Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Lichtopbrengst zwarte achterlichten Corsa B
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 januari 2013 om 19:43 #17254390
Goedenavond,
Ik heb op mijn Corsa B “zwarte” achterlichten (het glas dus) geplaatst. rode gloeilampen voor licht, remlicht en mistlicht geplaatst en oranje voor het knipperlicht en gewoon wit voor achteruit rijden. Staat prachtig op mijn zwarte Corsa. Het viel mij alleen op dat de lichtopbrengst van mijn andere Corsa met standaard achterlichten vele malen groter is. op zich niet vreemd maar ik vind het verschil een beetje groot. Nu heb ik de volgende vragen:
– Wat zijn de regels voor de lichtopbrengst uit mijn achterlichten?
– Kan ik er zwaardere gloeilampen in zetten? (Zit nu R5W in)
– Helpt het om er LED lampjes in te zetten?Knipperlicht vind ik wel ok en remlicht moet ik nog testen. (Kan niet zo hard rennen naar de achterkant).
Groet,
Taco
12 januari 2013 om 20:09 #18094664@Taco Walter wrote:
Knipperlicht vind ik wel ok en remlicht moet ik nog testen. (Kan niet zo hard rennen naar de achterkant).
Baksteen :jerry
Ik zou voor LED gaan, zoeken naar een zware LED (veel watt), verdere APK regeling mbt de lampsterkte heb ik geen idee :hmmz
Maar ehhhh… :kewlpics
Greetz Emiel
12 januari 2013 om 20:17 #18094665Dank voor je reactie! Ik zal nog foto’s plaatsen.
Als ik zware LEDS plaats, moet er nog wel verschil met de remlichten zijn. Ik denk dat ik alles vervang door LED.
TNX,
Taco
12 januari 2013 om 20:27 #18094666als je te weinig lichtopbrengst heb zijn je lampen dus te donker (waarschijnlijk gespoten) en zijn ze niet roadlegal. en denk dan ook meteen aan de rode reflectoren aan de achterkant voor apk.
en oppassen met oom agent natuurlijk, die ziet je graag komen, kun je de staatskas weer spekken
120 euro voor ondeugdelijke verlichting
85 euro voor ondeugdelijke reflectoren12 januari 2013 om 20:54 #18094667Op de website stond dat de lichten geschikt waren voor de openbare weg!!!
Er zit een reflector op maar die is niet rood volgens mij!
Taco
12 januari 2013 om 21:33 #18094668Moet idd een reflector op zitten die rood uitstraalt. Je hebt tegenwoordig net als normale lampen ook leds die feller schijnen als je remt. Daarnaast heb ik bv ook mijn mistlampen doorverbonden. Hierdoor is het nog duidelijker.
Plaatje bij mijn praatje:
Bij de APK of een controle kan ik dmv een stekkertje omzetten de mistlamp weer werkende krijgen. Op zich een optie om gewoon originele lampen bij je in de kofferbak te doen. 3 schoefjes per lamp en je hebt de originele er weer in.
Greetz Emiel
13 januari 2013 om 07:52 #18094669Môgge,
Ik lees net dat aan de achterkant van het voertuig twee rode reflectoren moeten zitten. Niet persé op de lamp dus. Twee reflectoren op de bumper plakken en LED plaatsen zou het probleem dan oplossen. Heb ook gelezen dat de achterlichten op 300 meter nog goed zichtbaar moeten zijn.
Groet,
Taco
13 januari 2013 om 09:56 #18094670AnoniemLid sinds:
1 January 1970Knipper/rem/mistlicht dient 21w te zijn.
Je hebt nu alles 5w zoals ik lees.14 januari 2013 om 19:14 #18094671Hallo,
Nee, ik heb voor mist, rem en knipper P21W en voor het achterlicht R5W. Volgens mij zijn dat overigens geen aanduidingen voor het wattage maar meer de combi van fitting en lampgrootte. Je kan bijvoorbeeld LED verlichting krijgen van 3W met de aanduiding R5W. Of een LED remlicht met 21 ledjes met de aanduiding P21W. Ik overweeg nu gewoon een remlicht gloeilamp P21W als achterlicht te gebruiken. Weet alleen niet of er een verschil moet zijn in lichtsterkte tussen Rem en achterlicht???
Groet,
Taco
14 januari 2013 om 19:57 #18094672Mijn achterlichten hebben een E keurmerk. Betekent dat dat ze legaal zijn?
14 januari 2013 om 20:16 #18094673@Taco Walter wrote:
Mijn achterlichten hebben een E keurmerk. Betekent dat dat ze legaal zijn?
Kort antwoord ivm tijdgebrek:
Nee, niet per definitie14 januari 2013 om 23:11 #18094674mijn gespoten achterlichten hadden ook e-keurmerk.omdat het originele lampen zijn,maar dan donker gemaakt.dat mocht dus niet. ;)
15 januari 2013 om 06:21 #18094675@Taco Walter wrote:
Weet alleen niet of er een verschil moet zijn in lichtsterkte tussen Rem en achterlicht???
Ja, er moet verschil zijn in helderheid achterlicht en remlicht. Daarom is voor remlicht ook 21 Watt voorgeschreven en voor het achterlicht 5 Watt.
@Taco Walter wrote:
Mijn achterlichten hebben een E keurmerk. Betekent dat dat ze legaal zijn?
