Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Manta c20let
- Dit onderwerp bevat 77 reacties, 21 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 22 augustus 2019om 00:11 door Emiel-Manta.
-
AuteurBerichten
-
26 augustus 2014 om 20:42 #17849331
Komt goed! :thumb
App binnekort wel ffkes28 augustus 2014 om 21:58 #17849332Vandaag een manta er bij gekocht, voor onderdelen.
Betreft een 1.8s, waar ik nog het e.e.a af kan schroeven wat ik zelf nodig heb.
Oa. peilstokhouder en bellhouse van de 4bak had ik nog niet.
Was van plan om van de 240 gebruik te gaan maken, maar nu ik dit straks in de schappen heb liggen denk ik maar gelijk voor een 265 te gaan. (Lijkt me ook wel zo verstandig met een fase 3 setup..)Tot zover :thumb
29 augustus 2014 om 16:58 #17849333Een complete? Mag ik er dan ook nog het een en ander af komen slachten??
29 augustus 2014 om 17:35 #17849334Wa hedde nodig? Interieur, bumpers en koplampen missen..
rest is compleet ja
29 augustus 2014 om 20:06 #17849335vanalles en nog wa, kom et wel een keer bekijken met de lijst erbij ;)
29 augustus 2014 om 20:20 #17849336:thumb
30 augustus 2014 om 10:36 #17849337AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Emiel-Manta wrote:
Vandaag een manta er bij gekocht, voor onderdelen.
Betreft een 1.8s, waar ik nog het e.e.a af kan schroeven wat ik zelf nodig heb.
Oa. peilstokhouder en bellhouse van de 4bak had ik nog niet.
Was van plan om van de 240 gebruik te gaan maken, maar nu ik dit straks in de schappen heb liggen denk ik maar gelijk voor een 265 te gaan. (Lijkt me ook wel zo verstandig met een fase 3 setup..)Tot zover :thumb
ik heb nog de 265 bak die ooit in jou auto heeft gehangen
(Remco had deze toen laten reviseren bak heeft nog geen 50.000 gedraaid na revisie)die mag voor een goede prijs weg incl aangepast bellhouse
of incl 18s bellhouse met pasplaat
of met beide bellhousen geschikt voor c20xe /let30 augustus 2014 om 11:19 #17849338Doe me ff een prive bericht Louwe!
Heb bij Romijn ook al een 265 te koop zien staan (welliswaar zonder bellhouse, maar die heb ik zelf..)Tis voor nu nog geen prioriteit, maar hij zal je ook vast niet in de weg liggen als hij er al zo lang ligt :D
31 augustus 2014 om 21:59 #17849339Stomme vraag misschien maar ik neem aan dat jij die antraciete gt heb gekocht zonder verlichting en bumpers, die stootlijsten op dd zijkant zijn die geplakt of met klemmetjes?
Ik heb interesse in een gt maar daar zitten ook die lelijke lijsten op, geplakt is niet zo’n punt maar anders word mijn interesse ineens een stuk minder.
Alvast bedankt voor je reactie.Groeten Paul
1 september 2014 om 08:14 #17849340Ga ik vanavond gelijk voor kijken Paul.
ik durf het je zo even niet te zeggen.gaat inderdaad om de anteraciete gt zonder bumpers en verlichting.
1 september 2014 om 08:59 #17849341Mooi!, bedankt alvast!
1 september 2014 om 21:25 #17849342Helaas Paul, de strips zitten met clips bevestigd (Dus gaten in de deuren/plaatdelen)
2 september 2014 om 04:18 #17849343Ik was er al bang voor, bedankt voor het kijken!
Word toch een gsi zoeken.Groeten Paul
21 december 2015 om 23:39 #17849344Binnenkort dit topic maar weer eens uit het stof trekken.
Is inmiddels weer het een en ander aan gebeurd!
Zal binnenkort even alles uploaden ;)
22 december 2015 om 15:33 #17849345Sinterklaas was goed dit jaar zo te zien! ;) king: :agent :thumb
22 december 2015 om 23:39 #17849346Zo.. waar te beginnen :hmmz
Ongeveer 1,5 jaar geleden kreeg ik het idee om de c20let die ik thuis had staan niet origineel te laten.
Mede door het probleem met de motorsteun en een beetje onder het mom van: Als we het doen, doen we het goed.Toen ik op zoek ging naar wat upgrade opties voor de let motor stuurde Louwe me al snel een bericht dat hij er over dacht zijn Garett gt2871r setup te verkopen gezien zijn Ascona 400r project gestaakt was.
Na wat over en weer berichten zijn we er uit gekomen en besloot ik deze setup van hem over te nemen (bedankt nog :thumb ) :Inbegrepen was dus de GT2871r (roll bearing) turbo, spruitstuk, downpipe en een set H-profiel drijfstangen met ARP boutjes.
