Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Manta A 2.3 T5R
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 december 2010 om 10:23 #17712624
Rembekrachtiger is ook niet zo boeiend je kan een cilinder bekrachtiger geloof van BMW nemen.
8 januari 2011 om 15:55 #17712625Zal es kijken bij BMW’s, bedankt voor de tip.
Gisteren ook even een andere achteras (3.54) opgehaald;Ook ga ik de schijven en de klauwen van de achteras gebruiken, de elektronische snelheidsopnemer van het diff. en mogelijk de cardanas.
Op de vooras van deze auto zitten net nieuwe (gereviseerde) Girling 240 klauwen geschikt voor 22 mm schijven,
deze komen ook op de manta.
Heb deze auto gister naar huis gereden en het remde echt super! En dat bij een auto van 1350 kg!Zo langzamerhand wordt het wel bijna een Volvo bedenk ik me nu. :hmmz
8 januari 2011 om 16:38 #17712626top project
gaat m ook volgengroet michel
8 januari 2011 om 21:40 #17712627nu nog die volvo om gaan toveren naar een manta:P huubhuub barbatruuk
13 januari 2011 om 11:44 #17712628Zonder gekheid, ben het comfort van een Volvo wel gaan waarderen. De 960 kwam uit het Westland vandaan, de V70 bij Dordrecht en de 240 uit Utrecht. Heb ze allemaal gereden en twee aan één stuk door tot hier in Friesland. Geen centje pijn; stapt uit alsof je net bent ingestapt.
Achteraf gezien ook nog geluk gehad, de 240 stopte ermee hier in de straat bij de buren, benzine én LPG op. De brandstofmeter deed het niet en omdat ik op beide brandstoffen wel kon rijden dacht ik maar proberen. Als de één op is rijd ik wel naar het tankstation op de ander. Kennelijk schakelt dat dus automatisch om en 130 km later kom ik net voor huis zonder brandstof te staan. :wors
Maar goed gisteren maar even aan het slachten geweest omdat de motortakel de komende weken weer voor een Audi gebruikt gaat worden. Motor en bak zijn er nu uit en allemaal losse onderdelen eraf gehaald die eerst verkocht gaan worden. Ben er ook achter gekomen dat de achterste remklauwen helemaal niet zijn vervangen, moet later dus nog wat anders op.
13 januari 2011 om 14:10 #17712629wordt het nu nu je al drie auto’s hebt moeten kopen alsnog geen dure ombouw of zijn die volvo”s zo goedkoop?? en hoe zit het trouwens met de wielsteek van die volvo”s is die hetzelfde als van de oude opels 5 gaats??
verder mooi project heb het met plezier gelezen tot nu toegr gijs
13 januari 2011 om 16:31 #17712630Duur valt wel mee, heb aan Volvo onderdelen inmiddels meer verkocht dan ik voor de drie auto’s betaald heb.
Maar dat waren dan ook wel koopjes. Het hele project heeft me tot nu toe zelfs nog niks gekost.Steek is 5×108 helaas.
En goed om te horen dat het met plezier gelezen wordt,
soms vraag ik me wel eens af waarom ik het überhaupt hier neer zou zetten.13 januari 2011 om 16:50 #17712631ik reageer niet veel maar dit is toch wel vet hoor!
13 januari 2011 om 17:13 #17712632Nou Asko,
Ik vind het een pracht topic. zeker omdat ik zoiets zelf ook nog ooit wil bouwen
(maar dan in een C1 babyblauw kadettje met menie plakken erop :P.Er word goed gewerkt. En om nu nog te stoppen met posten is ook zo zonde :p
keep going!!
13 januari 2011 om 18:03 #17712633Hey Asco,
Denk dat er veel mensen dit topic volgen, vooral wel blijven posten.
Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar het resultaat:thumbup13 januari 2011 om 19:21 #17712634Asko,
Er zijn meer lezers als posters.
(Gelukkig, anders zou mijn mailbox helemaal ontploffen :angel)Had het pas met een klant (Volvo V70 T5R 300+pk) over jouw project!
14 januari 2011 om 18:23 #17712635Moet je eens kijken hoeveel views erbij komen als je iets gepost hebt. Af en toe niet te geloven zoveel. :)
14 januari 2011 om 20:23 #17712636Nou asco, ik begrijp wel wat je bedoeld!
Maar ik heb 4 weken niet op het opel forum gekeken, en dit is het eerste topic wat ik check ;)
Keep it up, het word dadelijk alleen maar mooier als het op gang komt
14 januari 2011 om 20:50 #17712637Leuk project hoor. Zie de vorderingen graag tegemoet.
14 januari 2011 om 22:49 #17712638Ow, het gaat ook niet om het aantal reacties, ik zie idd ook dat het wel goed gelezen wordt.
Mijn eerste idee was om gewoon voor mezelf een beetje documentatie te hebben en
om niet telkens een nieuw topic te hoeven starten mocht ik een vraag hebben.
Maar dat er reacties komen motiveert wel om eens wat vaker het fototoestel
ter hand te nemen en wat tijd vrij te maken om hier weer es wat neer te zetten.Gisteren de voorste remmerij onder de 240 vandaan gehaald en even een aantal plastic
kratten opgehaald omdat het toch wel een zooi wordt met al die onderdelen hier te liggen.
