Luchthuis modificatie

Forumindex Forums Modellen Astra Luchthuis modificatie

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276856
    Rambo
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 May 2016

      Hallo allen,

      Na de how-to gelezen te hebben van de luchthuis modificatie valt me het 1 en ander op.

      Als ik 90 km/h rij, dan zit ik op 2500 toeren, klopt dat?

      Ook verbruik ik meer benzine..

      Heb een opel astra g hatchback, 1.6-16v.

      Misschien word ik wel gek en heb ik het mis haha.

      #18320226
      turbosix
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 November 2010

        Hoi Rambo,
        Wil je zeggen dat je toeren omhoog zijn gegaan na het uitvoeren van de modificatie?
        Dit is niet mogelijk tenzij je een andere versnellingsbak hebt gemonteerd.

        Het verbruik kan ook niet merkbaar zijn gestegen met deze mod, ik denk dat je probleem veroorzaakt word door iets anders.

        #18320227
        Haasje17
        Moderator
          Lid sinds:
          8 September 2009

          Dit kan wel degelijk verschil maken in verbruik en behaalde snelheid met aantal toeren omdat de vermogenskurve hierdoor verandert.

          #18320228
          arjontje
          Deelnemer
            Lid sinds:
            31 March 2006

            @Haasje17 wrote:

            Dit kan wel degelijk verschil maken in verbruik en behaalde snelheid met aantal toeren omdat de vermogenskurve hierdoor verandert.

            je toerental kan nooit veranderen. Mits het een handbak is. 120 is altijd het x aantal toeren.

            Ga je naar een andere bandenmaat of bak verhoudibgen dan kan het toerental veranderen.

            Of bedoel je dat alleen het verbruik kan veranderen omdat bij het toerental van 120km/h, het vermogen en koppel anders is? Na de luchtfilter mod.

            #18320230
            turbosix
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 November 2010

              Je verbruik kan ‘merkbaar’ iets stijgen doordat je anders gaat rijden
              maar als je exact de zelfde rijstijl behoud en zelfs al ga je met een Dbilas of open luchtfilter rijden dan ga je het nog niet extreem merken.
              Hoe vaak hoor je niet dat de verkorte CDTI inlaat mod. op een Z20LEx niet merkbaar is, en dat is toch een drastisch verschil in inlaat lengte en diameter

              #18320231
              basss27
              Deelnemer
                Lid sinds:
                11 February 2013

                @turbosix wrote:

                Hoi Rambo,
                Wil je zeggen dat je toeren omhoog zijn gegaan na het uitvoeren van de modificatie?
                Dit is niet mogelijk tenzij je een andere versnellingsbak hebt gemonteerd.

                Het verbruik kan ook niet merkbaar zijn gestegen met deze mod, ik denk dat je probleem veroorzaakt word door iets anders.

                Het verbruik kan zeker wel merkbaar stijgen.

                Originele filter systemen werken op originele Opel motoren gewoon het beste.

                Wat je doet met de filtermodificatie is het luchttraject verkorten en hij zal dus veel makkelijker meer lucht aanzuigen. Daardoor gaat hij meer verbruiken. Het originele systeem is zo ontworpen het meest zuinig te zijn, samen met koppel geven onderin. Ga je dit modificeren veranderd je vermogenscurve. Verlies je vermogen in het toerengebied waar je vaak in rijdt, krijg je automatisch meer verbruik.

                #18320232
                turbosix
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  7 November 2010

                  Dat begrijp ik, maar we hebben het hier volgens mij over een heel klein restriktie buisje (of vergis ik me met een andere modificatie)
                  die maakt het traject ietsjes korter. ik haal ze er altijd uit maar heb nog nooit iets gemerkt.

                  De verkorte CDTI traject is wel 50cm korter en de aanzuigopening word bijna de helft groter, daar heb ik ook nooit iets van gemerk.

                  Het kan idd wel, maar lijkt het me sterk dat je na de mod. bij de pomp staat en denkt; potverdikkeme, ik heb wel 50km minder op een tank gereden.
                  Snel de restrictie maar weer monteren!

