Maximale uit motor/vermogenskromme experts, vraag

Forumindex Forums Modellen Astra Maximale uit motor/vermogenskromme experts, vraag

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271203
    Shane_Astra_g
    Deelnemer
      Lid sinds:
      12 December 2012

      Beste leden,

      Ik rij in een astra g x16xel met 115.5pk/160nm op de wielen. Nu rij ik over het algemeen rustig, maar een stoplichtsprintje ben ik ook niet vies van :jerry

      Nu heb ik zo een mooie vermogenskromme van Unlimited tuning en vroeg me toch het volgende af.

      Zoals op de kromme te zien zit het maximale vermogen rond de 4000toeren en naar mijn inzien is het dan ook goed om tijdens een stoplicht sprint in dat gebied te blijven. Dus meestal ga ik door tot iets over 4000toeren en schakel dan op om zodoende in de juiste gebied te blijven. Ik vraag me af of mijn beredenering dan ook klopt?

      Ik zie altijd op youtube filmpjes dat andere x16xel rijders door gaan tot voor het rode gebied? Wat is hier nou het nut van aangezien je dan ver buiten het max vermogen zit? Aangezien het vermogen aanzienlijk terugvalt na 4000toeren.

      En hoe zit het nou met het koppel? Is het koppel van 160nm beschikbaar bij 4000toeren(waar de max vermogen zit) of lees ik het zo verkeerd af.

      Voornamelijk voor een sprint ben ik benieuwd tot welk toerental goed is door te trekken

      #18279073
      Shane_Astra_g
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 December 2012

        Niemand??

        #18279074
        corsabc20xe
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 June 2011

          je max koppel ligt rond de 6000 rpm. dus doortrekken is zeker niet zinloos. je wilt met sprinten zo min mogelijk schakelen want schakelen kost tijd. aangezien je dan geen vermogen kan geven. maar je voelt ook wel als het minder word. maar helemaal de begrenzer in is zinloos. in jou geval zou doorschakelen rond de 6000 prima zijn. uiteraard niet continu en met warme motor enzo.

          #18279075
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Je max vermogen ligt bij 6000toeren

            Je max koppel bij 4000toeren.

            Max prestaties is dus gewoon doorhalen richting de begrenzer (6500 / 6600tpm) om de maximale prestaties te halen.
            Schakel je eerder zal je onder de 4000toeren terugvallen en onder de koppel uitkomen.

            Mijn Vectra heeft 205 wiel pk’s bij 5850toeren.
            En 280nm koppel tussen de 2500 en 5500 toeren.
            Mijn motor voel je dan ook inkakken kwa vermogen boven de 6500toeren.
            Het heeft dus geen zin om hem naar zijn maximale toeren (6950tpm) te trappen.

            Ikzelf doe op het gevoel schakelen.
            Je merkt hoe een motor reageert, zeker als je er al effe mee rijdt.

            verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

            #18279076
            Haasje17
            Moderator
              Lid sinds:
              8 September 2009

              Ehud nee zijn max koppel ligt rond de 4000 nm. Zijn maximum vermogen (pk) zit rond de 6000 toeren. Net voor de begrenzer schakelen heeft het meeste effect op een rechte vlakke weg. koppel is de kracht die word afgezet. Je pk,s eigenlijk de snelheid die word gemaakt. veel koppel weinig pk,s is nogsteeds traag. Weinig koppel veel pk,s is snel. Zet maar eens een 75 pk ongeblazen diesel tegen een ongeblazen benzine 75 pk. De diesel zal meer koppel hebben, maar toch minder snel of even snel zijn.

              #18279077
              corsabc20xe
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 June 2011

                ja zag het idd verkeerd gezien.

                #18279078
                Shane_Astra_g
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 December 2012

                  Ow yoh, Ik las het altijd anders. Ik dacht dat de bovenste 2 lijnen het vermogen is en de andere 2 lijnen die vrijwel lineair oplopen het koppel??