Nee. Als de achterlichten bewerkt zijn (gespoten of beplakt) en/of als de rode retroreflectoren ontbreken, zijn je achterlichten ook illegaal, ook al hebben ze een E-keurmerk. Strikt genomen: als je rode retroreflectoren erop zet, dan moeten ook die een E-keurmerk hebben. Het ontbreken van de retroreflectoren is in principe ook APK-afkeur, al zegt daar niet iedere keurmeester iets van.
Dat de lichtopbrengst van zwarte achterlichten minder is dan van de originele, komt gedeeltelijk door het getinte plastic. Maar nog meer doordat er in de zwarte achterlichten geen reflectoren zitten die het uitgestraalde licht versterken. De originele achterlichten zijn zilver van binnen wat de lichtopbrengst versterkt. Bij de (oudere) zwarte achterlichten zitten er alleen plastic kapjes in die de kleur van het licht bepalen.
15 januari 2013 om 18:56 #18094676hmmm verwarrend allemaal. De website waar ik de achterlichten die ik heb gekocht zag staan, zegt dat ze goedgekeurd zijn voor de openbare weg. Ik lees op websites van de overheid dat de reflectoren niet perse op de lamp hoeven te zitten. Ze mogen schijnbaar ook op de bumper zitten. In mijn achterlichten zitten wel een soort spiegels/reflectoren achter de lamp, maar de gloeilampen zelf bepalen de kleur. Ik heb dus rode p21W remlichten en mistlampen, oranje P21W knipperlichten en rode R5W achterlichten. Overheid zegt ook dat het licht op 300m nog zichtbaar moet zijn. Dan zou je dus zeggen dat als ik bijvoorbeeld LED lampjes koop in de juiste kleur (ik ga er vanuit dat SMD LED lampjes feller branden) en ik plak reflectortape op mijn achterbumper, dat het dan legaal zou moeten zijn???
15 januari 2013 om 18:56 #18094677Zou bijna uit ellende de originele achterlichten weer monteren!
15 januari 2013 om 19:07 #18094678Deze set heb ik gekocht:
Deze achterlichten staan ook op de cargoods site,
Groet,
Taco
15 januari 2013 om 19:15 #18094679Voor de duidelijkheid, ik heb niets bespoten of beplakt. De lampen zo nieuw gekocht.
15 januari 2013 om 19:20 #18094680Ik heb deze in led uitvoering, en het enige punt is dat er geen reflectoren op zitten. Hier kwam ik dus niet mee door de Apk. Maar je kan wel van die reflectortjes op je kofferbak plakken bijvoorbeeld, en dan is het weer goed.
Als je er ook maar iets van een spray of tint op doet, dan worden ze afgekeurd.
Maar als ze zo uit de winkel komen is er niets aan de hand, behalve dan de reflectoren.
15 januari 2013 om 19:25 #18094681Ah, dat klinkt hoopvol. Dus jij zegt dat wanneer ik de standaard gloeilampen handhaaf in de smoke behuizing en ik plak reflectoren op mn bumper, dat het dan in principe legaal is?
Zou super zijn!
:D
15 januari 2013 om 19:27 #18094682Mooi staan die lichten van jou trouwens, ik heb ook overwogen om deze te kopen maar wilde volledig smoke. Geven die LED lampen bij jou net zo veel licht als de originele of ook minder?
15 januari 2013 om 19:31 #18094683@Taco Walter wrote:
Dan zou je dus zeggen dat als ik bijvoorbeeld LED lampjes koop in de juiste kleur (ik ga er vanuit dat SMD LED lampjes feller branden) en ik plak reflectortape op mijn achterbumper, dat het dan legaal zou moeten zijn???
Nee, ook niet legaal. Reflectortape heeft geen E-keurmerk.
Wattage van de gloeilampjes wordt niet gecontroleerd op de APK. Wel zorgen dat je de juiste kleuren hebt (rood/oranje/wit). En dat rem-, mist-, knipper- en achteruitrijlicht beduidend feller zijn dan je achterlicht. En rode retroreflectoren met E-keurmerk erop, dan is het goed.
15 januari 2013 om 19:36 #18094685Bij de led uitvoering zijn de ledjes zelfs feller dan normale bolletjes.
Niet extreem natuurlijk. Maar wel een stukje feller.
15 januari 2013 om 19:39 #18094686@blackdevil,
Een reflector zoals je zegt is gewoon legaal.Dus taco walter, ik denk dat het dan geen problemen zal opleveren!
15 januari 2013 om 19:42 #18094684Thanks. Nu dus alle even op een rijtje:
Ik heb Smoke achterlichten nieuw gekocht = OK
Ik heb de juiste kleur gloeilampen met juist wattage (P21W voor knipper, mist en remlicht / R5Wvoor achterlicht) = OK
Daarmee duidelijk verschil tussen achterlicht en de rest = OK
Helderheid/lichtopbrengst is geen keuringseis?????
Als ik rode reflectoren met E keur koop en monteer, ben ik legaal?:wors
15 januari 2013 om 19:49 #18094687Om de lichtopbrengst te pimpen zal ik dan alle gloeilampjes vervangen door SMD LED BA15S. Achterlicht in lager wattage dan de rest.
Thanks allemaal!
Zal nog foto’s posten van het resultaat.
:thumb
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.