LPG en Airco monteur

Forumindex Forums Techniek Airco, lpg en diesel-vragen LPG en Airco monteur

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 244)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206914
    Van het Ende Customs
    • Topics 59
    • Reacties 1303
    Lid sinds:
    1 April 2008

    Hallo,
    Ik werk bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in LPG en airco.
    Ik heb jaren ingebouwd en af en toe gerepareerd. Tegenwoordig sleutel ik niet meer, maar hoop jullie wel wat tips te kunnen geven bij problemen. Helaas hebben we niet zo vaak een Opel, omdat deze meestal bij de dealer worden ingebouwd en gerepareerd. De installaties zijn (ongeveer) wel hetzelfde dus t moet wel lukken.
    Dus mochten jullie vragen hebben, dan help ik jullie graag.

    De Gasboer

    #17399210
    sadula
    • Topics 1
    • Reacties 1
    Lid sinds:
    30 June 2008

    hallo ik heb een astra g van 99.. ik heb 3 draden op de radiatuer van de airco… eng idee waar die voor zijn… ik denk zelf een temperatuur sensor…

    #17399211
    opelkadetje
    Bijdrager
    • Topics 64
    • Reacties 1416
    Lid sinds:
    6 December 2004

    leuk initiatief dat je neemt om je kennis zo aan te bieden hier:thumbupking::D:agent:afro

    #17399212
    Van het Ende Customs
    • Topics 59
    • Reacties 1303
    Lid sinds:
    1 April 2008

    Dit is niet de temp. sensor.
    Deze heeft 2 draden en zit ook niet op de condensor

    Waarschijnlijk is het de druksensor.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

    groetjes,

    #17399213
    astraminator
    Bijdrager
    • Topics 20
    • Reacties 410
    Lid sinds:
    13 August 2004

    Hoi, mijn opel monza uit 1979 heeft airco. Deze is naar alle waarschijnlijkheid gevuld met r12. Nou heb ik begrepen dat bij het opnieuw vullen een ander vulmiddel gebruikt moet worden. Op diverse forums heb ikgezien dat dit r413a of r416 moet zijn omdat anders problemen met de pomp e.d. kunnen ontstaan.

    Wat is jouw advies in deze.

    Kadett C 1.6 berlina 4 deurs sedan automaat
    Astra

    #17399214
    Van het Ende Customs
    • Topics 59
    • Reacties 1303
    Lid sinds:
    1 April 2008

    r12 is bij wet verbode/niet meer toegestaan ivm milieu, etc.
    Hij moet nu met r134a gevuld worden. Dit is wat de huidige auto’s hebben.
    Wat je moet doen is ‘retrofitten’ dit is een ‘ólie’ wat een r12 geschikt maakt voor r134.
    Het is het beste om ook alle o-ringen te vervangen maar is niet noodzakelijk.
    Wel adviseer ik om het filterdroger te vervangen.
    De vraag is alleen, waarom is de airco leeg.
    lekkage, restauratie, of gewoon leeg door ouderdom?

    zo’n retrofit set kost +/- 100 ex BTW.

    succes,

    #17399215
    -GUNS-C20XE
    • Topics 1
    • Reacties 88
    Lid sinds:
    27 July 2006

    of gewoon naar belgië daar hebben ze nog r12, r12 systeem wordt ook kouder als R134a:P

    #17399216
    Alexopel
    • Topics 2
    • Reacties 4
    Lid sinds:
    29 July 2007

    Ik heb een astra f op gas 1996

    het gaat om een vogels systeem (omvl rovo101 )

    Op benzine rijd hij goed

    maar op gas is het erg valt uit bij stationeer draaien en bij stevig af remmen met de koppeling in draait ook meteen weer als ik de kopeling op laat komen?0

    en hij draait onregelmatig.

    Mischien lambda sonde of verdamper??

    Gr Alex

    #17399217
    opelkadetje
    Bijdrager
    • Topics 64
    • Reacties 1416
    Lid sinds:
    6 December 2004

    ik heb ook een probleempje..

    ik heb mijn airco laten vullen, bij de vacuum test e.d. gaf hij nix aan en is gewoon gaan vullen.
    nadat hij gevuld was deed de airco het niet.. de airco boer zei dat het een elec probleem was want bij de test e.d. gaf hij geen lek of zo aan (alleen getest met vacuum)

    ik reed weg, en probeerde nogmaals de airco, en hij deed het..

    nu 2 dagen later doet hij het niet meer, wat ik ook probeer hij slaat gewoon niet aan.
    wat kan dit zijn? kan het zijn dat ie lek is maar met vacuum trekken niet is opgevallen en binnen 2 dagen leegloopt???

