Forumindex › Forums › Techniek › Overige motor types › Metaaldeeltjes aan peilstok z16xe
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 januari 2016 om 21:24 #17274961
Goedenavond
Weet niet of er al een topic over is, maar ik heb een vectra b2 uit 99 z16xe
Ik heb 4 maanden geleden de olie en de filter van mijn vectra vervangen.
(Verbruikte daarvoor erg veel volgens de garage lekke klepseals maar geen probleem zijden ze). Nu olie maar weer eens gepeild en geen bizar verbruik. Zag tot mijn schrik wel metaalstof (koper en zilverkleurig) aan de peilstok. Iemand enig idee hoe dit kan? Ookt tikt de motor.(al vanaf aanschaf) :shock:Alvast dank
25 januari 2016 om 21:45 #18307655Blijf maar rijden tot het stuk loopt. Stuk makkelijker om het dan op te sporen wat er mis is. Er is iets niet helemaal fris, dat is duidelijk.
25 januari 2016 om 22:17 #18307656Uh, je adviseert toch niet om z’n motor verrot te rijden?
Kan je niet bij een goeie garage terecht voor n diagnose?
Metaaldeeltjes zijn doorgaans een slecht teken…
26 januari 2016 om 01:19 #18307657als je je oliefilter bij het verversen los haalt kijken in de filter hoe vol je filter zit met metaal deeltjes
een keertje de carterpan los halen ( bij opnieuw monteren een nieuwe carterpakking plaatsen) en binnen in schoonmaken..
haal voor een keer een krukas lagerschaal los en kijk of er slijtage op zit
vaak is dat voor een goede garage een indicatie of je motor goed of slecht is…
kan zijn dat er de verkeerde olie in gedaan is en dat de wrijvende onderdelen van de motor onvoldoende smering hebben.. of dat je onvoldoende oliedruk hebt dat op sommige plekken helemaal geen olie komt
bij lekke klepseals komt er vaak een blauwe rookwolk bij stationair draaien omdat de olie door de klepseals via de in/uitlaatklep in de verbrandingskamer komt26 januari 2016 om 07:30 #18307658@MrVinz wrote:
Uh, je adviseert toch niet om z’n motor verrot te rijden?
Kan je niet bij een goeie garage terecht voor n diagnose?
Metaaldeeltjes zijn doorgaans een slecht teken…
Hoe wil je dat op gaan sporen dan? Door heel het blok uit elkaar te trekken? Dan zou ik wachten tot er echt schade is idd.
26 januari 2016 om 08:39 #18307659Nou, ik ben geen kenner maar een garage weet daar misschien meer van.
26 januari 2016 om 10:31 #18307660Alvast dank voor de reacties :thumbup
Bij de dealer geweest zij weten het ookniet. Ze willen het blok uit elkaar trekken en gaan kijken of het ernstig is. Gezien de aanschafprijs en de staat van de auto ben ik inmiddels bezig met een vectra 2.5 v6.
Vind het erg zonde de auto is verder in technieshe topstaat.
26 januari 2016 om 11:24 #18307661Ik ben een maat van hem
Auto heeft altijd gereden op goedkope olie, van alles door elkaar.
Is nu overgestapt op dure 10w50 vol syntheet olie, wat dus alles los weekt en al het vuil aan trekt wat het blok in de loop der jaren verzamelt heeft.
Kunnen daar niet de metaaldeeltjes vandaan komen?
26 januari 2016 om 11:43 #18307662Kan, als er al eerder iets stuk was en gefikst is. Maar er tikt ook iets. Lastig hoor…
26 januari 2016 om 11:46 #18307663@MrVinz wrote:
Kan, als er al eerder iets stuk was en gefikst is. Maar er tikt ook iets. Lastig hoor…
Er is mij nooit wat geks aan opgevallen, alleen de injectoren hoor je een beetje
26 januari 2016 om 12:06 #18307664Als je gaat kijken voor een 2.5 v6.. Hou dan je bankrekening gevult.. In de stad lusten ze best wel benzine. En op de snelweg en genot.. Rustig en lange afstanden
En zoals vaak gezegd in andere topics.. Eenmaal een v6 altijd een v6.. Heel aanstekelijk26 januari 2016 om 12:11 #18307665Tot je een V8 onder je kont krijgt
26 januari 2016 om 12:15 #18307666Lol… Ken nog wel iemand die een omega station met een pontiac gto motor heeft (corvette motor ) op kenteken. . dat is idd ook verslavend
Maar even terug naar de vectra.. Voor een vectra v6 weet wim-v6 alles van.. Die heeft een motor swap gedaan naar een 3.0 v626 januari 2016 om 18:50 #183076671op10 in de stad vind ik wel meevallen Bart, met de 3.0-V6.
Dat betreft rijdt ze niet eens heel duur.
Maar dat is geheel afhankelijk van een juiste rijstijl.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
26 januari 2016 om 19:11 #18307668Klopt.. Ik haal de 1 op 10 niet.. Laat staan 1 op 6.. Maar dat neem ik voor lief.. Ik rijdt niet op hoge toeren maar ook niet onder toeren… Ik krijg een lach op mijn gezicht van zo’n v6 dus daarom neem ik dat verbruik voor lief..
26 januari 2016 om 20:39 #18307669Vandaag ben ik even wezen kijken, er lijkt gelukkig niet zoveel aan de hand te zijn.
Het blokje loopt bij koude start zeer netjes. Geen rare rammels of getik. Het enige wat je kunt horen zijn de injectoren, maar dat is vergelijkbaar met mijn x16xe. Niks noemenswaardigs.
Met koude start even het blokje op 3500 toeren gehouden, hierbij laat het niet eens een klein blauw wolkje zien. Een teken dat het onderblok niet gaar getrapt is. Daarbij heeft het blokje in 10.000km maar 200ml olie verbruikt.
Zeer netjes voor een Z16XE! Wel zweet het blokje een beetje bij de krukaskeering aan de bak zijde.Even het peilstok bekeken, er zit inderdaad twee maal een heel klein metaal kleurig puntje aan, maar absoluut geen grote schilfers oid.
Binnenkort gaan we de distributie met de hele mikmak vervangen. Er is niet bekekend wanneer de boel voor het laatst vervangen is. Aangezien ze erom bekend staan dat de riem nog wel eens wil knappen na 60.000km of 4 jaar, moeten we het risico maar niet nemen denk ik.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.