                  Eve getallen erbij:

                  115.5pk@6179rpm>>>> 160.8nm@3922rpm

                  Ik begrijp dus dat op een vlakke rechte weg doorhalen tot ong 6100 het meest effectief is.Het koppel echter op dat toerental is dan wel helemaal ingekakt.
                  Rij ik op een +helling dan zou het effectiever zijn om rond de 4000 toeren al te schakelen?

                  Om even een voorbeeld te pakken(paarse lijnen): Als ik iets voorbij de 6179rpm zou schakelen dan zit ik op mijn max vermogen maar ligt het koppel op 130nm ongeveer. Maar ik als ik schakel op 4000toeren dan ligt het vermogen op 90pk ongeveer en is het koppel 160.8nm. lees ik het nu goed af???

                  Oftewel ik heb nooit 115.5pk gevoeld aangezien ik altijd iets na 4000rpm schakelde :swear

                  #18279079
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    Om echt goed uit te komen zal je meer moeten maken dan die 6100 om bij het terugvallen weer in een goed toerental te komen.

                    verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                    #18279080
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      Enige voordeel van een goed lange koppelkromme is wel dat ik een Golf 5 1.6 gewoon snot rijdt bij het stoplicht met een auto Ambulance van 530kg en 1400kg aan Vectra erop aan de haak.

                      Gozer snapte er geen klote van.
                      Had 2 verdrijvingsvlakken puntstuk en een rijbaan pijl paal over links nodig (toen tikte ik m in 5 en op de Cruise) om er voor te komen.

                      Marijn, koppel is ook wel belangrijk.
                      Zo hadden we hier een Corsa-B diesel met “maar” 125pk, maar die rukte dankzij de 330nm wel in 7tellen naar de 100.

                      verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                      #18279081
                      GSE
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 August 2006

                        Precies koppel is the way to go,een vrachtwagen merk het ook niet of der 5 ton meer opzit,maar een personen auto met 300pk merkt dat wel..

                        Je moet schakelen als je op max koppel zit,iets met 200pk en 400nm kan sneller zijn als iets van 250pk en 300nm.

                        Jammer is dat zo,n kleine motoren (korte slag) het moeten hebben van toeren maken en dan krijg je automatisch dat alles wat hoger ligt en je die dingen op toeren moet houden,een v6 zal onderin wat meer te bieden hebben bv in verhouding.

                        #18279082
                        Shane_Astra_g
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 December 2012

                          @GSE wrote:

                          Precies koppel is the way to go,een vrachtwagen merk het ook niet of der 5 ton meer opzit,maar een personen auto met 300pk merkt dat wel..

                          Je moet schakelen als je op max koppel zit,iets met 200pk en 400nm kan sneller zijn als iets van 250pk en 300nm.

                          Jammer is dat zo,n kleine motoren (korte slag) het moeten hebben van toeren maken en dan krijg je automatisch dat alles wat hoger ligt en je die dingen op toeren moet houden,een v6 zal onderin wat meer te bieden hebben bv in verhouding.

                          Jij spreekt dan eigenlijk wim en haasje tegen? Want jij zegt ik moet schakelen op max koppel en max koppel zit op 4000rpm

                          Kan iemand nog bevestigen dat mijn voorbeeld hoe af te lezen klopt.

                          #18279083
                          Shane_Astra_g
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 December 2012

                            @wim-v6 wrote:

                            Enige voordeel van een goed lange koppelkromme is wel dat ik een Golf 5 1.6 gewoon snot rijdt bij het stoplicht met een auto Ambulance van 530kg en 1400kg aan Vectra erop aan de haak.

                            Gozer snapte er geen klote van.
                            Had 2 verdrijvingsvlakken puntstuk en een rijbaan pijl paal over links nodig (toen tikte ik m in 5 en op de Cruise) om er voor te komen.

                            Marijn, koppel is ook wel belangrijk.
                            Zo hadden we hier een Corsa-B diesel met “maar” 125pk, maar die rukte dankzij de 330nm wel in 7tellen naar de 100.

