Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Manta c20let
- Dit onderwerp bevat 77 reacties, 21 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 22 augustus 2019om 00:11 door Emiel-Manta.
-
AuteurBerichten
-
4 april 2011 om 22:00 #17235195
Ben even krap bij tijd, maar wilde toch maar weer eens iets van me laten horen hier!
Kocht op m’n 17e een B Manta uit ’78,
Die ik in deze staat kocht:Tijdje lang mee rond gereden en ditjes en datjes aan gedaan,
Waarna hij er zo uit zag:Setup van toen was:
2.0 8v CIH
5bak
5,5 kg vliegwiel
K&N 57i
Ontgrenste ecu
Lexmaul spaghetti
Simons Groep A uitlaatsysteemBen sinds een jaartje bezig met het restaureren van de auto, en prepareren met een 2.0 16v Turbo (C20LET) uit een Calibra.
Het project heeft tot dusver niet heel hard gelopen.Tot dusver gebeurd:
B-2 front ingelast (dubbelsleufs ivm koeling intercooler & radiateur)
dakluik gedemonteerd & dicht gelast
onderlip in voorbumper gecleaned
Remmerij bij elkaar gezocht
PU bussen voor compleet onderstel in huis gehaald
5bak manta 1.8s gescoord
carterpan + oliezeef manta 1.8 gescoord
intercooler gescoord
stalen motorsteunen manta/rekord 1.8 gescoord
Kuipstoelen aangeschaft
Momo stuurtje gekochtcarosserie kaal gemaakt, hard gemaakt, strak gezet & in 2k primer laten zetten.
400 motorkap gekocht, en ook weer gelijk verkocht (toch gekozen om m’n stalen kap te laten bewerken met luchthappers)
diverse voortrein componenten verstevigdEn ik zal vast een aantal dingen vergeten zijn!
Plannen voor de toekomst zijn:
c20 LET motor inbouwen (fase 2)
3:67 eindoverbrenging
Hand-made stalen staartstuk, als Ben zichzelf daar op uit zou willen leven!
voortrein aanpassen, verstevigen en verhogen zodat de carosserie 10mm hoger komt te liggen tov. de vooras
motorruimte cleanenEn nog veel meer dingen die ik vast wel vergeten zal zijn!
Tot dusver heb ik vrij weinig foto’s verzameld,
Kom zoals een aantal van jullie vast wel zullen weten, net uit een verhuizing, en we zijn thuis nog altijd druk met verbouwen, dus alles ligt her en der verspreid.Remmerij vooras, bestaande uit Volvo 240 4pots Girling klauwen met Pagid blokken, icm Honda Accord brembo schijven (foto uit ‘t topic van Mats gejat, daar heb ik ze destijds van over genomen :P)
achteras wordt voorzien van BMW e30 325 schijven icm Golf 3 Girling klauwen (zodat ik m’n kabel-handrem kan blijven gebruiken)
foto van de carosserie tot dusver:
Uploaded with ImageShack.us
Heb hem afgelopen week eindelijk van stalling kunnen halen!
Dus kan er nu thuis weer op m’n dode gemak aan verder klussen.Tevens heb ik een 2koloms hefbrug gekocht een tijdje terug,
1 die compleet in de grond verzinkt is, en slechts 3cm boven het oppervlak uitsteekt, ideaal dus!
Ook deze gaat binnenkort ingebouwd worden, zodat ‘t sleutelen van onder goed vergemakkelijkt wordt!Voor nu ben ik nog even zoet met het verder kaal maken van de bodem,
De auto wordt komende week weer in ‘t kantelspit gehangen, zodat ik dat kutkarwei eens af kan gaan ronden,
En verdere updates (met foto’s!) zullen van af nu weer gaan volgen!Update 4-4-2011
C20let motor thuis!‘t hartje van de auto is dan eindelijk gearriveerd :)
Ik heb een c20let motor gekocht met 185xxx op de klok.
aantal kleine specs van deze motor zijn:
-c20XE inlaat nokkenas (voor meer lift)
-Phase 2 chip van M-Tech
-Bosch 443cc injectoren
-Bosch Platin R1 bougies
-Gereviseerde kkk16 turbo van Turboworld
-Benzinedrukregelaar 3bar (moet ik hoger nemen toevallig?)
