Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Manta a restauratie
- Dit onderwerp bevat 195 reacties, 39 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 19 mei 2019om 09:27 door Twani.
-
AuteurBerichten
-
7 maart 2016 om 19:04 #18292335
Zo we hebben de laatste tijd weer wat onderdelen opgekuist :D Ik heb eindelijk ook een goede techniek gevonden om de sierlijsten en logo’s terug te laten blinken.
Ik begin met 80 te schuren om diepe krassen en steenslag er uit te halen zo verfijn ik dan stap voor stap tot 1200 met water en dan laten blinken met de polierborstel :thumbHet is wel veel werk om alle sierlijsten te doen maar beetje bij beetje komt het wel goed
3 april 2016 om 13:11 #18292336EINDELIJK na 6 maand schuren en plamuren is hij dan toch nog klaar geraakt om te spuiten. :D
De kleuren die ik eerder had gezegd zullen het niet worden. Ik heb iets anders in gedachten ;)3 april 2016 om 19:54 #18292337wat een gave restauratie!
ga zo doormvg maxkadett
9 april 2016 om 16:53 #18292338Nu dat de carrosserie gespoten wordt is het de ideale moment om de motor en versnellingsbak onderhanden te nemen
:vertagDe versnellingsbak ga ik eens goed kuisen en verven. maar ook voorzien van nieuwe dichtingen en ik denk dat hij er dan wel terug tegen aan kan :D
De motor heb ik uit elkaar gehaald en die ziet er nog vrij goed uit. Het enige wat opviel is dat de olie echt een vieze brij was.
Dat doet dus vermoeden dat hij in het verleden niet zo goed is onderhouden.9 april 2016 om 17:11 #18292339Nu ben ik opzoek naar de beste aanpassingen die ik kan doen om meer vermogen uit mijn 1.9 te halen.
Ik weet dat het beter is om een 2.2 of 2.4 motor te gebruiken maar ik ben koppig en wil de 1.9 gebruiken :mrgreen:Ik dacht in het begin om een andere nokkenas te steken, grotere kleppen te steken en de cilinderkop te laten vlakken voor hogere compressie.
Toen begon ik te denken dat er misschien meer vermogen kan bereikt worden met een 2l cilinderkop met de zelfde aanpassingen :hmmz
Ik heb ook al gedacht aan uitboren en zuigers steken van een 2l.Ik heb al wat gezocht en gelezen over het opdrijven van een 1.9 en de ene zegt dat je tot 30pk winst hebt met uitboren naar 2l en da andere zegd dat het de moeite niet is om de kost te doen.
Misschien dat er hier op het forum mensen zijn die mij wat tips kunnen geven :?:9 april 2016 om 17:26 #18292340als je begint over boren, heb je zowiezo andere zuigers nodig
en waarom dan boren tot 2.0L? waarom dan niet bv tot 2.4L of 2.5L?
dat maakt weinig verschil in het (gepeperd) prijskaartje, en waarom dan specifiek met als basis een 1.9L?9 april 2016 om 18:18 #18292341Ik denk dat het totaal prijskaartje zowiso duurder zal zijn met een 2.2 of 2.4 want dan moet ik eerst nog een motor kopen en dan nog eens de prijs voor het reviseren.
en de 1.9 is een originele manta a motor en de 2.2 of 2.4 nietAls je boort tot 2.4 of 2.5 is het dan nog een betrouwbare motor voor de straat?
9 april 2016 om 21:01 #18292342waarom niet?
10 april 2016 om 13:19 #18292343Hier een link naar een aardig artikel over de mogelijkheden met de standaard 1900S
http://www.opelclub.com/JulyAug2012Blitz.pdfsuc6
Groeten,
Jan
10 april 2016 om 14:49 #18292344@commo 67 wrote:
waarom niet?
om naar een 2.4 of 2.5 te gaan moet je de cilinders toch al veel uitboren en dan verzwak je de motor toch?
13 april 2016 om 09:43 #18292345Als ik de standaard 1.9 onderblok gebruik met een 2.0 cilinderkop zou dat wat pk winst opleveren met de 1.9 injectie?
of zou ik beter de 1.9 cilinderkop laten bewerken en grotere kleppen steken?13 april 2016 om 10:11 #18292346Je kunt er uren over praten, doe je dit of dat…..
Koop maar een frisse? 2.2 motor, er zijn wel gasten die van de 2.2 naar de 16 klepper al dan niet met turbo overstappen en dus die 2.2 over hebben.
Dat zou ik doen en vele anderen onder ons. :vertag :thumbOf anders zelf zo`n 16 klepper er in? ;)
13 april 2016 om 10:42 #18292347Bedoel je dan een 2.2 cilinderkop voor op de 1.9?
13 april 2016 om 14:57 #18292348Neeuh, jethro bedoeld waarschijnlijk dat er gasten zijn die een goeie 2.2L hebben, die vervangen voor een 16 klepper.
Dus is het misschien interessant voor u om daar naar op zoek te gaan, of zelf een 16 klepper te steken.
Dat gaat waarschijnlijk veel goedkoper uitkomen dan uwe 1.9L te bewerken! (en als ge hem bewerkt is het ook gene originele meer!)
Ga maar eens horen wat een bewerkte cilinderkop met grotere kleppen, andere nokkenas en heel de zooi erbij u gaat kosten!
IK heb mijne 2.4L volledig laten bewerken (tunen) van onder tot boven en dat heeft mij een dikke 4000 euro gekost !
