Manta A 2.3 T5R

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 240)
  • Auteur
    Berichten
  • #17712599
    giuliettaevo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      5 November 2006

      Ja hoor, geen enkel probleem.;)

      Deze Saab motor hangt overigens in mijn Alfa en zal ook omgekeurd worden. verander niet van cilinderaantal en ga op papier ook niet echt in vermogen erop vooruit (van 130 naar 150pk) maar ik wil het gewoon goed geregeld hebben. Moet straks toch 400-450 pk inzitten.:cool:

      #17712600
      Transeurope
        Lid sinds:
        30 June 2004

        Ziet er goed uit!

        bedankt voor de tip ivm stuurhuis.

        Ivm stuurbekrachtiging –> je kan nog steeds een electrisch corsa b/c systeem gebruiken in combi met dit bmw stuurhuis. Is dit een kort of lang stuurhuis? Welke bmw types hbb een kort?

        Goede motorkeuze! Heb ooit zo eens een T6 in een gt gezien
        http://www.zatzy.com/projekt/352314-opel-gt-t6-69-a.html
        Zie dat je hem ook redelijk naar achter gaat bouwen. Ben benieuwd naar je tunnel aanpassing.

        Volvo achteras ga ik ook gebruiken. Ps je hebt hier twee types, het sterkste is de 1031 versie, heeft een iets groter tandwiel. Vermoed dat je ook een 4 link gaat maken. Escort type of manta 400 type?

        Veel succes nog!

        #17712601
        peerke1987
          Lid sinds:
          28 December 2006

          Wil niet off-topic doen, maar dacht even als aanvulling op de vorige post:

          Zit behoorlijk wat pit in..:

          http://www.garaget.org/video/iv823aqo3qmg

          #17712602
          Asko
          Deelnemer
            Lid sinds:
            22 October 2008

            Dat zijn mooie beelden! Wat mij betreft niet helemaal off-topic hoor.
            Een ombouw naar 6cilinder is grotendeels gelijk aan ombouw naar 5 cilinder. Het is zelfs zo dat als ik genoeg ruimte voorin de motorruimte heb ik eventueel straks zo een 6 cilinder erin kan leggen zonder bak, aandrijfas en zelfs de motorsteunen te hoeven veranderen.

            @ Transeurope
            Ik ga het blok zover mogelijk naar achteren plaatsten zonder het kachelhuis aan te moeten passen. Ben zelf ook benieuwd wat er allemaal nog aan de tunnel veranderd zal moeten worden, de bak ik vrij fors in het midden.

            Ik ga sowieso voor het tweede type achteras omdat die een snelheidssensor in de klok heeft. Deze heb ik nodig omdat de versnellingsbak die niet heeft. Ik ga de as inderdaad vier-link maken maar op de “Jo-manier”, zodat ik gewoon de achterbank kan behouden.

            Het stuurhuis zonder bekrachtiging zit bij mijn weten alleen op sommige BMW 316i E36 en er is niet een speciaal kort stuurhuis dat onbekrachtigd is. Ik heb E30 ook geprobeerd maar daarvan zijn de bevestigingspunten hoger, en niet nuttig als het lager plaatsten van de motor de bedoeling is.

            #17712603
            Transeurope
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Hey Asko

              Nog n mooie t5 gevonden. linkMisschien interessant ivm spruitstuk en droogcarter ombouw.

              Ivm motorsteunen vond ik de volgende ook wel interessant; op deze manier kan je de motor nog achteraf bij regelen in hoogte en diepte..


              Volledig topic

              #17712604
              giuliettaevo
              Deelnemer
                Lid sinds:
                5 November 2006

                Het voordeel daarbij is ook dat ze nooit af kunnen scheuren waarbij de motor los komt te liggen..:)

                Dit was mijn andere plan voor de motorsteunen. gewoon rubbers van een achteras oid.

                #17712605
                Asko
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  22 October 2008

                  Deze optie ook al eens eerder gezien, heb de motor echter liever ergens op staan dan ergens in hangen.

