Manta B achteras trillen, as scheef in donut, opgelost!!

Forumindex Forums Modellen Manta Manta B achteras trillen, as scheef in donut, opgelost!!

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17267063
    Tomvt
      Lid sinds:
      2 July 2004

      Hoi,

      ik heb nieuwe powerflex in de achteras van de manta gezet en gelijk maar een afstelbare panhard stang gemaakt, daar mijn as 2,5 cm uit t midden stond.
      nu vroeg ik mij af hoe ik de as het beste in t midden kan zetten, van welke punten ik uit kan gaan. Denk zelf t beste op de wielranden omdat dit opvalt. Want hoe meer ik meet hoe meer ik zie hoe scheef een manta van origine is.
      Nou is mij ooit verteld dat als de rubbers goed zijn dat als je dan de auto zonder panhard stang opkrikt onder het dif hij in t midden zou moeten staan, nou scheelt het bij mij dan iets meer dan een halve centimeter dus heb m met behulp van de panhard stang mooi in t midden gezet gemeten vanaf de chassisbalk bij de veer naar de bovenkant remtrommel. als ik dan aan de voorkant van chassisbalk naar voorkant van de trommel weet scheelt dit links en rechts een halve centimeter, dwz dat de as scheef staat, nagemeten staat ie rechts een halve cm naar voren. Ook staat ie links een vingerdikte hoger dan rechts, moet ik m’n eigen hier iets van aan trekken en de as gewoon in t midden zetten en klaar. Want is mij wel opgevallen dat meer mantas scheef staan, met nieuwe veren is dit ook het geval. En deze heeft geen schade gehad.

      mvg Tom

      #18243623
      Maartuh
      Deelnemer
        Lid sinds:
        29 August 2004

        Hoi Tom,

        Ik heb het zelf op het zicht gedaan, misschien dat je het beste naar een uitlijnboer kunt gaan anders, als je een goede hebt en niet een standaard kwikfit achtige dat zij wat beter kunnen zeggen en afstellen.
        Bijvoorbeeld Dassen in Eindhoven heb ik goede dingen over gehoord. Daar wil ik zelf ook nog es een keer langs gaan.
        Maarja is er nog niet van gekomen.

        #18243624
        Tomvt
          Lid sinds:
          2 July 2004

          heb ik ook zo gedaan, net proefritje gemaakt en het stuiteren en zwabberen is weg, alleen zit het trillen er nog in, het is zelfs nog erger omdat de as stijver is.
          Het trillen begint bij 50km/u en is bij 60 – 70 km/u het ergst hoe hoger de snelheid hoe minder erg t is. dat trillen is vorig jaar met t laatste ritje met caravan van beetje trillen naar extreem erg trillen gegaan. Word dus verder zoeken…

          #18243625
          Maartuh
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 August 2004

            misschien tussenas balanceren? Mocht je dat willen heb ik nog wel een adres in oosterhout volgens mij
            Wat bij mij heeft geholpen was centreerringen voor de voorvelgen, had eerst verbreders zonder en dat verschil merkte ik toch wel een beetje.
            en uitlijnen/balanceren, dat laatste zou ik toch ook wel laten doen

            #18243626
            bessy
              Lid sinds:
              4 February 2007

              Hoe is de staat van uw trompetrubber?

              #18243627
              motormuis012
              Deelnemer
                Lid sinds:
                1 October 2012

                Ik zou zeggen de tussen as balanceren dat is meestal het probleem.

                Ernst

                #18243628
                Tomvt
                  Lid sinds:
                  2 July 2004

                  bedoel je ronde rubber?? die zag er goed uit, weet niet hoe flexibel die hoort te zijn, heb er voor de zekerheid wat ruitenkit in gespoten want die is momenteel niet te krijgen. als ik er nu onder kruip krijg ik in dit rubber wieinig beweging

                  #18243629
                  Haasje17
                  Moderator
                    Lid sinds:
                    8 September 2009

                    Niet gewoon banden velgen probleem? Dus niet goed gebalanceerd?

                    #18243630
                    Tomvt
                      Lid sinds:
                      2 July 2004

                      wielen heb ik al geprobeerd, wist eigenlijk wel zeker dat dat t niet was, zo erg kunnen wielen never nooit niet trillen, en dan nog zou dat t ergst zijn tussen 80 en 100. Tussenas kun je mij ook niet wijsmaken dat die van een beetje trillen in 300 km zeer ernstig trillen gaat, overigens is uitlijning en balanceren bij deze manta altijd in orde daar hoef je niet over te twijfelen. Denk zelf toch dat t in t staartstuk zit alleen is helaas mijn geld opgegaan aan de pu bussen dus als een ander staartstuk dat ik heb liggen het ook doet zal ie weer naar binnen gaan en dus niet genieten dit jaar….

