Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › Manta A 2.3 T5R
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 september 2010 om 23:23 #17712599
Ja hoor, geen enkel probleem.;)
Deze Saab motor hangt overigens in mijn Alfa en zal ook omgekeurd worden. verander niet van cilinderaantal en ga op papier ook niet echt in vermogen erop vooruit (van 130 naar 150pk) maar ik wil het gewoon goed geregeld hebben. Moet straks toch 400-450 pk inzitten.:cool:
2 oktober 2010 om 20:58 #17712600Ziet er goed uit!
bedankt voor de tip ivm stuurhuis.
Ivm stuurbekrachtiging –> je kan nog steeds een electrisch corsa b/c systeem gebruiken in combi met dit bmw stuurhuis. Is dit een kort of lang stuurhuis? Welke bmw types hbb een kort?
Goede motorkeuze! Heb ooit zo eens een T6 in een gt gezien
http://www.zatzy.com/projekt/352314-opel-gt-t6-69-a.html
Zie dat je hem ook redelijk naar achter gaat bouwen. Ben benieuwd naar je tunnel aanpassing.Volvo achteras ga ik ook gebruiken. Ps je hebt hier twee types, het sterkste is de 1031 versie, heeft een iets groter tandwiel. Vermoed dat je ook een 4 link gaat maken. Escort type of manta 400 type?
Veel succes nog!
2 oktober 2010 om 23:38 #17712601Wil niet off-topic doen, maar dacht even als aanvulling op de vorige post:
Zit behoorlijk wat pit in..:
3 oktober 2010 om 16:52 #17712602Dat zijn mooie beelden! Wat mij betreft niet helemaal off-topic hoor.
Een ombouw naar 6cilinder is grotendeels gelijk aan ombouw naar 5 cilinder. Het is zelfs zo dat als ik genoeg ruimte voorin de motorruimte heb ik eventueel straks zo een 6 cilinder erin kan leggen zonder bak, aandrijfas en zelfs de motorsteunen te hoeven veranderen.@ Transeurope
Ik ga het blok zover mogelijk naar achteren plaatsten zonder het kachelhuis aan te moeten passen. Ben zelf ook benieuwd wat er allemaal nog aan de tunnel veranderd zal moeten worden, de bak ik vrij fors in het midden.Ik ga sowieso voor het tweede type achteras omdat die een snelheidssensor in de klok heeft. Deze heb ik nodig omdat de versnellingsbak die niet heeft. Ik ga de as inderdaad vier-link maken maar op de “Jo-manier”, zodat ik gewoon de achterbank kan behouden.
Het stuurhuis zonder bekrachtiging zit bij mijn weten alleen op sommige BMW 316i E36 en er is niet een speciaal kort stuurhuis dat onbekrachtigd is. Ik heb E30 ook geprobeerd maar daarvan zijn de bevestigingspunten hoger, en niet nuttig als het lager plaatsten van de motor de bedoeling is.
17 oktober 2010 om 18:59 #17712603Hey Asko
Nog n mooie t5 gevonden. linkMisschien interessant ivm spruitstuk en droogcarter ombouw.
Ivm motorsteunen vond ik de volgende ook wel interessant; op deze manier kan je de motor nog achteraf bij regelen in hoogte en diepte..
17 oktober 2010 om 19:37 #17712604Het voordeel daarbij is ook dat ze nooit af kunnen scheuren waarbij de motor los komt te liggen..:)
Dit was mijn andere plan voor de motorsteunen. gewoon rubbers van een achteras oid.
27 november 2010 om 07:35 #17712605Deze optie ook al eens eerder gezien, heb de motor echter liever ergens op staan dan ergens in hangen.
Het is nog even afwachten hoe de turbo past, misschien moet ik zelf ook wel een het spruitstuk lassen mocht het origineel niet passen.
Ik ben ook nog op zoek naar een 2,5 inch turbinehuis met een rechte flens. Deze werden gebruikt op Volvo vijf cilinders in de jaren 1996 tot 1998. Die ik nu heb heeft een 3 inch uitlaat met een hoek naar beneden; bij het omdraaien van de turbo komt deze naar boven te steken.Over twee dagen weer terug in NL, dan kan ik eindelijk weer verder!
27 november 2010 om 17:02 #17712606nou goeie reis en we zien wel weer een nieuwe update zo spoedig mogelijk :thumbup:thumbup:thumbup
13 december 2010 om 20:54 #17712607Goed bezig!
Ben je al weer aan de gang geweest ondertussen?
13 december 2010 om 21:36 #17712608Wat een super project..je maakt er wel serieus werk van..ben benieuwd naar het eindresultaat
Groet Marvin
15 december 2010 om 19:21 #17712609Ah helemaal vergeten even kleine update;
Olieaanzuigbuis van een Volvo 6 cilinder één cilinder ingekort;
En dat was het :P
Wacht nu even op de motortakel om het blok met bak voor het eerst even te passen, de onderste motorsteunen te positioneren en te beslissen of ik het originele spruitstuk ga gebruiken of die van een oudere Volvo 850. De laatste is iets groter maar vind em ook mooier, en het oog wil ook wat.
15 december 2010 om 20:48 #17712610nou je bent weer los :thumbupje blijft nu wel weer een tijdje thuis zeker
24 december 2010 om 09:30 #17712611Zo weer eens even een update zo net voor de feestdagen.
