Forumindex › Forums › Techniek › Cih › Leerlaufregeling op spruitstuk 6-cil.
- Dit onderwerp bevat 16 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 maart 2018om 00:31 door Ghanz.
-
AuteurBerichten
-
3 maart 2018 om 08:34 #18353399
Heeft er iemand ervaring met het overzetten van de leerlaufregeling van een 4-cil, op het ingekorte inlaatspruitstuk van een 6-cil?
4 maart 2018 om 18:32 #18353453Die is toch electronisch ?
heb wel s n 2.2e injectie systeem gemonteerd op n 2.4 met ingekort inlaatje van n 2.5
in dat geval, dan kan het inderdaad.
vind het zelf verre van ideaal, maar zo wou men t graag hebben.
Op de testbank gaf het wel problemen,
samen met de vacuüm en mechanische vervroeging in de onstekingstoren.
toch is het er bij gebleven.
zelf reed ik n 2.4 met injectie van 2.0
5 maart 2018 om 09:59 #18353476Die is elektronisch, ja, maar daar hoort nog wel die omloop bij met die slangen en dat stappenmotortje die de hoeveelheid lucht afregelt in die bypass.
En die heb ik nu niet op die ingekorte inlaat zitten op mijn 2,2E.
En stationair lopen is nu altijd een gehannes. Heb hem wat meer luchtgegeven, ook vanwege het verlichte vliegwiel, maar heb nog altijd problemen met mijn
bougies die in een recordtijd zwart slaan.
Vandaar dat ik me afvraag of ik die leerlaufregeling niet over moet zetten?
6 maart 2018 om 13:12 #18353520Ik mag hopen dat mijn problemen met het stationair gehannes snel over is!
Bij aanschaf blijkt er een besturingsunit niet ingezeten te hebben terwijl het inlaatgebeuren wel voorzien was van de leerlaufreglung. De twee stekkers keurig
opgebonden! Inmiddels heb ik dus wel de hoognodige unit liggen! Ben nu toch wat ie doet als ik het er straks werkend in heb zitten.
7 maart 2018 om 13:51 #18353565Hmm, tiefe scheisse! De leerlaufregler blijkt van een 6 cilinder te zijn! alhoewel ik bij God niet weet wat het verschil is, ga ik het toch met deze regelaar
proberen. De stekkercontacten in de regelaar zitten wel conform de stekkers in de wagen.
Alleen het Bosch nummer eindigt op 012 i.p.v. de verlangde 017. En op het net vind ik er ook geen ene donder over terug.
Mocht er iemand een van de hand willen doen, hoor ik het graag!
7 maart 2018 om 19:14 #18353581soms zijn de onderdelen omgenummerd omdat de fabrikant er een modificatie op is uit gevoerd
7 maart 2018 om 20:32 #18353582Oké, klinkt aannemelijk. dan blijft nog de vraag wat er gebeurt bij een montage in een 4 cilinder?
7 maart 2018 om 20:52 #18353583volgens mij werkt het normaal zoals het hoord . ik heb vroeger op mijn rally manta na storing in de lucht omloop de lucht omloop er helemaal af gehaald maar deze draaide ook stationair 1500 rpm ivm snelle nokkenas
8 maart 2018 om 02:13 #18353589Zo lang ik de wagen heb heeft de regelunit er nooit ingezeten. De omloop zelf wel.
Heb er al gauw een ingekorte 6-cilinderbuis opgezet. Daar pas kwam ik erachter dat die Leerlaufregler helemaal niet werkte. Heb het er toen maar helemaal
afgehaald. Ik heb de wagen daarom ook nooit fatsoenlijk af kunnen stellen. Als de motor een paar keer een tijdje stationair, (nou ja stationair?!) heeft staan
warmdraaien, moeten de bougies eruit. Daar wil ie dan echt niet meer oplopen! Heb door de tijd verschillende factoren uit kunnen sluiten.
Brandstofdruk, vapourlock, andere warmtegraad bougies etc, maar het probleem met het foute mengsel bleef en is met de dikkere buis zelfs nog erger
geworden.
