Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Manta 400R turbo project
- Dit onderwerp bevat 825 reacties, 96 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 19 april 2020om 08:51 door gwriemersma.
-
AuteurBerichten
-
12 september 2012 om 20:14 #17676745
Goed bezig daar! ziet er allemaal goed uit
12 september 2012 om 20:26 #17676746ik heb ook wel gehoord van een aantal die ze gebruiken enkel heb ik hier nog nergens topics of foto’s van kunnen vinden over het hele web…
Mochten mensen die ook een bmw as onder een manta gebouwd hebben dit toevallig lezen, alle hulp is welkom :thumb12 september 2012 om 21:30 #17676747Lekker bezig, kijk eens op deze site:
http://www.mantamalanders.de/bilder/hinterachse/hinter/index.html
12 september 2012 om 22:12 #17676748erg handige site :thumb bedankt.
Nu heb ik wel een idee hoe de as moet gaan zitten uiteindelijk.
Zij doen het erg rigoreus, net zoals blue-mission zijn plan om een gedeelte van de bmw bodemplaat te gebruiken.
Als ik zo kijk naar de hoogte waarop de middenbrug bevestigd gaat worden, moet het ook goed lukken zonder bodemplaat van de BMW.
de dorpels aan de binnenzijde zullen iets ruimte moeten gaan maken, net zoals de langsbalken die onder de auto doorlopen, omdat de draagarm anders niet genoeg plaats heeft. Het ophangpunt van het differentieel komt precies uit bij de dwarsbalk die onder de kofferbodem doorloopt dus ook dat gaat wel loslopen. Denk wel dat de veerschotel op de carrosserie een stuk naar onderen geplaatst zal moeten worden.13 september 2012 om 17:50 #17676749zeker een handig site, scheeld mij weer research doen.
30 september 2012 om 17:57 #17676751@blue-mission wrote:
heb je ook nog plannen voor de voor ophaning ?
ik ben zelf al op onderzoek uit voor een alfa 75 voortrein.Waarom? :???:
Voorwielophanging van een Alfa 75 bestaat uit 3 hoekige onderste draagarmen met langsliggende torsiestaven. Om dat onder een Opel passend te gaan maken is echt gruwelijk veel werk. :hmmz
Ik heb alle onderdelen er hier van liggen en ook nog wel een auto staan waar het gemonteerd zit als je het eens wilt meten/bekijken. ;)
Overigens heb ik ook een E30 staan en mijn maat heeft een c-kadett station met een E30 as eronder en een VW Jetta 1 met een E30 as eronder. king:
Makkelijke as van een E30, ook lekker veel keus in eindoverbrenging. Denk wel aan een goede afsteuning van het diff aan de achterkant, anders scheur je het diff uit de as… :shock: E36 deksel is het mooiste daarvoor, die heeft een dubbel ‘oor’ voor montage ipv 1 zoals het E30 diff. Voor een beetje motor moet je ook een 188 diff hebben, dat is het grotere diff van de E30, de 318’s e.d. hebben een kleiner diff.
30 september 2012 om 20:00 #17676752AnoniemLid sinds:
1 January 1970@giuliettaevo wrote:
@blue-mission wrote:
heb je ook nog plannen voor de voor ophaning ?
ik ben zelf al op onderzoek uit voor een alfa 75 voortrein.Waarom? :???:
Voorwielophanging van een Alfa 75 bestaat uit 3 hoekige onderste draagarmen met langsliggende torsiestaven. Om dat onder een Opel passend te gaan maken is echt gruwelijk veel werk. :hmmz
Ik heb alle onderdelen er hier van liggen en ook nog wel een auto staan waar het gemonteerd zit als je het eens wilt meten/bekijken. ;)
Overigens heb ik ook een E30 staan en mijn maat heeft een c-kadett station met een E30 as eronder en een VW Jetta 1 met een E30 as eronder. king:
ff off topic maar een jetta 1 met e30 achteras??
