Manta 400R turbo project

Forumindex Forums Modellen Manta Manta 400R turbo project

25 berichten aan het bekijken - 326 tot 350 (van in totaal 826)
  • Auteur
    Berichten
  • #17676630
    Fearless
    Deelnemer
      Lid sinds:
      9 January 2005

      Dat is geen half werk. Goed bezig :thumbup

      #17676631
      Asconawasbeek
        Lid sinds:
        18 May 2011

        dat ziet er allemaal zeer goed uit.
        ff een vraagje welke koppeling drukgroep en druklager hrb je nodig om die m3 bak te plaatsen achter een c20xe of let. en welke aandrijfas.

        groet ricardo

        #17676606
        Ben_M
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 January 2010

          Ik weet het niet helemaal precies, moet namelijk de bestelnummers nog een keer krijgen van het materiaal wat er nu opzit.
          maar als ik me niet vergis is het een versterkte drukgroep en koppeling van Sachs voor een XE. Maar de koppeling zelf zou ook van bmw kunnen zijn. Zou dacht ik tot 450 Nm moeten kunnen. De aandrijfas die ik erbij heb is een aangepaste Omega aandrijfas. Geschikt voor een hardyschijf en een bak zonder schuifstuk. Daarom is er in de aandrijfas een schuifstuk geplaatst. Ook moet koppeling achteraan voor de stroppen aan de as in het staartstuk op de omega as verlast worden.
          Let er ook op dat je een ander toplager in de krukas zet, de diameter van het lagervlak voorop de spline as van de BMW bak is kleiner als die van een opel bak.

          #17676628
          Anoniem
            Lid sinds:
            1 January 1970

            wel stoer dat je overgaat naar een e30 as :thumb

            maar waarom niet 1 stapje verder
            en een iets dikkere bmw as

            dan heb je achter al 5×120 ipv 4×100 ;) ;)
            wie weet loop je nog es tegen de originele ronal wielen aan
            dan passen ze achter alvast ;)

            #17676623
            Ben_M
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 January 2010

              nou, ik wil graag mijn 4×100 steek houden, in verband met de velgen die ik nu al heb. Ik ben zelf niet zo’n mega fan van de originele Ronal’s, dat komt mede ook door de prijs :jerry maar ik vind de Steffan”s die ik nu heb echt gaaf onder een witte manta. Op het opel hecktriebler forum zag ik een witte i200 replica met de zelfde velgen en dan in het wit, en dat staat super.

              Verder heb ik nog contact gehad met marcel hier van het forum, die momenteel met een e30 met supra motor rijdt. Hij zegt dat de e30 achteras met 188 diffhuis (groot diff) het koppel van de LET makkelijk aankan. zeker 450 Nm. Bij hogere vermogens is de cardan het zwakste punt, en daarna de steekassen. Voor deze zijn allebei versterkte/grotere uitvoeringen te krijgen, dus dat komt ook wel goed.

              Daarnaast, mocht ik nog over willen gaan naar 5×120, kan ik altijd nog adapters laten maken. Aangezien er bij de bmw as ook spacers nodig zijn om de 400 wielkasten mooi te vullen, kan dat dan in 1x. Alleen zijn die adapters van 4×100 naar 5×120 een stuk duurder als gewone spacers van beide 4×100, dus daar begin ik eerst maar eens mee.

              De ophangpunten van een E36 ophanging is vrijwel hetzelfde als die van een E30, en die heeft een nog groter diff huis en 5×120. Het zal niet lastig zijn om deze er later nog onder te zetten ter vervanging van de E30 as. Met die as zijn zeer hoge vermogens/koppels haalbaar, maar zover zal het bij mij (de komende jaren) nog niet komen. Maar de mogelijkheid blijft dus altijd open :thumb

              #17676622
              ben-limo-16v
                Lid sinds:
                6 May 2005

                @Ben_M wrote:

