Manta a restauratie

25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 196)
  • Auteur
    Berichten
  • #18292335
    Arno_manta
    Deelnemer
      Lid sinds:
      1 August 2015

      Zo we hebben de laatste tijd weer wat onderdelen opgekuist :D Ik heb eindelijk ook een goede techniek gevonden om de sierlijsten en logo’s terug te laten blinken.
      Ik begin met 80 te schuren om diepe krassen en steenslag er uit te halen zo verfijn ik dan stap voor stap tot 1200 met water en dan laten blinken met de polierborstel :thumb

      Het is wel veel werk om alle sierlijsten te doen maar beetje bij beetje komt het wel goed






      #18292336
      Arno_manta
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 August 2015

        EINDELIJK na 6 maand schuren en plamuren is hij dan toch nog klaar geraakt om te spuiten. :D
        De kleuren die ik eerder had gezegd zullen het niet worden. Ik heb iets anders in gedachten ;)

        #18292337
        maxkadett
        Deelnemer
          Lid sinds:
          5 March 2014

          wat een gave restauratie!
          ga zo door

          mvg maxkadett

          #18292338
          Arno_manta
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 August 2015

            Nu dat de carrosserie gespoten wordt is het de ideale moment om de motor en versnellingsbak onderhanden te nemen
            :vertag

            De versnellingsbak ga ik eens goed kuisen en verven. maar ook voorzien van nieuwe dichtingen en ik denk dat hij er dan wel terug tegen aan kan :D

            De motor heb ik uit elkaar gehaald en die ziet er nog vrij goed uit. Het enige wat opviel is dat de olie echt een vieze brij was.
            Dat doet dus vermoeden dat hij in het verleden niet zo goed is onderhouden.

            #18292339
            Arno_manta
            Deelnemer
              Lid sinds:
              1 August 2015

              Nu ben ik opzoek naar de beste aanpassingen die ik kan doen om meer vermogen uit mijn 1.9 te halen.
              Ik weet dat het beter is om een 2.2 of 2.4 motor te gebruiken maar ik ben koppig en wil de 1.9 gebruiken :mrgreen:

              Ik dacht in het begin om een andere nokkenas te steken, grotere kleppen te steken en de cilinderkop te laten vlakken voor hogere compressie.
              Toen begon ik te denken dat er misschien meer vermogen kan bereikt worden met een 2l cilinderkop met de zelfde aanpassingen :hmmz
              Ik heb ook al gedacht aan uitboren en zuigers steken van een 2l.

              Ik heb al wat gezocht en gelezen over het opdrijven van een 1.9 en de ene zegt dat je tot 30pk winst hebt met uitboren naar 2l en da andere zegd dat het de moeite niet is om de kost te doen.
              Misschien dat er hier op het forum mensen zijn die mij wat tips kunnen geven :?:

              #18292340
              commo 67
              Deelnemer
                Lid sinds:
                14 December 2013

                als je begint over boren, heb je zowiezo andere zuigers nodig
                en waarom dan boren tot 2.0L? waarom dan niet bv tot 2.4L of 2.5L?
                dat maakt weinig verschil in het (gepeperd) prijskaartje, en waarom dan specifiek met als basis een 1.9L?

                #18292341
                Arno_manta
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 August 2015

                  Ik denk dat het totaal prijskaartje zowiso duurder zal zijn met een 2.2 of 2.4 want dan moet ik eerst nog een motor kopen en dan nog eens de prijs voor het reviseren.
                  en de 1.9 is een originele manta a motor en de 2.2 of 2.4 niet

                  Als je boort tot 2.4 of 2.5 is het dan nog een betrouwbare motor voor de straat?

                  #18292342
                  commo 67
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    14 December 2013

                    waarom niet?

                    #18292343
                    1800T_BFB
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      26 May 2015

                      Hier een link naar een aardig artikel over de mogelijkheden met de standaard 1900S
                      http://www.opelclub.com/JulyAug2012Blitz.pdf

                      suc6

                      Groeten,

                      Jan

                      #18292344
                      Arno_manta
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        1 August 2015

                        @commo 67 wrote:

                        waarom niet?

