Manta 400R turbo project

Forumindex Forums Modellen Manta Manta 400R turbo project

25 berichten aan het bekijken - 176 tot 200 (van in totaal 826)
  • Auteur
    Anoniem

[rquote=1907139&tid=126822&author=opel-motorsport]das echt een mooie straalkast
      wat kost zoiets alsk vrage mag [/rquote]

chekk hiero maar ff staan een aantal verschillende
      ook ander leuk gereedschap

http://www.powerplustools.eu/

Ben_M
      Deelnemer

Zo, vanavond maar eens even 4 uurtjes aan de kast gestaan, met als resultaat:D

hier kun je ook al zien dat de onderste draagarm scheuren heeft. Maar dat wordt allemaal weer gelast:)

mantallica
        Deelnemer

zo’n straalkast is mooi werk :thumbup, ik loop er ook over te denken om zoiets aan te schaffen.

ziet er weer netjes uit!!

Emiel-Manta
          Deelnemer

Je beseft nu wel dat er niets anders op zit om me uit te nodigen, om mijn troep ook even te stralen hè :angel

kom binnenkort wel weer een x buurten :thumbup

Ben_M
            Deelnemer

Zo, vandaag weer eens lekker aan de vooras bezig geweest.
              Heb eerst een aantal dingen gehaald, zoals plaat 3mm dik, dikke schijven voor m12 bouten van 3mm dik, veeltand dop voor de bouten waarmee de naven en de schijven aan elkaar zitten, en een gatenzaag.

Ben maar begonnen met de blokken waarmee de vooras aan de kokers gebout zit star te maken

Ook de draagarmen waar deze gescheurd waren gelast, en meteen overal waar het zo kon doorgelast

Ook maar de fuseestukken gestraald en meteen in de primer gezet

Heb ook al 1 plaat die onder de onderste draagarm komt klaar, uit 3mm staal. Alleen nog perforeren met de gatenzaag en dan eronder lassen.

Emiel-Manta
              Deelnemer

Lekker bezig Freek! :agent

Ben_M
                Deelnemer

Zo, vandaag weer een hele hoop aan de vooras gedaan:) Alle draagarmen en dragers zijn nu zover klaar. Wat nog rest is de vooras zelf stralen, veertorens inkorten, uitgelodderde gaten repareren en schijven oplassen. Daarna kan alles gespoten worden, en de vooras weer in elkaar.

De platen gemaakt voor onder de triangels

schetsplaten op de langsdragers gemaakt

aanslagen van de bovenste draagarmen aangepast

scharnierpunt in de langsdragers eruit gehaald, recht gemaakt en verstevigd

En weer teruggeplaatst, 3mm richting de vooras, vanwege de schijven van 3mm die op de vooras gelast worden

Zo dat was het weer voor vandaag:) Hopelijk snel verder van de week.

henk 400rr
                  Deelnemer

ik zie toch een paar dingen waar ik zo m’n twijfels over heb:

dit

ik zou zeggen, sla even het handboek ascona 400 groep 4 hier op na: http://www.opel400club.de/motorsport/gruppe4hb.html

en dit:

ik zie even het nut hiervan niet.

Ben_M
                    Deelnemer

ik zal dat handboek eens even door gaan spitten dan, bedankt voor de link:)

Wat betreft die aanslagen veranderen: Omdat ik ook met -60 verlaging ga rijden, is er een kans aanwezig dat bij maximaal uitveren de veren los komen te liggen, en dit is natuurlijk niet de bedoeling. Door deze aanslagen te veranderen kun je zelf bepalen tot hoever de draagarmen uitveren. Ook het punt waar de aanslagen op gaan rusten is veranderd, dat is het punt geworden waar ook de veertorens op bevestigd zitten. Dus bij montage van de veren, kun je kijken tot hoever je uit kunt veren voordat de veren los komen te liggen. De ruimte die je dan nog over hebt tussen de 2 aanslagen kun je opvullen met een blokje staal. Ik maak gebruik van de handleiding die Rik Ophuis gemaakt heeft: http://www.mantablog.nl/verstevigen-voorasconstructie-asconamanta-b

henk 400rr
                      Deelnemer

Ok, maar mijn Manta had vroeger ook een 60mm verlagingsset en daarbij heb ik dat probleem niet gehad, uiteraard had ik wel bijbehorende schokbrekers die ook korter waren dan het origineel.

