Led vervanging PROBLEEM

Forumindex Forums Techniek Elektrische problemen Led vervanging PROBLEEM

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17207489
    Clemensm
      Lid sinds:
      16 February 2005

      Hallo

      ik heb mijn achterlicht/remlicht vervangen door een Led vervanger,

      >>>klikkie<<<

      maar nu geeft mijn BC de waarschuwing “remlicht/achterlicht”en een het “chec”k lampje brand.

      het gaat om een zafira ’00

      Hoe kan ik dit oplossen???

      Groet
      Clemens

      #17419519
      red-bull
        Lid sinds:
        30 June 2004

        weerstand ertussen solderen .

        gebruikt nu te weinig stroom dus de boordcom denkt dat er geen lampje in zit of stuk is .

        #17419520
        Clemensm
          Lid sinds:
          16 February 2005

          origineel gepost door red-bull
          weerstand ertussen solderen .

          gebruikt nu te weinig stroom dus de boordcom denkt dat er geen lampje in zit of stuk is .

          Hoe? wat voor een?

          #17419521
          IMpY
            Lid sinds:
            18 July 2005

            eventjes weerstand tussen de normale lamp meten en tussen de ledlampjes en het verschil is je weerstand dat je moet hebben! Voor de duidelijkheid weerstand meet je met een Ohm meter:)

            groeten Twan

            #17419522
            Clemensm
              Lid sinds:
              16 February 2005

              origineel gepost door IMpY
              eventjes weerstand tussen de normale lamp meten en tussen de ledlampjes en het verschil is je weerstand dat je moet hebben! Voor de duidelijkheid weerstand meet je met een Ohm meter:)

              groeten Twan

              zo technisch ben ik ook weer niet, iemand uit de buurt van utrecht die mij wil helpen, of kan ik ook naar de garage met dit probleem??

              #17419523
              Powercorsa
                Lid sinds:
                26 October 2007

                Een led heeft een oneindig hoge weerstand, daardoor denkt de computer dat het lampje kapot is.
                Je moet er een weerstand paralel overheen solderen.

                |


                led lampje


                |
                |


                weerstand—-|

                Kies de weerstand niet te laag, daardoor gaat er een grote stroom lopen door de weerstand.
                je zou bijv. een 1kohm weerstand kunnen proberen.
                Een 1/4 watt weerstand is voldoende om heel te blijven

                Mocht dit niet helpen dan moet je een lagere waarde kiezen, maar dat moet ie wel een groter wattage aankunnen.

                #17419524
                Juffer1
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  26 July 2006

                  origineel gepost door Powercorsa
                  Een led heeft een oneindig hoge weerstand, daardoor denkt de computer dat het lampje kapot is.
                  Je moet er een weerstand paralel overheen solderen.

                  |


                  led lampje


                  |
                  |


                  weerstand—-|

                  Kies de weerstand niet te laag, daardoor gaat er een grote stroom lopen door de weerstand.
                  je zou bijv. een 1kohm weerstand kunnen proberen.
                  Een 1/4 watt weerstand is voldoende om heel te blijven

                  Mocht dit niet helpen dan moet je een lagere waarde kiezen, maar dat moet ie wel een groter wattage aankunnen.

                  Ja, dan denk ik dat je lang bezig kunt blijven op deze manier..

                  Een lampje van 5 watt heeft zo’n 30 ohm weerstand.
                  Een weerstand van 1000 ohm erbij lijkt me tikje aan de hoge kant.

                  Op jou manier is je vervangingsweerstand trouwens kleiner dan de kleinste weerstand (in dit geval je LEDje). Dat gaat dus nooit werken :vertag

                  Je wil juist dat de stroomopname hoger wordt :
                  —-weerstand


                  LED



                  Op deze manier gaat het wel werken.
                  Heb je geen problemen als je je normale lichten hebt branden ? Want dan zou je ook een kleine weerstand met een dik vermogen in de massa kunnen zetten.

                  Gr. Arjan

                  #17419525
                  Clemensm
                    Lid sinds:
                    16 February 2005

                    origineel gepost door Juffer1

                    origineel gepost door Powercorsa
                    Een led heeft een oneindig hoge weerstand, daardoor denkt de computer dat het lampje kapot is.
                    Je moet er een weerstand paralel overheen solderen.

                    |


                    led lampje


                    |
                    |


                    weerstand—-|

                    Kies de weerstand niet te laag, daardoor gaat er een grote stroom lopen door de weerstand.
                    je zou bijv. een 1kohm weerstand kunnen proberen.
                    Een 1/4 watt weerstand is voldoende om heel te blijven

                    Mocht dit niet helpen dan moet je een lagere waarde kiezen, maar dat moet ie wel een groter wattage aankunnen.

                    Ja, dan denk ik dat je lang bezig kunt blijven op deze manier..

                    Een lampje van 5 watt heeft zo’n 30 ohm weerstand.
                    Een weerstand van 1000 ohm erbij lijkt me tikje aan de hoge kant.

                    Op jou manier is je vervangingsweerstand trouwens kleiner dan de kleinste weerstand (in dit geval je LEDje). Dat gaat dus nooit werken :vertag

                    Je wil juist dat de stroomopname hoger wordt :
                    —-weerstand


                    LED



                    Op deze manier gaat het wel werken.
                    Heb je geen problemen als je je normale lichten hebt branden ? Want dan zou je ook een kleine weerstand met een dik vermogen in de massa kunnen zetten.