dat klinkt wel interesant
staat daar ook wat(foto,s) over op t net
desnoods op n vw forum ;) ;)
gewoon uit nieuwschierigheid
heb zelf n mk1 caddy dus t oude vw spul boeit me ook
cker als ze de aandrijving aan de juiste kant maken :jerryback on topic maar weer :thumb
Makkelijke as van een E30, ook lekker veel keus in eindoverbrenging. Denk wel aan een goede afsteuning van het diff aan de achterkant, anders scheur je het diff uit de as… :shock: E36 deksel is het mooiste daarvoor, die heeft een dubbel ‘oor’ voor montage ipv 1 zoals het E30 diff. Voor een beetje motor moet je ook een 188 diff hebben, dat is het grotere diff van de E30, de 318’s e.d. hebben een kleiner diff.30 september 2012 om 20:25 #17676753Ik laat het alfa voor wat het is hoor,m
heb zelf een e36 COMPACT achteras gekocht
deze is anders als e36 eigelijk het zelfde als e30, en z3, alleen dan 2 cm breder, en 5×120 ( z3 trouwens ook )
voortrein ga ik waarschijnlijk voor normale e36.1 oktober 2012 om 17:34 #17676750@Louwe,
niet echt op een forum geloof ik iets van te vinden.
stuur je wel even een pb met wat foto’s. ;)
1 oktober 2012 om 18:02 #17676754giuliettaevo,
Ik heb inderdaad de as genomen met het 188 differentieel.
Zijn er toevallig ook foto’s beschikbaar van hoe de as onder de kadett zit?
Zou het namelijk erg interessant vinden om te zien hoe anderen dit gedaan hebben. Heb zo zelf mijn ideeen om hem eronder te bouwen, maar natuurlijk nooit verkeerd om wat tips en voorbeelden te zien :D1 oktober 2012 om 21:13 #17676755Helaas niet echt… Is nog niet helemaal afgemaakt, kadett staat weer eens weggestopt in een hoekje. :(
Maar komt erop neer dat we de E30 bevestiging eraf gehaald hebben en vervolgens een soort van armen naar voren toe hebben gemaakt met bussen die in de originele bevestigingspunten van de langsdragers van de kadettas komen. Dus 2 stukken van een cm of 30 aan de achterbrug naar voren gelast om de as op de originele punten vast te schroeven. Aan de achterkant kwam dan nog een steun voor het diff. Veren van de e30 wilden we niet gebruiken, bedoeling is om er een schroefsetje van een golf oid in te maken, ook omdat de schokdemper van een Caravan zo scheef onder de auto zitten.
Onder de Jetta hebben we ook de E30 bevestigingspunten aan de uiteinden eraf geslepen en daarvoor in de plaats 2 stukken hoeklijn gelast die op de originele bevestigingspunten uitkomen. In de koffer zit een versteviging die doorloopt naar de bovenste diffbouten.
De achterste diffsteun moet hier nog gemaakt worden.
3 oktober 2012 om 15:15 #17676756Hee bedankt man!
Nu heb ik wel al meer een idee om het te maken. In principe is dat met die ogen afslijpen en verbouwen naar de originele manta punten best een handig idee. Op die manier kun je natuurlijk altijd nog wat minimale hoogteverstellingen doen mocht je kwa camber en uitlijning niet uitkomen. Dan de manta ogen versterken en de bmw as naar voren lassen met koker. Dan eventueel nog een schoor ertussen maken en dan gaat t nooit meer kapot.
10 oktober 2012 om 18:24 #17676632Zo, gisteren nog eens even met de as bezig geweest en veel dingen uitgedacht hoe ik ze op ga lossen.