-Baily’s DumpvalveDeze wordt straks gedemonteerd, en opgefrist met oa nieuwe drijfstanglagertjes, ARP kopbouten & drijfstangbouten, nieuwe zuigerveren, stalen koppakking, koprevisie, distributieset etc etc.
Uploaded with ImageShack.us
Uploaded with ImageShack.us
Reacties en tips zijn altijd welkom ;)
4 april 2011 om 22:22 #17849283ja goeie chef!
zal binnenkort wel weer eens ff langskomen om te bewonderen wat je ervan gemaakt hebt;)
En dat staartstuk dat gaat wel goedkomen, heb al geregeld dat de flenzen gebrandsneden kunnen worden:)5 april 2011 om 06:45 #17849284Hehe eindelijk weer eens met de manta bezig! :P
Ziet er leuk uit!!!
Even een vraagje uit nieuwsgierigheid, waarom de carosserie hoger leggen tov de vooras?
5 april 2011 om 07:19 #17849285mooooi project.
Ik ben benieuwd.Ik zou zeggen plaats veel foto’s.
5 april 2011 om 08:09 #17849286[rquote=1907413&tid=145814&author=lenn0]Hehe eindelijk weer eens met de manta bezig! :P
Ziet er leuk uit!!!
Even een vraagje uit nieuwsgierigheid, waarom de carosserie hoger leggen tov de vooras?[/rquote]
dat is bij een 16v motor inbouwen vaak noodzakelijk, om weg te komen met de ruimte:)
5 april 2011 om 09:56 #17849287Dan heb ik al 2 keer geluk gehad dat het niet nodig was. ;) 1 x blok met carburateurs, nu blok met injectie en sfi vervanger, beide met standaard motorkap.
Gaat het in dit geval ook niet passen aangezien er gewoon een aangepaste stalen kap gebruikt wordt?
5 april 2011 om 14:58 #17849288AnoniemLid sinds:
1 January 1970whoei woeste plannen
welke kleur komt erweer op
weer yellow of wat anders
zal t linkje naar je topic ff naar de oude eigenaar sturen:thumbup5 april 2011 om 15:25 #17849289eindelijk iemand die een let bouwd in een manta inplaats van een ascona:D
5 april 2011 om 17:59 #17849290Goed bezig Herman. :D
5 april 2011 om 18:38 #17849291gaaf!! veel foto’s plaatsen!:wors
5 april 2011 om 18:57 #17849292Had hier nog wel een voortrein liggen voor een Let in een manta.
Zekers een leuk project:thumbup:thumbup5 april 2011 om 21:19 #17849293AnoniemLid sinds:
1 January 1970wat is daar anders aan dan??
past namelijk gewoon met een standaard voortrein;)5 april 2011 om 21:48 #17849294Bedankt voor de reacties tot dusver,
Ben van plan de voortrein wel iets aan te passen, zodat ik iets beter weg kom met de bocht van m’n turbo. ‘
en natuurlijk de verstevigingen.@ Lenn0: klopt, de 1 zegt er geen last van te hebben, en de ander weer wel. Omdat ik straks niet voor verrassingen wil komen te staan, doe ik het maar uit voorzorg.
@ Louwe: stuur hem de link maar door ja! misschien dat ‘ie ‘t wel leuk vind!
Kleur blijft niet geel overigens. wil hem een aubergine Ford kleur geven (Morello)
en ik verwacht dat dat wel chique gaat staan :afro@ de rest: bedankt voor de reacties, zal zo nu en dan wanneer ik tijd heb, weer wat van me laten horen! :thumbup
6 april 2011 om 06:29 #17849295ik dacht dat je met turbo voorterrein iets moest aanpassen zo uit mijn hoofd
@henri
had je die nog liggen dan van manta mania ?6 april 2011 om 14:48 #17849296[rquote=1908002&tid=145814&author=louwe 16 klepper]wat is daar anders aan dan??
past namelijk gewoon met een standaard voortrein;)[/rquote]Bij mij is de voorbrug ook aangepast ivm de luchtslang die naar de intercooler gaat.
6 april 2011 om 17:24 #17849297[rquote=1907441&tid=145814&author=Ben_M][rquote=1907413&tid=145814&author=lenn0]Hehe eindelijk weer eens met de manta bezig! :P
Ziet er leuk uit!!!