    #17399218
    Van het Ende Customs
    • Topics 59
    • Reacties 1303
    Lid sinds:
    1 April 2008

    @ Alexopel
    Het OMVL systeem ken ik nieten weet niet als deZe lamba gestuurd is. maar je lambda sonde zou je door kunnen meten dmv spanning te meten tussen de grijze en zwarte draad. spannig moet op en neer gaan tussen 0 en 1 volt. contineu 0,4 a 0,5 v is een defecte sonde.
    Hoezo het vermoeden dat de verdamper kapot is?

    @ opelkadetje
    Officeel hoor je een airco eerst af te persen met stikstof om te kijken als hij druk vast houdt.
    Met grote lekkage hoor je m dan wel lekken. bij kleine lekkage fluor toevoegen en na 3 weken kijken met uv licht. Jou probleem klinkt idd niet als een lekkage. schaklet pomp wel in. je zou er eens rechtstreeks 12 op kunnen zetten. doet ie t dan nog niet is je pomp, clutch of spoel waarschijnlijk kapot.
    misschien is je druksensor niet in orde.
    suc6
    Hoeveel koudemiddel werd er uit gehaald? Na hoeveel jaar van laatste vulling.

    #17399219
    opelkadetje
    Bijdrager
    • Topics 64
    • Reacties 1416
    Lid sinds:
    6 December 2004

    hoeveel jaar na laatste vulling weet ik niet, ik kocht hem dat de airco het niet deed.

    hij heeft er 750 gram koude middel ingegooid en 5 mg van die fluor
    hij heeft een airco service, en dat kastje heeft het systeem dus eerst leeggehaald, en er zat niets in, dus leeghalen was snel gebeurd, daarna is hij het systeem onder vacuum gaan zetten en dat was goed, toen gevuld (was allemaal 1 doorlopende handeling van het apparaat)

    de gegevens die op de bon staan die uit t apparaat kwam zijn:

    verwijderd gas: 5 gram
    afgescheiden olie: 1 cc
    vacuum: 15 minuten
    olie geinjecteerd: 1cc
    fluor geinjecteerd: 5 cc
    gevuld gas: 760 gram

    nou vertelde de beste man me dat als de airco inderdaad lek was dat hij het niet zou doen ivm te weinig druk en anders zou de pomp alleen maar beschadigen..

    waar zit de pomp precies?

    #17399220
    Alexopel
    • Topics 2
    • Reacties 4
    Lid sinds:
    29 July 2007

    Omdat de verdamper er al lang niks aangedaan is 200.000km

    maar heb je mischien tips wat het nog meer kan zijn?

    Gr alex

    #17399221
    richardw
    Bijdrager
    • Topics 5
    • Reacties 37
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Ik heb een Opel Vectra Station uit 1999 1.8 16v met Koltec G3 installatie. (220000 km inmiddels)
    Nou heb ik het volgende probleem dat het gas blijft hangen. Als ik de airco uitzet is dit vrijwel altijd over en op de snelweg heb ik hier ook maar heel weinig last van.
    Weet jij misschien wat dit zou kunnen zijn? (heb er inmiddels al aardig wat geld en tijd ingestoken maar is nog steeds niet opgelost!) (Het probleem is er namelijk al heel lang en is zeer irritant en jammer van het gas)

    #17399222
    Van het Ende Customs
    • Topics 59
    • Reacties 1303
    Lid sinds:
    1 April 2008

    @ richardw
    Is dit probleem alleen op lpg of ook op benzine? Alleen op lpg, misschien DFCO klep of relais.

    @ Alexopel
    Zou het zo niet weten, zoals al gezegd, ik ken het systeem niet.

    @ opelkadetje
    Als hij nog maar net gevuld is en er fluor is toegevoegd kunnen ze toch controlleren met uv licht?
    of zelf met een blacklight.
    volg de leiding van de condensor (radiateur van de airco) naar het motorblok. het onderdeel op de motor waar de leidingen op gemoteerd zijn is de compressor/pomp (deze wordt aangedreven door de riem)

    suc6

    #17399223
    richardw
    Bijdrager
    • Topics 5
    • Reacties 37
    Lid sinds:
    30 June 2004

    Dit is ook op benzine. Een defect motorstuurapparataat zit ook zo langzamerhand aan te denken aangezien deze bij dit type motor vaker kapot gaan.

