Manta A 2.3 T5R

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 240)
  • Auteur
    Berichten
  • #17712574
    peerke1987
      Lid sinds:
      28 December 2006

      super dat je niet alleen voor de pk’s gaat maar ook voor de uitdaging!! Dan zal het ook niet snel vervelen als dat je uitgangspunt is!.

      Een van de leukere projecten om te volgen, heb je iets van tijd in gedachte wanneer je het klaar wilt hebben?

      Heel veel succes!

      #17712575
      nova….
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 June 2004

        En uit dat blok van Hilmerssons persten ze 578 pk:agent

        Mooi project zal het af en toe is volgen :vertag

        #17712576
        Hulkie
        Deelnemer
          Lid sinds:
          2 May 2008

          zeer mooi project.
          ga dit zeker volgen.

          heb er namelijk zelf ook aan zitten denken.
          lopen geweldig en inderdaad je kunt het allemaal overzetten en gebruiken van elkaar.

          mvg Gerry

          #17712577
          JOZO
            Lid sinds:
            29 September 2006

            Kijk, dat is nu ruig! haha
            Hoeveel PK wil je er uithalen? Standaard of ..
            Ben benieuwd wat dit zal gaan worden! Blijf berichten schrijven met :kewlpics

            #17712578
            Van het Ende Customs
              Lid sinds:
              1 April 2008

              idd origineel, uniek weet ik niet.
              Blokkie zijn loei sterk en hebben zeer veel potentie.
              Ik ga weer een topic volgen!

              #17712579
              geert666
              Deelnemer
                Lid sinds:
                21 December 2004

                Hier zijn ze bij KMS ook mee aan het spelen

                http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,32773.270.html

                #17712580
                Asko
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  22 October 2008

                  Nou de eerste update maar es,

                  Het is toch de bedoeling om maar een programmeerbare injectie te gebruiken (KdFI). De motor komt uit een v70 automaat en heeft daarom een wat gereduceerd vermogen (10pk). Ook verwacht ik toch veel problemen als ik onderdelen als de automatische versnellingsbak niet gebruik. Zal deze week de computer nog eens proberen uit te lezen via de ODB II en kijken wat er zelf nog aan te veranderen is.

                  Met programmeerbare injectie hoop ik rond de 300-320 pk uit te komen. Dit is mogelijk zonder aanpassing van de motor. De motor schijnt zonder verdere aanpassingen goed te zijn voor 350 PK, daarna moeten er sterkere drijfstangen e.a. komen. Verwachte tijd dat het klaar is, geen idee, ik bouw er wat aan als het mij uitkomt en ga straks drie maand naar Israël.

                  Eerst nog maar een paar foto’s;

                  De donor;

                  Het blok;

                  Omdat ik bij de inbouw van de 2.4 in de manta erachter ben gekomen dat het erg handig is gewoon op de vooras te werken buiten de motorruimte van de manta ga ik dit ook met het T5 blok doen. Daarvoor een mal van de motorruimte gemaakt.Van deze mal zijn eenvoudig maten te nemen bijvoorbeeld voor de positionering van het BMW stuurhuis en voor het lassen van het voorste stuk uitlaat vanaf de turbo. Ook kan ik het blok makkelijk positioneren en de bovenste en onderste motorsteunen lassen.

                  En hier gaat het eerst gebeuren;

                  #17712581
                  geert666
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    21 December 2004

                    Naar Israell ja, ga je naar een Kibbutz??

                    #17712582
                    Kermitkiller
                      Lid sinds:
                      26 March 2005

                      dit soort projecten moet je rustig aan doen heb je al een goed casco :wors

                      #17712583
                      giuliettaevo
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        5 November 2006

                        Hou wel rekening met de hoek die het blok in de auto maakt… Je wilt met je priseas van de bak netjes naar het hanglager wijzen om geen rare trillingen oid te krijgen. Het zou zonde zijn als je motorsteunen e.d. gemaakt hebt straks en er dan achter komt dat het blok te schuin ligt en je dus alles opnieuw kunt doen…;)

                        Samen met vrienden hebben wij al vaker vreemde blokken ingebouwd en wij hangen de motor compleet met bak in de auto zoals hij ongeveer moet komen. Vervolgens maak je een baksteun ( niet te netjes, moet misschien wel opnieuw) en dan ga je kijken hoe je met de priseas en het carter e.d. uitkomt. Als je netjes in lijn ligt maak je dan de motorsteunen.

                        Als je dat alles gemaakt hebt is zo’n namaak-motorruimte wel erg handig om de uitlaat e.d. te maken.

                        #17712584
                        Asko
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          22 October 2008

                          Nog geen casco, die komt pas bij terugkomst uit Israël. Gebrek aan ruimte op het moment en bij terugkomst staat hier een loods van 1500 m2 leeg. Ruimte zat dan!!!

