Manta 400R turbo project

Forumindex Forums Modellen Manta Manta 400R turbo project

25 berichten aan het bekijken - 176 tot 200 (van in totaal 826)
  • Auteur
    Berichten
  • #17676466
    Anoniem
      Lid sinds:
      1 January 1970

      [rquote=1907139&tid=126822&author=opel-motorsport]das echt een mooie straalkast
      wat kost zoiets alsk vrage mag [/rquote]

      chekk hiero maar ff staan een aantal verschillende
      ook ander leuk gereedschap

      http://www.powerplustools.eu/

      #17676467
      Ben_M
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 January 2010

        Zo, vanavond maar eens even 4 uurtjes aan de kast gestaan, met als resultaat:D

        hier kun je ook al zien dat de onderste draagarm scheuren heeft. Maar dat wordt allemaal weer gelast:)

        #17676468
        mantallica
        Deelnemer
          Lid sinds:
          29 December 2005

          zo’n straalkast is mooi werk :thumbup, ik loop er ook over te denken om zoiets aan te schaffen.

          ziet er weer netjes uit!!

          #17676469
          Emiel-Manta
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 January 2007

            Je beseft nu wel dat er niets anders op zit om me uit te nodigen, om mijn troep ook even te stralen hè :angel

            kom binnenkort wel weer een x buurten :thumbup

            #17676470
            Ben_M
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 January 2010

              Zo, vandaag weer eens lekker aan de vooras bezig geweest.
              Heb eerst een aantal dingen gehaald, zoals plaat 3mm dik, dikke schijven voor m12 bouten van 3mm dik, veeltand dop voor de bouten waarmee de naven en de schijven aan elkaar zitten, en een gatenzaag.

              Ben maar begonnen met de blokken waarmee de vooras aan de kokers gebout zit star te maken


              Ook de draagarmen waar deze gescheurd waren gelast, en meteen overal waar het zo kon doorgelast


              Ook maar de fuseestukken gestraald en meteen in de primer gezet

              Heb ook al 1 plaat die onder de onderste draagarm komt klaar, uit 3mm staal. Alleen nog perforeren met de gatenzaag en dan eronder lassen.

              #17676471
              Emiel-Manta
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 January 2007

                Lekker bezig Freek! :agent

                #17676473
                Ben_M
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  25 January 2010

                  Zo, vandaag weer een hele hoop aan de vooras gedaan:) Alle draagarmen en dragers zijn nu zover klaar. Wat nog rest is de vooras zelf stralen, veertorens inkorten, uitgelodderde gaten repareren en schijven oplassen. Daarna kan alles gespoten worden, en de vooras weer in elkaar.

                  De platen gemaakt voor onder de triangels

                  schetsplaten op de langsdragers gemaakt

                  aanslagen van de bovenste draagarmen aangepast

                  scharnierpunt in de langsdragers eruit gehaald, recht gemaakt en verstevigd

                  En weer teruggeplaatst, 3mm richting de vooras, vanwege de schijven van 3mm die op de vooras gelast worden

                  Zo dat was het weer voor vandaag:) Hopelijk snel verder van de week.

                  #17676474
                  henk 400rr
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    29 June 2004

                    ik zie toch een paar dingen waar ik zo m’n twijfels over heb:

                    dit

                    ik zou zeggen, sla even het handboek ascona 400 groep 4 hier op na: http://www.opel400club.de/motorsport/gruppe4hb.html

                    en dit:

                    ik zie even het nut hiervan niet.

                    #17676475
                    Ben_M
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 January 2010

                      ik zal dat handboek eens even door gaan spitten dan, bedankt voor de link:)

                      Wat betreft die aanslagen veranderen: Omdat ik ook met -60 verlaging ga rijden, is er een kans aanwezig dat bij maximaal uitveren de veren los komen te liggen, en dit is natuurlijk niet de bedoeling. Door deze aanslagen te veranderen kun je zelf bepalen tot hoever de draagarmen uitveren. Ook het punt waar de aanslagen op gaan rusten is veranderd, dat is het punt geworden waar ook de veertorens op bevestigd zitten. Dus bij montage van de veren, kun je kijken tot hoever je uit kunt veren voordat de veren los komen te liggen. De ruimte die je dan nog over hebt tussen de 2 aanslagen kun je opvullen met een blokje staal. Ik maak gebruik van de handleiding die Rik Ophuis gemaakt heeft: http://www.mantablog.nl/verstevigen-voorasconstructie-asconamanta-b

                      #17676476
                      henk 400rr
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        29 June 2004

                        Ok, maar mijn Manta had vroeger ook een 60mm verlagingsset en daarbij heb ik dat probleem niet gehad, uiteraard had ik wel bijbehorende schokbrekers die ook korter waren dan het origineel.