                        om naar een 2.4 of 2.5 te gaan moet je de cilinders toch al veel uitboren en dan verzwak je de motor toch?

                        #18292345
                        Arno_manta
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 August 2015

                          Als ik de standaard 1.9 onderblok gebruik met een 2.0 cilinderkop zou dat wat pk winst opleveren met de 1.9 injectie?
                          of zou ik beter de 1.9 cilinderkop laten bewerken en grotere kleppen steken?

                          #18292346
                          jethro
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 February 2008

                            Je kunt er uren over praten, doe je dit of dat…..
                            Koop maar een frisse? 2.2 motor, er zijn wel gasten die van de 2.2 naar de 16 klepper al dan niet met turbo overstappen en dus die 2.2 over hebben.
                            Dat zou ik doen en vele anderen onder ons. :vertag :thumb

                            Of anders zelf zo`n 16 klepper er in? ;)

                            #18292347
                            Arno_manta
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              1 August 2015

                              Bedoel je dan een 2.2 cilinderkop voor op de 1.9?

                              #18292348
                              commo 67
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                14 December 2013

                                Neeuh, jethro bedoeld waarschijnlijk dat er gasten zijn die een goeie 2.2L hebben, die vervangen voor een 16 klepper.
                                Dus is het misschien interessant voor u om daar naar op zoek te gaan, of zelf een 16 klepper te steken.
                                Dat gaat waarschijnlijk veel goedkoper uitkomen dan uwe 1.9L te bewerken! (en als ge hem bewerkt is het ook gene originele meer!)
                                Ga maar eens horen wat een bewerkte cilinderkop met grotere kleppen, andere nokkenas en heel de zooi erbij u gaat kosten!
                                IK heb mijne 2.4L volledig laten bewerken (tunen) van onder tot boven en dat heeft mij een dikke 4000 euro gekost !
                                Daar koop je toch gemakkelijk een paar goei frisse blokjes met wat meer pk’s en koppel dan je 1.9L voor denk ik dan… :thumbup

                                #18292349
                                Arno_manta
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  1 August 2015

                                  Ah zo ja :hmmz
                                  Ja ik heb een lijstje opgesteld en ik kom aan 1200 euro onderdelen om de 1.9 als nieuw op te bouwen met andere kleppen en andere nokkenas
                                  Kleppen moeten zowiso veranderd worden om loodvrij te kunnen tanken dan kan ik even goed grotere steken.
                                  En ik ga volgende maandag eens gaan horen wat het zou kosten om het machine werk te laten doen zoals honen, vlakken en klepzittingen aanpassen
                                  En ik hoop rond de 2000 euro te blijven met de totale kosten ☺dus uitboren zal er niet meer bij zijn vrees ik.

                                  #18292350
                                  jethro
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    3 February 2008

                                    Net wat ik al eerder repte: koop een frisse 2.2.
                                    Zitten grote kleppen in en deze heeft ook meer koppel en pk`s dan de 1.9.
                                    Dan eventueel een snelle nokkenas.
                                    Koop je een 300 graden nokkenas, dan zit je ook vast aan een nieuwe set stoters en een set stugge klepveren.
                                    Je denkt nu al? daar gaan de euro`s……..
                                    Valt wel mee, mits je geduld hebt kun je een 2.2 voor weinig kopen.
                                    Maar wat geld uitgeven aangaat…………
                                    Had zo`n Kadett-C GTE die koste mij 2000 met een extra 0. :shock: :shock: :wtf

                                    Voor je het weet, zit er een hoop geld in.
                                    Goed nadenken, nog een keer nadenken en dan pas kopen.
                                    En hier om raad te vragen natuurlijk. :thumb

                                    :jerry

                                    #18292351
                                    AsciAfreak
                                      Lid sinds:
                                      15 September 2009

                                      hey

                                      Mooi Manta die je aan het restaureren bent…
                                      Wat de motor betreft, als je origineel wilt blijven (1.9)… en niet te gek gaat doen wat tuning betreft… andere nokkenas, kop bewerken en vlakken, de rest reviseren kan je op zo’n 120pk komen…

                                      groeten

                                      #18292352
                                      commo 67
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        14 December 2013