                  #18320233
                  Rambo
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    20 May 2016

                    Zo, ik kijk even niet op het forum, boem allemaal reacties! :jerry

                    Anyway, de modificatie klinkt en rijdt qua acceleratie heel leuk. Maar merk gewoon wat verschil met benzine verbruik. Met die toeren kan het wellicht ook aan mij liggen dat het me nu pas opvalt. Geen idee,,

                    iedereen bedankt voor het reageren!

                    #18320234
                    KRSA2000
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 February 2009

                      @arjontje wrote:

                      je toerental kan nooit veranderen. Mits het een handbak is. 120 is altijd het x aantal toeren.

                      Ga je naar een andere bandenmaat of bak verhoudibgen dan kan het toerental veranderen.

                      Ook niet… de aantal omwentelingen dat de wielen maken blijft gelijk ongeacht de bandenmaat. Dus wat op de teller wordt afgelezen veranderd niet. Alleen zou de werkelijke snelheid anders kunnen zijn (GPS gemeten?).

                      Sent from my SM-G935F using Tapatalk

                      #18320229
                      Step-han
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        27 September 2010

                        @KRSA2000 wrote:

                        @arjontje wrote:

                        je toerental kan nooit veranderen. Mits het een handbak is. 120 is altijd het x aantal toeren.

                        Ga je naar een andere bandenmaat of bak verhoudibgen dan kan het toerental veranderen.

                        Ook niet… de aantal omwentelingen dat de wielen maken blijft gelijk ongeacht de bandenmaat. Dus wat op de teller wordt afgelezen veranderd niet. Alleen zou de werkelijke snelheid anders kunnen zijn (GPS gemeten?).

                        Sent from my SM-G935F using Tapatalk

                        Hoe groter de omtrek van de band, hoe minder omwentelingen de band hoeft te maken om een bepaalde snelheid te halen. Dus hoe minder je tellerklok gaat aangeven.

                        Zie: http://auto.sqmedia.nl/bandencalculator/” onclick=”window.open(this.href);return false; en probeer het eens uit met je eigen auto.

                        Ik rij met mijn Astra G op een Zafira A maat, 225/45 R17. Daardoor geeft mijn teller minder aan, waardoor de snelheid wat mijn tellerklok aan geeft nagenoeg hetzelfde is als de GPS snelheid.

                        Je kunt je toeren bij een bepaalde snelheid dus met verschillende factoren beïnvloeden, zoals bandenmaat, versnellingsbakverhoudingen en eindoverbrenging.

                        #18320235
                        KRSA2000
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          25 February 2009

                          *zucht…
                          Het gaat nu niet om teller snelheid vs werkelijke snelheid. Maar om de toerental/snelheid verhouding op de teller.

                          Snelheid wordt niet op de band gemeten maar op de aandrijfas of wielnaaf. Dus bandenmaat heeft geen invloed op de toerental/snelheid verhouding op de teller.

                          Een voorbeeld:

                          Bandenmaat X
                          2500rpm = 3000 wiel/as omwentelingen = 120 op de teller

                          Bandenmaat Y
                          2500rpm = (nog steeds) 3000 wiel/as omwentelingen = (dus ook nog steeds) 120 op de teller

                          Geloof je me niet?

                          Zet je wagen op as steunen en haal je wielen er vanaf. Nu heb je theoretisch een bandenmaat van een dinky toy. Welke toerental heb je nu bij 120km/h op de teller? Juist…

                          Sent from my SM-G935F using Tapatalk

                          #18320236
                          turbosix
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            7 November 2010

                            Juist!
                            En zo kan dus het toerental probleem van de TS niet bijinvloed worden door een ander aanzuigtraject, vermogenscurves o.i.d.

                            #18320237
                            jethro
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              3 February 2008

                              http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;

                              #18320238
                              KRSA2000
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                25 February 2009

                                @jethro wrote:

                                http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

                                Wat wil je daarmee zeggen jethro?
                                (Voegt eigenlijk niks toe aan de discussie)

                                #18320239
                                Step-han
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  27 September 2010

                                  @KRSA2000 wrote:

                                  *zucht…
                                  Het gaat nu niet om teller snelheid vs werkelijke snelheid. Maar om de toerental/snelheid verhouding op de teller.

