m2.8 loopt maar 30 sec. en slaat af.

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) m2.8 loopt maar 30 sec. en slaat af.

  • Dit onderwerp is leeg.
17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Auteur
    Berichten
  • #17259010
    rabbitopc
      Lid sinds:
      31 July 2008

      hallo ik ben een m2.8 dis blok in mijn drift manta aan het bouwen.

      hij heeft goed gelopen maar door olie lekkage moest het blok er weer uit.

      na de inbouw liep hij niet meer .

      ik had de stekker van de gasklepsensor en bobine verkeerd omzitten :thumbdown

      gewisseld en toen liep hij 30 sec. stationair daarna valt hij uit.

      van alles gecontroleerd en achteraf bleek brandstofdruk te hoog , dat gemaakt met een universele regelaar.

      daarna nog steeds problemen.

      Tijdens het doormeten van de kabelboom viel me op dat de pen bezetting van de gasklep sensor niet klopt pen 1 en 2 horen volgens het elektrische schema andersom te zitten, en ook kloppen de waardes die ik meet niet bij vol gas.

      als ik pen 1 en 2 omruil krijg ik geen fout code .

      ik blijf wel een fout code 19 houden op de krukas sensor ook na vervanging van een nieuwe.

      ik kan me alleen nog indenken dat de motronic (PL)kapot is ?????????

      misschien iemand dit eerder meegemaakt ?

      #18157090
      Noordpoolgsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        1 March 2009

        Bedrading van de de krukas sensor beetje ”rot” Dan bedoel ik de motorboomstekker naar de 3 weg stekker van de krukas sensor. :hmmz

        Computer ineens kapot lijkt me vrij stug.

        #18157091
        rabbitopc
          Lid sinds:
          31 July 2008

          @Noordpoolgsi wrote:

          Bedrading van de de krukas sensor beetje ”rot” Dan bedoel ik de motorboomstekker naar de 3 weg stekker van de krukas sensor. :hmmz

          Computer ineens kapot lijkt me vrij stug.

          bedrading heb ik ook door gemeten en is goed heb zelfs nieuwe losse draden getrokken van de stekker naar de computer en dan nog geeft hij de storing.

          #18157092
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Pin 12 van je ECU heeft 12V gezien en vind dat wellicht niet zo leuk. En je luchtmassameter heeft aan je ontstekingsmodule aan de uitgang gehangen en vond dat wellicht ook niet zo leuk.

            Ben bang dat je deze twee onderdelen zal moeten proberen uit te wisselen met iemand anders, dat is denk ik het simpelst om uit te sluiten welke van de twee stuk is, maar dat eentje stuk is van deze twee zou mij helemaal niets verbazen. Als je ECU stuk is kan dat misschien nog wel gemaakt worden, sluit niet uit dat mij dat zou lukken.

            #18157093
            rabbitopc
              Lid sinds:
              31 July 2008

              ik heb toch een andere motronic gekocht en geprobeerd en nu doet hij het goed !!!

              dus het lag toch aan de motronic .

              bedankt voor het meedenken :thumb

              #18157094
              Vinci
              Deelnemer
                Lid sinds:
                3 August 2009

                Ja precies, maar je oude motronic kan misschien ook nog wel gemaakt worden, er is een kans dat er gewoon een torretje in gesneuveld is van twee kwartjes, zonde om een hele ECU voor af te schrijven…

                #18157095
                witje2.4
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  9 February 2010

                  Ik heb hetzelfde probleem en had nog een ecu liggen (weet nie of die goed is) maar maakte geen verschil. Heb een nwe bobine erop schijnt ook nog wel eens probleem te zijn. Maar maakt geen verschil. Iemand enig idee of iemand in de buurt van arnhem die nog een pl ecu heeft om te proberen en evt krukas sensor
                  ?

                  #18157096
                  witje2.4
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    9 February 2010

                    Bij mij loopt hij trouwens niet elke keer even lang, net heb ik hem gewoon uitgezet nadat hij even gelopen had en weer nie starten nou.

                    #18157097
                    witje2.4
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      9 February 2010

                      Bedenk me net weer iets wat ik vergeten was te melden, hij krijgt wel benzine bij het nippeltje vd injectorrail maar hij vonkt nie.

                      #18157098
                      Vinci
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        3 August 2009

                        Wel benzine, maar niet vonken sluit krkassensor en pomprelais uit, dan is het eerder te wijten aan ontstekingsonderdelen zelf. . Hoewel het ding wel eventjes loopt steeds toch?