                            verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                            Je doelt op een vlakke kromme? geen pieken zeg maar

                            #18279084
                            Haasje17
                            Moderator
                              Lid sinds:
                              8 September 2009

                              Dit is je antwoord: http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter” onclick=”window.open(this.href);return false;

                              #18279085
                              Shane_Astra_g
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 December 2012

                                ja, ik wist al dat vermogen en koppel niet zo in 1 zin verteld kan worden :jerry Ik ben opzich wel technisch ingelegd, maar ik moet toch wel even de tijd nemen dit goed door te lezen!

                                Kun je mij ook vertellen of mijn voorbeeld klopt? Hoe je de kromme moet aflezen.

                                “Om even een voorbeeld te pakken(paarse lijnen): Als ik iets voorbij de 6179rpm zou schakelen dan zit ik op mijn max vermogen maar ligt het koppel op 130nm ongeveer. Maar ik als ik schakel op 4000toeren dan ligt het vermogen op 90pk ongeveer en is het koppel 160.8nm. lees ik het nu goed af???

                                Oftewel ik heb nooit 115.5pk gevoeld aangezien ik altijd iets na 4000rpm schakelde”

                                #18279086
                                remutr
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  7 August 2012

                                  Als ik jouw uitdraai goed bekijk zou ik persoonlijk zeggen.
                                  bij 6000 toeren heb je 115 pk en maar 130 nm koppel schakel je dan op kom je op
                                  4500 toeren en 105 pk en 135 nm koppel
                                  bij 5000 toeren heb je 110 pk en 145 nm koppel
                                  schakel je dan op kom je op
                                  3500 toeren en 105 pk en 150 nm koppel

                                  is dan schakelen bij 5000 toeren niet nog efficiënter? omdat je dan over een de hele range meer koppel tot je beschikking heb? Namelijk 145 nm net voor het schakel moment en 150 nm op het toerental waarop je terug valt. Trek je door tot 6000 toeren heb je maar 130 nm koppel en val je terug op 135 nm.

                                  Bij optie 2 met het gas er nog vol op zit je zo weer aan die 6000 toeren en je lage koppel van 130 nm
                                  Bij optie 1 val je terug tot 3500 toeren en kan je tot 5000 toeren vol door trekken en zit je precies in de range waar je het hoogste koppel haalt.

                                  en dat koppel heb je weer nodig op te accelereren.

                                  Bijvoorbeeld op de snelweg je rijd 130 km per uur in zijn 5 heb je 4000 toeren , vol gas is je acceleratie naar 170 km per uur best snel dan zit je tegen de 6000 toeren. je gaspedaal kan je dan nog dieper intrappen maar het laatste stukje van 6000 toeren naar de 6500 toeren gaat tergend langzaam en ook de snelheid neemt km voor km toe, mijn idee is dat omdat je nog wel PK,s over heb bij die 6000 toeren maar geen koppel meer heb om te accelereren.

                                  Misschien zit ik er helemaal naast maar kan iemand dan zeggen wat ik verkeerd zie.

                                  #18279087
                                  remutr
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    7 August 2012

                                    @Shane, is jouw EGR afgeblind voordat hij op de rollenbank ging? We hebben namelijk dezelfde motor alleen ik in een Vectra en de mijne was al gechipt doen de EGR nog werkte en hij gaat nu niet meer op de rollenbank, maar ik vind het motortje zonder de EGR nog iets prettiger oppakken. Hij is onderin nog iet soepeler geworden qua trekkracht.

                                    #18279088
                                    Shane_Astra_g
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      12 December 2012

                                      @remutr wrote:

                                      @Shane, is jouw EGR afgeblind voordat hij op de rollenbank ging? We hebben namelijk dezelfde motor alleen ik in een Vectra en de mijne was al gechipt doen de EGR nog werkte en hij gaat nu niet meer op de rollenbank, maar ik vind het motortje zonder de EGR nog iets prettiger oppakken. Hij is onderin nog iet soepeler geworden qua trekkracht.

