Met hoeveel newton moeten de remtrommels aangedraait worden?

Forumindex Forums Modellen Corsa Met hoeveel newton moeten de remtrommels aangedraait worden?

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266414
    Heks
      Lid sinds:
      18 June 2012

      Goedenavond medeforumleden,

      Zoals het onderwerp als verraad, ben ik benieuwd naar het volgende:

      Met hoeveel newton moet ik de remtrommels aandraaien? In de Hayness manual staat 14 newton, maar dan draait ie wel erg stroef vond ik.

      Alvast bedankt weer!

      #18238412
      Fearless
      Deelnemer
        Lid sinds:
        9 January 2005

        Even niet kijkend naar het type auto……gok ik dat je het hebt over losse lagers, met een kroonmoer/splitpen enz?

        Die draai ik altijd strak aan, met een tang. Slagje los. Tang groot maken, en dan weer aandraaien. Zo schiet de tang erover zeg maar. Dan zit ie altijd perfect. Niet te strak en niet te los.

        #18238413
        BlackDevil
          Lid sinds:
          4 January 2009

          Als het een Corsa B betreft: aandraaien met 25 Nm, dan idd weer losdraaien en zodanig aandraaien dat het borgplaatje enigszins speling heeft.

          25 Nm lijkt veel,maar is bedoeld om het lager in de juiste positie te krijgen. Het beetje speling is nodig om het lager wat ruimte te geven als het bij warmlopen gaat uitzetten.

          #18238414
          Heks
            Lid sinds:
            18 June 2012

            Het is idd een corsa b x12xe. Srry staat wel in mn onderschrijft, maar had het er voor de duidelijkheid wel even bij mogen vermelden.

            Maar ik moet het dus eerst tot 25 Nm aandraaien, dan weer los, maar met hoeveel Nm moet het dan definitief? Want deze lagers zijn ook maar 15.000 km mee gegaan, dus ik doe duidelijk iets verkeerd.

            #18238415
            BlackDevil
              Lid sinds:
              4 January 2009

              Die 25 Nm is puur voor het zetten van het lager. Voor het definitief vastdraaien is geen Nm voorgeschreven. Zodanig vastdraaien dat het lager beetje speling heeft. Als het borgplaatje een beetje te bewegen is, is het goed. Dan de splitpen door de astap en de kroonmoer steken en ombuigen aan het uiteinde.

              Als ze na 15.000 km al stuk waren, hebben ze geen of onvoldoende speling gehad. Met andere woorden: te vast aangedraaid.

              #18238416
              Aapje
                Lid sinds:
                1 January 2009

                Of te dun vet tussen de lagers. Ik heb dat nou al een paar keer meegemaakt met hele goedkope immitatie lagers.

                #18238417
                OlafK
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  28 November 2013
                  #18238418
                  Heks
                    Lid sinds:
                    18 June 2012

                    Had wat problemen met inloggen… Lag aan mij, maar vandaar de trage reactie.

                    Had gehoopt gister de onderdelen binnen te krijgen, maar helaas. Dus daarstraks toch even de boel los gehaald, om te zien of er nog even mee te rijden is. De buitenste lager is flink verrot. Gekke is beide zijden hebben even strak gezeten, maar er is maar 1 lager aan 1 kant kapot.
                    Zal dus mijn onkunde geweest zijn en de boel te strak gezet en een lager die niet zo veel kan hebben.

                    Terug komend op het aandraaien van de moer. Ik heb ze nu zo vast gezet dat ik met een schroevendraaier nog net de borgring kan verschuiven onder de moer. Of moet er net wat speling zitten tussen de moer en de borgring?

                    #18238419
                    BlackDevil
                      Lid sinds:
                      4 January 2009

                      @Heks wrote:

                      Terug komend op het aandraaien van de moer. Ik heb ze nu zo vast gezet dat ik met een schroevendraaier nog net de borgring kan verschuiven onder de moer.

                      Helemaal goed zo.

                      #18238420
                      Famempeters
                        Lid sinds:
                        8 March 2008

                        Ik doe het als beun echt met gevoel .

                        lagers nieuw in het vet draai ik de moer al draaiend met de trommel goed vast kijk naar het split pen gat en draai hem dan 1 splitpen gat mogelijkheid terug/los en eigenlijk nooit geen last.

                        ik denk niet dat dit echt met moment sleutels gebeurd is een groot brok gevoel ervaring . en het is uitlopend meestal allemaal naafjes of pers lagers .

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.