Mag een winkel 1 en 2 eurocenten weigeren.

Forumindex Forums Overige Slap Geouwehoer Mag een winkel 1 en 2 eurocenten weigeren.

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17238481
    egje
    Deelnemer
      Lid sinds:
      24 March 2008

      Ik wilde iets afrekenen in een supermarkt, en wilde o.a. betalen met 2 eurocenten. De kassière vertelde dat deze winkel deze munten niet accepteert.
      Is dit toegestaan? Het is toch een wettig betaalmiddel? :cry
      Ik weet dat winkels vaak “grote” biljetten van 200 en 500 euro weigeren, maar ze moeten dit van te voren aangeven door middel van een sticker.
      Mag een winkel nu ook dit betaalmiddel weigeren? Wat is jullie ervaring hiermee.

      #17888161
      Stender
      Moderator
        Lid sinds:
        5 April 2009

        Volgens mij nooit, nog nooit meegemaakt in ieder geval. Alleen het afronden is toen geïntroduceerd.

        #17888162
        wesley015
        Deelnemer
          Lid sinds:
          13 June 2009

          Ja volgens mij wel, omdat het officieel geen betaalmiddel meer is.
          Maar wat wou je ermee afrekkenen? een paar kratjes bier? :jerry

          #17888163
          suurtje
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 September 2010

            Volgens mij moet je er nog gewoon mee kunen betalen is een wettig betaalmiddel. En bij de Lidl of de Aldi werken ze volgens mij nog met 1 en 2 eurocent

            #17888164
            Fearless
            Deelnemer
              Lid sinds:
              9 January 2005

              van mij mogen ze die 5 cent ook wel afschaffen…rooie rottroep in de portomonee..

              #17888165
              Guido GSI
                Lid sinds:
                20 February 2011

                Het is wettig betaalmiddel, dus mag niet geweigerd worden. TENZIJ de winkelier vantevoren aangeeft ze niet te accepteren, bijvoorbeeld door een sticker bij de kassa. Dan ga je, door daar toch iets te willen kopen, er mee akkoord. Zomaar weigeren mag dus niet.

                #17888166
                Robbie1974
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  20 July 2007

                  Ik had laatst een verjaardagskaartje gekocht.
                  Moest ik 2.96 betalen dus ik geef afgerond 2.95, maar was niet genoeg.
                  Dus ik geef 3.00 en ze wilde me 4 cent terug geven.
                  Ik zeg laat maar zitten.
                  Stond ze me raar aan te kijken.

                  #17888167
                  egje
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    24 March 2008

                    @wesley015 wrote:

                    Ja volgens mij wel, omdat het officieel geen betaalmiddel meer is.
                    Maar wat wou je ermee afrekkenen? een paar kratjes bier? :jerry

                    Een paar losse blikken. :angel

                    #17888168
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      volgens deze link moeten ze het wel accepteren:
                      http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/mogen-winkeliers-betalingen-afronden-op-5-eurocent.html#anker-1-en-2-eurocent-blijven-wettig-betaalmiddel” onclick=”window.open(this.href);return false;

                      edit:
                      zoeven dit gevonden op de nvb
                      http://www.nvb.nl/index.php?p=11823″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                      Wat was de aanleiding voor het invoeren van de nieuwe afrondingsregels?
                      In het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer, waarin aanbieders en gebruikers in het betalingsverkeer zijn vertegenwoordigd, bleek dat consumenten maar vooral ook winkeliers de kleine munten als onhandig ervoeren. Daarbij speelde ook mee dat veel mensen zich nog het gemak van het afronden uit de guldenstijd herinnerden. Gezien de positieve ervaringen bij een kleinschalige proef in Woerden medio 2004 is door het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer besloten om de afrondingsregels landelijk toe te gaan passen.

                      Wanneer werd de afrondingsregel doorgevoerd?
                      De officiële datum waarop de landelijke invoering van start ging is 1 september 2004.