                                      Heel toevallig heb ik mijn egr pas compleet afgedopt, maar wel de egr aangesloten gelaten en los ernaast vast gemaakt. Ik deel die mening ook met jou, onderin loopt de auto veel beter, soepeler zeg maar. Echter is de auto de rollerbank opgegaan met de egr er nog op. Ik moet zowizo eigenlijk op nieuw chippen, want ik had gechipt op een standaard motor(108.5pk) en later de uitlaatsysteem aangepast en weer op de testbank gezet(115.5pk) maar dus niet opnieuw gechipt. Met opnieuw chippen zou ik nog beter moeten uitkomen :jerry

                                      #18279089
                                      Shane_Astra_g
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        12 December 2012

                                        @remutr wrote:

                                        Als ik jouw uitdraai goed bekijk zou ik persoonlijk zeggen.
                                        bij 6000 toeren heb je 115 pk en maar 130 nm koppel schakel je dan op kom je op
                                        4500 toeren en 105 pk en 135 nm koppel
                                        bij 5000 toeren heb je 110 pk en 145 nm koppel
                                        schakel je dan op kom je op
                                        3500 toeren en 105 pk en 150 nm koppel

                                        is dan schakelen bij 5000 toeren niet nog efficiënter? omdat je dan over een de hele range meer koppel tot je beschikking heb? Namelijk 145 nm net voor het schakel moment en 150 nm op het toerental waarop je terug valt. Trek je door tot 6000 toeren heb je maar 130 nm koppel en val je terug op 135 nm.

                                        Bij optie 2 met het gas er nog vol op zit je zo weer aan die 6000 toeren en je lage koppel van 130 nm
                                        Bij optie 1 val je terug tot 3500 toeren en kan je tot 5000 toeren vol door trekken en zit je precies in de range waar je het hoogste koppel haalt.

                                        en dat koppel heb je weer nodig op te accelereren.

                                        Bijvoorbeeld op de snelweg je rijd 130 km per uur in zijn 5 heb je 4000 toeren , vol gas is je acceleratie naar 170 km per uur best snel dan zit je tegen de 6000 toeren. je gaspedaal kan je dan nog dieper intrappen maar het laatste stukje van 6000 toeren naar de 6500 toeren gaat tergend langzaam en ook de snelheid neemt km voor km toe, mijn idee is dat omdat je nog wel PK,s over heb bij die 6000 toeren maar geen koppel meer heb om te accelereren.

                                        Misschien zit ik er helemaal naast maar kan iemand dan zeggen wat ik verkeerd zie.

                                        Ja, je zal vast wel iets van waarheid vertellen. Ik vind het allemaal ook maar vaag en onduidelijk wat nou het meest efficiënte is en hoe je nou die kromme moet aflezen. Ik ga eerst maar is doortrekken naar 6000rpm en hoger. Even kijken hoe dat rijd. Ik ben nooit voorbij 4500rpm gegaan!

                                        #18279090
                                        wim-v6
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          12 August 2005

                                          voor de Meeste gang zal je echt richting de 6500 toeren moeten voor je schakelt.
                                          Het vermogen is waar de meeste gang zit.

                                          Mijn V6 gaat ook niet Volgas weg bij 2000 toeren terwijl zij daar al 275Nm heeft.
                                          Vermogen loopt in een oplopende lijn naar de 5850 toeren, en zakt daarna vrij snel.
                                          Meeste gang heb ik als ik bij zo’n 6300 toeren schakel, en dan pakt ie gelijk weer goed op bij 4000 toeren. (lange 5bak (F23WR van een Diesel))

                                          Lang koppel: De lijn van mij koppel schommelt van 2500 t/m 5500 toeren tussen de 275 en 285nm, van deze lijn profiteer ik als ik een knappe vracht eraan heb hangen.
                                          Met knap gewicht aan de haak merk je ook dat het Vermogen niet veel meer toe doet, gaat niet harder trekken in hogere toeren, maar blijft een beetje hetzelfde trekken tussen de 2500 en 5500 toeren.
                                          je Koppel is de Echt geleverde Kracht van de motor, dus de Werkkracht.
                                          Vermogen is de Snelheids bepalende factor bij een Lege auto.
                                          Schakelen op Vermogen is dus het Devies..

                                          Willem

                                          #18279091
                                          wim-v6
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            12 August 2005

                                            Met Originele Fijne Platinum 4punts bougies (overslaan, dus lijn lijkt nergens op).