In de rallysport trouwens hadden ze een andere constructie, in het kort komt het erop neer dat er een kabel zat door de veren heen en die was bevestigds aan de onderste draagarm, in dat boek zie je nog wel de punten op de onderste draagarm.

Wat ga je ermee doen trouwens? het circuit op?

Ben_M
                        Deelnemer

Circuitgebruik is in principe in eerste instantie niet de bedoeling. Maar na complete demontage van mijn vooras, zag ik toch een aantal zaken die me niet zo bevielen. Alle boutgaten door de vooras zelf zijn al compleet uitgescheurd en uitgelodderd, en de draagarmen waren ook al op diverse plaatsen gescheurd. Dit moest toch gemaakt worden, en toen dacht ik kan ik net zo goed meteen de complete vooras verstevigen. Aangezien er ook serieuze plannen zijn om er een c20let motor in te gaan hangen, leek me dit een verstandig idee, vooral gezien de staat waarin de as voorheen al verkeerde:)

Trouwens, die blokken zijn nog niet klaar natuurlijk. Hier moeten nog gaten in geboord worden, en dan las ik er een bus in, waar de m12 bout weer doorheen gaat. De draadeinden heb ik vastgelast aan de blokken. Aangezien het punt waar de langsdragers aan de kokers gebout zitten, ook star worden (is ook bij ascona 400) zou dit geen probleem moeten zijn:)

henk 400rr
                          Deelnemer

Dat laatste is wel duidelijk wat je ermee wil doen, het is wat een omweg maar je bereikt uiteindelijk hetzelfde wat de starre constructie betreft.
                            Ik zou in ieder geval toch nog 2 stripjes aan de carrosoriebalk lasen om de vooras vast te zetten.

Ben_M
                            Deelnemer

uiteraard wordt de vooras op die plaats nog als 3punt vastgezet. Ben alleen nog aan het denken of dat ik er sleufgaten in ga maken dan. Het is niet altijd zeker dat een 16v zo onder de kap past, bij de een wel en bij de ander weer niet. Mocht ik dan de as met 2 vulblokjes over de draadeinden plaatsen, passen de bouten er altijd nog door.

Anoniem

[rquote=1916303&tid=126822&author=Ben_M]uiteraard wordt de vooras op die plaats nog als 3punt vastgezet. Ben alleen nog aan het denken of dat ik er sleufgaten in ga maken dan. Het is niet altijd zeker dat een 16v zo onder de kap past, bij de een wel en bij de ander weer niet. Mocht ik dan de as met 2 vulblokjes over de draadeinden plaatsen, passen de bouten er altijd nog door. [/rquote]

bij een c20let
                                is het hoogte probleem niet zo erg als bij een c20xe

het punt is de inlaat waar je met een xe nog wel eens een probleem kan krijgen

das bij een let al lager;)

en als je alles zo star gaat maken krijg je wel meer spanning
                                in je carresorie

en dus weer kans op scheuren

dat dat in de rally ook gebeurt
                                is iets minder erg
                                daar moest toch regelmatig aan de wagens gelast worden;)

henk 400rr
                                Deelnemer

En niet alleen daarom :D

KoekieTurbo
                                  Deelnemer

Zeg ben, je gaat toch niet mijn plannen overnemen hé? Dat je ook een 400 replica maakt is nog tot daar aan toe, maar een c20let?! :jerry:jerry

Ben_M
                                    Deelnemer

achja, tegenwoordig bouwt ook iedereen er een LET in:P:P

heb er nog eens over na zitten denken, en je krijgt toch wel heel erg veel vermogen tegenover een dikke CIH motor, en dan ben je nog hetzelfde geld kwijt. Als je een dikke CIH bouwt ben je ook al gauw een hoop knaken kwijt, en voor het geld kun je echt niet tegen een geblazen motor op.