                  Het is nog even afwachten hoe de turbo past, misschien moet ik zelf ook wel een het spruitstuk lassen mocht het origineel niet passen.
                  Ik ben ook nog op zoek naar een 2,5 inch turbinehuis met een rechte flens. Deze werden gebruikt op Volvo vijf cilinders in de jaren 1996 tot 1998. Die ik nu heb heeft een 3 inch uitlaat met een hoek naar beneden; bij het omdraaien van de turbo komt deze naar boven te steken.

                  Over twee dagen weer terug in NL, dan kan ik eindelijk weer verder!

                  #17712606
                  Kermitkiller
                    Lid sinds:
                    26 March 2005

                    nou goeie reis en we zien wel weer een nieuwe update zo spoedig mogelijk :thumbup:thumbup:thumbup

                    #17712607
                    hk80
                      Lid sinds:
                      24 October 2010

                      Goed bezig!

                      Ben je al weer aan de gang geweest ondertussen?

                      #17712608
                      imported_MantaPower
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        31 October 2004

                        Wat een super project..je maakt er wel serieus werk van..ben benieuwd naar het eindresultaat

                        Groet Marvin

                        #17712609
                        Asko
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          22 October 2008

                          Ah helemaal vergeten even kleine update;

                          Olieaanzuigbuis van een Volvo 6 cilinder één cilinder ingekort;

                          En dat was het :P

                          Wacht nu even op de motortakel om het blok met bak voor het eerst even te passen, de onderste motorsteunen te positioneren en te beslissen of ik het originele spruitstuk ga gebruiken of die van een oudere Volvo 850. De laatste is iets groter maar vind em ook mooier, en het oog wil ook wat.

                          #17712610
                          Kermitkiller
                            Lid sinds:
                            26 March 2005

                            nou je bent weer los :thumbupje blijft nu wel weer een tijdje thuis zeker

                            #17712611
                            Asko
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              22 October 2008

                              Zo weer eens even een update zo net voor de feestdagen.
                              Vorige week nog wat aan de vooras gedaan. Geen idee hoeveel zo’n motor verschuift bij het remmen maar merkte met de 2.4 dat dit wel een 1,5 cm kan zijn, al zijn die rubbers wel wat slapper. In ieder geval had ik 1-1.5 cm ruimte tussen het carter en de vooras, nu 2.5 cm (word nog afgelast)

                              Ook de motortakel eindelijk even kunnen gebruiken; scheelt de tractor loskoppelen en het hefmechanisme aankoppelen en manoeuvreert wat beter in het hok.

                              De aanzuigbuis en het ingekorte carter zitten inmiddels onder het blok. Het blok pas mooi over de vooras met het carter precies tussen het as-lichaam en de stabilisatiestang. Ook lijkt er nog meer dan voldoende ruimte om een 3 inch uitlaat langs de bak en over de stabi-stang te laten lopen.

                              Het blok past ook nog eens perfect in de nagebouwde motorruimte. Het is nog wel een beetje afwachten of dit zo ook in werkelijkheid gaat passen. Ik kom straks wel te zitten met de plaatsing van de turbo, die kan niet meer op de originele plek en zal iets hoger geplaatst moeten worden.

                              Het passen op de vooras en in het houten frame was eigenlijk mijn go/no-go moment, mocht het echt niet passen was ik er nu mee opgehouden.

                              Dus….. dan wordt het nu tijd ergens een goed carrosserie te vinden en echt met de ombouw te beginnen.

                              Verder loopt het niet zo hard de laatste dagen; teveel vrije tijd en te koud; Dus ben meer op het ijs te vinden dan in de garage.
                              Alde feanen liggen al bijna een week dicht. :wub

                              #17712612
                              Kermitkiller
                                Lid sinds:
                                26 March 2005

                                een houten carroserie gaan bouwen dan is het helemaal perfect :P

                                nee geintje

                                een goede gave carroserie vinden valt op.t moment ook niet mee :hmmz

                                #17712613
                                Asko
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  22 October 2008

                                  Nee idd, er wordt echt weinig aangeboden op het moment, en heb ook geen zin om helemaal naar antwerpen toe te rijden om te kijken wat daar staat. Iets laswerk vind ik geen probleem maar moet wel redelijk in de lak zitten, geen zin (en geld) om het hele ding te laten spuiten.

