Meriva 1.4 16v laten chiptunen ? Getuned !!

Forumindex Forums Modellen Meriva, Agila Meriva 1.4 16v laten chiptunen ? Getuned !!

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17223853
    Gerda43
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 July 2010

      Omdat ik meestal alleen rij heb ik gekozen voor een auto waarbij ik zuinigheid, betrouwbaarheid (hiervoor hadden wij een nissan primera 2.2 dct uit 2002, een stuk sneller en luxer maar wat een drama qua storingen en dure reparaties) en ruimte ( zodat mijn 2 meter lange zoons en man ook nog meekunnen) kon combineren heb ik gekozen voor een Opel Meriva 1.4 16 v uit 2008 met 32500 km op de teller. Qua ruimte is hij zeker niet verkeerd, verbruik lijkt netjes en qua prestaties ben ik tevreden….. Echter mijn man vindt dat hij boven de 100 km pu wel wat meer vermogen zou mogen hebben, geen must maar wel zo prettig:wub! Op Internet kom ik verschillende chiptune bedrijven tegen. Ik zou kiezen voor een ODB tuning, herprogrameren van de software. Is dit aan te raden ? Wat is een betrouwbaar bedrijf ?

      #17703341
      twistam
        Lid sinds:
        18 June 2007

        Ik heb ook al gereageerd in je topic over de computer.
        Echter, een ongeblazen motor chiptunen heeft nagenoeg geen effect. Hoogstens ~7 PK erbij. Bij motoren uitgerust met een turbo wordt ook de turbodruk enigszins verhoogd, waardoor je veel meer power krijgt.

        Tevens wordt het ook op prijs gesteld als je je even netjes voorstelt!

        #17703342
        Gerda43
        Deelnemer
          Lid sinds:
          24 July 2010

          origineel gepost door twistam
          Ik heb ook al gereageerd in je topic over de computer.
          Echter, een ongeblazen motor chiptunen heeft nagenoeg geen effect. Hoogstens ~7 PK erbij. Bij motoren uitgerust met een turbo wordt ook de turbodruk enigszins verhoogd, waardoor je veel meer power krijgt.

          Tevens wordt het ook op prijs gesteld als je je even netjes voorstelt!

          Je hebt helemaal gelijk, heb mij nu netjes voorgesteld !:angel

          #17703343
          Gerda43
          Deelnemer
            Lid sinds:
            24 July 2010

            Nou, ik heb even moeten zoeken naar chiptuner met testbank binnen uurtje rijden en met tijd deze week. Bij Unlimited Tuning
            te Amersfoort. Afspraak gemaakt, ik was al goed ingelicht dmv diverse fora op internet dus de man hoefde mij weinig uit te leggen. Eerst op zoek naar de computer, deze zat ergens aan de onderkant/zijkant motor weg gefrommeld, was een Bosch maar helaas niet (juist) te benaderen met de software (toen inmiddels ruim 2 uur verder) toen besloten voor powerbox. Dit ivm vakantie volgende week elk klein beetje trekkracht meer welkom is. Powerbox liet zich ook niet een, twee , drie instellen maar na diverse stapsgewijze verhogingen in totaal 3,5 uur later van 88 pk naar 97 pk dus 9 PK winst en koppel van 117 Nm naar 127 Nm. (fabrieksopgave 90 pk bij 125 Nm) Kosten hiervoor 299 euro plus 75 extra voor de testbank. Jongen van UnlimitedTuning heeft erg zijn best gedaan (lees zitten wroeten) maar heeft de auto weer netjes op orde gebracht. Een hoop geld maar voor mij toch de moeite waard, net een beetje meer pit en fijner schakelen.

            #17703344
            corsaagsi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              30 June 2004

              :thumbup mooi!

              #17703345
              twistam
                Lid sinds:
                18 June 2007

                Jammer dat er alsnog voor een powerbox is gekozen. Het is natuurlijk niet mijn auto, maar ik had het niet gedaan!
                Extra vermogen is leuk, maar powerboxen staan nou niet echt goed bekend. Een powerbox stuurt verkeerde gegevens naar de computer v/d auto, oa brandstof temperatuur. Hierdoor komt er wel extra vermogen vrij, maar het kan zo zijn gevolgen hebben.

                #17703346
                Gerda43
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  24 July 2010

                  origineel gepost door twistam
                  Jammer dat er alsnog voor een powerbox is gekozen. Het is natuurlijk niet mijn auto, maar ik had het niet gedaan!
                  Extra vermogen is leuk, maar powerboxen staan nou niet echt goed bekend. Een powerbox stuurt verkeerde gegevens naar de computer v/d auto, oa brandstof temperatuur. Hierdoor komt er wel extra vermogen vrij, maar het kan zo zijn gevolgen hebben.

                  Ik zoek ook door tot een ODBtuning mogelijk is. De powerbox blijft er zolang in, in ieder geval als wij met het hele gezin op stap gaan (4 zwaargewichten ;-) :o ) en desnoods daarna er weer uit. Volgens het tunebedrijf is de powerbox alleen “schadelijk” bij common rail diesel motoren. Maar ik hoef niet de eerste te zijn om hem te laten concluderen dat ook een 1.4 benzinemotor door een powerbox in de problemen komt.

                  #17703347
                  erwin78
                    Lid sinds:
                    23 May 2009

                    Tja als ik dan mijn mening mag geven, dan denk ik dat het toch een verkeerde weg van bezuinigen is, ik had dan voor een 1.6 gekozen, zeker als jij zelf al aangeeft je met “4 zwaargewichten” op pad te moeten.

                    #17703348
                    Gerda43
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      24 July 2010

                      origineel gepost door erwin78
                      Tja als ik dan mijn mening mag geven, dan denk ik dat het toch een verkeerde weg van bezuinigen is, ik had dan voor een 1.6 gekozen, zeker als jij zelf al aangeeft je met “4 zwaargewichten” op pad te moeten.

                      je hebt op zich gelijk, maar misschien dat wij 30 uur per jaar met 4 “zwaargewichten” in de auto zitten. Dus op zich valt dit erg mee…

                      #17703349
                      Spacejam
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        21 November 2006

                        je hebt wel twee soorten powerboxen.

                        eentje welke je originele inlaat vervangt (niet enkel het luchtfilter).

                        en eentje die de waardes van je ecu wijzigt. Welke van de twee heb je gebruikt. de eerste is namelijk niet (zo snel) schadelijk.

                        #17703350
                        Gerda43
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          24 July 2010

                          origineel gepost door Spacejam
                          je hebt wel twee soorten powerboxen.

                          eentje welke je originele inlaat vervangt (niet enkel het luchtfilter).

                          en eentje die de waardes van je ecu wijzigt. Welke van de twee heb je gebruikt. de eerste is namelijk niet (zo snel) schadelijk.

                          Het is de powerbox die “verkeerde” waarden doorgeeft aan je ECU. Verhoog je met Powerbox ipv originele inlaat ook het koppel ?

                          #17703351
                          twistam
                            Lid sinds:
                            18 June 2007

                            Het koppel zal ongetwijfeld wat toenemen. Echter staat die geringe toename niet op tegen de grote nadelige gevolgen die een powerbox kan hebben.

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.