    #17399224
    Van het Ende Customs
    • Topics 59
    • Reacties 1303
    Lid sinds:
    1 April 2008

    als het probleem ook op benzine is zal het 99% niet aan de lpg installatie liggen
    l@ter

    #17399225
    stillekracht
    Bijdrager
    • Topics 32
    • Reacties 866
    Lid sinds:
    23 May 2007

    @ Van het Ende Customs :

    is het verminderen van koude vloeistof altijd het gevolg van lekkage? of kan het middel ook, zeg maar, na een jaar of 7 minder gaan werken?

    #17399226
    Van het Ende Customs
    • Topics 59
    • Reacties 1303
    Lid sinds:
    1 April 2008

    Het middel gaat niet minder werken, maar er gaat altijd wat verloren in de loop de jaren, want niets is 100% dicht.
    wij adviseren daarom ook om 1x per 2 jaar om op het systeem een service beurt uit te voeren, dwz verse olie en koudemiddel (evt. met fluor)

    suc6

    #17399227
    ErwinP
    • Topics 2
    • Reacties 57
    Lid sinds:
    21 July 2007

    check je u2u ff aub :thumbup

    #17399228
    aapje1963
    Bijdrager
    • Topics 124
    • Reacties 1446
    Lid sinds:
    28 July 2006

    Ps sorry voor taalfouten diot komt door hoog medicijn gebruik hopelijk leest u er ff doorheen…

    Hallo, ik heb ook een vraagje..
    Ik heb een zafira van 2002 2.2 se 16v benzine
    Met handmatige airco….grrrrr..

    Ik heb een vraag over de airco bediening…ik snap het denk niet geheel.
    Ik gebruik de airco ook bv bij regen de zafira is nogal snel beslagen en met airco is het snel schoon,,,, (moet dan wel mer airco aan blijven rijden anders beslaat de boel weer..
    Is dit normaal??

    Dan met warm weer zoals nu temperaturen met 30 graden ff in Nederland
    Ik heb dan de airco aan voor verfrissing..het is een handmatige airco dus ik kan hem niet op graden instellen, jammer, maar ik zou denken een handmatige moet toch ook beetje te stellen zijn..Of niet?

    Ik kan dit door de vent moter op hogere standen te zetten…wordt goed koel….maar als het buiten erg warm is moekerig weer dan krijg ik aan de buitenkant van de boorruit precies bij de ventilator uitgang voorruit beslagen plekjes die ik dan met de wissers wegkrijg maar die weer terug komen, ik denk aan te koud binnen en de warmte buiten, ok maar wat te doen,,,al zet ik de ventilator op stand 1 blijfen die beslagen plekjes ana de buitenkant komen..
    Wat kan ik meer doen, de verwarming erbij aan doen???
    zodat de temp van de airco minder wordt, hoort dit zo bij een handbediende airco…??

    Of is de werking dan niet meer aanwezig…of krijg je de handbediende airco niet minder koud door met de verwarming beetje bij te regelen?

    Kortom beetje onduidelijk ….:hmmz

    Hopelijk snapt u mijn probleem en uitleg anders hoor ik het…

    Naar mijn idee werkt de afsluitklep voor bv viese buitenluchten wel goed, deze kan alleen op bepaalde standen werken en als je hem aan doet hoor je direct verschil in toerental ventilator..en zet ik de circulatie weer aan dus lampje uit….wordt het geluid weer normaal (is dit een teken dat die klep werkt??)
    Of moet ik dit anders controleren
    Ik zelf kan weinig ben helaas invalide geworden en kan dus weinig meer door mijn rug kromstaan en ff iets doen is een ramp..

    Kortom een goede beschrijving voor een handbediende airco…
    De garages weten er weinig vanaf ,,,,,bij vragen krijgen zij vraagtekens op voorhoofd …lol

    Ik denk shit met een temp regelbare airco heb je dit gedonder niet stel je de temp in en ok….
    Hoe werkt dit dan bij te koud…voegd deze ook verw toe aan te koud…of gaat ij geheel ff uit
    Ik weet het verschil niet echt….

    hopelijk kunt u mijn raad geven

    als de auto stilstaat na airco rit ligt er wel een plasje water dus de afvoer is OK
    en de airco is goed onderhouden bij opel dealer….

    Of moet ik weer met ramen open rijden mijn oude vectra besloeg nagenoeg nooit maar ik denk dat er toen met die auto’s van 1995 ex airco een ander systaam was waardoor er meer buitenlucht binnen kwam??

