voor n diagnose?

              Metaaldeeltjes zijn doorgaans een slecht teken…

              Hoe wil je dat op gaan sporen dan? Door heel het blok uit elkaar te trekken? Dan zou ik wachten tot er echt schade is idd.

              #18307659
              MrVinz
              Deelnemer
                Lid sinds:
                13 October 2015

                Nou, ik ben geen kenner maar een garage weet daar misschien meer van.

                #18307660
                Dmavectra
                  Lid sinds:
                  25 January 2016

                  Alvast dank voor de reacties :thumbup

                  Bij de dealer geweest zij weten het ookniet. Ze willen het blok uit elkaar trekken en gaan kijken of het ernstig is. Gezien de aanschafprijs en de staat van de auto ben ik inmiddels bezig met een vectra 2.5 v6.

                  Vind het erg zonde de auto is verder in technieshe topstaat.

                  #18307661
                  basss27
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    11 February 2013

                    Ik ben een maat van hem

                    Auto heeft altijd gereden op goedkope olie, van alles door elkaar.

                    Is nu overgestapt op dure 10w50 vol syntheet olie, wat dus alles los weekt en al het vuil aan trekt wat het blok in de loop der jaren verzamelt heeft.

                    Kunnen daar niet de metaaldeeltjes vandaan komen?

                    #18307662
                    MrVinz
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      13 October 2015

                      Kan, als er al eerder iets stuk was en gefikst is. Maar er tikt ook iets. Lastig hoor…

                      #18307663
                      basss27
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        11 February 2013

                        @MrVinz wrote:

                        Kan, als er al eerder iets stuk was en gefikst is. Maar er tikt ook iets. Lastig hoor…

                        Er is mij nooit wat geks aan opgevallen, alleen de injectoren hoor je een beetje

                        #18307664
                        bart-gsi
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          7 July 2012

                          Als je gaat kijken voor een 2.5 v6.. Hou dan je bankrekening gevult.. In de stad lusten ze best wel benzine. En op de snelweg en genot.. Rustig en lange afstanden
                          En zoals vaak gezegd in andere topics.. Eenmaal een v6 altijd een v6.. Heel aanstekelijk

                          #18307665
                          MrVinz
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            13 October 2015

                            Tot je een V8 onder je kont krijgt ;-)

                            #18307666
                            bart-gsi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              7 July 2012

                              Lol… Ken nog wel iemand die een omega station met een pontiac gto motor heeft (corvette motor ) op kenteken. . dat is idd ook verslavend
                              Maar even terug naar de vectra.. Voor een vectra v6 weet wim-v6 alles van.. Die heeft een motor swap gedaan naar een 3.0 v6

                              #18307667
                              wim-v6
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 August 2005

                                1op10 in de stad vind ik wel meevallen Bart, met de 3.0-V6.

                                Dat betreft rijdt ze niet eens heel duur.

                                Maar dat is geheel afhankelijk van een juiste rijstijl.

                                verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                #18307668
                                bart-gsi
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  7 July 2012

                                  Klopt.. Ik haal de 1 op 10 niet.. Laat staan 1 op 6.. Maar dat neem ik voor lief.. Ik rijdt niet op hoge toeren maar ook niet onder toeren… Ik krijg een lach op mijn gezicht van zo’n v6 dus daarom neem ik dat verbruik voor lief..

                                  #18307669
                                  basss27
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    11 February 2013

                                    Vandaag ben ik even wezen kijken, er lijkt gelukkig niet zoveel aan de hand te zijn.

                                    Het blokje loopt bij koude start zeer netjes. Geen rare rammels of getik. Het enige wat je kunt horen zijn de injectoren, maar dat is vergelijkbaar met mijn x16xe. Niks noemenswaardigs.

                                    Met koude start even het blokje op 3500 toeren gehouden, hierbij laat het niet eens een klein blauw wolkje zien. Een teken dat het onderblok niet gaar getrapt is. Daarbij heeft het blokje in 10.000km maar 200ml olie verbruikt.
                                    Zeer netjes voor een Z16XE! Wel zweet het blokje een beetje bij de krukaskeering aan de bak zijde.

                                    Even het peilstok bekeken, er zit inderdaad twee maal een heel klein metaal kleurig puntje aan, maar absoluut geen grote schilfers oid.

                                    Binnenkort gaan we de distributie met de hele mikmak vervangen. Er is niet bekekend wanneer de boel voor het laatst vervangen is. Aangezien ze erom bekend staan dat de riem nog wel eens wil knappen na 60.000km of 4 jaar, moeten we het risico maar niet nemen denk ik.

                                  16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.