                Ik weet het niet helemaal precies, moet namelijk de bestelnummers nog een keer krijgen van het materiaal wat er nu opzit.
                maar als ik me niet vergis is het een versterkte drukgroep en koppeling van Sachs voor een XE. Maar de koppeling zelf zou ook van bmw kunnen zijn. Zou dacht ik tot 450 Nm moeten kunnen. De aandrijfas die ik erbij heb is een aangepaste Omega aandrijfas. Geschikt voor een hardyschijf en een bak zonder schuifstuk. Daarom is er in de aandrijfas een schuifstuk geplaatst. Ook moet koppeling achteraan voor de stroppen aan de as in het staartstuk op de omega as verlast worden.
                Let er ook op dat je een ander toplager in de krukas zet, de diameter van het lagervlak voorop de spline as van de BMW bak is kleiner als die van een opel bak.

                Het is inderdaad een versterkte drukgroep van Sachs voor een XE, het vliegwiel is aan de plaatkant iets uitgedraaid omdat de koppelingsplaat anders te dik was. De koppelingsplaat is een originele van een BMW e30 M3. Het toplagertje is van het merk QH en dan art.nr. QSB 107 ;)

                #17676590
                Anoniem
                  Lid sinds:
                  1 January 1970

                  @Ben_M wrote:

                  nou, ik wil graag mijn 4×100 steek houden, in verband met de velgen die ik nu al heb. Ik ben zelf niet zo’n mega fan van de originele Ronal’s, dat komt mede ook door de prijs :jerry maar ik vind de Steffan”s die ik nu heb echt gaaf onder een witte manta. Op het opel hecktriebler forum zag ik een witte i200 replica met de zelfde velgen en dan in het wit, en dat staat super.

                  Verder heb ik nog contact gehad met marcel hier van het forum, die momenteel met een e30 met supra motor rijdt. Hij zegt dat de e30 achteras met 188 diffhuis (groot diff) het koppel van de LET makkelijk aankan. zeker 450 Nm. Bij hogere vermogens is de cardan het zwakste punt, en daarna de steekassen. Voor deze zijn allebei versterkte/grotere uitvoeringen te krijgen, dus dat komt ook wel goed.

                  Daarnaast, mocht ik nog over willen gaan naar 5×120, kan ik altijd nog adapters laten maken. Aangezien er bij de bmw as ook spacers nodig zijn om de 400 wielkasten mooi te vullen, kan dat dan in 1x. Alleen zijn die adapters van 4×100 naar 5×120 een stuk duurder als gewone spacers van beide 4×100, dus daar begin ik eerst maar eens mee.

                  De ophangpunten van een E36 ophanging is vrijwel hetzelfde als die van een E30, en die heeft een nog groter diff huis en 5×120. Het zal niet lastig zijn om deze er later nog onder te zetten ter vervanging van de E30 as. Met die as zijn zeer hoge vermogens/koppels haalbaar, maar zover zal het bij mij (de komende jaren) nog niet komen. Maar de mogelijkheid blijft dus altijd open :thumb

                  helemaal duidelijk
                  en er zijn inderdaad in 4 x 100 ook zat mooie wielen
                  persoonlijk vind ik het een beetje horen 5×120 onder een 400 r
                  maar net wat je zegt de optie,s zijn nog open

                  en dat zo,n e30 as de vermogens wel aankan
                  dat klopt wel bovendien is daar vaak ook voordeliger een sper voor te vinden

                  ga vooral zo door ;)

                  ik blijf het wel volgen :thumb

                  #17676526
                  Ben_M
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 January 2010

                    in plaats van E36 bedoelde ik eigenlijk de E34, E36 is een hele andere ophanging.

                    #17676634
                    Ben_M
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 January 2010

                      zo, ff tijdje rustig geweest.

                      maar ben dan nu toch aan de carrosserie begonnen.
                      Eerst maar eens aan 1 kant de enorm beun gerepareerde kriksteun weggesneden inclusief de vloer.
                      Heb ook beide buiten chassisbalk reparatiedelen maar besteld, moet aan 1 kant toch vervangen worden, dus dan maar meteen allebei, voor de prijs hoef je het niet te laten :thumb
                      Dan kan ik meteen de binnenbalken schoonmaken en behandelen, ze zijn roestig maar verder nog keigoed.