                      Hoe werkt het afronden precies?
                      Als u contant wil betalen, bepaalt het laatste getal van het totaalbedrag van de kassabon hoe er afgerond wordt. Een totaalbedrag dat eindigt op:
                      1 en 2 wordt naar beneden afgerond op 0
                      3 en 4 wordt naar boven afgerond op 5
                      6 en 7 wordt naar beneden afgerond op 5
                      8 en 9 wordt naar boven afgerond op 0
                      Een totaalbedrag van € 17,86 of € 17,87 wordt naar beneden afgerond op € 17,85. Een bedrag van € 17,88 en € 17,89 wordt naar boven afgerond op € 17,90.
                      Let op: er wordt alleen afgerond bij contante betalingen!

                      Hoe weet ik of de afrondingsregel wordt toegepast in een winkel?
                      Winkeliers die afronden geven dit aan met een duidelijk zichtbare pui- en kassasticker. Deze sticker geeft aan dat specifieke koopcondities van toepassing zijn, namelijk het afronden op 5 cent. De winkelier past dan de afrondingsregels toe.

                      Kan ik als klant wel blijven betalen met munten van 1 en 2 eurocent?
                      Ja, tenzij de winkelier vooraf duidelijk heeft aangegeven geen 1- en 2-eurocenten te accepteren. Het staat een winkelier namelijk vrij om zelf te bepalen met welke munten of biljetten er in de winkel wordt betaald.

                      Kan ik als klant eisen om toch eurocenten wisselgeld terug te krijgen?
                      Nee. Een winkelier die vooraf duidelijk gemaakt heeft dat hij afrondt hoeft geen eurocenten wisselgeld te geven. Een beroep op de eurocent als wettig betaalmiddel helpt dan niet. De wet bepaalt dat winkeliers de vrijheid hebben om voorafgaand aan de koop duidelijk te maken volgens welke regels in de winkel betaald wordt. Zo geven winkeliers op dezelfde manier met stickers aan welke betaalmiddelen ze accepteren (PIN, Chipknip) of dat ze geen briefjes van 100 euro of meer accepteren (“Hier hebben wij niet van terug”).

                      Worden alle kassabetalingen (dus ook die met PIN of Chip) afgerond?
                      Nee, de afrondingsregels gelden alleen voor contante betaling. Bij betalingen met andere betaalmiddelen PINpas, Chipknip, Creditcard wordt het exacte bedrag betaald en mag geen afronding plaatsvinden.

                      Zijn winkeliers verplicht om mee te doen aan de afrondingsregels?
                      Winkeliers zijn niet wettelijk verplicht om mee te doen maar hebben onderling afgesproken de regels zoveel mogelijk toe te passen. Er kunnen dus altijd winkels zijn die toch nog eurocenten wisselgeld geven. Naar verwachting zullen dit er maar weinig zijn.

                      Gaan de prijzen van de artikelen omhoog door het afronden?
                      Nee, de prijzen van de afzonderlijke artikelen wijzigen niet door het afronden. Het afronden gebeurt bij de kassa. Als u daar contant betaalt dan wordt het totaalbedrag op uw kassabon op 5 cent afgerond. Bijvoorbeeld: 17,42 wordt 17,40 en 17,44 wordt 17,45.

                      Wordt er vaker naar boven dan naar beneden afgerond?
                      Het afronden is ‘neutraal’. Gemiddeld genomen wordt de helft van totaalbedragen naar boven afgerond en de helft van de totaalbedragen naar beneden, waardoor het aan het einde van de rit voor de consument niets uitmaakt.

                      #17888169
                      Oenatje
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        moet je maar geen boodschappen bij de aldi doen, is nog 1 van de winkel ketens die die troep nog teruggeven

                        #17888170
                        egje
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          24 March 2008

                          @Oenatje wrote:

                          moet je maar geen boodschappen bij de aldi doen, is nog 1 van de winkel ketens die die troep nog teruggeven

                          Het was de plus :swear

                          #17888171
                          brobbel1
                            Lid sinds:
                            8 June 2008

                            nee mogen ze niet weigeren.
                            geld is geld.
                            10 losse centen is ook samen 1 duppie

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.