Het meeste stond wel in dozen maar die worden op den duur ook week of zitten er weer muizen in.
Vandaag het hok dan ook maar wat opgeruimd en de helft van de kratten gevuld met onderdelen.
Verder het motorblok en de versnellingsbak van de 240 even opgepoetst, lijkt weer als nieuw!
Wat blijft dat toch altijd mooi onder een laag vette troep.
Morgen maar even een fotootje schieten en hopen dat ik er nog iemand blij mee kan maken.
En mezelf natuurlijk ook. :vertag15 januari 2011 om 09:52 #17712639maakt niet wat voor foto’s , foto geil zijn we toch :D:angel
28 januari 2011 om 11:57 #17712640Nou hierbij dan een paar foto’s :)
De achteras is er inmiddels onder vandaan en het casco verkocht voor de rodeo.
Moet zeggen, de kwaliteit is te voelen, het ding is echt loodzwaar:Nu was ik altijd al benieuwd hoe dat nu zit met de handrem op de Volvo achteras, en tot mijn aangename verrassing maken ze gebruik van een trommelrem in de remschijf, dat gaat straks dus ook mooi werken met de originele Manta handrem.
De breedte van de achteras ook even gemeten; 139,6 cm uit voor de Volvo 240 as en 139,5 voor de Manta as, dus qua breedte ideaal.
[Edit: meetfout en typfout; voor de Manta kwam ik op 1392mm, Volvo blijkt 1402mm te zijn; verschil 1 cm]
Verder nog meer opgeruimd en een LED-TL boven de werkbank gehangen. We hadden hiervan een tweetal als duurtest in ons kippenhok om te kijken hoe ze zich houden. Inmiddels een jaar later naar volle tevredenheid kan ik de lichtopbrengst ook mooi gebruiken in mijn werkhok;
+/- 45 Watt TL links, 15 watt LED rechts!
Heb trouwens ook al een ideetje hoe deze auto (hopelijk) zal gaan worden. Deze stond laatst te koop en vond het direct wat hebben. De vraagprijs was me alleen wat teveel. Heb de foto nog wel iets bewerkt, 14 inch velgen (misschien nog verbreed) en de voorkant iets lager. Op deze manier hoop ik ook de achteras gewoon 5-gaats te laten en toch vrij originele uitstraling te houden:
28 januari 2011 om 12:21 #17712641Mooi uitgaanspunt!
En dat het maar 1 mm scheelt met een volvo as. Dat verrast me eigenlijk
wel een beetje.28 januari 2011 om 13:23 #17712642Verraste mij ook in de positieve zin.
Als je de spoorbreedte van beide auto’s nagaat dan is die van de Volvo 4 cm breder;
136 om 132 cm. Heb de 240-as ook gekozen omdat die er het dichtste bij kwam.
Kennelijk heeft de Manta dus iets grotere ET waarden en/of smallere velgen terwijl de assen ongeveer even breed zijn.EDIT; afmetingen van wielflens tot wielflens zijn 144mm voor de Volvo 240 as en 139mm voor de manta A as. Verschil met de spoorbreedte komt door de ET waarde die gebruikt wordt voor beide auto’s.
28 januari 2011 om 15:35 #17712643Ja inderdaad, ik ben wel benieuwd hoe je deze as onder de Manta gaat maken
want je wil de 4-punt omhanging gebruiken toch?
En op de Jo manier, ik krijg zijn topic over zijn Manta’s jammer genoeg nergens
meer gevonden op opel power nederland.Ben benieuwd!
28 januari 2011 om 23:57 #17712644heb je nou die manta gekocht of niet :hmmz
29 januari 2011 om 07:20 #17712645Nee, was te duur, staat hier even als voorbeeld.
29 januari 2011 om 20:48 #17712646die was van jaap of niet wat vroeg ie ervoor dan leek me niet zo,n dure:hmmz
29 januari 2011 om 21:52 #17712647:hmmz Exacte prijs weet ik eigenlijk niet eens meer;
Kijk tegenwoordig naar zoveel Manta’s als mogelijk chassis dat ik ze wat door mekaar aan het halen ben.
@Hulkie, ik heb het verhaal van die ombouw destijds opgeslagen, mocht je die willen zien doe dan je e-mail maar even via u2u, kan het wel opsturen.30 januari 2011 om 09:10 #17712648[rquote=1853935&tid=131499&author=Hulkie]Ja inderdaad, ik ben wel benieuwd hoe je deze as onder de Manta gaat maken
want je wil de 4-punt omhanging gebruiken toch?
En op de Jo manier, ik krijg zijn topic over zijn Manta’s jammer genoeg nergens
meer gevonden op opel power nederland.Ben benieuwd![/rquote]
Helaas kan ik het originele topic ook niet meer vinden. John S. heeft wel een gedeelte gecopieerd, maar daar zijn alle reacties jammergenoeg weg gebleven.
http://www.opelpower.nl/smf/index.php?topic=341.0Asko, jouw topic is eentje van de weinigen dat ik nog volg, blijf door gaan.
Ik begrijp ook wel heel goed je opmerking waarom je dit uberhaupt wel hier zou willen plaatsen. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.