                                        enkel door de kop te bewerken, 30pk erbij??? :wtf
                                        dat is 1/3 meer dan origineel…Dan zal je toch nog wel een paar aanpassingen nodig hebben denk ik :hmmz
                                        zoals webers, in en uitlaat,… Daar hangt ook een mooi prijskaartje aan!
                                        ik heb vanmorgen op FB nog een volledige 2.2l met webers, 5bak ,benzinepomp en heel de zooi tekoop zien staan
                                        en er was al 850 euro geboden …

                                        #18292353
                                        Arno_manta
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          1 August 2015

                                          Een 1.9 injectie heeft toch al 103 pk dacht ik en een deftige uitlaat komt er ook zowiso onder :thumb
                                          Van webers ben ik niet echt zo een voorstander als het buiten 10 garden warmer of kouder is zou je die moeten bij stellen :???:

                                          #18292354
                                          Arno_manta
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            1 August 2015

                                            Slecht nieuws gekregen :cry de motor is te versleten om goed te krijgen met honen.
                                            Ik ben daarjuist bij iemand geweest die hem opgemeten heeft en er zit gem. 13 hondersten speling tussen de zuigers en de cilinders en de cilinders zijn ook allesbehalve rond :swear

                                            Dus het zal nog wat nadenken en rond kijken worden.
                                            De blok kan goed gemaakt worden door te boren
                                            of miss nog andere opties overwegen.

                                            #18292355
                                            jethro
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              3 February 2008

                                              Op zoek naar een frisse 2.2 dus ;) :thumb

                                              :jerry

                                              #18292356
                                              kadett4x4
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                6 July 2004

                                                Zoek eens op face book naar lon van erp.
                                                die heeft een hele frisse opgebouwde 2.2 cih, en een nieuw gebouwde 2.5 cih te koop.
                                                is wel in nederland.

                                                Groeten.

                                                #18292357
                                                Arno_manta
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  1 August 2015

                                                  kan je een 2.2 eigenlijk gewoon monteren zonder aanpassingen aan carrosserie en dergelijke te doen?
                                                  of kun je de originele 4 bak van de 1.9 er niet achter hangen

                                                  #18292358
                                                  motormuis012
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    1 October 2012

                                                    ik heb ooit rond gereden met een 2.4 en daar zat een 1.8 vierbak achter zonder problemen het enige wat ik moest veranderen was het koppelingshuis.

                                                    #18292359
                                                    jethro
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      3 February 2008

                                                      @Arno_manta wrote:

                                                      kan je een 2.2 eigenlijk gewoon monteren zonder aanpassingen aan carrosserie en dergelijke te doen?
                                                      of kun je de originele 4 bak van de 1.9 er niet achter hangen

                                                      Zo te lezen kom je net kijken in de Manta wereld.
                                                      Opel heeft die CIH motoren in diverse uitvoeringen gemaakt, 1.5, 1.6, 1.7, 1.9, 2.0, 2.2 en je raad het al 2.4, al dat niet in N of S of E uitvoering.
                                                      De buitenkant zijn ze allemaal gelijk, bij de E uitvoering zit er geen gat in de distributie deksel voor de benzine pomp, en de 2.4 heeft M8 bouten in de carterpan i.p.v. M6 bouten.
                                                      N is lage compressie, S is hogere compressie en E is van einspritsung oftewel injectie.
                                                      De N heeft de enkel poorts carburateur, de S heeft de dubbel poorts carburateur.
                                                      Google is uw vriend!
                                                      De versnellingsbakken zijn allemaal gelijk, dat zijn de 4 bakken.
                                                      Achteras heeft diverse soorten, 3.89, 3.67, 3.44 en de 3.18.
                                                      De 3.89 zit onder de 16N
                                                      De 3.67 zit onder de 16S, en de 18S met automaat.
                                                      De 3.44 zit onder de 19S, 20S en de 20E.
                                                      De 3.18 zit onder de Manta-A GTE.
                                                      Ga maar eens kleppen op een Opel Manta meeting, en hier op het forum kun je ook veel info halen.

                                                      De 2.2 en de 2.4 zitten de inlaatpoorten hoger, dus een 20E inlaat past dan niet op die twee.

                                                      :jerry

                                                    25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 196)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.