machinaal polijsten

Forumindex Forums Overige Wassen, Poetsen en Detailing machinaal polijsten

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18342692
    Super-Astra
    Deelnemer
      Lid sinds:
      8 January 2017

      mede opelrijders,

      Ik wil komende de tijd mijn opel(s) een flink onder handen nemen.
      Deze wil ik dan ook gaan polijsten. Nu is een vraag,
      Welke polijstmachines gebruiken jullie: Dap500 of Dap900??
      Of polijsten jullie handmatig?

      Grtzz.

      #18342780
      kadett-supreme
      Deelnemer
        Lid sinds:
        4 July 2004

        ik zou zeggen… bekijk mijn topics hier in dit gedeelte eens, dan weet je in ieder geval wat ik gebruik

        #18343386
        Vikash
        Deelnemer
          Lid sinds:
          22 January 2006

          Ik ben me hier ook momenteel op aan het inlezen.
          Ben jaren een handarbeider geweest. Maar machinaal geniet wel de voorkeur. In 2007 is er voor het laatst een machine overheen geweest over mijn Astra.

          Ik ben in het bezit van een Blaucraft 1200. Deze is wel instelbaar. Maar ik ben te bang voor frictie-schade door onkundigheid.
          Ben me dus aan het overtuigen om een Kraus of Dap500 aan te kopen.
          De betere Rupes hebben een flinke uitslag waardoor kleine panelen behandelen lastig kan zijn. Dan maar iets langer bezig met een kleinere machine.


          @kadet
          supreme:
          Kun jij mij vertellen hoe ik onderscheid kan maken tussen de poetsmiddelen die bedoeld zijn voor machinaal/handmatige toepassing?
          Mijn bolide ga ik in 2020 laten schorsen om m technisch en optisch op te laten knappen. Dit mag wel een poos duren ivm financiën.
          Dus ben niet bereid om nu €300+ uit te geven aan een machine voor mn wagen dat niet in showroom-conditie is (helaas)

          #18343399
          TWA
          Deelnemer
            Lid sinds:
            17 June 2010

            Ben ook bezig met zo’n zoektocht en mijn oog is toch op de DAP500 gevallen. Heb nu laatst mn rode Astra G met een rotary gedaan maar ook ik ben te bang om meer toeren te draaien met als gevolg dat ik nog aardig wat krasjes en swirls over heb.

            Waarom de 500? Heb (nu nog) geen hele harde lakken die ik met een pad en compound niet zou kunnen opvullen. Ook is het nog niet mn beroep dus ga m niet dagelijks gebruiken.

            Carclean heeft leuke starterpacks staan, met middelen en pads, om gelijk in 1x genoeg te hebben om aan de slag te gaan. Max €200 kom je dan op uit. Hoe dan ook succes in je zoektocht en post eens wat foto’s als je aan de slag bent gegaan.

            Greetz Emiel

            #18343435
            kadett-supreme
            Deelnemer
              Lid sinds:
              4 July 2004

              Om te beginnen, de polijstmiddelen zijn eigenlijk altijd zowel machinaal als met de hand te gebruiken. al zul je met een handpad eigenlijk nooit het gewenste resultaat behalen.

              Een rupes is inderdaad wel wat duurder maar het is de beste aankoop die ik ooit gedaan heb. maar als je alleen je eigen auto ermee doet dan is een DAP/krauss eigenlijk ook al meer dan voldoende. een rupes heeft niet per definitie een grotere uitslag. er zijn verschillende machines van rupes met 12, 15 en 21mm uitslag. een dap is 8mm.

              overigens is de DAP onderhuids exact dezelfde machine als een kraus. als je het mij vraagt kan je beter een paar tietjes meer uitgeven en voor een DAP900 gaan. of je nu voor een v2 of v3 gaat, dat is geheel persoonlijk en zit ‘m voornamelijk in de vorm van de machine/ergonomie. ik heb in het verleden zowel met de krauss S08 gewerkt en de DAP900 V3 en deze zijn exact hetzelfde in gebruik. enige verschil bij verkoop is dat er vaak bij de DAP een tas bijgeleverd wordt. De startpakketten zijn leuk, maar je zal er snel achterkomen dat je hier dan lang nog niet genoeg aan hebt en al gauw je volgende bestelling hebt staan. (laat ik het zo zeggen, als ik al mijn doeken wil uitwassen, moet ik het in 2 etappes doen, want ze kunnen niet tegelijk in de wasmachine)

              zelf werk ik met een rupes met een uitslag van 21mm en heb voor de randjes en kleinere plekken nog steeds m’n oude DAP900 (met oude behuizing als de DAP500) met een 2, 3 en 4 inch backingplate. deze machine zal binnen afzienbare tijd vervangen worden door een rupes mini.


              @TWA
              , meestal doe je het ook andersom, je gaat eerst feeling krijgen en ervaring opdoen met een excentrische machine en later pas naar een rotary grijpen. zeker als onervaren persoon is het met een rotary vragen om hologrammen kweken in je lak.

              ik hoor ook goede verhalen over Vertool machines, naar verluid zijn dit een beetje rupesachtige machines voor een kleiner budget. verder geef ik als tip mee dat je echt wel verder moet kijken dan alleen carclean.nl alleen. ik heb bijna maandelijks nieuwe spullen nodig ter aanvulling en carclean is zeker wel de hofleverancier (ook vanwege de superservice) maar er zijn meer plekken waar ik m’n spullen vandaan haal. niet alleen omdat er ergens anders aanbiedingen kunnen zijn, maar ook omdat ze gewoonweg niet alle spullen (meer) verkopen die ik graag gebruik.

              ik weet verder niet waar jullie vandaan komen, maar je bent natuurlijk altijd welkom om wat wegwijs te krijgen in het een en ander.

              groeten wilco

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.