Forumindex › Forums › Modellen › Manta › Manta 400R turbo project
- Dit onderwerp bevat 825 reacties, 96 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 19 april 2020om 08:51 door gwriemersma.
-
AuteurBerichten
-
20 december 2011 om 22:28 #17676630
Dat is geen half werk. Goed bezig :thumbup
21 december 2011 om 11:23 #17676631dat ziet er allemaal zeer goed uit.
ff een vraagje welke koppeling drukgroep en druklager hrb je nodig om die m3 bak te plaatsen achter een c20xe of let. en welke aandrijfas.groet ricardo
21 december 2011 om 14:08 #17676606Ik weet het niet helemaal precies, moet namelijk de bestelnummers nog een keer krijgen van het materiaal wat er nu opzit.
maar als ik me niet vergis is het een versterkte drukgroep en koppeling van Sachs voor een XE. Maar de koppeling zelf zou ook van bmw kunnen zijn. Zou dacht ik tot 450 Nm moeten kunnen. De aandrijfas die ik erbij heb is een aangepaste Omega aandrijfas. Geschikt voor een hardyschijf en een bak zonder schuifstuk. Daarom is er in de aandrijfas een schuifstuk geplaatst. Ook moet koppeling achteraan voor de stroppen aan de as in het staartstuk op de omega as verlast worden.
Let er ook op dat je een ander toplager in de krukas zet, de diameter van het lagervlak voorop de spline as van de BMW bak is kleiner als die van een opel bak.21 december 2011 om 15:27 #17676628AnoniemLid sinds:
1 January 1970wel stoer dat je overgaat naar een e30 as :thumb
maar waarom niet 1 stapje verder
en een iets dikkere bmw asdan heb je achter al 5×120 ipv 4×100 ;) ;)
wie weet loop je nog es tegen de originele ronal wielen aan
dan passen ze achter alvast ;)21 december 2011 om 16:01 #17676623nou, ik wil graag mijn 4×100 steek houden, in verband met de velgen die ik nu al heb. Ik ben zelf niet zo’n mega fan van de originele Ronal’s, dat komt mede ook door de prijs :jerry maar ik vind de Steffan”s die ik nu heb echt gaaf onder een witte manta. Op het opel hecktriebler forum zag ik een witte i200 replica met de zelfde velgen en dan in het wit, en dat staat super.
Verder heb ik nog contact gehad met marcel hier van het forum, die momenteel met een e30 met supra motor rijdt. Hij zegt dat de e30 achteras met 188 diffhuis (groot diff) het koppel van de LET makkelijk aankan. zeker 450 Nm. Bij hogere vermogens is de cardan het zwakste punt, en daarna de steekassen. Voor deze zijn allebei versterkte/grotere uitvoeringen te krijgen, dus dat komt ook wel goed.
Daarnaast, mocht ik nog over willen gaan naar 5×120, kan ik altijd nog adapters laten maken. Aangezien er bij de bmw as ook spacers nodig zijn om de 400 wielkasten mooi te vullen, kan dat dan in 1x. Alleen zijn die adapters van 4×100 naar 5×120 een stuk duurder als gewone spacers van beide 4×100, dus daar begin ik eerst maar eens mee.
De ophangpunten van een E36 ophanging is vrijwel hetzelfde als die van een E30, en die heeft een nog groter diff huis en 5×120. Het zal niet lastig zijn om deze er later nog onder te zetten ter vervanging van de E30 as. Met die as zijn zeer hoge vermogens/koppels haalbaar, maar zover zal het bij mij (de komende jaren) nog niet komen. Maar de mogelijkheid blijft dus altijd open :thumb
21 december 2011 om 16:03 #17676622@Ben_M wrote:
Ik weet het niet helemaal precies, moet namelijk de bestelnummers nog een keer krijgen van het materiaal wat er nu opzit.
maar als ik me niet vergis is het een versterkte drukgroep en koppeling van Sachs voor een XE. Maar de koppeling zelf zou ook van bmw kunnen zijn. Zou dacht ik tot 450 Nm moeten kunnen. De aandrijfas die ik erbij heb is een aangepaste Omega aandrijfas. Geschikt voor een hardyschijf en een bak zonder schuifstuk. Daarom is er in de aandrijfas een schuifstuk geplaatst. Ook moet koppeling achteraan voor de stroppen aan de as in het staartstuk op de omega as verlast worden.
Let er ook op dat je een ander toplager in de krukas zet, de diameter van het lagervlak voorop de spline as van de BMW bak is kleiner als die van een opel bak.Het is inderdaad een versterkte drukgroep van Sachs voor een XE, het vliegwiel is aan de plaatkant iets uitgedraaid omdat de koppelingsplaat anders te dik was. De koppelingsplaat is een originele van een BMW e30 M3. Het toplagertje is van het merk QH en dan art.nr. QSB 107 ;)
21 december 2011 om 16:19 #17676590AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Ben_M wrote:
nou, ik wil graag mijn 4×100 steek houden, in verband met de velgen die ik nu al heb. Ik ben zelf niet zo’n mega fan van de originele Ronal’s, dat komt mede ook door de prijs :jerry maar ik vind de Steffan”s die ik nu heb echt gaaf onder een witte manta. Op het opel hecktriebler forum zag ik een witte i200 replica met de zelfde velgen en dan in het wit, en dat staat super.