                                  #17712614
                                  Kermitkiller
                                    Lid sinds:
                                    26 March 2005

                                    die groene van mij is dat niet wat daar ligt nu een 1600 in die schreeuwd eigenlijk wel om wat zwaarders in gebouwd te worden

                                    eigenlijk zonde maar je hebt dan een super carroserie die ook nog zeer goed in de lak staat dus alleen effe ombouwen :D

                                    #17712615
                                    Asko
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      22 October 2008

                                      Maar hout roest niet :P

                                      ‘k zoek een pre-oktober-1973 carrosserie en het liefst ook nog met kenteken op gas.
                                      Maar sowieso het bouwjaar is belangrijk dus die groene zal em niet worden.
                                      Ook zonde ja zo’n bijna originele Sommer Bazar onder handen te gaan nemen.

                                      #17712616
                                      giuliettaevo
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        5 November 2006

                                        Waarom is het bouwjaar zo belangrijk?

                                        Voor het omkeuren naar 5 cilinder is het geen probleem namelijk…;)

                                        Als ik het zo bekijk gaat je rembekrachtiger ruzie maken met het inlaatspruitstuk. Verder ziet het er wel redelijk passend uit.:)

                                        #17712617
                                        Asko
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          22 October 2008

                                          hmm ja rembekrachtiger kan nog wel eens vervelend gaan doen, nou wil ik er ook liever een wat ouder spruitstuk op hebben omdat ik dat mooier vind lijken. Die heeft wat meer ruimte daar.

                                          Voor 73 was toch zo omkeuren bij RDW zonder dure testen en alles?
                                          Of hebben ze dat inmiddels veranderd?

                                          #17712618
                                          Kermitkiller
                                            Lid sinds:
                                            26 March 2005

                                            er zijn wel wat veranderingen geweest je kunt het beste effe een bezoekje gaan wagen bij de rdw in heerenveen dan heb je zekerheid

                                            #17712619
                                            giuliettaevo
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              5 November 2006

                                              Kijk maar even in het sticky topic in het APK en RDW hoofdstuk.;)

                                              Die regels zijn veel soepeler geworden. omkeuren kost je nog geen 60 euro straks als hij klaar is.:)

                                              #17712620
                                              folkyc20xe
                                                Lid sinds:
                                                13 February 2005

                                                ben met een 82 er D kadett en een 84 er A corsa by RDW heerenveen geweest. De D van 1.3 naar 2.0 16v en de A van 1.0 naar 2liter turbo, ze hanteerden de nieuwe regels correct en dus werden ze voor 50euro/stuk goedgekeurd (zonder ry en remproeven) . Maar dan woon je vlakby my

                                                #17712621
                                                giuliettaevo
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  5 November 2006

                                                  Mijn BMW E 30 van 4 cilinder 1.6 benzine naar 2.5 6 cilinder TDS kostte 53 euro.;)

                                                  #17712622
                                                  Transeurope
                                                    Lid sinds:
                                                    30 June 2004

                                                    [rquote=1822138&tid=131499&author=Asko] In ieder geval had ik 1-1.5 cm ruimte tussen het carter en de vooras, nu 2.5 cm (word nog afgelast)

                                                    [/rquote]

                                                    heb je het midden gedeelte van de vooras nog 1cm extra omlaaggehaald? Ingeslepen en teruggelast neem ik aan?

                                                    #17712623
                                                    Asko
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      22 October 2008

                                                      Nee ik heb gewoon de lip die je op de foto ziet ingeslepen. De vooras is verder volledig origineel op de aanpassing voor het stuurhuis na.

                                                      Nu snap ik ook waar die kerel het laatst over had toen hij wat Volvo onderdelen op kwam halen. Hij werkte bij de RDW en deed deze keuringen regelmatig en zei dat het met deze auto’s nu erg makkelijk is geworden. Ik nam aan dat hij het over auto’s voor 1973 had zoals dat eerder het geval was. Heb verder niet op doorgevraagd toen waar ik later wel van baalde. Vind maar es iemand met kennis van zaken bij de RDW, zit altijd tijden aan de telefoon en nu staan ze bij je op het erf en vergeet je door te vragen.
                                                      Maar mooi! Hoef ik niet meer op jaartal te letten!

                                                    25 berichten aan het bekijken - 51 tot 75 (van in totaal 240)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.