Het is daarom dat ik graag die regeling werkend zou hebben. Ik heb het vermoeden dat ik dan van een hoop trammelant af ben.
En idd heb ik ook een verlicht vliegwiel en snelle nokkenas.
10 maart 2018 om 17:07 #18353671Zo hé, ha! Dat scheelt! Ik heb nu, dus na de leegloopregeling aangepast te hebben aan de ingekorte 6-cil buis, de elektronica van een 6-cilinder aan de
twee nog lege stekkers gehangen en het hele zaakje nog eens opnieuw helemaal nagelopen en afgesteld.
Dit, omdat ik simpelweg geen regeling voor een 4-cil kan vinden! De gasklep staat nu in zijn meest minimum stand en het
schakelaartje in de gaskleppositiesensor blijft onaangeroerd, staat in rust nu. Was ff bang voor wat er komen zou!
En nu start hij meteen! Op zijn snelle nokkenas.
Het leerlaufregelkast van een 6 cilinder werkt er dus gewoon op. Al weet je niet of dit nu het meest ideale mengsel is voor de stationair loop,
hij zorgt er i.i.g. wel voor dat ie start EN stationair blijft draaien. Het is nu wel iets van 1000-1100 t.p.m., maar dat kan natuurlijk ook aan de nokkenas en
het afgedraaid vliegwiel liggen. Hoofdzaak is, hij blijft lopen!
Maar mocht er toch nog iemand de juiste Leerlaufregler unit hebben liggen en er vanaf wil, hoor ik het graag!
13 maart 2018 om 23:29 #1835376213 maart 2018 om 23:42 #18353766Uhh, nee. Nog niet al zou je het willen. de ene is een 6-polige met 5 gebruikte contacten en de andere is een 8-polige met 4 gebruikte contacten er in.
Die zaten bij mij langs de injectie-computer.
Waarmee ik weer meteen op mijn volgende vraagstuk kom. Ik krijg de Leerlaufregler 0 280 220 018 aangeboden. Die zou volgens de info van Mantablog voor de automaat versie zijn heeft dus ook aan de 8-polige kant 2 contacten meer in gebruik.
Wat ik niet achterhalen tot nog toe, is waar die contacten voor zijn. Als ik dat zou weten, kon ik misschien een aanpassing maken buiten die regelunit, snap je?
14 maart 2018 om 00:00 #18353771Kuch..
krijg beetje t idee dat je t jezelf te moeilijk maakt.
te lang doordenkt, met de beste bedoelingen, maar daar wordt t niet makkelijker van
t hele injectie systeem van n 2.2 is kut.
maar na zoveel tekst en info ben ik de basis een beetje kwijt.
kun je mij in een Pb eens ter herinnering toesturen wat je huidige setup is, je wens en je vorderingen ?
14 maart 2018 om 00:10 #18353773Ga ik morgens eens ff op een rijtje zetten voor je. Ik probeerde net een foto te uploaden maar er liep van alles vast!
14 maart 2018 om 00:15 #1835377414 maart 2018 om 00:26 #18353775deze unit op de foto. Dat is de Leerlaufregler van Bosch. En die stuurt dat motortje,die luchtklep in die luchtomloopslang aan. Die haalt zijn informatie uit de tempsensor, en het schakelaartje in de gasklepsensor. Zo regelt die het stationaire toerental. En dat ding wil ook weten of je een automaat,schakelbak of airco hebt. En dan zijn het aantal contacten anders. Nu heb ik er dit kastje in zitten omdat de contacten precies hetzelfde zaten in mijn stekkerblokjes.
Alleen is de door mij gebruikte unit een met het verkeerde nummer erop en van een zes-cilinder. Maar hij loopt in ieder geval wel meteen en stationair zonder dat mijn bougies zeiknat gespuugd worden.
14 maart 2018 om 00:31 #18353776A de regelunit himself.
Ne begrijpt aldat ik aan het twijfelen kwam met wat je exact bedoelde.
de een noemt het zus, de ander zo.
de regelunit: die lijkt me wel weer motortype afhankelijk.
zsl er eerdaags eens naar kijken voor je
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.