                      #18243631
                      motormuis012
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        1 October 2012

                        Je moet de tussen as er onder uit halen en naar een speciaal bedrijf gaan waar ze assen kunnen balanceren bij ons ik de buurt heb je wijlhuizen zitten maar zo een bedrijf moet je hebben.

                        Groet
                        Ernst

                        #18243632
                        Tomvt
                          Lid sinds:
                          2 July 2004

                          heb ik overigens wel altijd in gedachten gehad om dat te laten doen, maar is me verteld dat die zonder schade in principe niet uit balans raken dus vandaar dat ik dat nog niet wou doen. Enig idee wat het ongeveer kost?? Probleem is nl dat ik al een tijdje thuis zit zonder werk, was blij dat ik de rubbers kon kopen zodat ik iig dit jaar nog kon rijden, enig pluspuntje in mijn situatie en over 3 weken word ik geopereerd en dan is wat afleiding wel fijn natuurlijk, maar ik zoek nog ff.
                          heb nu staartstuk eronderuit, die wilde ik vervangen door 1 waarvan ik zeker weet dat die niet trilde maar die rubbers zijn nog slapper als die eronderuit komt. Viel mij wel op dat de as scheef in de donut ging dus ga in die richting maar even op onderzoek uit..

                          #18243633
                          motormuis012
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            1 October 2012

                            de tussen as kan weldegelijk uit balans raken ook hier zitten gewichtjes op die er af kunnen raken onder ander door roest of door dat er iets tegen aan komt vanaf de weg, wat het kost durf ik zo niet zeggen omdat ik het niet weet maar bel zo een bedrijf en vraag het even na misschien zit er ook speling op de kruisstukken .

                            Groet

                            Ernst

                            #18243634
                            bessy
                              Lid sinds:
                              4 February 2007

                              Ik zou anders toch maar eens het trompetrubber vervangen.Indien je geen vind laat het me maar weten;heb ik liggen evt. ook het lager.

                              #18243635
                              Tomvt
                                Lid sinds:
                                2 July 2004

                                ik denk toch dat het probleem zit in dat de as scheef in de donut gaat, weet ik eigenlijk bijna zeker, aangezien deze aan t eind een schuifstuk heeft is het eigenlijk onmogelijk dat deze scheef zit… En de assen die ik heb liggen waarvan ik zeker weet dat ze niet trillen die zijn veel slapper dan wat eronderuit komt dus dat kan het haast niet zijn….

                                #18243636
                                Tomvt
                                  Lid sinds:
                                  2 July 2004

                                  probleem opgelost, as zat scheef in de donut omdat hij zo’n halve cm krom was, bevestigd toch mar dat t niet gemaakt is voor 220 pk… :shock: is toch weer lekker om te burnen en te driften zonder dat alles kapot stuiterd en gas kunt geven zonder dat alles kapot trilt :D

                                  #18243637
                                  motormuis012
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 October 2012

                                    Oké top dat je het heb gevonden :thumb

                                    Ernst

                                    #18243638
                                    Tomvt
                                      Lid sinds:
                                      2 July 2004

                                      zeker maar ben toch nog niet klaar…
                                      nu begint ie heel erg te piepen behalve als ik gas geef, als ik 10 min heb gereden bijna continue. Klinkt echt als rubber gepiep voor 10 km/u beetje krakend geluid. Het is een bekend geluid want dat ie voorheen altijd als t warm was en ik een heel eind had gereden en dan niet zo hard, echter als ik dan ging zoeken deed ie t natuurlijk niet. Het zit iig in het staartstuk want eergister met het oude staartstuk deed ie dat niet, nu al als ik m maar naar voren of achtewr duw dus kan ik eindelijk kijken wat het is! :D eerder niet echt reden voor omdat het maar heel soms een heel klein beetje was, heb zo toch dik 5 jaar gereden.
                                      Nu valt alles ook een beetje op z’n plaats want ik rook voorheen ook vaak een licht rubber luchtje wat ik niet kon plaatsen maar in combinatie met dat gepiep krijg het id dat het lager in de donut gaar is en daarom als die warm is kraakt en vastloopt en dan in het rubber gaat draaien.. Mar dat ga ik maandag even op de brug bekijken.

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.