Forumindex › Forums › Techniek › C20let / z20let(2.0 16v turbo) › Mechanische aanslag distributieriemspanner z20LET?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 mei 2012 om 22:17 #17248676
Heeft er hier misschien iemand ervaring met een mechanische aanslag op de distributieriemspanner op een z20LET of x20XEV?
De reden dat ik hier na vraag is de volgende. Zolang de motor netjes in de bedoelde richting ronddraait zit de verende distributieriemspanner netjes in het slappe part van de distributieriem en is er niets aan de hand, maar wanneer de motor ‘per ongeluk’ eventjes de verkeerde kant op draait dan kan het volgens mij goed mis gaan, want dan zit de spanner opeens in het strakke part en wordt ie helemaal terug gedrukt met alle risico’s van dien (kijk maar eens wat er gebeurd wanneer je de krukas met de hand tegen de draairichting in beweegt :shock: )
Nu vraag je je misschien af wanneer dit nu zou kunnen voorkomen…….nou ik kan er wel wat bedenken. Auto in de 1e-5e versnelling achteruit drukken, of wanneer je per ongeluk een keer spint en achterwaarts komt te rollen met afgeslagen motor.
Dat verende is op zich natuurlijk heel mooi, maar ik zou het wel fijn vinden wanneer ie niet zover terug kan dat de riem er helemaal ook af kan….daarom mijn vraag of iemand al ervaring heeft met een mechanische aanslag op de spanner zodat ie niet zover terug kan dat er risico op schade kan ontstaan?
Voordat ik zelf iets ga bedenken (want het zit me niet lekker zo).Ben benieuwd ;)
19 mei 2012 om 00:13 #18019333Als het de zelfde bedoeld als op mij Z18xe snap ik wel wat je bedoeld.
deze waarschijnlijk(let niet op het gele rondje)
Deze mechanische anslag riep bij mij de zelfde vragen op, zeker met de combi van 20 nm vastzetten, op het plaatje een mooie bout in het echt een crappy inbus.
Had de zelfde vraag gesteld aan iemand die er ervaring mee had. deze heeft het toen gecheckt of het goed zat.
Als deze met de bedoelde richting gedraaid word en nog steeds netjes bij de inkeping staat(of volgens mij NEW) staat hij goed en ja de aanslag beweegd idd nog wat met het bewegen van de krukas(rechtsom/linksom)
Beetje onduidelijk verhaal van mij nu, Ik heb iedergeval meer op de spanning van de riem gelet en de plaats van de spanner dan op de aanslag..Al met al vind ik t ook een klote ding en snap wat je bedoeld!!, ik hoop dat iemand het beter kan verwoorden of uitleggen:)
19 mei 2012 om 06:18 #18019334Als je motor iets terugdraait gaat de spanning meestal helemaal naar 0, daar is niks raars aan, hij komt niet zo slap te staan dat ie er af loopt.
@ Chieltjuh, Die Crappie Inbus is bij de Z18XE normaal een evenzo Crappie Torkx boutje..
Willem
19 mei 2012 om 06:45 #18019335Als je de riem goed gespannen hebt kun je hem ruster zowel vooruit als achteruit draaien.
19 mei 2012 om 21:47 #18019336@WIM ,Jah alleen dacht ik meld het even omdat hier gwn een mooie bout op het plaatje ziet:)
19 mei 2012 om 22:19 #18019337Voor de oudere Alfa v6 motoren hebben ze op het eind ook een mechanische spanner gebruikt en die heeft inderdaad wel eens dat probleem… :puke Bij heel veel mensen gaat het gewoon altijd goed maar er zijn er ook met versprongen riemen en bijbehorende schade doordat de motor even de verkeerde kant rond heeft gedraaid. :(
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.