                    Gr. Arjan

                    ok welke van deze >>>linkje<<<
                    gaat dan werken?

                    Hij geeft zowel bij mijn “gewone achterlichten een melding als bij mijn remlicht. zo’n weerstand, kan die op een lamp, of moet ik die op beide maken? en kan je dan nog gewone gloeilampjes erin terug zetten (stel ik doe de auto weer van de hand) of moet ik dan weer alles terug zetten?

                    de opel dealer had als oplossing, “hang er gewoon een losse fitting met achterlicht/remlicht aan ik je auto, dan werkt het ook” maar dat lijkt mij niet echt een oplossing.

                    grt

                    #17419526
                    Powercorsa
                      Lid sinds:
                      26 October 2007

                      Meet maar eens voor de grap een led door, je ohm meter zal op 1 . (bij een digitale) blijven staan.
                      Een led heeft geen geleidend (ohms) vermogen.

                      1K ja ik weet ook niet bij welke waarde de computer reageert, alleen als je een lage weerstand pakt bijv. jou 30 ohm heb je een verbruik van ~ 5w. Dat wordt best warm.

                      Het nadeel van een weerstand er tussen zetten (in serie) is dat je de stroom gaat bepalen, dit kan je led slopen (te hoge stroom mogelijk 0.4A (bij 30 Ohm) of de led gaat heel zwak branden (omdat de weerstand alle spanning gebruikt). Als je de led parallel zet heb je toch dat het verbruik omhoog gaat maar niet dat je de karakteristiek van de led aanpast.
                      De vervangingsweerstand is een leuk principe maar gaat niet op 1/oneindig + 1/1000 = 1/1.0001000 = 0.999999 kOhm.
                      En ja ik ken de formule (ik heb electro gedaan)

                      Het is niet persoonlijk hoor :P

                      #17419527
                      Juffer1
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        26 July 2006

                        origineel gepost door Powercorsa
                        Meet maar eens voor de grap een led door, je ohm meter zal op 1 . (bij een digitale) blijven staan.
                        Een led heeft geen geleidend (ohms) vermogen.

                        Klopt helemaal ! Maar een led verbruikt wel spanning als er er een spanning opzit. Iets wat een spanning opneemt en een stroom verbruikt heeft een w..rst.nd ?

                        origineel gepost door Powercorsa
                        1K ja ik weet ook niet bij welke waarde de computer reageert, alleen als je een lage weerstand pakt bijv. jou 30 ohm heb je een verbruik van ~ 5w. Dat wordt best warm.

                        Je vergeet wel dat er al 10 tallen leds inzitten die ook vermogen vragen :vertag

                        origineel gepost door Powercorsa
                        Het nadeel van een weerstand er tussen zetten (in serie) is dat je de stroom gaat bepalen, dit kan je led slopen (te hoge stroom mogelijk 0.4A (bij 30 Ohm) of de led gaat heel zwak branden (omdat de weerstand alle spanning gebruikt).

                        Dit is echter wel hoe de BC werkt. Die meet geen weerstand maar stroom. En weer vergeet je wel dat er al 10 tallen leds inzitten die ook vermogen vragen.

                        origineel gepost door Powercorsa
                        Als je de led parallel zet heb je toch dat het verbruik omhoog gaat maar niet dat je de karakteristiek van de led aanpast.
                        De vervangingsweerstand is een leuk principe maar gaat niet op 1/oneindig + 1/1000 = 1/1.0001000 = 0.999999 kOhm.

                        2 weerstanden parrallel => spanning gelijk / stroom wordt gedeeld

                        2 weerstanden in serie => spanning gedeeld / stroom gelijk

                        Als die units nu 20 ohm zijn, en je gaat daar 1 K overheen zetten.. dan houdt je dus 0.05 & 0.0001 = 0.051 => 1/ 0.051 = 19.xx ohm

                        Oftwel.. in jou verhaaltje wordt de de weerstand zowiezo minder dan ie al was.

                        origineel gepost door Powercorsa
                        En ja ik ken de formule (ik heb electro gedaan)

                        :thumbup Fijn een collega erbij ? Wat voor werk doe je trouwens en waar ben je in afgestudeerd ?

                        Ik zit in de zwakstroom – Beveiligings & telecom technicus.
                        Geen dikke kabels voor mij :angel

                        origineel gepost door Powercorsa
                        Het is niet persoonlijk hoor :P

                        I know :P

                        Gr. Arjan

                        #17419528
                        Powercorsa
                          Lid sinds:
                          26 October 2007

                          Leds die vermogen trekken 20mA is zowat geen vermogen, maar je hebt wel gelijk
                          Ik zal maar niet proberen om de weerstand te meten met een Ohm meter zodra de spanning erop staat, vind de meter niet zo leuk.
                          Kon een van mijn Elektronica docenten ook wel over mee vertellen (weg fluke meter)
                          1K is wel heel optimistisch levert maar een stroompje van 12mA op (nog minder als 1 led).

                          MTS Telematica met een gedeelte elektronica, werk als computer reparateur bij een tablet leverancier.
                          Voor mij ook geen dikke kabels :thumbdown , liever het fijne elektronica werk (SMD)

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.