                          Met de hoeken die het blok maakt komt het goed, het blok zelf ligt 11 graden gekanteld maar deze hoek zit al in het carter, de twee overige hoeken word even meten. Voor ik de steunen aflas ga ik het geheel sowieso eerst in de auto passen.
                          Maar bedankt voor het meedenken, zulke suggesties helpen om dingen niet te vergeten.

                          #17712585
                          giuliettaevo
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            5 November 2006

                            Wat ga je met de achteras doen? 300+ pk is wel een beetje aan de limiet voor een Opel as in mijn ogen.

                            #17712586
                            toppertheo
                              Lid sinds:
                              3 February 2006

                              ik heb ook een volvo 850 2.5 20v maar heb geen turbo versie, ik rijd op gas G3 en heb net iets meer dan 5,5 ton gereden en motor loopt nog steeds dikke prima en verbruikt geen olie, kortom super blokje :thumbup
                              viel mij wel op dat ondanks dat het een volledig allu blok is dat hij er toch nog flink in weegt.
                              zag dat je de 960 motor al kaal gehaald hebt maar als je hem nog hebt dan kunt je de gasklep van de 960 op de V70 motor zetten want die heeft niet de ristrictor op de klep zitten die de V70 wel heeft en dus krig je een groter doorlaat wat weer beter is voor de PK’s ;)

                              stoer project :wors :wors

                              groeten.

                              #17712587
                              Asko
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                22 October 2008

                                Bedankt voor de tip, ik zal er eens naar kijken. Ik moet toch een andere gasklep hebben omdat deze v70 een EGR klep heeft. Ook heb je gelijk wat betreft het gewicht, valt me een beetje tegen voor zo’n compact en volledig aluminium blok.
                                Zoals gezegd ga ik een Volvo 240 achteras gebruiken.

                                #17712588
                                Asko
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  22 October 2008

                                  Nou nog maar es even een update voordat ik weg ga.

                                  Deze week het blok eruit gehaald en de vooras aangepast voor het BMW stuurhuis.

                                  Het blok eruit halen was zo gebeurd;

                                  Staat nu te wachten op de nodige aanpassingen;

                                  Het stuurhuis heb ik meer werk van gehad. Er kunnen twee dingen fout gaan, er van uit gaande dat je het stuurhuis recht en in de midden van de as plaatst;

                                  Te hoge of te lage plaatsing;
                                  Te hoog zorgt er bij het inveren voor dat je toespoor verdwijnt; slecht voor rijgedrag
                                  Te laag zal de mate van toespoor versterken bij het inveren, dit gebeurd ook bij het verlagen van de auto en is volgens mij daarom minder erg.

                                  Te ver naar voren of naar achteren geplaatst;
                                  Te ver naar achteren zal niet lukken met dit stuurhuis omdat de bevestigingspunten dan tegen de vooras aankomen. Te ver naar voren is verleidelijk om te doen omdat dit veel werk scheelt. Alleen zal dan de stuurkarakteristiek veranderen. Om een idee te krijgen van hoe erg dit is eerst maar eens twee vergelijkingen opgesteld om uit te rekenen wat het effect nu eigenlijk is;

                                  Om de vooras niet aan te passen zou het stuurhuis zo’n 2 cm voor de originele positie geplaatst moeten worden met als resultaat dat het buitenste wiel verder instuurt en het binnenste wiel iets minder ver. Met gebruik van de opgestelde formules met dit als resultaat;

                                  Zoals te zien is het verschil in sporing tussen beide banden vrij groot in het eerste geval, vandaar toch besloten het stuurhuis maar zo dicht mogelijk op de vooras plaatsen wat inhoud 5 mm meer naar voren dan origineel.

                                  Daarvoor zijn wel een aantal aanpassingen noodzakelijk. Onder andere een hoek uit de vooras halen en de steunen van het BMW stuurhuis iets aanpassen;

                                  Vervolgens steuntjes gelast op de vooras en de vooras verstevigd op de plaatst waar het gat is gekomen;

                                  Uiteindelijk het carter maar weer eens over de vooras gelegd om te passen;
                                  Resultaat: motor kan 6 cm! lager worden geplaatst als bij het originele manta stuurhuis;

                                  Tot slot de motor maar eens van wat extra gewicht ontdaan (aircopomp, stuurbekrachtiginspomp, onnodige aanbouw delen) en de turbo en het spruitstuk eraf gehaald. Nu valt mij op dat dit spruitstuk heel anders is dan het spruitstuk dat ik ooit al eens van marktplaats had gekocht om te passen of het blok überhaupt in een manta past;

                                  Het bovenste spruitstuk komt van dit blok af.
                                  Even wat volvo forums nagelezen en het blijkt dat het spruitstuk dat ik al had een speciaal “japan” highflow spruitstuk ik voor een betere doorstroming, nice!!

                                  Iemand trouwens een idee voor een paar compacte maar stevige motor steun rubbers? Die van volvo zijn gigantisch en dat gaat niet passen

                                  Dit was de laatste update voor het moment, over 3 maand gaan we verder.

