LPG vullen

Forumindex Forums Modellen Insignia LPG vullen

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #18347480
    markil
    Deelnemer
      Lid sinds:
      6 May 2015

      Al weer bijna 2 jaar rij ik een insignia bifuel. Ik rij al vele jaren LPG en ik heb mij vanaf begin verbaast over de kleine(re) vul capaciteit van de LPG tank (in vergelijking met opgaaf) en vooral het feit dat de laatste 5 tot 8 liter LPG zeer langzaam en mooizaam in de tank gaat. Na nadat de pomp afsloeg kan ik altijd nog heel langzaam doorvullen. Ik dacht altijd dat dit kwam doordat ik tegen de beveiligde 80% max vulling zat. Sinds een paar weken ben ik van tankstation veranderd. Voorheen tankte ik bij stations met een smalle vulslang. Nu tank ik shell waar ze dikkere slangen hebben. Een van de eerste keren dacht ik dat ik door de beveiliging heen tankte. Er ging meer in dan voorheen. Toen ik het narekende kwam ik erop dat ik (eindelijk) aan de bruikbare vulling van een LPG tank zat 47/48 ltr van de 59 ltr tank. Er ging ook niets meer bij. Ik was ook even van slag dat ik vele km kon rijden zonder dat de LPG meter ook maar een stukje zakte.

      Mijn vraag is of andere bifuel rijders dit herkennen. Is er een logisch en verklaarbaar verschil tussen de zgn dikke en smalle slangen van de stations, zoals hierboven beschreven? Zou dit met de druk op de vulslag te maken kunnen hebben?

      #18359694
      Beckc00
      Deelnemer
        Lid sinds:
        5 February 2014

        Hallo  Markil

        Ik mijn insignia in 2014 nieuw gekocht. Vanaf het begin kreeg ik maar max. 40 liter in de tank. Nadat de tank tot tweemaal uit de auto is gehaald heeft men uiteindelijk de maximale vulcapaciteit tot 52 liter (90%) opgehoogd. Tis moeilijk om de 80% precies te bepalen, weet je pas achteraf bij de eerste vulling. Ik was er blij mee, de veiligheidsmarge was wat mij betreft nog goed genoeg en had een groter bereik met een volle tank (mijn vorige auto had een netto tank inhoud van 57 liter)

        Heb er nooit bij stil gestaan dat de dikte van de vulslang hierbij een rol zou kunnen spelen, had trouwens ook niet dezelfde symptomen zoals jij dat de laatste liters moeizamer gingen

         

      2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.