Verder heb ik nog contact gehad met marcel hier van het forum, die momenteel met een e30 met supra motor rijdt. Hij zegt dat de e30 achteras met 188 diffhuis (groot diff) het koppel van de LET makkelijk aankan. zeker 450 Nm. Bij hogere vermogens is de cardan het zwakste punt, en daarna de steekassen. Voor deze zijn allebei versterkte/grotere uitvoeringen te krijgen, dus dat komt ook wel goed.
Daarnaast, mocht ik nog over willen gaan naar 5×120, kan ik altijd nog adapters laten maken. Aangezien er bij de bmw as ook spacers nodig zijn om de 400 wielkasten mooi te vullen, kan dat dan in 1x. Alleen zijn die adapters van 4×100 naar 5×120 een stuk duurder als gewone spacers van beide 4×100, dus daar begin ik eerst maar eens mee.
De ophangpunten van een E36 ophanging is vrijwel hetzelfde als die van een E30, en die heeft een nog groter diff huis en 5×120. Het zal niet lastig zijn om deze er later nog onder te zetten ter vervanging van de E30 as. Met die as zijn zeer hoge vermogens/koppels haalbaar, maar zover zal het bij mij (de komende jaren) nog niet komen. Maar de mogelijkheid blijft dus altijd open :thumb
helemaal duidelijk
en er zijn inderdaad in 4 x 100 ook zat mooie wielen
persoonlijk vind ik het een beetje horen 5×120 onder een 400 r
maar net wat je zegt de optie,s zijn nog openen dat zo,n e30 as de vermogens wel aankan
dat klopt wel bovendien is daar vaak ook voordeliger een sper voor te vindenga vooral zo door ;)
ik blijf het wel volgen :thumb
21 december 2011 om 17:32 #17676526in plaats van E36 bedoelde ik eigenlijk de E34, E36 is een hele andere ophanging.
19 januari 2012 om 22:24 #17676634zo, ff tijdje rustig geweest.
maar ben dan nu toch aan de carrosserie begonnen.
Eerst maar eens aan 1 kant de enorm beun gerepareerde kriksteun weggesneden inclusief de vloer.
Heb ook beide buiten chassisbalk reparatiedelen maar besteld, moet aan 1 kant toch vervangen worden, dus dan maar meteen allebei, voor de prijs hoef je het niet te laten :thumb
Dan kan ik meteen de binnenbalken schoonmaken en behandelen, ze zijn roestig maar verder nog keigoed.Nieuw stuk vloer ingelast. Voor de kriksteun ga ik nog even wat verzinnen, komt iig zeker geen originele voor terug.
meteen even behandeld aan de binnendorpel en binnen a-stijl die nog keigoed is.
en omdat het kan ook maar even een oor waar de neus aan komt gerepareerd
23 januari 2012 om 20:50 #17676635vandaag weer wat gedaan, alvast begonnen met de a-stijl dicht te maken, tot ik verzon dat ik nog wat voor de kriksteun moet verzinnen.
Dus maar vast verder gegaan met de buitenbalk te verwijderen. Heb 2 nieuwe buitenbalkjes binnen gekregen van Arjen dus…
Eerst maar eens de carrosserie goed ondersteunt in het midden en mooi waterpas gezet, weet niet hoeveel en of het gaat werken op het moment dat ik de buitenbalk verwijder. Viel achteraf dus reuze mee. Binnenbalken waren goed roestig, maar nog zeker niet rot.
Na het verwijderen meteen de binnenbalk goed ontroest maar eens flink in de roeststop gezet.
Nog een leukigheidje waar ik achterkwam. Die prutsers bij Opel hebben een mooi afwateringsgat in de binnenbalk gemaakt, maar niet in de buitenbalk :ass weer zo’n punt waarom die balken daar zo hard rotten.
1 februari 2012 om 23:35 #17676636zo, vandaag maar eens even flink aangepoot in de avond.
heb nu het nieuwe stuk buitenbalk ingelast. Past best mooi als je wat creatief vermeubeld :thumb
Nu dus met het afwateringsgat wat er eigenlijk hoort :D :D
Daarvoor moest ik eerst nog wat rotte en kapotte vloer eronder lassen maar dat waren peanuts.
Verder alvast een plaatje gemaakt voor de verbinding van het binnenvoorscherm naar het schutbord.