De downpipe was niet zo netjes dus heb ik besloten deze over te doen. Echter mag je een gegeven paard niet in de bek kijken, en heb ik zeker geen klagen!! Dus hier over binnenkort meer :thumbZoals ik een tijd terug al schreef dacht ik er over om dan ook maar gelijk een Getrag 265 klaar te maken voor de manta. De 18s 240 is marktplaats opgegaan en werd in rap tempo opgehaald door zijn nieuwe eigenaar.
Vervolgens dus op zoek gegaan naar een 265, maar dat viel nog niet mee.Tussendoor ben ik verder gegaan met het sprokkelen van tuningteilen!
Al snel kwam ik uit bij een Z20let oliepomp. Deze pomp staat erom bekend dat de opbrengst beter is en dat hij minder snel problemen geeft omdat er minder tanden op de excentrische schijf zitten. Aanschaffen dus!Na dat ik de motor gedemonteerd had zag ik dat er een kleine kras in de 4e cilinder stond, dus besloot ik een set gesmede JE zuigers aan te schaffen in de 1e overmaat.
Ook de Z20let koppakking is niet vergeten, als mede alle overige pakkingen en keerringen van de motor en een setje ARP krukas bouten.
Niet veel later kwam ik bij iemand terecht die adapterplaten met pasringen aanbood om de Getrag 265 versnellingsbak en het vliegwielhuis van de 18s 4bak 1 te laten worden. Geen moment getwijfeld en gelijk in de auto gesprongen om deze bij hem op te halen! Had nog altijd geen Getrag 265 gevonden, maar dat was bijzaak.Toen was het tijd om het onderblok incl draaiende delen weg te brengen naar een revisiebedrijf.
Volgende verrichtingen zijn hier gedaan:
-Cilinders boren/honen naar 1e overmaat
-Cilinderdek minimaal gevlakt
-Krukas gebalanceerd + gepolijst
-Zuigers en drijfstangen uitgewogenOok de cilinderkop is gereviseerd.
Kleppen en klepgeleiders gecontroleerd, zat binnen de toleranties dus hier doen we niets aan.
Kleppen geslepen, seals vervangen en minimaal gevlakt.Nu alleen de hydro stoters nog even uit elkaar nemen en controleren/reinigen.
Heb er 32 liggen dus neem de beste eruit :thumbup
Ook ligt er een setje XE nokkenassen klaar. Ik twijfel er nog aan om er verstelbare tandwielen op te zetten, maar denk dat ik dat ook maar gelijk ga doen.Eind deze maand gaat het onderblok naar André Botter, hij gaat het onderblok voorzien van oliesproeiers tbv zuigerbodem koeling.
Tevens gaat de KS700 kop mee zodat het buisje even gecontroleerd kan worden, en zo nodig vernieuwd wordt.Nu ben ik nog op zoek naar een verstevigingsplaat voor mijn carter, of ik maak hem zelf, de olie aanzuigbuis aanpassen en dan kan ik de motor begin 2016 op gaan bouwen.
Natuurlijk eerst even stralen met soda en in kleur zetten. :thumbEn als laatst nog even de laatste update. Afgelopen weekend ben ik afgereisd naar de Belgische Ardennen, waar ik mijzelf heb voorzien van een Getrag 265. Eenmaal thuis gelijk aan de gang gegaan met het bewerken van het voorste dekseltje, zodat de adapterplaat van mijn 18s vliegwielhuis past.
Alles in elkaar geschroeft, met het volgende als resultaat:Vandaag alles even meegenomen naar het werk en grondig gereinigd. Heb hier nog geen foto’s van.
De verkoper verzekerde mij dat zowel de lagers als synchromeshen in goede staat waren, dus ga ik er voor nu alleen nieuwe keerringen in zetten. Mocht er achteraf toch meer aan de hand zijn dan zien we dat tzt wel weer :thumbTot zover ;)
23 december 2015 om 12:11 #17849347AnoniemLid sinds:
1 January 1970mooi man :thumb
zo komen langzaam aan alle delen die ik voor t project had verzameld
toch op de weg :wors (ascona koets schijnt weer te koop te staan op facebook by the way)heb zelf geen facebook vandaar schijnt ;)carterverstevigings plaat heb ik ook nog 1 liggen ;)
lag er toen ook al trouwens :jerry :jerry23 december 2015 om 20:12 #17849348Helemaal niet aan gedacht toen dertijd :P Ik stuur je zo even een bericht.
Heb dit jaar trouwens ook een Volvo 240 achteras 3,54:1 opgepikt.
Heb er tot op heden niet veel meer aan gedaan als uit elkaar gehaald.
Eind januari krijg ik de sleutel van een nieuwe sleutel-loods, dan kan ik daar verder aan de carosserie!24 december 2015 om 19:37 #17849349Hier word weer hard gewerkt.
groeten.
6 mei 2016 om 22:16 #17849350Kleine update.
Helaas hebben we de sleutel van onze nieuwe sleutelplek tot op heden niet in ontvangst mogen nemen.
