LPG-probleem — het lijkt opgelost —

Forumindex Forums Techniek Airco, lpg en diesel-vragen LPG-probleem — het lijkt opgelost —

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17219166
    andrew2
      Lid sinds:
      22 September 2007

      Ik rijd een Omega Z2.2XE met Opel LPG-installatie van eind 2002. Sinds kort houdt de motor (op LPG dus) af en toe heel kort in, zowel tijdens rijden op bijv. de snelweg, maar ook als ik enige tijd stilsta met stationair draaiende motor. Tot nu toe pakte in alle situaties het motormanagement dat weer op, stilstaand viel dan het toerental heel even sterk terug om direct weer heel kort wat sneller dan stationair te draaien, alles bij elkaar zeg maar 1 seconde.

      Sinds gisteren bemerkte ik ook tijdens het rijden een lichte stottering, zeker bij gas geven bij lage toeren. Vanmorgen stopte de LPG-installatie er op de snelweg plotseling helemaal mee, overgeschakeld op benzine en dat draaide de eerste halve minuut ook erg onregelmatig. Bij de eerstvolgende P-plaats gestopt en weer even op LPG geprobeerd. De motor gaat dan weer licht onregelmatig draaien en ik hoor een licht ploffend geluid bij de uitlaat. Weer op benzine geschakeld en ook nu enige tijd rot lopen op benzine dat na korte tijd weer verdwijnt waarna er op benzine niks meer aan de hand is.

      Ik vermoed nu, dat de LPG-verdeler is overleden. Dat rot lopen op benzine verklaar ik doordat die verdeler niet meer goed afsluit, waardoor het nog aanwezige LPG in de slang tussen de verdamper en de verdeler ook in de motor komt, wat een veel te rijk mengsel geeft.

      Allereerst zou ik willen weten of mijn redenatie klopt?

      Kun je dergelijke gasverdelers via de Opel-dealer kopen, of heeft iemand daar een goed adresje voor?

      Alvast bedankt,

      Andrew

      #17647318
      CommoCruiser
      Deelnemer
        Lid sinds:
        23 March 2007

        Eerst maar eens de ontsteking controleren, omdat het op gas en benzine is.
        Voor die gasverdeler kan je ook terecht bij verdampere.nl, ook voor onderhoud of revisie van de rest van je gasinstallatie.

        #17647319
        royke2000
          Lid sinds:
          17 March 2010

          de ecu van het gas kan een storing hebben!
          moet je hem eens laten uitlezen hij gaat niet zomaar kapot
          :hmmz

          #17647320
          CommoCruiser
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 March 2007

            Kan je zelf doen!

            Als je een Koltec-installatie hebt, staat dat ook op verdampere.nl

            #17647321
            royke2000
              Lid sinds:
              17 March 2010

              dat wist ik niet ik ga daar eens kijken kan altijd nog iets leren :thumbup

              #17647322
              andrew2
                Lid sinds:
                22 September 2007

                origineel gepost door CommoCruiser
                Eerst maar eens de ontsteking controleren, omdat het op gas en benzine is.

                :hmmz waarom op benzine dan alleen de eerste halve minuut na terugschakelen van LPG naar benzine? Daarna op benzine niks aan de hand.

                origineel gepost door CommoCruiser
                Voor die gasverdeler kan je ook terecht bij verdampere.nl, ook voor onderhoud of revisie van de rest van je gasinstallatie.

                He bedankt, die site kende ik niet. Ik heb inderdaad een Koltec EGI installatie, die diagnosestekker hebben ze bij mijn wagen onder de pookhoes gelegd.

                Morgen dus maar weer even wat klussen, ik zal ook de bougies eens bekijken.

                Andrew

                #17647323
                CommoCruiser
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  23 March 2007

                  origineel gepost door andrew2

                  origineel gepost door CommoCruiser
                  Eerst maar eens de ontsteking controleren, omdat het op gas en benzine is.

                  :hmmz waarom op benzine dan alleen de eerste halve minuut na terugschakelen van LPG naar benzine? Daarna op benzine niks aan de hand.

                  Sorry, had ik niet helemaal goed gelezen.
                  Maar LPG is wat gevoeliger voor een goede vonk dan benzine, dus toch even nakijken kan geen kwaad.

                  origineel gepost door CommoCruiser
                  Voor die gasverdeler kan je ook terecht bij verdampere.nl, ook voor onderhoud of revisie van de rest van je gasinstallatie.

                  He bedankt, die site kende ik niet. Ik heb inderdaad een Koltec EGI installatie, die diagnosestekker hebben ze bij mijn wagen onder de pookhoes gelegd.

                  Morgen dus maar weer even wat klussen, ik zal ook de bougies eens bekijken.

                  Andrew

                  Succes!
                  Ik hoop dat je wat kan vinden.
                  Anders Kees even bellen om hem na te laten kijken, een beetje onderhoud kan nooit kwaad en de prijs valt ook nog mee.

                  #17647324
                  Anoniem
                    Lid sinds:
                    1 January 1970

                    bijna vergelijkbaar probleem had ik met mijn vectra op g3

                    heb toen via verdampere.nl n revisie setje gekocht voor t gas verdeelhuis
                    dit netjes gedemonteerd schoongemaakt en met de nieuwe ringetjes en rubbertjes weer in elkaar gezet
                    en weer gemonteerd

                    daarna ook het gasklephuis(van de motor gereingid)

                    en t probleem was voor 110% verholpen

                    dus of t nu t gasklep huis
                    of de gasverdeler of n combi van beide was kan ik niet zeggen
                    wel dat ik voor minder dan 20 euro weer klaar was
                    ;):thumbup

                    #17647325
                    andrew2
                      Lid sinds:
                      22 September 2007

                      Gistermiddag op weg naar huis nog wat geprobeerd, stationair draaien op LPG lukte nog wel, maar bij gas geven wilde de motor iets in toeren toenemen en viel daarna weer terug.

                      Gisteravond de gasverdeler uitgebouwd en zover als mogelijk uit elkaar gehaald en alles in een bak spitirus gespoeld en schoongeblazen met perslucht. Vanmorgen weer ingebouwd. Ik ben er nog niet de snelweg mee op geweest, maar hier lokaal rijdt het weer helemaal oke. Ik heb ook de bougies nog even eruit gehad, maar daar zag ik niks bijzonders aan.

                      Overigens ligt er een vierpolige stekker van de LPG-installatie onder de pookhoes, niet een enkele draad die aan massa moet om de foutcode uit te lezen zoals op verdampere.nl staat beschreven. Ik vraag me nu af of dit inderdaad de diagnose-stekker is, zou alleen niet weten waar het anders voor is.

                      Nou maar hopen dat het zo blijft. Dit topic heeft me in elk geval wel wat wijzer gemaakt, inclusief een LPG-installatie adresje. Bedankt voor de reacties,

                      Andrew

                      #17647326
                      Anoniem
                        Lid sinds:
                        1 January 1970

                        goed bezig
                        hoop dat het probleem nu weg blijft;)

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.