2 februari 2012 om 22:29 #17676637Weer goed bezig chef! Keep up the good work :thumbup
3 februari 2012 om 20:42 #17676638Zo, vandaag weer een productieve dag gehad :D
Heb een stuk balk nagemaakt, en deze van binnen behandeld en ingelast.
Ook het verbindingsplaatje ingelast. Meteen maar even de veertoren versterkt met een paar kettinglassen.
Verder ben ik bezig geweest met een nieuwe kriksteun te maken, die ook al ver gevorderd is.
Moet er nu alleen nog even afwateringsgaatjes in maken en nog 2 ribben eraan voor op de bodem te puntlassen.Foto’s:
6 februari 2012 om 21:16 #17676639zo, vandaag nog eens even wat gedaan.
Ben vast begonnen aan de andere kant de wielkast schoon te krabben.
Ondertussen ook even de kriksteun erop gelast.
Enige wat nu nog rest is de a-stijl onderaan weer dicht maken en dan heb ik 1 zijde klaar :D
andere zijde moet hetzelfde gebeuren, die kant is helaas nog iets slechter.
7 februari 2012 om 13:17 #17676640Wow :shock: wat een werk allemaal zou er niet aan moeten denken.
:thumb13 februari 2012 om 22:09 #17676641achja, ik heb er hobby aan en ‘t houd je van de straat he :jerry
14 februari 2012 om 22:59 #17676642Ik lees met plezier over dit soort projecten en vind het elke
keer weer knap dat je dit kunt. Ik zou willen dat ik de ruimte,
de spullen én de twee rechter handjes had!Succes en houd ons op de hoogte!
Edwin
15 februari 2012 om 20:08 #17676643En zelfs met de ruimte, spullen en rechterhanden gaat het niet altijd lukken..
Ik bezit dit namelijk allemaal wel, alleen de grootste ellende voor mij: Tijd!
Het kost zó ontzettend veel tijd.. tijd tijd tijd en nog eens tijd, en om maar over geld te zwijgen!Ik heb meer geld dan tijd (jup, heb nog wel 100 euro ergens :jerry ), en zoals vele wsl zullen beamen, komt er altijd veel te veel tussendoor. Zo heb ik al weken niets aan mijn C kadett kunnen doen, en heb ik nog een Rekord C en Manta 400 staan die klaargemaakt moeten worden..
Man man man, als ik er zo over na denk ga ik voorlopig nog niet samenwonen :jerry
15 februari 2012 om 20:30 #17676644@Ben_M wrote:
zo, vandaag nog eens even wat gedaan.
Ben vast begonnen aan de andere kant de wielkast schoon te krabben.
Ondertussen ook even de kriksteun erop gelast.
Enige wat nu nog rest is de a-stijl onderaan weer dicht maken en dan heb ik 1 zijde klaar :D
andere zijde moet hetzelfde gebeuren, die kant is helaas nog iets slechter.
Netjes Ben !! petje af voor je werk en tijd
15 februari 2012 om 23:26 #17676645ja, ik vind het zelf ook erg goed gelukt :D
En ik doe het ook op zo’n manier dat altijd weer alles op een normale manier loskan.
Want als ik ergens een hekel aan heb, dan is dat als ik zelf (of iemand anders) ooit nog eens opnieuw aan de wagen moet lassen, dat je dan de halve auto uit mekaar kan slijpen omdat alles aan elkaar gebakken zit. Nu is het net als origineel, puntlasjes losboren en je kunt alle onderdelen gewoon apart en los vervangen :thumben net wat Joost (koekieturbo) zegt, tijd heb ik ook maar met vlagen.
Komt bij mij ook altijd zo enorm veel tussendoor, dan weer beunen voor die, dan weer voor mezelf, school, werk enz. enz.En nu komt de carnaval er weer aan dus deze en volgende week gebeurt er ook vrij weinig, maargoed, heb er wel zin in :afro
16 februari 2012 om 01:05 #17676646En dat is het belangrijkste! De meeste projecten stranden op den duur ook vanwege gebrek aan motivatie. (Indirect natuurlijk ook te verwijten aan tijd/geld/veranderingen in je prive leven etc)
Sent from my HTC Desire HD
16 februari 2012 om 06:28 #17676647Ja zo staat mijn cabrio ook al weer 2.5 jaar stil helaas wegens tyd gebrek
27 februari 2012 om 21:43 #17676648ziet er goed uit succes!
29 februari 2012 om 18:35 #17676649Zo, vandaag nog even de rechter a-stijl afgemaakt. Nu is de gehele rechtervoorkant eigenlijk wel klaar :D
Ben ook verdergegaan met de bitumen verder verwijderen in de linkerwielkast en ruitensproeierreservoir bak.
Ook al een en ander aan rottigheid eruit geslepen, want dat zit er toch wel aan die kant helaas.wat foto’s van de a-stijl die nu klaar is:
29 februari 2012 om 19:52 #17676650netjes hoor :thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.