Manta stallen

Forumindex Forums Modellen Manta Manta stallen

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17260956
    Luuk123
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 January 2012

      Hallo allemaal,

      Mijn Manta gaat binnenkort voor een half jaartje de stalling in.
      Ik vroeg me af of iemand tips heeft om de auto te behandelen alvorens deze te stallen?
      Ik wil hiermee roest voorkomen maar de auto ook motorisch zo goed mogelijk te conserveren?

      Ik heb tevens een skai-dak. Iemand tips tegen uitdroging?

      Bedankt!

      #18176906
      manta2
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 July 2004

        Auto goed wassen, onderkant schoon spuiten, vooral de binnenschermen, accu eruit.
        Skai dak goed wassen met groene zeep,(zit parafine in, houd skai soepel) met niets anders.
        Banden op pompen tot 3,5-4 bar, of op kriksteunen zetten.
        Niet op de handrem zetten. Ramen op een kier zetten( wel zo, dat er geen muizen naar binnen kunnen).

        Zo doe ik het met mijn A Manta Berlinetta, die staat van September tot April elk jaar stil, in de stalling. Al meer dan 10 jaar, elk jaar weer.

        #18176907
        Stender
        Moderator
          Lid sinds:
          5 April 2009

          Dit doe ik altijd:
          Andere wielen eronder zodat ik geen platte banden krijg (heb speciale stallingswielen)
          Alle ramen op een kiertje (motorkap ook en koplampdoppen eraf)
          Accuklemmen los
          Tank meer dan de helft vol (dit ivm roest!)
          Wassen en eventueel poetsen

          En zodra het seizoen weer begint eerst een stukje rijden, dan een grote beurt en dan rustig weer inrijden.

          #18176908
          Kadett1.2
          Deelnemer
            Lid sinds:
            2 May 2011

            En uiteraard regelmatig effe langsgaan om te kijken of hij er nog staat (!)
            Koelvloeistof checken kan soms best vriezen binnen en een en ander kapot vriezen waterpomp of erger.
            En om hem effe voor en achteruit te duwen, blijven de remmen een beetje los. En staat hij niet alle maanden op het zelfde bandenvlak. Als je andere velgen hebt inderdaad verstandig de goede velgen plat op te slaan en oude banden/velgen te gebruiken om hem maanden stil te laten staan. Worden toch plat op een gegeven moment en de banden kunnen aan de binnenkant inscheuren/ontbinden of er komen aan de buitenkant puisten op.. Ook eens gehad kun je gelijk 4 nieuwe banden kopen als je geen klapband wilt krijgen.

            #18176909
            RISL
            Moderator
              Lid sinds:
              24 January 2011

              Wij zetten vroeger de auto’s op assteunen, zodat de banden gewoon rond bleven zonder dat je er een extra set oude banden en velgen bij moet houden.
              En inderdaad ramen open, rubbers van de koplampen af en zorgen voor een volle tank.
              M’n pa deed ook altijd harde prop in de inlaat tegen muizen e.d., maar die auto stond dan ook in een oude schuur van m’n oom.
              En verder nog een kleed over de auto tegen het stof en smerig en eventueel langslopende mensen.

              #18176910
              Luuk123
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 January 2012

                Bedankt allen! Ga er zaterdag maar eens werk van maken!

                #18176911
                brobbel1
                  Lid sinds:
                  8 June 2008

                  ik mis 1 ding.
                  wat toch wel handig is.
                  start of draai de motor 1 keer in de maand of zo.
                  ook een blok kan vast roesten.

                  #18176912
                  manta2
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 July 2004

                    Zo snel gaat een blok niet vastzitten, heb eens een A Manta opgehaald wat meer dan 10 jaar stilstond in een boerenschuur, onder het hooi. Benzine in de carb. en accu erin, starten en direct lopen. Een half jaar kan echt geen kwaad als de motor stilstaat.

                    #18176913
                    egje
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      24 March 2008

                      @manta2 wrote:

                      Zo snel gaat een blok niet vastzitten, heb eens een A Manta opgehaald wat meer dan 10 jaar stilstond in een boerenschuur, onder het hooi. Benzine in de carb. en accu erin, starten en direct lopen. Een half jaar kan echt geen kwaad als de motor stilstaat.

                      Dus als een motor b.v. 20 jaar stil gestaan heeft, dan zou die ook zonder problemen starten. Of is dat te lang. Heb je toevallig nog foto’ s van die Manta uit de boerenschuur.

                      #18176914
                      brobbel1
                        Lid sinds:
                        8 June 2008

                        @manta2 wrote:

                        Zo snel gaat een blok niet vastzitten, heb eens een A Manta opgehaald wat meer dan 10 jaar stilstond in een boerenschuur, onder het hooi. Benzine in de carb. en accu erin, starten en direct lopen. Een half jaar kan echt geen kwaad als de motor stilstaat.

                        nou ik heb wel anders mee gemaakt.
                        dat blok zat wel vast.
                        mischien 5 jaar stil gestaan.
                        moet wel zeggen dat was buiten en aan zee.
                        remolie deed wonderen.

                        maar ik zeg altijd.
                        voorkomen is beter dan genezen

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.