    Vr gr arnold

    almere

    Ascona B1.6 de luxe jade grun
    Kadett1.2 E flash
    Ascona C GTE 5dr
    Kadett1.3 Ls
    Kadett E gsi
    Astra F station1.6
    Astra F station1.4 se aut
    Vectra A 4 dr1.8 gls
    Vectra A hb1.8 gls
    Zafira A2.2 se
    Vectra C2.2 zyh GTS
    Astra G1.8
    Astra K tourer

    #17399229
    Dolby
    Bijdrager
    • Topics 25
    • Reacties 3370
    Lid sinds:
    1 May 2008

    origineel gepost door aapje1963
    Ps sorry voor taalfouten diot komt door hoog medicijn gebruik hopelijk leest u er ff doorheen…

    Hallo, ik heb ook een vraagje..
    Ik heb een zafira van 2002 2.2 se 16v benzine
    Met handmatige airco….grrrrr..

    Ik heb een vraag over de airco bediening…ik snap het denk niet geheel.
    Ik gebruik de airco ook bv bij regen de zafira is nogal snel beslagen en met airco is het snel schoon,,,, (moet dan wel mer airco aan blijven rijden anders beslaat de boel weer..
    Is dit normaal??

    Dan met warm weer zoals nu temperaturen met 30 graden ff in Nederland
    Ik heb dan de airco aan voor verfrissing..het is een handmatige airco dus ik kan hem niet op graden instellen, jammer, maar ik zou denken een handmatige moet toch ook beetje te stellen zijn..Of niet?

    Ik kan dit door de vent moter op hogere standen te zetten…wordt goed koel….maar als het buiten erg warm is moekerig weer dan krijg ik aan de buitenkant van de boorruit precies bij de ventilator uitgang voorruit beslagen plekjes die ik dan met de wissers wegkrijg maar die weer terug komen, ik denk aan te koud binnen en de warmte buiten, ok maar wat te doen,,,al zet ik de ventilator op stand 1 blijfen die beslagen plekjes ana de buitenkant komen..
    Wat kan ik meer doen, de verwarming erbij aan doen???
    zodat de temp van de airco minder wordt, hoort dit zo bij een handbediende airco…??

    Of is de werking dan niet meer aanwezig…of krijg je de handbediende airco niet minder koud door met de verwarming beetje bij te regelen?

    Kortom beetje onduidelijk ….:hmmz

    Hopelijk snapt u mijn probleem en uitleg anders hoor ik het…

    Naar mijn idee werkt de afsluitklep voor bv viese buitenluchten wel goed, deze kan alleen op bepaalde standen werken en als je hem aan doet hoor je direct verschil in toerental ventilator..en zet ik de circulatie weer aan dus lampje uit….wordt het geluid weer normaal (is dit een teken dat die klep werkt??)
    Of moet ik dit anders controleren
    Ik zelf kan weinig ben helaas invalide geworden en kan dus weinig meer door mijn rug kromstaan en ff iets doen is een ramp..

    Kortom een goede beschrijving voor een handbediende airco…
    De garages weten er weinig vanaf ,,,,,bij vragen krijgen zij vraagtekens op voorhoofd …lol

    Ik denk shit met een temp regelbare airco heb je dit gedonder niet stel je de temp in en ok….
    Hoe werkt dit dan bij te koud…voegd deze ook verw toe aan te koud…of gaat ij geheel ff uit
    Ik weet het verschil niet echt….

    hopelijk kunt u mijn raad geven

    als de auto stilstaat na airco rit ligt er wel een plasje water dus de afvoer is OK
    en de airco is goed onderhouden bij opel dealer….

    Of moet ik weer met ramen open rijden mijn oude vectra besloeg nagenoeg nooit maar ik denk dat er toen met die auto’s van 1995 ex airco een ander systaam was waardoor er meer buitenlucht binnen kwam??

    Vr gr arnold

    almere

    Ik heb dit zelfde probleem met mijn Astra g bouwjaar: 2000.

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #17399230
    h67racing
    Bijdrager
    • Topics 27
    • Reacties 144
    Lid sinds:
    4 August 2008

    hallo, ik heb een astra g (bwj 2001) 1.6 16 klepper met necam g3 gasinstallatie. het duurt over het algemeen vrij lang tot hij overschakelt op gas, natuurlijk afhankelijk van o.a. de buitentemperatuur. Duurt ca 4 km tot hij overschakelt. Is dit mogelijk?

