Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Luchthuis modificatie
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 juni 2016 om 22:15 #17276856
Hallo allen,
Na de how-to gelezen te hebben van de luchthuis modificatie valt me het 1 en ander op.
Als ik 90 km/h rij, dan zit ik op 2500 toeren, klopt dat?
Ook verbruik ik meer benzine..
Heb een opel astra g hatchback, 1.6-16v.
Misschien word ik wel gek en heb ik het mis haha.
26 juni 2016 om 06:45 #18320226Hoi Rambo,
Wil je zeggen dat je toeren omhoog zijn gegaan na het uitvoeren van de modificatie?
Dit is niet mogelijk tenzij je een andere versnellingsbak hebt gemonteerd.Het verbruik kan ook niet merkbaar zijn gestegen met deze mod, ik denk dat je probleem veroorzaakt word door iets anders.
26 juni 2016 om 06:50 #18320227Dit kan wel degelijk verschil maken in verbruik en behaalde snelheid met aantal toeren omdat de vermogenskurve hierdoor verandert.
26 juni 2016 om 15:09 #18320228@Haasje17 wrote:
Dit kan wel degelijk verschil maken in verbruik en behaalde snelheid met aantal toeren omdat de vermogenskurve hierdoor verandert.
je toerental kan nooit veranderen. Mits het een handbak is. 120 is altijd het x aantal toeren.
Ga je naar een andere bandenmaat of bak verhoudibgen dan kan het toerental veranderen.
Of bedoel je dat alleen het verbruik kan veranderen omdat bij het toerental van 120km/h, het vermogen en koppel anders is? Na de luchtfilter mod.
26 juni 2016 om 17:56 #18320230Je verbruik kan ‘merkbaar’ iets stijgen doordat je anders gaat rijden
maar als je exact de zelfde rijstijl behoud en zelfs al ga je met een Dbilas of open luchtfilter rijden dan ga je het nog niet extreem merken.
Hoe vaak hoor je niet dat de verkorte CDTI inlaat mod. op een Z20LEx niet merkbaar is, en dat is toch een drastisch verschil in inlaat lengte en diameter26 juni 2016 om 19:11 #18320231@turbosix wrote:
Hoi Rambo,
Wil je zeggen dat je toeren omhoog zijn gegaan na het uitvoeren van de modificatie?
Dit is niet mogelijk tenzij je een andere versnellingsbak hebt gemonteerd.Het verbruik kan ook niet merkbaar zijn gestegen met deze mod, ik denk dat je probleem veroorzaakt word door iets anders.
Het verbruik kan zeker wel merkbaar stijgen.
Originele filter systemen werken op originele Opel motoren gewoon het beste.
Wat je doet met de filtermodificatie is het luchttraject verkorten en hij zal dus veel makkelijker meer lucht aanzuigen. Daardoor gaat hij meer verbruiken. Het originele systeem is zo ontworpen het meest zuinig te zijn, samen met koppel geven onderin. Ga je dit modificeren veranderd je vermogenscurve. Verlies je vermogen in het toerengebied waar je vaak in rijdt, krijg je automatisch meer verbruik.
26 juni 2016 om 19:44 #18320232Dat begrijp ik, maar we hebben het hier volgens mij over een heel klein restriktie buisje (of vergis ik me met een andere modificatie)
die maakt het traject ietsjes korter. ik haal ze er altijd uit maar heb nog nooit iets gemerkt.De verkorte CDTI traject is wel 50cm korter en de aanzuigopening word bijna de helft groter, daar heb ik ook nooit iets van gemerk.
Het kan idd wel, maar lijkt het me sterk dat je na de mod. bij de pomp staat en denkt; potverdikkeme, ik heb wel 50km minder op een tank gereden.
Snel de restrictie maar weer monteren!26 juni 2016 om 20:44 #18320233Zo, ik kijk even niet op het forum, boem allemaal reacties! :jerry
Anyway, de modificatie klinkt en rijdt qua acceleratie heel leuk. Maar merk gewoon wat verschil met benzine verbruik. Met die toeren kan het wellicht ook aan mij liggen dat het me nu pas opvalt. Geen idee,,
iedereen bedankt voor het reageren!
27 juni 2016 om 07:16 #18320234@arjontje wrote:
je toerental kan nooit veranderen. Mits het een handbak is. 120 is altijd het x aantal toeren.
Ga je naar een andere bandenmaat of bak verhoudibgen dan kan het toerental veranderen.
Ook niet… de aantal omwentelingen dat de wielen maken blijft gelijk ongeacht de bandenmaat. Dus wat op de teller wordt afgelezen veranderd niet. Alleen zou de werkelijke snelheid anders kunnen zijn (GPS gemeten?).