                        In de rallysport trouwens hadden ze een andere constructie, in het kort komt het erop neer dat er een kabel zat door de veren heen en die was bevestigds aan de onderste draagarm, in dat boek zie je nog wel de punten op de onderste draagarm.

                        Wat ga je ermee doen trouwens? het circuit op?

                        #17676477
                        Ben_M
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 January 2010

                          Circuitgebruik is in principe in eerste instantie niet de bedoeling. Maar na complete demontage van mijn vooras, zag ik toch een aantal zaken die me niet zo bevielen. Alle boutgaten door de vooras zelf zijn al compleet uitgescheurd en uitgelodderd, en de draagarmen waren ook al op diverse plaatsen gescheurd. Dit moest toch gemaakt worden, en toen dacht ik kan ik net zo goed meteen de complete vooras verstevigen. Aangezien er ook serieuze plannen zijn om er een c20let motor in te gaan hangen, leek me dit een verstandig idee, vooral gezien de staat waarin de as voorheen al verkeerde:)

                          Trouwens, die blokken zijn nog niet klaar natuurlijk. Hier moeten nog gaten in geboord worden, en dan las ik er een bus in, waar de m12 bout weer doorheen gaat. De draadeinden heb ik vastgelast aan de blokken. Aangezien het punt waar de langsdragers aan de kokers gebout zitten, ook star worden (is ook bij ascona 400) zou dit geen probleem moeten zijn:)

                          #17676478
                          henk 400rr
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            29 June 2004

                            Dat laatste is wel duidelijk wat je ermee wil doen, het is wat een omweg maar je bereikt uiteindelijk hetzelfde wat de starre constructie betreft.
                            Ik zou in ieder geval toch nog 2 stripjes aan de carrosoriebalk lasen om de vooras vast te zetten.

                            #17676479
                            Ben_M
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              25 January 2010

                              uiteraard wordt de vooras op die plaats nog als 3punt vastgezet. Ben alleen nog aan het denken of dat ik er sleufgaten in ga maken dan. Het is niet altijd zeker dat een 16v zo onder de kap past, bij de een wel en bij de ander weer niet. Mocht ik dan de as met 2 vulblokjes over de draadeinden plaatsen, passen de bouten er altijd nog door.

                              #17676480
                              Anoniem
                                Lid sinds:
                                1 January 1970

                                [rquote=1916303&tid=126822&author=Ben_M]uiteraard wordt de vooras op die plaats nog als 3punt vastgezet. Ben alleen nog aan het denken of dat ik er sleufgaten in ga maken dan. Het is niet altijd zeker dat een 16v zo onder de kap past, bij de een wel en bij de ander weer niet. Mocht ik dan de as met 2 vulblokjes over de draadeinden plaatsen, passen de bouten er altijd nog door. [/rquote]

                                bij een c20let
                                is het hoogte probleem niet zo erg als bij een c20xe

                                het punt is de inlaat waar je met een xe nog wel eens een probleem kan krijgen

                                das bij een let al lager;)

                                en als je alles zo star gaat maken krijg je wel meer spanning
                                in je carresorie

                                en dus weer kans op scheuren

                                dat dat in de rally ook gebeurt
                                is iets minder erg
                                daar moest toch regelmatig aan de wagens gelast worden;)

                                #17676481
                                henk 400rr
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  29 June 2004

                                  En niet alleen daarom :D

                                  #17676482
                                  KoekieTurbo
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    16 September 2009

                                    Zeg ben, je gaat toch niet mijn plannen overnemen hé? Dat je ook een 400 replica maakt is nog tot daar aan toe, maar een c20let?! :jerry:jerry

                                    #17676483
                                    Ben_M
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      25 January 2010

                                      achja, tegenwoordig bouwt ook iedereen er een LET in:P:P

                                      heb er nog eens over na zitten denken, en je krijgt toch wel heel erg veel vermogen tegenover een dikke CIH motor, en dan ben je nog hetzelfde geld kwijt. Als je een dikke CIH bouwt ben je ook al gauw een hoop knaken kwijt, en voor het geld kun je echt niet tegen een geblazen motor op.