                      Nieuw stuk vloer ingelast. Voor de kriksteun ga ik nog even wat verzinnen, komt iig zeker geen originele voor terug.

                      meteen even behandeld aan de binnendorpel en binnen a-stijl die nog keigoed is.

                      en omdat het kan ook maar even een oor waar de neus aan komt gerepareerd

                      #17676635
                      Ben_M
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        25 January 2010

                        vandaag weer wat gedaan, alvast begonnen met de a-stijl dicht te maken, tot ik verzon dat ik nog wat voor de kriksteun moet verzinnen.
                        Dus maar vast verder gegaan met de buitenbalk te verwijderen. Heb 2 nieuwe buitenbalkjes binnen gekregen van Arjen dus…
                        Eerst maar eens de carrosserie goed ondersteunt in het midden en mooi waterpas gezet, weet niet hoeveel en of het gaat werken op het moment dat ik de buitenbalk verwijder. Viel achteraf dus reuze mee. Binnenbalken waren goed roestig, maar nog zeker niet rot.
                        Na het verwijderen meteen de binnenbalk goed ontroest maar eens flink in de roeststop gezet.
                        Nog een leukigheidje waar ik achterkwam. Die prutsers bij Opel hebben een mooi afwateringsgat in de binnenbalk gemaakt, maar niet in de buitenbalk :ass weer zo’n punt waarom die balken daar zo hard rotten.



                        #17676636
                        Ben_M
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 January 2010

                          zo, vandaag maar eens even flink aangepoot in de avond.

                          heb nu het nieuwe stuk buitenbalk ingelast. Past best mooi als je wat creatief vermeubeld :thumb
                          Nu dus met het afwateringsgat wat er eigenlijk hoort :D :D
                          Daarvoor moest ik eerst nog wat rotte en kapotte vloer eronder lassen maar dat waren peanuts.
                          Verder alvast een plaatje gemaakt voor de verbinding van het binnenvoorscherm naar het schutbord.



                          #17676637
                          Emiel-Manta
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            23 January 2007

                            Weer goed bezig chef! Keep up the good work :thumbup

                            #17676638
                            Ben_M
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              25 January 2010

                              Zo, vandaag weer een productieve dag gehad :D

                              Heb een stuk balk nagemaakt, en deze van binnen behandeld en ingelast.
                              Ook het verbindingsplaatje ingelast. Meteen maar even de veertoren versterkt met een paar kettinglassen.
                              Verder ben ik bezig geweest met een nieuwe kriksteun te maken, die ook al ver gevorderd is.
                              Moet er nu alleen nog even afwateringsgaatjes in maken en nog 2 ribben eraan voor op de bodem te puntlassen.

                              Foto’s:














                              #17676639
                              Ben_M
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                25 January 2010

                                zo, vandaag nog eens even wat gedaan.

                                Ben vast begonnen aan de andere kant de wielkast schoon te krabben.
                                Ondertussen ook even de kriksteun erop gelast.
                                Enige wat nu nog rest is de a-stijl onderaan weer dicht maken en dan heb ik 1 zijde klaar :D
                                andere zijde moet hetzelfde gebeuren, die kant is helaas nog iets slechter.


                                #17676640
                                ICEQUEEN_Manta_Logan
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  28 February 2006

                                  Wow :shock: wat een werk allemaal zou er niet aan moeten denken.
                                  :thumb

                                  #17676641
                                  Ben_M
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    25 January 2010

                                    achja, ik heb er hobby aan en ’t houd je van de straat he :jerry

                                    #17676642
                                    EdwinAscona
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      11 February 2011

                                      Ik lees met plezier over dit soort projecten en vind het elke
                                      keer weer knap dat je dit kunt. Ik zou willen dat ik de ruimte,
                                      de spullen én de twee rechter handjes had!