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
27 juni 2016 om 07:56 #18320229@KRSA2000 wrote:
@arjontje wrote:
je toerental kan nooit veranderen. Mits het een handbak is. 120 is altijd het x aantal toeren.
Ga je naar een andere bandenmaat of bak verhoudibgen dan kan het toerental veranderen.
Ook niet… de aantal omwentelingen dat de wielen maken blijft gelijk ongeacht de bandenmaat. Dus wat op de teller wordt afgelezen veranderd niet. Alleen zou de werkelijke snelheid anders kunnen zijn (GPS gemeten?).
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Hoe groter de omtrek van de band, hoe minder omwentelingen de band hoeft te maken om een bepaalde snelheid te halen. Dus hoe minder je tellerklok gaat aangeven.
Zie: http://auto.sqmedia.nl/bandencalculator/” onclick=”window.open(this.href);return false; en probeer het eens uit met je eigen auto.
Ik rij met mijn Astra G op een Zafira A maat, 225/45 R17. Daardoor geeft mijn teller minder aan, waardoor de snelheid wat mijn tellerklok aan geeft nagenoeg hetzelfde is als de GPS snelheid.
Je kunt je toeren bij een bepaalde snelheid dus met verschillende factoren beïnvloeden, zoals bandenmaat, versnellingsbakverhoudingen en eindoverbrenging.
27 juni 2016 om 09:14 #18320235*zucht…
Het gaat nu niet om teller snelheid vs werkelijke snelheid. Maar om de toerental/snelheid verhouding op de teller.Snelheid wordt niet op de band gemeten maar op de aandrijfas of wielnaaf. Dus bandenmaat heeft geen invloed op de toerental/snelheid verhouding op de teller.
Een voorbeeld:
Bandenmaat X
2500rpm = 3000 wiel/as omwentelingen = 120 op de tellerBandenmaat Y
2500rpm = (nog steeds) 3000 wiel/as omwentelingen = (dus ook nog steeds) 120 op de tellerGeloof je me niet?
Zet je wagen op as steunen en haal je wielen er vanaf. Nu heb je theoretisch een bandenmaat van een dinky toy. Welke toerental heb je nu bij 120km/h op de teller? Juist…
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
27 juni 2016 om 10:45 #18320236Juist!
En zo kan dus het toerental probleem van de TS niet bijinvloed worden door een ander aanzuigtraject, vermogenscurves o.i.d.27 juni 2016 om 11:48 #18320237http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm” onclick=”window.open(this.href);return false;
27 juni 2016 om 12:04 #1832023827 juni 2016 om 19:07 #18320239@KRSA2000 wrote:
*zucht…
Het gaat nu niet om teller snelheid vs werkelijke snelheid. Maar om de toerental/snelheid verhouding op de teller.Snelheid wordt niet op de band gemeten maar op de aandrijfas of wielnaaf. Dus bandenmaat heeft geen invloed op de toerental/snelheid verhouding op de teller.
Een voorbeeld:
Bandenmaat X
2500rpm = 3000 wiel/as omwentelingen = 120 op de tellerBandenmaat Y
2500rpm = (nog steeds) 3000 wiel/as omwentelingen = (dus ook nog steeds) 120 op de tellerGeloof je me niet?
Zet je wagen op as steunen en haal je wielen er vanaf. Nu heb je theoretisch een bandenmaat van een dinky toy. Welke toerental heb je nu bij 120km/h op de teller? Juist…
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Als dat zo is, waarom geeft mijn teller een stuk minder aan met mijn nieuwe zomerset 225/45 R17 dan met mijn oude zomerset 205/50 R16?
27 juni 2016 om 19:12 #18320240ik zit al klaar met m`n bak popcorn… we zijn begonnen over luchtfilterbak modificaties.. en nu hebben we het over bandenomtrek en snelheids afwijkingen… :jerry :jerry
goed bezig alle betrokkenen van dit topic.. :thumbdown27 juni 2016 om 19:20 #18320241Bart je hebt gelijk… gaat enigzins off-topic.
@Step-han, laat maar eens zien dan.
Maak een foto van je dash als je 120km/h rijdt met beide sets. Of doe desnoods de as steun test wat ik al beschreven had met beide sets…
Ben benieuwd naar het verschil in toerental.Als je toch bezig bent, zoek eens op waar de snelheids sensors zitten. Misschien snap je dan wel waarom dat de rpm en teller snelheid een vaste verhouding hebben. En niet kan veranderen met de bandenmaat.
(Sorry bart…)Sent from my SM-P900 using Tapatalk
27 juni 2016 om 19:36 #18320242@Step-han wrote:
@KRSA2000 wrote:
*zucht…
Als dat zo is, waarom geeft mijn teller een stuk minder aan met mijn nieuwe zomerset 225/45 R17 dan met mijn oude zomerset 205/50 R16?