Heb eerst maar eens de bevestigingsogen van de middenbrug afgezaagd en dichtgelast met 3mm plaat.
verder ga ik kokers lassen met bussen erop die weer aan de brug komen en op de originele manta punten komt te zitten (zoals giuliettaevo het heeft gezegd). Voor dan ga ik eerst de originele manta as terugzetten, de auto op de wielen zetten en gewicht erin (motor, stoelen, ruiten, kofferklep enz.) Dan kan ik vanuit het hart van de naaf verschillende maten opnemen want zo moet de auto komen te staan (-60mm). Vanuit daar kan ik dat alles vertalen naar hoe de draagarmen van de bmw as zullen moeten komen. Daarna kan ik deze er op gaan maken, en vervolgens de draagarmen juist uitlijnen, zodat er tijdens rustpositie geen negatief camber en toe-in ontstaat. Het lijkt tot nu toe op dit moment erg waarschijnlijk dat ik de ophanging op de middenbrug aan zal moeten passen hiervoor. Voor het lengteverschil van de schokdempers, en omdat ik graag de gele koni’s toch gebruik zullen er waarschijnlijk torentjes in de wielkasten gelast worden, om dit verschil op te vangen. Maar dit zal zich allemaal nog gaan wijzen zodra ik gemeten heb en eraan begin.
Het lijkt er sterk op dat de as eigenlijk net niet hoog genoeg onder de bodem gemonteerd worden omdat de bodem op het punt waar de as moet komen simpelweg niet zo hoog is als bij bmw (en de jetta van giuliettaevo). Weet jij misschien hoe jullie dit bij de kadett opgelost hebben? Denk namelijk dat daar net zo weinig bodemvrijheid is als bij de manta…
Ik houd jullie op de hoogte king:
12 oktober 2012 om 17:23 #17676633Zo, ik heb nu even een paar foto’s gemaakt waar het ‘probleem’ wat duidelijker wordt:
De balken zullen hier nog een stukje uitgestukt worden, zodat er meer plaats is voor de draagarmen en de brug nog een paar cm lager komt te zitten:
Zoals hier te zien zal de auto in rustpositie straks veel te veel negatief camber hebben. Dat zal waarschijnlijk opgelost worden door het binnenste punt van de draagarm te verzetten waardoor het wiel rechter komt te staan:
En hier nog een overzichtsfoto van hoe laag de brug eigenlijk onder de auto komt te zitten straks.
Van de ene kant vind ik dit niet zo’n probleem want dan wordt de brug het laagste punt van de auto in plaats van de bodem. Mocht ik dan een keer de grond raken dan is het de brug en niet de dunne bodem:
13 oktober 2012 om 13:21 #17676605Ben
Er bestaan camber/toe kitjes voor deze assen aan te passen
http://www.e30tech.com/forum/showthread.php?t=80410
Hier ook nog een manta a ombouw : http://forums.mantaclub.org/topic/23639-novasheds-swedish-a-series/page__st__60
13 oktober 2012 om 16:06 #17676585Bedankt voor de informatie van de link!
Die kitjes kende ik al. Maar ik denk niet dat ik met deze kitjes ver genoeg kom. Het is leuk om achteraf nog erbij te maken, maar je gaat wel je stelgebied beperken. Ik wil eerst zorgen dat het camber ongeveer klopt, en daarna voor de fijnuitlijning nog eventueel zo’n stelkitje erop.
Wat ik niet graag wil is mijn bodemplaat rigoreus veranderen. Ik wil graag een origineel interieur straks dus de achterbank moet er ook terug in. Wat ik wel interessant vind aan die ombouw van de Manta A is dat hij het subframe gewoon omgekeerd onder de auto maakt, en dan de kom voor het differentieel omlast. Dit zou ik eventueel ook kunnen doen, daarmee win ik algauw 10 cm. Van de week eens even gaan meten of dit iets kan worden, en of dat nog uitkomt met de aandrijfassen.
13 oktober 2012 om 18:40 #176765256 november 2012 om 16:44 #17676757Zo, na een ellendige periode eindelijk weer tijd gevonden voor de manta :D
De achteras ombouw wordt even uitgesteld omdat ik eerst met de originele as onder de auto een aantal zaken wil meten. Ook is het makkelijker om de as mooi pas te maken als de auto uit het spit is en op de brug staat.
Ik heb gisteren en vandaag al het laswerk wat nog in het spit moest gebeuren klaargemaakt. Das waren nog een aantal gaten in de bodem en de vooras bevestigingsbeugels. Ook heb ik de balken aan het chassis doorgelast op de punten waar de vooras gemonteerd zit voor wat extra sterkte op die punten. Vervolgens heb ik de carrosserie op de brug uit het spit gehaald en waterpas opgeklost zodat ik binnenkort aan het dak kan gaan beginnen. Ziet er toch weer een stukje anders uit nu hij niet meer in het spit hangt.