                                      @ louwe:

                                      Dat heb ik nog niet eerder gehoord, maar ik ga er straks als hij klaar is vanzelf achter komen natuurlijk. Het is voor mij ook allemaal redelijk nieuw, en ik probeer het in 1 keer goed te doen:):) En daar horen dingen zelf uitvinden natuurlijk ook bij:P

                                      #17676484
                                      Emiel-Manta
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        23 January 2007

                                        Iemand ervaring met de starre as-bevestiging dan?
                                        Was het zelf ook van plan om te gaan doen, maar scheuren ed. moet ik straks niet gaan krijgen, wordt niemand vrolijk van natuurlijk :P

                                        Ziet er weer gelikt uit Ben, gaat helemaal goed komen daar zie ik wel ;)
                                        @ Louwe: dus met bijvoorbeeld een aangepaste sfi-vervanger op een let is ‘t in princiepe niet nodig om je carosserie hoger te leggen?

                                        #17676485
                                        henk 400rr
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          29 June 2004

                                          Hoe star wil je dat hebben dan? voor wat asfaltwerk kan je hem redelijk stug maken, maar dan moet de vering ook redelijk stug, anders scheurt sowiso het originele ophangpunt er op de duur uit.

                                          Vergeet niet dat indertijd de kas tbv rallysport vroeger nogal flink werd doorgelast en verstevigd om dat weer te voorkomen, ook de vooras was niet alleen maar vast gemaakt aan de kas, ook daar werden extra platen aan de balken gelast.

                                          #17676486
                                          Emiel-Manta
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            23 January 2007

                                            Snap ik, die verstevigingen van de balk zijn dan ook zeker het plan om te maken.
                                            Auto wordt inderdaad enkel voor asfalt werk, maar heb gewoon een deugdelijke constructie nodig, met een strak stuur & weggedrag.

                                            De blokjes en de bevestiging van de langsdragers wil ik daarom star maken.
                                            Auto wordt 80/80 verlaagd met korte gele koni’s, met extra staalkabels als veerwegbegrenzing.

                                            In dat geval moet het dus wel te doen zijn naar jou idee?

                                            #17676487
                                            henk 400rr
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              29 June 2004

                                              Zekers is dat wel te doen, je kan voor de achteras PU rubbers gaan die zijn al stugger dan het origineel, mt Nylon (of iets dergelijks van deze hardheid) breng je toch weer wat meer spanning op de delen en vergeet dan niet de trekstangen wat te verstevigen.

                                              Maar alles valt en staat ook met de speras, als je voor 100% (CO-sper) gaat dan zal de boel wel stevig moeten zijn, voor een Quaffe of ZF heb je wat meer speling daarin. Belangrijk is wel dat je weet wat je gaat doen en je daar de auto op aanpast voor een driftauto zijn weer andere belangen dan voor een circuit wagen of rallywagen.

                                              #17676488
                                              Manta-aero
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                29 June 2004

                                                Het wordt nog mode een 400r met C20LET :P Hier nog één namelijk haha.

                                                #17676489
                                                McLambo
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  24 September 2004

                                                  Hmm,ik wilde die handleiding van Rik ook gaan volgen, en achter Pu bussen plaatsen, maar ik begrijp dat er ook weer minpunten aanzitten…. :hmmz

                                                  #17676490
                                                  Anoniem
                                                    Lid sinds:
                                                    1 January 1970

                                                    [rquote=1916961&tid=126822&author=Manta-aero]Het wordt nog mode een 400r met C20LET :P Hier nog één namelijk haha.[/rquote]

                                                    inderdaad mischien toch maar weer iets anders bedenken
                                                    :hmmz:hmmz
                                                    ach de meine is voorlopig toch nog niet klaar:o:P

                                                    #17676491
                                                    Anoniem
                                                      Lid sinds:
                                                      1 January 1970

                                                      [rquote=1916898&tid=126822&author=Emiel-Manta]Iemand ervaring met de starre as-bevestiging dan?
                                                      Was het zelf ook van plan om te gaan doen, maar scheuren ed. moet ik straks niet gaan krijgen, wordt niemand vrolijk van natuurlijk :P

                                                      Ziet er weer gelikt uit Ben, gaat helemaal goed komen daar zie ik wel ;)
                                                      @ Louwe: dus met bijvoorbeeld een aangepaste sfi-vervanger op een let is ‘t in princiepe niet nodig om je carosserie hoger te leggen?
                                                      [/rquote]

                                                      das correct
                                                      de inlaat van een let ligt standaard al iets lager dan die van een xe

                                                      enkel die zwarte kunstof “turbo” kap kan wel eens lastig worden
                                                      maar die hoeft er niet perse op

                                                      ik had m,n manta ongeveer een cm hoger gelegt op de vooras dus heel veeel verschilt het niet
                                                      ;)

                                                    25 berichten aan het bekijken - 176 tot 200 (van in totaal 826)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.