Even een vraagje uit nieuwsgierigheid, waarom de carosserie hoger leggen tov de vooras?[/rquote]
dat is bij een 16v motor inbouwen vaak noodzakelijk, om weg te komen met de ruimte:)[/rquote]
Dit heb ik niet gedaan, heb nog ruimte onder en boven de motor over. Heb de motor er dan wel recht in liggen.
6 april 2011 om 18:09 #17849298Wat bedoel je precies met ‘recht’ Ben? en wat voor inlaat heb je gebruikt?
6 april 2011 om 18:18 #17849299Als je motor zelf recht ligt , dan ligt het carter scheef, dat lijkt me niet de bedoeling.
6 april 2011 om 18:20 #17849300Als je de motorsteunen van een 1.8s gebruikt ligt de motor 7 graden naar links gekanteld en is het reservoir van de 1.8s carter recht t.o.v. de vooras. Je kan hem ook recht leggen door middel van zelf motorsteunen te maken en hem met het kleppendeksel recht leggen (oogt mooier, maar dat is persoonlijke smaak). Als inlaat heb ik een SFI-vervanger van een xe gebruikt, alleen hierbij moet je wel even je luchttemp. sensor ergens anders plaatsen.
6 april 2011 om 18:31 #17849301Oké bedankt! Even kijken nog wat ik daar mee zal doen.
binnenkort even ‘testhangen’ en kijken hoe ‘t eruit komt te zien ;)
6 april 2011 om 20:02 #17849302Gaaf!
In deze Manta heb ik ook een jaartje rondgereden, kan mij nog voor de geest halen hoe die toendertijd op de aanhanger werd gezet :P Deed toch wel een beetje pijn, twas mijn eerste auto ooit. Door gebrek aan tijd/ruimte en knowhow helaas nooit van kunnen maken wat ik echt wilde.
Herinnerde mij later pas dat ik een GPS snelheidsmeter in het dashboard kastje had laten liggen trouwens, omdat ik gek werd van het omrekenen steeds van wat de snelheidsmeter aangaf :D
Het is er een met een beste voorgeschiedenis, wat ik mij er van herinner. Ben ook wel benieuwd naar de staat van de koets, toendertijd op de brug en op het oog was het eea wel hard.
Mooi dat jij wel de tijd en de ruimte hebt kunnen vinden om er iets moois van te maken. Ik ga dit topic zeker volgen. :agent
Als je het kan waarderen, ik heb destijds een aantal mooie fotoshoots gemaakt die ik je wel kan mailen als je wil.
6 april 2011 om 20:20 #17849303Hey Blitzkicker!
Ben jij dan degene waarvan ik hem in 2007 overgenomen heb?
kocht hem van iemand uit Amersfoort.
Stond onder een appartementencomplex in een garagebox!
En weet nog dat er een vriend van hem bij was, die een e36 reed.
En bij het op de aanhanger rijden reed m’n vader meteen de bumper naar de Kl*te :fy1De GPS meter lag er nog in bij aankoop haha!
echter nooit gebruikt,
wist dat 54 op de teller, 80km/uur was
en 35 op de teller was 50 km/uur
74 op de teller was 120/uur
en 128 op de teller (max) was 225 km/uur :afroZo goed als de hele voorgeschiedenis is me inmiddels bekend.
Revi opelteam, circuits ed.
Ook de foto’s hiervan heb ik destijds ontvangen via Louwe!
Nu zorgen dat ik ‘m in eren kan houden :afroDie foto’s mag je mij best wel eens toemailen ja! (Emiel_de_mulder@hotmail.com)
oa. de foto bij de fontijn, waarmee hij geadverteerd stond op marktplaats?Kofferbak was erg slecht, en ook de kriksteunen & bodemplaat hebben veel aandacht nodig gehad. Ze was stiekem toch erg slecht hier en daar.
Ook verschillende plaatsen tegen gekomen waar ze bij de restauratie nogal veel plamuur hadden gebruikt, dat is allemaal kaal gemaakt en fatsoenlijk overgedaan!houd dit topic maar in de gaten ja, gaat helemaal goedkomen hier!
6 april 2011 om 20:44 #17849304[rquote=1908567&tid=145814&author=Emiel-Manta]Hey Blitzkicker!