                                  Snelheid wordt niet op de band gemeten maar op de aandrijfas of wielnaaf. Dus bandenmaat heeft geen invloed op de toerental/snelheid verhouding op de teller.

                                  Een voorbeeld:

                                  Bandenmaat X
                                  2500rpm = 3000 wiel/as omwentelingen = 120 op de teller

                                  Bandenmaat Y
                                  2500rpm = (nog steeds) 3000 wiel/as omwentelingen = (dus ook nog steeds) 120 op de teller

                                  Geloof je me niet?

                                  Zet je wagen op as steunen en haal je wielen er vanaf. Nu heb je theoretisch een bandenmaat van een dinky toy. Welke toerental heb je nu bij 120km/h op de teller? Juist…

                                  Sent from my SM-G935F using Tapatalk

                                  Als dat zo is, waarom geeft mijn teller een stuk minder aan met mijn nieuwe zomerset 225/45 R17 dan met mijn oude zomerset 205/50 R16?

                                  #18320240
                                  bart-gsi
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    7 July 2012

                                    ik zit al klaar met m`n bak popcorn… we zijn begonnen over luchtfilterbak modificaties.. en nu hebben we het over bandenomtrek en snelheids afwijkingen… :jerry :jerry
                                    goed bezig alle betrokkenen van dit topic.. :thumbdown

                                    #18320241
                                    KRSA2000
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      25 February 2009

                                      Bart je hebt gelijk… gaat enigzins off-topic.


                                      @Step-han
                                      , laat maar eens zien dan.
                                      Maak een foto van je dash als je 120km/h rijdt met beide sets. Of doe desnoods de as steun test wat ik al beschreven had met beide sets…
                                      Ben benieuwd naar het verschil in toerental.

                                      Als je toch bezig bent, zoek eens op waar de snelheids sensors zitten. Misschien snap je dan wel waarom dat de rpm en teller snelheid een vaste verhouding hebben. En niet kan veranderen met de bandenmaat.
                                      (Sorry bart…)

                                      Sent from my SM-P900 using Tapatalk

                                      #18320242
                                      CommoCruiser
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        23 March 2007

                                        @Step-han wrote:

                                        @KRSA2000 wrote:

                                        *zucht…

                                        Als dat zo is, waarom geeft mijn teller een stuk minder aan met mijn nieuwe zomerset 225/45 R17 dan met mijn oude zomerset 205/50 R16?

                                        Je teller geeft precies dezelfde snelheid aan.
                                        Bijv. 120 km/u bij 3500 tpm in de 5.
                                        Alleen rijdt je met je nieuwe wielen in werkelijk harder, omdat je per wielomwenteling meer afstand aflegd.

                                        #18320243
                                        KRSA2000
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          25 February 2009

                                          Hehe… iemand die het snapt!
                                          Merci CommoCruiser

                                          Sent from my SM-P900 using Tapatalk

                                          #18320244
                                          turbosix
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            7 November 2010

                                            @bart-gsi wrote:

                                            ik zit al klaar met m`n bak popcorn… we zijn begonnen over luchtfilterbak modificaties.. en nu hebben we het over bandenomtrek en snelheids afwijkingen… :jerry :jerry
                                            goed bezig alle betrokkenen van dit topic.. :thumbdown

                                            We gaan niet off-topic want het betreft de aller eerste vraag van Rambo.
                                            De vraag word dan niet duidelijk gesteld maar hij vraagt of zijn toerental met zijn snelheid klopt en suggereert of dit met de modificatie te maken kan hebben.
                                            Zo lees ik het tenminste.

                                            Is je popcorn al op :-)

                                            #18320245
                                            turbosix
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              7 November 2010

                                              @Step-han wrote:

                                              @KRSA2000 wrote:

                                              *zucht…
                                              Het gaat nu niet om teller snelheid vs werkelijke snelheid. Maar om de toerental/snelheid verhouding op de teller.