                                      Succes en houd ons op de hoogte!

                                      Edwin

                                      #17676643
                                      KoekieTurbo
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        16 September 2009

                                        En zelfs met de ruimte, spullen en rechterhanden gaat het niet altijd lukken..

                                        Ik bezit dit namelijk allemaal wel, alleen de grootste ellende voor mij: Tijd!
                                        Het kost zó ontzettend veel tijd.. tijd tijd tijd en nog eens tijd, en om maar over geld te zwijgen!

                                        Ik heb meer geld dan tijd (jup, heb nog wel 100 euro ergens :jerry ), en zoals vele wsl zullen beamen, komt er altijd veel te veel tussendoor. Zo heb ik al weken niets aan mijn C kadett kunnen doen, en heb ik nog een Rekord C en Manta 400 staan die klaargemaakt moeten worden..

                                        Man man man, als ik er zo over na denk ga ik voorlopig nog niet samenwonen :jerry

                                        #17676644
                                        Tristan81
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          8 November 2005

                                          @Ben_M wrote:

                                          zo, vandaag nog eens even wat gedaan.

                                          Ben vast begonnen aan de andere kant de wielkast schoon te krabben.
                                          Ondertussen ook even de kriksteun erop gelast.
                                          Enige wat nu nog rest is de a-stijl onderaan weer dicht maken en dan heb ik 1 zijde klaar :D
                                          andere zijde moet hetzelfde gebeuren, die kant is helaas nog iets slechter.


                                          Netjes Ben !! petje af voor je werk en tijd

                                          #17676645
                                          Ben_M
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            25 January 2010

                                            ja, ik vind het zelf ook erg goed gelukt :D
                                            En ik doe het ook op zo’n manier dat altijd weer alles op een normale manier loskan.
                                            Want als ik ergens een hekel aan heb, dan is dat als ik zelf (of iemand anders) ooit nog eens opnieuw aan de wagen moet lassen, dat je dan de halve auto uit mekaar kan slijpen omdat alles aan elkaar gebakken zit. Nu is het net als origineel, puntlasjes losboren en je kunt alle onderdelen gewoon apart en los vervangen :thumb

                                            en net wat Joost (koekieturbo) zegt, tijd heb ik ook maar met vlagen.
                                            Komt bij mij ook altijd zo enorm veel tussendoor, dan weer beunen voor die, dan weer voor mezelf, school, werk enz. enz.

                                            En nu komt de carnaval er weer aan dus deze en volgende week gebeurt er ook vrij weinig, maargoed, heb er wel zin in :afro

                                            #17676646
                                            KoekieTurbo
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              16 September 2009

                                              En dat is het belangrijkste! De meeste projecten stranden op den duur ook vanwege gebrek aan motivatie. (Indirect natuurlijk ook te verwijten aan tijd/geld/veranderingen in je prive leven etc)

                                              Sent from my HTC Desire HD

                                              #17676647
                                              eddepet007
                                                Lid sinds:
                                                11 February 2005

                                                Ja zo staat mijn cabrio ook al weer 2.5 jaar stil helaas wegens tyd gebrek

                                                #17676648
                                                hurricane1
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  25 February 2010

                                                  ziet er goed uit succes!

                                                  #17676649
                                                  Ben_M
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    25 January 2010

                                                    Zo, vandaag nog even de rechter a-stijl afgemaakt. Nu is de gehele rechtervoorkant eigenlijk wel klaar :D
                                                    Ben ook verdergegaan met de bitumen verder verwijderen in de linkerwielkast en ruitensproeierreservoir bak.
                                                    Ook al een en ander aan rottigheid eruit geslepen, want dat zit er toch wel aan die kant helaas.

                                                    wat foto’s van de a-stijl die nu klaar is:


                                                    #17676650
                                                    A Manta driver
                                                      Lid sinds:
                                                      3 March 2008

                                                      netjes hoor :thumb

                                                    25 berichten aan het bekijken - 326 tot 350 (van in totaal 826)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.