Ben jij dan degene waarvan ik hem in 2007 overgenomen heb?
kocht hem van iemand uit Amersfoort als ik het goed heb?!
Stond onder een appartementencomplex in een garagebox!
En bij het op de aanhanger rijden reed m’n vader meteen de bumper naar de Kl*te :fy1De GPS meter lag er nog in bij aankoop haha!
echter nooit gebruikt,
wist dat 54 op de teller, 80km/uur was
en 35 op de teller was 50 km/uur
74 op de teller was 120/uur
en 128 op de teller (max) was 225 km/uur :afroZo goed als de hele voorgeschiedenis is me inmiddels bekend.
Revi opelteam, circuits ed.
Ook de foto’s hiervan heb ik destijds ontvangen via Louwe!
Nu zorgen dat ik ‘m in eren kan houden :afroDie foto’s mag je mij best wel eens toemailen ja! (Emiel_de_mulder@hotmail.com)
oa. de foto bij de fontijn, waarmee hij geadverteerd stond op marktplaats?Kofferbak was erg slecht, en ook de kriksteunen & bodemplaat hebben veel aandacht nodig gehad. Ze was stiekem toch erg slecht hier en daar.
Ook verschillende plaatsen tegen gekomen waar ze bij de restauratie nogal veel plamuur hadden gebruikt, dat is allemaal kaal gemaakt en fatsoenlijk overgedaan!houd dit topic maar in de gaten ja, gaat helemaal goedkomen hier![/rquote]
Je hebt haar idd toen van mij overgenomen en ik had hem in 2006 van iemand uit Baarn gekocht. 2007 alweer.. das ruim 4 jaar geleden. :hmmz Eind 2010 begon het Manta virus bij mij ook weer en heb toen weer een Manta gekocht.
Mooi iig dat jij haar goed aan kan pakken. :wors
Ik ga hier even de foto’s bij elkaar sprokkelen, ook die foto’s van marktplaats e.d. en die stuur ik tzt even via de mail.
Wat heb je met dat pratende alarm gedaan btw?
6 april 2011 om 20:51 #17849305Alvast bedankt!
Ja dat was november 2007 als ik het me goed herinner!
Tijd vliegt blijkt maar weer :cryedit:
Het pratende alarm is helaas verleden tijd.
Heb destijds de gegevens opgezocht van ‘t systeem (Clifford) want de boekjes zaten er niet bij.
Ding ging weer elke nacht af (zoals jij me al vertelde bij verkoop, omdat er katten rond liepen enzo)
Vervolgens het alarm minder gevoelig ingesteld, en dat ging goed.
Totdat hij volledig van slag raakte, en na meerdere malen resetten niet goed meer wilde functioneren. Toch maar gekozen om het er tussenuit te knippen.Heb de Unit nog steeds liggen, en weet nog niet wat ik er mee ga doen in de toekomst.. :P
‘Last warning! Alarm will sound if you don’t back away from the vehicle’ :wub
7 april 2011 om 16:19 #17849306AnoniemLid sinds:
1 January 1970[rquote=1908450&tid=145814&author=ben-limo-16v]Als je de motorsteunen van een 1.8s gebruikt ligt de motor 7 graden naar links gekanteld en is het reservoir van de 1.8s carter recht t.o.v. de vooras. Je kan hem ook recht leggen door middel van zelf motorsteunen te maken en hem met het kleppendeksel recht leggen (oogt mooier, maar dat is persoonlijke smaak). Als inlaat heb ik een SFI-vervanger van een xe gebruikt, alleen hierbij moet je wel even je luchttemp. sensor ergens anders plaatsen.[/rquote]
tjah dat rechtleggen
t is net wat je wilt;):oof een vlak kleppen deksel en een schuinstaant carter
en een bak die iets schuin hangt en dus je pook ook;)of bak en carter hangen netjes recht en t kleppendeksel
staat iets schuin;)ik zelf kies bij een xe of let voor een iets schuin kleppen deksel;)
zo is de motor ontworpen en bedoeld
heb ook inlaat spruitstuk gehad voor dubbele webers
dat was zo geformd dat de carburateurs vlak hangen
dus rekening gehouden met de hoek van de xe;)ook in een voor wiel aandrijver ligt die onder een hoek
enkel valt dat amper op omdat die er dan dwars inligt;) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.