                                              Snelheid wordt niet op de band gemeten maar op de aandrijfas of wielnaaf. Dus bandenmaat heeft geen invloed op de toerental/snelheid verhouding op de teller.

                                              Een voorbeeld:

                                              Bandenmaat X
                                              2500rpm = 3000 wiel/as omwentelingen = 120 op de teller

                                              Bandenmaat Y
                                              2500rpm = (nog steeds) 3000 wiel/as omwentelingen = (dus ook nog steeds) 120 op de teller

                                              Geloof je me niet?

                                              Zet je wagen op as steunen en haal je wielen er vanaf. Nu heb je theoretisch een bandenmaat van een dinky toy. Welke toerental heb je nu bij 120km/h op de teller? Juist…

                                              Sent from my SM-G935F using Tapatalk

                                              Als dat zo is, waarom geeft mijn teller een stuk minder aan met mijn nieuwe zomerset 225/45 R17 dan met mijn oude zomerset 205/50 R16?

                                              Toevallig het maat verschil met de op-com of Tech2 aangepast?

                                              #18320246
                                              opel-mark
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                6 March 2011

                                                de luchtfilterhuis modificatie daarbij haal je enkel een of twee restrictiepijpjes weg, waarom zitten ze erin, ten eerste aanzuiggeluid verminderen, maar het belangrijkste is econorm, je motor geeft op lage toeren meer vervuiling, dus als je daar meer gas kan geven krijg je meer vervuiling, fabrikanten voldoen dan niet meer aan de debiele eco norm.

                                                maar wij willen juist een soepel lopende motor hebben, dus eruit met die restrictiepijpjes en je zult merken dat hij bij lage toeren beter oppakt(de doorstroming is beter), die achterlijke milieueisen daar veeg ik mijn kont mee af want ieder vliegtuig wat van schiphol opstijgt zorgt voor meer vervuiling dan ik ooit zal veroorzaken, en dan heb ik het niet eens over de containerschepen en olietankers.

                                                doet het iets kwa verbruik, ja en nee, nee zolang jij op dezelfde manier langzaam gas blijft geven blijft het verbruik hetzelfde, en ja want je kan meer gas geven dus meer verbruik, alles zit in je rechter voet.
                                                toerental veranderd niet het enige wat er gebeurd is dat je motorblok iets soepeler loopt dat is alles.

                                                als je jouw bandenmaat veranderd dan veranderd de snelheid bij hetzelfde toerental natuurlijk ook, zo ga ik bij 3000RPM met 215/50/16 banden een paar kilometer sneller dan 205/50/16 banden, dat verschil kun je uitrekenen daar zijn wel sites voor op internet, maar je kunt het ook zefl zien met de gps.

                                                #18320247
                                                KRSA2000
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  25 February 2009

                                                  (Maar niet op je teller :jerry)

                                                  Sent from my SM-G935F using Tapatalk

                                                  #18320248
                                                  bart-gsi
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    7 July 2012

                                                    @turbosix wrote:

                                                    Is je popcorn al op :-)

                                                    Allang.. Was een emmertje karamel popcorn.

                                                    #18320250
                                                    opel-mark
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      6 March 2011

                                                      @KRSA2000 wrote:

                                                      (Maar niet op je teller :jerry)

                                                      Sent from my SM-G935F using Tapatalk

                                                      Uiteraard, je teller denkt dat er nog steeds dezelfde banden onder zitten dus die blijft gewoon dezelfde snelheid aangeven, met behulp van een gps kun je kijken hoe ver je teller afwijkt van wat je daadwerkelijk rijdt.

                                                      met de opcom kun je bepaalde bandmaten invoeren maar dat zijn er volgens mij maar een paar, ik heb er nooit de moeite voor genomen om het aan te passen, met mijn 215 zomerbanden rij ik met 80 op de tellen 79KM/H dus daar klopt het aardig, met de 205 winterbanden rij ik in werkelijkheid iets langzamer bij 80 op de teller.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 28)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.