                                            Koppel lijn Lijn van UT geeft een iets lager koppel dan een net gekeurde bank van een staatsinstelling.

                                            Willem

                                            #18279092
                                            remutr
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              7 August 2012

                                              @Shane_Astra_g wrote:

                                              @remutr wrote:

                                              @Shane, is jouw EGR afgeblind voordat hij op de rollenbank ging? We hebben namelijk dezelfde motor alleen ik in een Vectra en de mijne was al gechipt doen de EGR nog werkte en hij gaat nu niet meer op de rollenbank, maar ik vind het motortje zonder de EGR nog iets prettiger oppakken. Hij is onderin nog iet soepeler geworden qua trekkracht.

                                              Heel toevallig heb ik mijn egr pas compleet afgedopt, maar wel de egr aangesloten gelaten en los ernaast vast gemaakt. Ik deel die mening ook met jou, onderin loopt de auto veel beter, soepeler zeg maar. Echter is de auto de rollerbank opgegaan met de egr er nog op. Ik moet zowizo eigenlijk op nieuw chippen, want ik had gechipt op een standaard motor(108.5pk) en later de uitlaatsysteem aangepast en weer op de testbank gezet(115.5pk) maar dus niet opnieuw gechipt. Met opnieuw chippen zou ik nog beter moeten uitkomen :jerry

                                              Kun je hem nog scherper laten chippen als je EGR afgeblind is? Wat heb je aan je uitlaat systeem aangepast?

                                              #18279093
                                              Shane_Astra_g
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                12 December 2012

                                                @wim-v6 wrote:

                                                Met Originele Fijne Platinum 4punts bougies (overslaan, dus lijn lijkt nergens op).

                                                Koppel lijn Lijn van UT geeft een iets lager koppel dan een net gekeurde bank van een staatsinstelling.

                                                Willem

                                                Ik ga het gewoon is uitproberen :afro Je hebt wel een berg aan koppel zeg, vanaf 3000rpm tot 5000rpm een zo goed als vlakke lijn. Het valt me op dat de meeste opel motoren(althans van wat ik zie hier op het forum onder unlimited tuning) al het vermogen helemaal bovenin zit(piek vermogen)

                                                Hier een voorbeeld van internet geplukt. Citroen ds3. Duidelijk te zien dat het maximale koppel al laag in toeren zit en het max vermogen bij 3500rpm daarna kakt alles in. Oftewel met deze wagen heeft het geen zin om door te trekken tot de begrenzer?

                                                #18279094
                                                Shane_Astra_g
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  12 December 2012

                                                  Kun je hem nog scherper laten chippen als je EGR afgeblind is? Wat heb je aan je uitlaat systeem aangepast?

                                                  Geen idee of het dan nog scherper wordt. Ik heb een uitlaatsysteem op maat(rvs) Einddemper en een kleine middendemper. Ik heb gemerkt dat de standaard uitlaat specifiek van een x16xel het vermogen aardig knijpt. Botho hier op het forum heeft zelfs geen middendemper en geen kat. Hij kwam na het chippen uit op 126pk. Flamerules had ook geen middendemper maar wel een kat volgensmij. ook gechipt kwam op 121pk uit.

                                                  Ik wil eerst nog een 200cell sportcat zetten en dan pas weer chippen. Het is in ieder geval duidelijk dat er heel wat winst valt te behalen bij de x16xel motor.

                                                  Hoeveel pk heeft die vec nu dan?

                                                  #18279095
                                                  wim-v6
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    12 August 2005

                                                    Word niet anders met of zonder EGR.

                                                    Je plaatsje is van een Diesel Shane.

                                                    #18279096
                                                    Haasje17
                                                    Moderator
                                                      Lid sinds:
                                                      8 September 2009

                                                      Nogsteeds is het zo dat als je een motorblok hebt met 200nm en 150 pk en een met 150nm en 200 pk. dat de 200 pk uiteindelijk wint.
                                                      De 200nm bak zal sneller weg zijn maar op enig moment zit die aan zijn max 150pk en dan kachelt de 200 pk hem voorbij.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 32)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.