Je teller geeft precies dezelfde snelheid aan.
Bijv. 120 km/u bij 3500 tpm in de 5.
Alleen rijdt je met je nieuwe wielen in werkelijk harder, omdat je per wielomwenteling meer afstand aflegd.27 juni 2016 om 19:40 #18320243Hehe… iemand die het snapt!
Merci CommoCruiserSent from my SM-P900 using Tapatalk
28 juni 2016 om 05:04 #18320244@bart-gsi wrote:
ik zit al klaar met m`n bak popcorn… we zijn begonnen over luchtfilterbak modificaties.. en nu hebben we het over bandenomtrek en snelheids afwijkingen… :jerry :jerry
goed bezig alle betrokkenen van dit topic.. :thumbdownWe gaan niet off-topic want het betreft de aller eerste vraag van Rambo.
De vraag word dan niet duidelijk gesteld maar hij vraagt of zijn toerental met zijn snelheid klopt en suggereert of dit met de modificatie te maken kan hebben.
Zo lees ik het tenminste.Is je popcorn al op
28 juni 2016 om 05:16 #18320245@Step-han wrote:
@KRSA2000 wrote:
*zucht…
Het gaat nu niet om teller snelheid vs werkelijke snelheid. Maar om de toerental/snelheid verhouding op de teller.Snelheid wordt niet op de band gemeten maar op de aandrijfas of wielnaaf. Dus bandenmaat heeft geen invloed op de toerental/snelheid verhouding op de teller.
Een voorbeeld:
Bandenmaat X
2500rpm = 3000 wiel/as omwentelingen = 120 op de tellerBandenmaat Y
2500rpm = (nog steeds) 3000 wiel/as omwentelingen = (dus ook nog steeds) 120 op de tellerGeloof je me niet?
Zet je wagen op as steunen en haal je wielen er vanaf. Nu heb je theoretisch een bandenmaat van een dinky toy. Welke toerental heb je nu bij 120km/h op de teller? Juist…
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Als dat zo is, waarom geeft mijn teller een stuk minder aan met mijn nieuwe zomerset 225/45 R17 dan met mijn oude zomerset 205/50 R16?
Toevallig het maat verschil met de op-com of Tech2 aangepast?
28 juni 2016 om 08:00 #18320246de luchtfilterhuis modificatie daarbij haal je enkel een of twee restrictiepijpjes weg, waarom zitten ze erin, ten eerste aanzuiggeluid verminderen, maar het belangrijkste is econorm, je motor geeft op lage toeren meer vervuiling, dus als je daar meer gas kan geven krijg je meer vervuiling, fabrikanten voldoen dan niet meer aan de debiele eco norm.
maar wij willen juist een soepel lopende motor hebben, dus eruit met die restrictiepijpjes en je zult merken dat hij bij lage toeren beter oppakt(de doorstroming is beter), die achterlijke milieueisen daar veeg ik mijn kont mee af want ieder vliegtuig wat van schiphol opstijgt zorgt voor meer vervuiling dan ik ooit zal veroorzaken, en dan heb ik het niet eens over de containerschepen en olietankers.
doet het iets kwa verbruik, ja en nee, nee zolang jij op dezelfde manier langzaam gas blijft geven blijft het verbruik hetzelfde, en ja want je kan meer gas geven dus meer verbruik, alles zit in je rechter voet.
toerental veranderd niet het enige wat er gebeurd is dat je motorblok iets soepeler loopt dat is alles.als je jouw bandenmaat veranderd dan veranderd de snelheid bij hetzelfde toerental natuurlijk ook, zo ga ik bij 3000RPM met 215/50/16 banden een paar kilometer sneller dan 205/50/16 banden, dat verschil kun je uitrekenen daar zijn wel sites voor op internet, maar je kunt het ook zefl zien met de gps.
28 juni 2016 om 14:23 #18320247(Maar niet op je teller :jerry)
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
28 juni 2016 om 15:54 #1832024829 juni 2016 om 08:26 #18320250@KRSA2000 wrote:
(Maar niet op je teller :jerry)
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Uiteraard, je teller denkt dat er nog steeds dezelfde banden onder zitten dus die blijft gewoon dezelfde snelheid aangeven, met behulp van een gps kun je kijken hoe ver je teller afwijkt van wat je daadwerkelijk rijdt.
met de opcom kun je bepaalde bandmaten invoeren maar dat zijn er volgens mij maar een paar, ik heb er nooit de moeite voor genomen om het aan te passen, met mijn 215 zomerbanden rij ik met 80 op de tellen 79KM/H dus daar klopt het aardig, met de 205 winterbanden rij ik in werkelijkheid iets langzamer bij 80 op de teller.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.