    #17399231
    ErwinP
    • Topics 2
    • Reacties 57
    Lid sinds:
    21 July 2007

    origineel gepost door h67racing
    hallo, ik heb een astra g (bwj 2001) 1.6 16 klepper met necam g3 gasinstallatie. het duurt over het algemeen vrij lang tot hij overschakelt op gas, natuurlijk afhankelijk van o.a. de buitentemperatuur. Duurt ca 4 km tot hij overschakelt. Is dit mogelijk?

    wat ik er van weet is dat de ene gasinstallatie anders is afgesteld dan de andere. bij mijn necam installatie schakelt hij boven de 15 graden vrijwel direct op lpg, daaronder ongeveer 30sec tot 2 min. ik geloof dat ze schakelen bij een bepaalde motortemparatuur.

    ik denk dat dit af te stellen is bij een lpg-inbouwer.

    #17399232
    ErwinP
    • Topics 2
    • Reacties 57
    Lid sinds:
    21 July 2007

    origineel gepost door Dolby

    origineel gepost door aapje1963
    Ps sorry voor taalfouten diot komt door hoog medicijn gebruik hopelijk leest u er ff doorheen…

    Hallo, ik heb ook een vraagje..
    Ik heb een zafira van 2002 2.2 se 16v benzine
    Met handmatige airco….grrrrr..

    Ik heb een vraag over de airco bediening…ik snap het denk niet geheel.
    Ik gebruik de airco ook bv bij regen de zafira is nogal snel beslagen en met airco is het snel schoon,,,, (moet dan wel mer airco aan blijven rijden anders beslaat de boel weer..
    Is dit normaal??

    Dan met warm weer zoals nu temperaturen met 30 graden ff in Nederland
    Ik heb dan de airco aan voor verfrissing..het is een handmatige airco dus ik kan hem niet op graden instellen, jammer, maar ik zou denken een handmatige moet toch ook beetje te stellen zijn..Of niet?

    Ik kan dit door de vent moter op hogere standen te zetten…wordt goed koel….maar als het buiten erg warm is moekerig weer dan krijg ik aan de buitenkant van de boorruit precies bij de ventilator uitgang voorruit beslagen plekjes die ik dan met de wissers wegkrijg maar die weer terug komen, ik denk aan te koud binnen en de warmte buiten, ok maar wat te doen,,,al zet ik de ventilator op stand 1 blijfen die beslagen plekjes ana de buitenkant komen..
    Wat kan ik meer doen, de verwarming erbij aan doen???
    zodat de temp van de airco minder wordt, hoort dit zo bij een handbediende airco…??

    Of is de werking dan niet meer aanwezig…of krijg je de handbediende airco niet minder koud door met de verwarming beetje bij te regelen?

    Kortom beetje onduidelijk ….:hmmz

    Hopelijk snapt u mijn probleem en uitleg anders hoor ik het…

    Naar mijn idee werkt de afsluitklep voor bv viese buitenluchten wel goed, deze kan alleen op bepaalde standen werken en als je hem aan doet hoor je direct verschil in toerental ventilator..en zet ik de circulatie weer aan dus lampje uit….wordt het geluid weer normaal (is dit een teken dat die klep werkt??)
    Of moet ik dit anders controleren
    Ik zelf kan weinig ben helaas invalide geworden en kan dus weinig meer door mijn rug kromstaan en ff iets doen is een ramp..

    Kortom een goede beschrijving voor een handbediende airco…
    De garages weten er weinig vanaf ,,,,,bij vragen krijgen zij vraagtekens op voorhoofd …lol

    Ik denk shit met een temp regelbare airco heb je dit gedonder niet stel je de temp in en ok….
    Hoe werkt dit dan bij te koud…voegd deze ook verw toe aan te koud…of gaat ij geheel ff uit
    Ik weet het verschil niet echt….

    hopelijk kunt u mijn raad geven

    als de auto stilstaat na airco rit ligt er wel een plasje water dus de afvoer is OK
    en de airco is goed onderhouden bij opel dealer….

    Of moet ik weer met ramen open rijden mijn oude vectra besloeg nagenoeg nooit maar ik denk dat er toen met die auto’s van 1995 ex airco een ander systaam was waardoor er meer buitenlucht binnen kwam??

    Vr gr arnold

    almere

    Ik heb dit zelfde probleem met mijn Astra g bouwjaar: 2000.

    probeer eens je ramen grondig te ontvetten, evt je interieurfilter vervangen (als dat bij de beurten nog niet gedaan is)

    #17399233
    erik 33
    • Topics 0
    • Reacties 1
    Lid sinds:
    27 May 2008

    hoi, we wilden bij een vectra GTS 1.8 bj 2007 lpg inbouwen, nu vertelde de dealer dat de garantie op de motor kwam te vervallen omdat de koppen niet geschikt zijn voor lpg en rade ons dit af, mijn vraag klopt dit zijn de motoren niet geschikt voor lpg? mvg. E.Schuman

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 244)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.