                                  #17712589
                                  Trompie
                                    Lid sinds:
                                    5 November 2007

                                    Serieus werk! Mooi man!

                                    Tot over 3 maanden! :P

                                    #17712590
                                    giuliettaevo
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      5 November 2006

                                      Voor motorrubbers gebruik ik industriele trillingsdempers. Dat zijn dikke rubber schijven met aan beide zijden een stalen plaat gevulcaniseerd. je hebt ze met binnendraad, buitendraad of beide. de mijne zijn 75mm in doorsnede, 25mm hoog en met M12 draadeinden. Motor beweegt nauwelijks meer zo stug zijn ze. bij een technische groothandel zo te koop, 10 euro per stuk of iets in die buurt.;)


                                      #17712591
                                      peerke1987
                                        Lid sinds:
                                        28 December 2006

                                        kan dat geen kwaad dat de motor niet kan bewegen met deze rubbers?

                                        #17712592
                                        manta1977
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          1 April 2006

                                          origineel gepost door peerke1987
                                          kan dat geen kwaad dat de motor niet kan bewegen met deze rubbers?

                                          Zeker kan de motor nog bewegen, er staat toch “motor beweegt nauwelijks”, het zijn toch
                                          rubbers en geen metalen blokken :vertag;)
                                          Heel mooi project by the way :thumbup:thumbup

                                          #17712593
                                          giuliettaevo
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            5 November 2006

                                            De motor hoeft niet te kunnen bewegen maar een beetje demping is wel fijn. Als je de motor koud op het chassis zou schroeven krijg je trillingen en kunnen er scheuren ontstaan in de carrosserie.:(

                                            Het is wel zaak om als je zulke stugge motorrubbers gebruikt de bakrubbers net zo stug te hebben.

                                            #17712594
                                            manta1977
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              1 April 2006

                                              Bij een motorblok in de auto heb je twee verschillende soorten van krachten die opgewekt worden:

                                              1) Opwekking door de loop van de motor in het frequentiebereik van ongeveer 10 tot 200 [Hz] (gaskrachten en massakrachten)
                                              2) Opwekking door oneffenheden van de rijbaan in het frequentiebereik van ongeveer 1 tot 20 [Hz]

                                              Bij de eerste soort heb je dus hoge frequenties en kleine vervormingen en bij de tweede soort heb je lage frequenties en grote vervormingen.
                                              Bij de eerste soort is een kleine demping C en een zacht motorrubber optimaal en bij de tweede soort is een hoge demping C en een stugge motorrubber optimaal.
                                              Alleen heeft het materiaal rubber de eigenschap dat bij stijgende frequentie de demping toeneemt, dit heeft tot de ontwikkeling van het zogenaamde hydrolager, dat i.p.v. een motorrubber geplaatst wordt, geleid. Dit heeft namelijk bij lage frequenties een hoge demping en bij hoge frequenties een kleine demping.
                                              Aangezien de exemplaren van het volvoblok “gigantisch” schijnen te zijn neem ik aan dat dit de hydrolagers zijn :hmmz;)
                                              Maar met de industriële dempers zit je ook goed, is alleen iets minder comfort als de hydrolagers.

                                              #17712595
                                              giuliettaevo
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                5 November 2006

                                                als ik met al mijn kracht en gewicht tegen de zijkant van mijn cilinderkop duw kan ik de motor nog geen 5mm op en neer krijgen.:cool: Voor mij is dat wel belangrijk aangezien ik overal erg weinig ruimte heb en bv met de uitlaat strak langs andere delen moet, hoe minder alles dan beweegt hoe beter het is.:)

                                                @ Asko;

                                                Ga je de turbo in die positie handhaven? of draai je hem op zodat de uitlaat naar achteren wijst? Wel prettig dat de turbo aan de passagierskant komt, zit je tenminste niet met de stuurstang te kl*ten.;)

                                                #17712596
                                                peerke1987
                                                  Lid sinds:
                                                  28 December 2006

                                                  haha dat is even duidelijk gemaakt:vertag

                                                  goede keuze dan om zo’n rubber te gebruiken!

                                                  Succes met je project!

                                                  #17712597
                                                  Van het Ende Customs
                                                    Lid sinds:
                                                    1 April 2008

                                                    :oWat een berekening, damn.
                                                    Hier wordt niet zomaar ff een motorswap gedaan.
                                                    Super!

                                                    Tot over 3 maand. :sleeping ik kan niet wachten.

                                                    Dat van indu. rubbers is een goed idee! :thumbup

                                                    #17712598
                                                    Asko
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      22 October 2008

                                                      Kijk daar kan ik wat mee, was ik zelf zo niet opgekomen.


                                                      @giuliettaevo
                                                      Laat je ze ook zo keuren door de RDW met deze trillingdempers?

                                                      De vijf cilinders moeten wel op kenteken komen en gevoelsmatig zou ik daarvoor het liefst bestaande motorsteunrubbers gebruiken.

                                                      Die van de Volvo zijn inderdaad hydrolagers.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 240)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.