Meriva – mogelijke olielekkage? En schakelprobleem?

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Meriva – mogelijke olielekkage? En schakelprobleem?

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17261010
    tj
    Deelnemer
      Lid sinds:
      9 March 2006

      Keek net onder de motor bij onze jongste aanwinst de meriva 1.8. En één van de slangetjes voelde erg nattig. De olie zat aan mijn handen. Dus laat ik maar een foto maken en de kenners een oordeel laten vellen. Voordat ik een vergeefse loop maak naar de garage en weer 2 uur heb geïnvesteerd in een vraag.

      #18177376
      RISL
      Moderator
        Lid sinds:
        24 January 2011

        Ervanuitgaand dat het motorolie is wat er aan zit, lijkt het mij dat je even moet kijken of het boven dat slangetje ergens lekt, anders lijkt het mij van het morsen bij olie bijvullen of morsen bij het vervangen van het oliefilter?

        #18177377
        soepkiepe
        Deelnemer
          Lid sinds:
          10 August 2010

          neem aan dat deze foto van onder is genomen?
          ik denk net zoals risl zegt dat het waarschijnlijk dan je olie filter is die wat smeert.
          daar rond om heen is het aluminium namelijk ook wat vettig.

          #18177378
          tj
          Deelnemer
            Lid sinds:
            9 March 2006

            @RISL wrote:

            Ervanuitgaand dat het motorolie is wat er aan zit, lijkt het mij dat je even moet kijken of het boven dat slangetje ergens lekt, anders lijkt het mij van het morsen bij olie bijvullen of morsen bij het vervangen van het oliefilter?

            Het is inderdaad motorolie. De motorolie en filter zijn in maart vervangen. Drie weken geleden is er in de garage bij aflevering nog wat bij gedaan. Zal morgen nog even kijken of er iets op de grond is gevallen. En de boel eens goed droogmaken met een doek. Nog een Meriva vraagje. Het schakelen gaat stug maar dat lijkt mij iets van Opel. Echter mijn vrouw gebruikt hem ook en die zit bij het wegrijden constant in zijn drie. Ze wordt er helemaal dol van. Bij de vorige auto leverde dat nooit problemen op. De 1 bood zich eigenlijk vanzelf aan. Je hoefde er niet om te zoeken en even door te duwen. Herkennen jullie dit. Ik heb er zelf minder moeite mee. Een beetje tegen gewicht geven bij het in zijn 1 zetten.

            #18177379
            RISL
            Moderator
              Lid sinds:
              24 January 2011

              Maak het inderdaad even schoon. Als het dan niet terug komt, zal het zeer waarschijnlijk van het morsen zijn. Komt het wel terug, dan zul je op zoek moeten naar een lekkage.

              Ik heb zelf nog niet in de nieuwe Meriva gereden, maar in de recente Opels die ik gereden had (met wellicht dezelfde bak?) heb ik geen enkele moeite gehad met schakelen naar eerste versnelling.
              Wellicht is er een stelmogelijkheid, maar dit zou iemand anders op het forum wellicht weten en anders kun je het nog even vragen bij je garage.

              #18177380
              beurjean
                Lid sinds:
                19 July 2011

                Dit is geen nieuwe type Meriva, dit is de Meriva a (2002 – 2010)

                Groot kans dat de olie weg komt bij de krukassensor (de bovenste sensor).

                Van het morsen zou het niet komen gezien de olievuldop bij een 1.8 links zit.

                Het schakelmechaniek van een Meriva a wil ook wel eens uitslijten. Ik zou eerst proberen om met wd40 de kogelgewrichten van het mechanisme op de bak de smeren.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.