Mechanische aanslag distributieriemspanner z20LET?

Forumindex Forums Techniek C20let / z20let(2.0 16v turbo) Mechanische aanslag distributieriemspanner z20LET?

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17248676
    RacesconaB204
    Deelnemer
      Lid sinds:
      11 December 2009

      Heeft er hier misschien iemand ervaring met een mechanische aanslag op de distributieriemspanner op een z20LET of x20XEV?

      De reden dat ik hier na vraag is de volgende. Zolang de motor netjes in de bedoelde richting ronddraait zit de verende distributieriemspanner netjes in het slappe part van de distributieriem en is er niets aan de hand, maar wanneer de motor ‘per ongeluk’ eventjes de verkeerde kant op draait dan kan het volgens mij goed mis gaan, want dan zit de spanner opeens in het strakke part en wordt ie helemaal terug gedrukt met alle risico’s van dien (kijk maar eens wat er gebeurd wanneer je de krukas met de hand tegen de draairichting in beweegt :shock: )

      Nu vraag je je misschien af wanneer dit nu zou kunnen voorkomen…….nou ik kan er wel wat bedenken. Auto in de 1e-5e versnelling achteruit drukken, of wanneer je per ongeluk een keer spint en achterwaarts komt te rollen met afgeslagen motor.

      Dat verende is op zich natuurlijk heel mooi, maar ik zou het wel fijn vinden wanneer ie niet zover terug kan dat de riem er helemaal ook af kan….daarom mijn vraag of iemand al ervaring heeft met een mechanische aanslag op de spanner zodat ie niet zover terug kan dat er risico op schade kan ontstaan?
      Voordat ik zelf iets ga bedenken (want het zit me niet lekker zo).

      Ben benieuwd ;)

      #18019333
      chieltjuh
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 February 2012

        Als het de zelfde bedoeld als op mij Z18xe snap ik wel wat je bedoeld.

        deze waarschijnlijk(let niet op het gele rondje)

        Deze mechanische anslag riep bij mij de zelfde vragen op, zeker met de combi van 20 nm vastzetten, op het plaatje een mooie bout in het echt een crappy inbus.

        Had de zelfde vraag gesteld aan iemand die er ervaring mee had. deze heeft het toen gecheckt of het goed zat.
        Als deze met de bedoelde richting gedraaid word en nog steeds netjes bij de inkeping staat(of volgens mij NEW) staat hij goed en ja de aanslag beweegd idd nog wat met het bewegen van de krukas(rechtsom/linksom)
        Beetje onduidelijk verhaal van mij nu, Ik heb iedergeval meer op de spanning van de riem gelet en de plaats van de spanner dan op de aanslag..

        Al met al vind ik t ook een klote ding en snap wat je bedoeld!!, ik hoop dat iemand het beter kan verwoorden of uitleggen:)

        #18019334
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          Als je motor iets terugdraait gaat de spanning meestal helemaal naar 0, daar is niks raars aan, hij komt niet zo slap te staan dat ie er af loopt.

          @ Chieltjuh, Die Crappie Inbus is bij de Z18XE normaal een evenzo Crappie Torkx boutje..

          Willem

          #18019335
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Als je de riem goed gespannen hebt kun je hem ruster zowel vooruit als achteruit draaien.

            #18019336
            chieltjuh
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 February 2012

              @WIM ,Jah alleen dacht ik meld het even omdat hier gwn een mooie bout op het plaatje ziet:)

              #18019337
              giuliettaevo
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 November 2006

                Voor de oudere Alfa v6 motoren hebben ze op het eind ook een mechanische spanner gebruikt en die heeft inderdaad wel eens dat probleem… :puke Bij heel veel mensen gaat het gewoon altijd goed maar er zijn er ook met versprongen riemen en bijbehorende schade doordat de motor even de verkeerde kant rond heeft gedraaid. :(

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.