Problemen met de oude huurder hebben er voor gezorgd dat de plek tot voor kort nog bezet was, en we kunnen over een maand pas beginnen met het her-inrichten van het geheel. Pas daarna kan ik verder met het passend maken van de Volvo achteras en de rest van de carosserie.In de tussentijd heb ik niet echt stil gezeten. Het project vordert niet bepaald snel, maar dat komt omdat ik er ook niet alle tijd voor heb helaas. Er moet immers ook geld verdiend worden wil je het kunnen uitgeven :D
Net voor kerst heb ik mijn onderblok en cilinderkop bij Andre Botter gebracht, die de kop zou voorzien van het befaamde ‘buisje’ en mijn onderblok zou voorzien van zuigerbodem koeling!
Begin februari heb ik alles weer terug in ontvangst mogen nemen en het ziet er allemaal gelikt uit.
Wel attendeerde Andre me er op dat mijn cilinderdek in het verleden al eens afgedraaid moet zijn, omdat deze nogal wat verschil toonde toen we hem vergeleken met een ander let onderblok. Wat betekend dat ik straks even uit moet kijken met mijn compressieverhouding. De standaard Z20let pakking zal in elk geval niet meer gaan werken, daar moet een dikker exemplaar voor komen.Eenmaal thuis ben ik begonnen met het stralen van het onderblok, zodat ik deze daarna een nieuw jasje kon geven.
Het liefst had ik dit met soda gedaan, gezien ik niet graag zand in mijn olie + waterkanalen heb achteraf, maar al snel bleek dat dit te zacht was.
Uiteindelijk dus toch alles zo goed als mogelijk afgeplakt en gestraald met grid.Vervolgens alles zo goed als mogelijk gereinigd en gespoeld, waarna ik het blok kon voorzien van een nieuwe laklaag.
Voor de gein de kop er op gelegd en spruitstuk met turbo er weer eens aan gehangen.
Lovely :wubVervolgens weer snel ontwaakt uit mijn dagdroom en de feiten weer onder ogen gekomen.
Slotspeling meten!
JE heeft me een mooi papiertje bij de zuigers geleverd waar op stond wat de minimale speling onder verschillende motorsetups moest zijn.
Alle zuigerveren in de cilinders gelegd, en het kwam er op neer dat de 2e veer in alle gevallen binnen de tolleranties valt.
De 1e veer mag nog wat af, deze zitten nu op +- 0.25mm, en deze moeten minstens 0.43mm zijn met mijn setup. Hier moet ik binnenkort dus nog even mee aan de gang.Vervolgens kan ik de krukas dus gaan monteren icm drijfstangen en zuigers.
Als dit in elkaar steekt moet ik de olie-aanzuigbuis nog even wijzigen, gezien ik met de Z20let pomp ga rijden en ik een grotere aanzuigbuis diameter wil hebben.Verder heb ik alles momenteel in de schappen liggen om de motor daarna opnieuw op te bouwen!
Tussen door heb ik me nog even bezig gehouden met het mooi maken van de startmotor, heb ik de pijlstokhouder aangepast zodat deze straks het juiste peil aan geeft, heb ik de carterverstevigingsplaat van Louwe overgenomen en is de dynamo gereviseerd.
Andre heeft me aan een nieuwe versterkte Sachs drukgroep geholpen, en aangezien ik de plaat en druklager al had liggen is dit nu ook compleet. Heb vorige week ook vast m’n catchtank binnen gekregen, een klein model dat ik straks mooi tegen mijn schutbord kwijt kan.
Ook is er een set verstelbare nokkenastandwielen onderweg, gezien ik deze nog niet had liggen.Tot zover alle updates :thumbup
7 mei 2016 om 15:09 #17849351Goed Bezig Emiel, :thumb Ik ben benieuwd wanneer ik je Rog door Venray e.o zie rijden :thumb :thumb
7 mei 2016 om 15:23 #17849352Dankje!
Zal nog wel even duren verwacht ik, maar komt zeker goed.
11 mei 2016 om 22:04 #17849353VET!!!
10 juni 2016 om 21:35 #17849354Ik heb weer wat kleinigheidjes op de plank liggen!
Verwacht nog een kleppendeksel, RVS koelvloeistofleiding en een Fast-Lane inspuit gallerij.Mijn oog is tevens gevallen op een EMU (Ecumaster) Stand alone management. In overleg met JT performance wordt dit systeem straks passend gemaakt op mijn Manta kabelboom en de Calibra kabelboom van de C20let. Ik ga er zelf niet mee lopen vechten gezien het dagelijkse kost is voor deze heren.
Tot die tijd heb ik nog heel wat te knutselen aan zowel de motor als de carosserie!Ik verwacht op korte termijn de sleutel van mijn nieuwe loods, en na dat deze ingericht is ga ik daar verder aan de carosserie. (Volvo 4 link achteras er onder bouwen, alles door lassen, voorterrein verstevigen etc)
10 juni 2016 om 21:36 #17849355Tevens een heel andere vraag,
Waar kan ik nog witte knipperlichtglaasjes voor een GSI bumper vinden die passen zonder problemen? Dus geen Suzuki Alto glaasjes enzo. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.