                        #18157099
                        witje2.4
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          9 February 2010

                          hij loopt nu helemaal niet meer en hoor de pomp ook niet ben gaan meten op het brandstof relais en meet alleen de constante plussen meet geen spanning op 85b als ik hem op contact zet, nu heb ik deze draad gevolgd en die gaat naar de ecu maar weet niet waaar het aan ligt dat hij geen spanning krijgt (waardoor hij word aangestuurd) als de krukassensor kapot zou zijn gaat dan je pomp ook niet 2 tellen lopen als je hem op contact zet? het lijkt er welop dat er ergens een geschakelde plus vanaf het contactslot niet aankomt ofzo.

                          #18157100
                          Vinci
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            3 August 2009

                            Dat laatste lijkt me een zeer goede mogelijkheid!

                            Deze motoren ‘primen’ niet, dus die 2 seconden de pomp laten lopen op contact doen ze niet aan, nooit… echt niet, ook al zegt de buurman die al 30 jaar aan auto’s sleutelt van wel. Geloof me!

                            85 en 85b zijn zgn. ‘emittervolgers’ op de ECU, dat wil zeggen dat als de ECU het okee vind dan trekt het deze pennen naar massa. Als dat massa wordt dan trekt het de relais spoelen aan en zegt het relais klik. Je kan dus meten of die pen naar massa gaat, bijvoorbeeld met test led. Als deze er tussen gezet wordt hoort het te branden en als je hem op contact zet hoort de led uit te gaan. Of spanning meten, dit punt meet 12 volt als het relais gezond is, en gaat naar nul volt als hij op contact gezet wordt.

                            85 trekt naar massa op contact, en 85b trekt naar massa als de startmotor rond draait.

                            85b doet dat pas als de krukassensor signaal geeft!

                            Dat is er voor om te zorgen dat in geval van een ongeluk, als de motor stopt met draaien de pomp ook stopt, en niet in volle vaart de hele tank leegt over het asfalt, wat met benzine natuurlijk niet zo handig is wegens het brandgevaar…

                            #18157101
                            witje2.4
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              9 February 2010

                              Heb gisteren gemeten en meet geen 12 volt alleen op de dikke en dunne rode draad, maar heb ook doorgepiept tov. Massa met 85 en85b en hij piept niet. Meet volgens mij iets van 1.26 volt op die contacten.
                              Kun je mij toevallig ook vertellen waar de geschakelde + van contactslot binnen moet komen op de ecu?

                              #18157102
                              Vinci
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                3 August 2009

                                Alle zwarte draden moeten geschakelde 12V zijn. (dus ook zwart met gele of rode streep, hoewel die rode meestal naar de startmotor loopt en pas 12V krijgt met doordraaien van het contactslot) Op de grote ronde bajonet stekker (X5 genaamd) zitten deze, die zou ik eerst checken en dan die op de ECU op pin 27.

                                Hier even het schema:

                                Bovenaan zie een lijntje met 30 en eentje met 15.

                                30 is permanente + en 15 is geschakelde +

                                #18157103
                                witje2.4
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  9 February 2010

                                  Bedankt voor het schema, had ook al zitten neuzenop internet maarkon er zo gauw geen vinden.
                                  Ga dinsdag pas weer naar de auto, hoop dat ik wat kan vinden. Die stekker zit er bij mij volgens mij niet meer tussen, het blok litt in een c kadett. En heb deze er niet zelf ingebouwd dus zoiezo even zoeken. Maar ga eerst eens meten op pin 27 dan, kijken of we daar prik hebben.

                                  #18157104
                                  witje2.4
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    9 February 2010

                                    Nou het is gelukt de motor loopt weer, ben vanuit de stekker vd ecu de zwarte draad gaan volgen die splitste en 1 ervan liep met de kabelboom mee richting motor en daar was deze verlengd. Soldering was goed maar als je de draden dan inkerft met het aanstrippen ben je nog een prutser wat mij betreft. Is pas de 4e kabel waar dit bij gebeurd is :sleeping weet niet of hij nog op het forum zit, maar telefonisch is hij al niet meer te bereiken. Maar goed, vinci hartelijk dank voor de info, zonder jou was het niet gelukt! :thumb

                                    #18157105
                                    Vinci
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      3 August 2009

                                      Hee, wat een goed nieuws! Lees dit nu pas! :sleeping

                                      Heb mijn kabelboom ook al flink onder handen genomen, dat loont echt wel, want alles wat beter contact maakt en weer verse draden krijgt vermindert weer de kans op brand en storingen.

                                    17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.