Vorige week nog wat aan de vooras gedaan. Geen idee hoeveel zo’n motor verschuift bij het remmen maar merkte met de 2.4 dat dit wel een 1,5 cm kan zijn, al zijn die rubbers wel wat slapper. In ieder geval had ik 1-1.5 cm ruimte tussen het carter en de vooras, nu 2.5 cm (word nog afgelast)Ook de motortakel eindelijk even kunnen gebruiken; scheelt de tractor loskoppelen en het hefmechanisme aankoppelen en manoeuvreert wat beter in het hok.
De aanzuigbuis en het ingekorte carter zitten inmiddels onder het blok. Het blok pas mooi over de vooras met het carter precies tussen het as-lichaam en de stabilisatiestang. Ook lijkt er nog meer dan voldoende ruimte om een 3 inch uitlaat langs de bak en over de stabi-stang te laten lopen.
Het blok past ook nog eens perfect in de nagebouwde motorruimte. Het is nog wel een beetje afwachten of dit zo ook in werkelijkheid gaat passen. Ik kom straks wel te zitten met de plaatsing van de turbo, die kan niet meer op de originele plek en zal iets hoger geplaatst moeten worden.
Het passen op de vooras en in het houten frame was eigenlijk mijn go/no-go moment, mocht het echt niet passen was ik er nu mee opgehouden.
Dus….. dan wordt het nu tijd ergens een goed carrosserie te vinden en echt met de ombouw te beginnen.
Verder loopt het niet zo hard de laatste dagen; teveel vrije tijd en te koud; Dus ben meer op het ijs te vinden dan in de garage.
Alde feanen liggen al bijna een week dicht. :wub24 december 2010 om 10:23 #17712612een houten carroserie gaan bouwen dan is het helemaal perfect :P
nee geintje
een goede gave carroserie vinden valt op.t moment ook niet mee :hmmz
24 december 2010 om 10:28 #17712613Nee idd, er wordt echt weinig aangeboden op het moment, en heb ook geen zin om helemaal naar antwerpen toe te rijden om te kijken wat daar staat. Iets laswerk vind ik geen probleem maar moet wel redelijk in de lak zitten, geen zin (en geld) om het hele ding te laten spuiten.
24 december 2010 om 10:37 #17712614die groene van mij is dat niet wat daar ligt nu een 1600 in die schreeuwd eigenlijk wel om wat zwaarders in gebouwd te worden
eigenlijk zonde maar je hebt dan een super carroserie die ook nog zeer goed in de lak staat dus alleen effe ombouwen :D
24 december 2010 om 12:33 #17712615Maar hout roest niet :P
‘k zoek een pre-oktober-1973 carrosserie en het liefst ook nog met kenteken op gas.
Maar sowieso het bouwjaar is belangrijk dus die groene zal em niet worden.
Ook zonde ja zo’n bijna originele Sommer Bazar onder handen te gaan nemen.24 december 2010 om 13:34 #17712616Waarom is het bouwjaar zo belangrijk?
Voor het omkeuren naar 5 cilinder is het geen probleem namelijk…;)
Als ik het zo bekijk gaat je rembekrachtiger ruzie maken met het inlaatspruitstuk. Verder ziet het er wel redelijk passend uit.:)
24 december 2010 om 15:22 #17712617hmm ja rembekrachtiger kan nog wel eens vervelend gaan doen, nou wil ik er ook liever een wat ouder spruitstuk op hebben omdat ik dat mooier vind lijken. Die heeft wat meer ruimte daar.
Voor 73 was toch zo omkeuren bij RDW zonder dure testen en alles?
Of hebben ze dat inmiddels veranderd?24 december 2010 om 16:34 #17712618er zijn wel wat veranderingen geweest je kunt het beste effe een bezoekje gaan wagen bij de rdw in heerenveen dan heb je zekerheid
25 december 2010 om 11:41 #17712619Kijk maar even in het sticky topic in het APK en RDW hoofdstuk.;)
Die regels zijn veel soepeler geworden. omkeuren kost je nog geen 60 euro straks als hij klaar is.:)
25 december 2010 om 18:59 #17712620ben met een 82 er D kadett en een 84 er A corsa by RDW heerenveen geweest. De D van 1.3 naar 2.0 16v en de A van 1.0 naar 2liter turbo, ze hanteerden de nieuwe regels correct en dus werden ze voor 50euro/stuk goedgekeurd (zonder ry en remproeven) . Maar dan woon je vlakby my
25 december 2010 om 23:14 #17712621Mijn BMW E 30 van 4 cilinder 1.6 benzine naar 2.5 6 cilinder TDS kostte 53 euro.;)
26 december 2010 om 13:29 #17712622[rquote=1822138&tid=131499&author=Asko] In ieder geval had ik 1-1.5 cm ruimte tussen het carter en de vooras, nu 2.5 cm (word nog afgelast)
[/rquote]
heb je het midden gedeelte van de vooras nog 1cm extra omlaaggehaald? Ingeslepen en teruggelast neem ik aan?
26 december 2010 om 16:44 #17712623Nee ik heb gewoon de lip die je op de foto ziet ingeslepen. De vooras is verder volledig origineel op de aanpassing voor het stuurhuis na.
Nu snap ik ook waar die kerel het laatst over had toen hij wat Volvo onderdelen op kwam halen. Hij werkte bij de RDW en deed deze keuringen regelmatig en zei dat het met deze auto’s nu erg makkelijk is geworden. Ik nam aan dat hij het over auto’s voor 1973 had zoals dat eerder het geval was. Heb verder niet op doorgevraagd toen waar ik later wel van baalde. Vind maar es iemand met kennis van zaken bij de RDW, zit altijd tijden aan de telefoon en nu staan ze bij je op het erf en vergeet je door te vragen.
Maar mooi! Hoef ik niet meer op jaartal te letten! -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.