@ louwe:

Dat heb ik nog niet eerder gehoord, maar ik ga er straks als hij klaar is vanzelf achter komen natuurlijk. Het is voor mij ook allemaal redelijk nieuw, en ik probeer het in 1 keer goed te doen:):) En daar horen dingen zelf uitvinden natuurlijk ook bij:P

Emiel-Manta
                                      Deelnemer

Iemand ervaring met de starre as-bevestiging dan?
                                        Was het zelf ook van plan om te gaan doen, maar scheuren ed. moet ik straks niet gaan krijgen, wordt niemand vrolijk van natuurlijk :P

Ziet er weer gelikt uit Ben, gaat helemaal goed komen daar zie ik wel ;)
                                        @ Louwe: dus met bijvoorbeeld een aangepaste sfi-vervanger op een let is ‘t in princiepe niet nodig om je carosserie hoger te leggen?

henk 400rr
                                        Deelnemer

Hoe star wil je dat hebben dan? voor wat asfaltwerk kan je hem redelijk stug maken, maar dan moet de vering ook redelijk stug, anders scheurt sowiso het originele ophangpunt er op de duur uit.

Vergeet niet dat indertijd de kas tbv rallysport vroeger nogal flink werd doorgelast en verstevigd om dat weer te voorkomen, ook de vooras was niet alleen maar vast gemaakt aan de kas, ook daar werden extra platen aan de balken gelast.

Emiel-Manta
                                          Deelnemer

Snap ik, die verstevigingen van de balk zijn dan ook zeker het plan om te maken.
                                            Auto wordt inderdaad enkel voor asfalt werk, maar heb gewoon een deugdelijke constructie nodig, met een strak stuur & weggedrag.

De blokjes en de bevestiging van de langsdragers wil ik daarom star maken.
                                            Auto wordt 80/80 verlaagd met korte gele koni’s, met extra staalkabels als veerwegbegrenzing.

In dat geval moet het dus wel te doen zijn naar jou idee?

henk 400rr
                                            Deelnemer

Zekers is dat wel te doen, je kan voor de achteras PU rubbers gaan die zijn al stugger dan het origineel, mt Nylon (of iets dergelijks van deze hardheid) breng je toch weer wat meer spanning op de delen en vergeet dan niet de trekstangen wat te verstevigen.

Maar alles valt en staat ook met de speras, als je voor 100% (CO-sper) gaat dan zal de boel wel stevig moeten zijn, voor een Quaffe of ZF heb je wat meer speling daarin. Belangrijk is wel dat je weet wat je gaat doen en je daar de auto op aanpast voor een driftauto zijn weer andere belangen dan voor een circuit wagen of rallywagen.

Manta-aero
                                              Deelnemer

Het wordt nog mode een 400r met C20LET :P Hier nog één namelijk haha.

McLambo
                                                Deelnemer

Hmm,ik wilde die handleiding van Rik ook gaan volgen, en achter Pu bussen plaatsen, maar ik begrijp dat er ook weer minpunten aanzitten…. :hmmz

Anoniem

[rquote=1916961&tid=126822&author=Manta-aero]Het wordt nog mode een 400r met C20LET :P Hier nog één namelijk haha.[/rquote]

inderdaad mischien toch maar weer iets anders bedenken
                                                    :hmmz:hmmz
                                                    ach de meine is voorlopig toch nog niet klaar:o:P

Anoniem

[rquote=1916898&tid=126822&author=Emiel-Manta]Iemand ervaring met de starre as-bevestiging dan?
                                                      Was het zelf ook van plan om te gaan doen, maar scheuren ed. moet ik straks niet gaan krijgen, wordt niemand vrolijk van natuurlijk :P

Ziet er weer gelikt uit Ben, gaat helemaal goed komen daar zie ik wel ;)
                                                      @ Louwe: dus met bijvoorbeeld een aangepaste sfi-vervanger op een let is ‘t in princiepe niet nodig om je carosserie hoger te leggen?
                                                      [/rquote]

das correct
                                                      de inlaat van een let ligt standaard al iets lager dan die van een xe

enkel die zwarte kunstof “turbo” kap kan wel eens lastig worden
                                                      maar die hoeft er niet perse op

ik had m,n manta ongeveer een cm hoger gelegt op de vooras dus heel veeel verschilt het niet
                                                      ;)

25 berichten aan het bekijken - 176 tot 200 (van in totaal 826)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.