Daar koop je toch gemakkelijk een paar goei frisse blokjes met wat meer pk’s en koppel dan je 1.9L voor denk ik dan… :thumbup13 april 2016 om 16:21 #18292349Ah zo ja :hmmz
Ja ik heb een lijstje opgesteld en ik kom aan 1200 euro onderdelen om de 1.9 als nieuw op te bouwen met andere kleppen en andere nokkenas
Kleppen moeten zowiso veranderd worden om loodvrij te kunnen tanken dan kan ik even goed grotere steken.
En ik ga volgende maandag eens gaan horen wat het zou kosten om het machine werk te laten doen zoals honen, vlakken en klepzittingen aanpassen
En ik hoop rond de 2000 euro te blijven met de totale kosten ☺dus uitboren zal er niet meer bij zijn vrees ik.13 april 2016 om 17:03 #18292350Net wat ik al eerder repte: koop een frisse 2.2.
Zitten grote kleppen in en deze heeft ook meer koppel en pk`s dan de 1.9.
Dan eventueel een snelle nokkenas.
Koop je een 300 graden nokkenas, dan zit je ook vast aan een nieuwe set stoters en een set stugge klepveren.
Je denkt nu al? daar gaan de euro`s……..
Valt wel mee, mits je geduld hebt kun je een 2.2 voor weinig kopen.
Maar wat geld uitgeven aangaat…………
Had zo`n Kadett-C GTE die koste mij 2000 met een extra 0. :shock: :shock: :wtfVoor je het weet, zit er een hoop geld in.
Goed nadenken, nog een keer nadenken en dan pas kopen.
En hier om raad te vragen natuurlijk. :thumb:jerry
19 april 2016 om 13:48 #18292351hey
Mooi Manta die je aan het restaureren bent…
Wat de motor betreft, als je origineel wilt blijven (1.9)… en niet te gek gaat doen wat tuning betreft… andere nokkenas, kop bewerken en vlakken, de rest reviseren kan je op zo’n 120pk komen…groeten
19 april 2016 om 15:22 #18292352enkel door de kop te bewerken, 30pk erbij??? :wtf
dat is 1/3 meer dan origineel…Dan zal je toch nog wel een paar aanpassingen nodig hebben denk ik :hmmz
zoals webers, in en uitlaat,… Daar hangt ook een mooi prijskaartje aan!
ik heb vanmorgen op FB nog een volledige 2.2l met webers, 5bak ,benzinepomp en heel de zooi tekoop zien staan
en er was al 850 euro geboden …19 april 2016 om 16:38 #18292353Een 1.9 injectie heeft toch al 103 pk dacht ik en een deftige uitlaat komt er ook zowiso onder :thumb
Van webers ben ik niet echt zo een voorstander als het buiten 10 garden warmer of kouder is zou je die moeten bij stellen :???:19 april 2016 om 19:10 #18292354Slecht nieuws gekregen :cry de motor is te versleten om goed te krijgen met honen.
Ik ben daarjuist bij iemand geweest die hem opgemeten heeft en er zit gem. 13 hondersten speling tussen de zuigers en de cilinders en de cilinders zijn ook allesbehalve rond :swearDus het zal nog wat nadenken en rond kijken worden.
De blok kan goed gemaakt worden door te boren
of miss nog andere opties overwegen.20 april 2016 om 10:00 #18292355Op zoek naar een frisse 2.2 dus ;) :thumb
:jerry
20 april 2016 om 17:57 #18292356Zoek eens op face book naar lon van erp.
die heeft een hele frisse opgebouwde 2.2 cih, en een nieuw gebouwde 2.5 cih te koop.
is wel in nederland.Groeten.
20 april 2016 om 18:56 #18292357kan je een 2.2 eigenlijk gewoon monteren zonder aanpassingen aan carrosserie en dergelijke te doen?
of kun je de originele 4 bak van de 1.9 er niet achter hangen20 april 2016 om 20:14 #18292358ik heb ooit rond gereden met een 2.4 en daar zat een 1.8 vierbak achter zonder problemen het enige wat ik moest veranderen was het koppelingshuis.
21 april 2016 om 17:46 #18292359@Arno_manta wrote:
kan je een 2.2 eigenlijk gewoon monteren zonder aanpassingen aan carrosserie en dergelijke te doen?
of kun je de originele 4 bak van de 1.9 er niet achter hangenZo te lezen kom je net kijken in de Manta wereld.
Opel heeft die CIH motoren in diverse uitvoeringen gemaakt, 1.5, 1.6, 1.7, 1.9, 2.0, 2.2 en je raad het al 2.4, al dat niet in N of S of E uitvoering.
De buitenkant zijn ze allemaal gelijk, bij de E uitvoering zit er geen gat in de distributie deksel voor de benzine pomp, en de 2.4 heeft M8 bouten in de carterpan i.p.v. M6 bouten.
N is lage compressie, S is hogere compressie en E is van einspritsung oftewel injectie.
De N heeft de enkel poorts carburateur, de S heeft de dubbel poorts carburateur.
Google is uw vriend!
De versnellingsbakken zijn allemaal gelijk, dat zijn de 4 bakken.
Achteras heeft diverse soorten, 3.89, 3.67, 3.44 en de 3.18.
De 3.89 zit onder de 16N
De 3.67 zit onder de 16S, en de 18S met automaat.
De 3.44 zit onder de 19S, 20S en de 20E.
De 3.18 zit onder de Manta-A GTE.
Ga maar eens kleppen op een Opel Manta meeting, en hier op het forum kun je ook veel info halen.De 2.2 en de 2.4 zitten de inlaatpoorten hoger, dus een 20E inlaat past dan niet op die twee.
:jerry
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.