Ik begin er langzaamaan wel steeds meer aan te denken om gewoon het hele dak bij de stijlen door te halen en de andere erop te lassen. Hier ga ik nu eerst een tijdje over nadenken. Zijn er nog mensen die dit eerder gedaan hebben, en hier tips bij hebben voor me? Mij lijkt dat het een stukje sneller gaat als de dakplaat en de stijlen losboren en die los vervangen. Krijg je ook nooit meer zo netjes in elkaar als dat je het van elkaar afhaalt (losboren, puntlassen doorkappen, kit wegsteken). Vandaar dit idee. Volgens mij is het een kwestie van zuiver en ontelbaar keer meten. Ook een aantal plaatwerkstukjes inlassen waar het dak dan opschuift en waar je hem weer aan vastlast, zodat de stijfheid terugkomt, wat bij alleen koud aan elkaar lassen niet het geval is. Zijn er verder nog wat punten waar ik op zou moeten letten en tips?? Misschien iemand uit de buurt die ervaring heeft en een keer zin en tijd heeft om er samen eens naar te kijken??
Nougoed, hier de foto’s van gisteren en vandaag:
10 november 2012 om 16:55 #17676758Gvd die kut pc hier wil geen enkele foto zichtbaar maken haha..
Tijd dat ik weer eens even bij kom buurten!
Heb de manta ook weer opgepakt sinds deze week namelijk :thumbup10 november 2012 om 21:44 #17676759Bij de kadett hebben wij de bodem wat aangepast rond de draagarmbevestigingspunten… ;) Om idd de as zelf hoger gemonteerd te krijgen.
As omdraaien is wel een goeie, die diffsteun omlassen is zo gedaan. :D
12 november 2012 om 18:27 #17676760Ik heb er nog eens even over nagedacht, maar ik heb besloten om de as niet om te draaien. in principe verandert er dan namelijk niet veel. Je aslichaam komt wel hoger onder de auto te zitten, maar de hoek die de draagarmen maken is dan weer een stuk minder omdat de bevestigingspunten aan de onderkant zitten. Hierdoor zou je hetzelfde probleem met de uitlijning houden. Ik heb het inmiddels wel al een heel eind in mn hoofd gepland hoe dat ik het ga doen. De balken slijp ik ter plaatse van de bevestiging weg, en ik haal een paar stukken uit de vloer. Zo kan de as met bevestigingen diep genoeg onder de bodem komen. De balken en de vloer las ik dan terug aan de binnenkant van de auto, en dan moet de achterbank er maar aan geloven. Deze pas ik wel zo aan dat hij gewoon terug kan in de auto.
Verder niemand ervaring met een compleet dak omwisselen?
12 november 2012 om 23:19 #17676761@Ben_M wrote:
maar de hoek die de draagarmen maken is dan weer een stuk minder omdat de bevestigingspunten aan de onderkant zitten. Hierdoor zou je hetzelfde probleem met de uitlijning houden.
de hoek bij het inveren?
13 november 2012 om 19:22 #17676762ik bedoel de hoek die de draagarmen maken als de auto in rustpositie staat. Als je het aslichaam omdraait en 10cm hoger hangt en de bevestigingen dus lager zitten heb je nog steeds hetzelfde effect als dat het aslichaam 10cm lager hangt en dat de draagarmbevestigingen boven zitten. Je doet dan dus een hoop loze moeite want het probleem blijft. Vandaar gewoon lekker bodem wat aanpassen, dat is in mijn ogen de enige juiste manier als je de bevestigingspunten voor de draagarmen op het aslichaam ongemoeid wilt laten…
13 november 2012 om 21:04 #17676763Je kan de draagarmen zo aanpassen
13 november 2012 om 21:49 #17676764dat lijkt totaal niet op een bmw as, die constructie is heel anders ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.