LED stads verlichting

Forumindex Forums Modellen OPC-Modellen LED stads verlichting

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17206918
    virusje
      Lid sinds:
      8 April 2008

      hallo,

      ik heb een vraagje, ik ben nieuw op het forum maar kon het antwoord niet terug vinden in andere topics etc.

      m’n boordcomputer is het niet eens dat ik de stadslampen (ordinaire gloeilampjes) in LED lampjes heb vervangen.

      nu vermoed ik dat verbruikte stroom gemonitoord wordt.
      want ik krijg elke keer de melding, “kijk verlichting na” dit op beide lampjes, kan ik dit omzeilen zonder.
      elke keer de melding wegklikken en het “lamp kapot” plaatje in het scherm vind ik ook niet zo leuk…

      groet sebas

      #17399467
      amice
        Lid sinds:
        1 November 2006

        Met een transformator dacht ik zo.

        #17399468
        virusje
          Lid sinds:
          8 April 2008

          dat zal voor de xe(n)on verlichting zijn.

          #17399469
          ErikB
          Deelnemer
            Lid sinds:
            22 October 2004

            Met een weerstand in serie verhoog je de totale gebruikte stroom.

            #17399470
            virusje
              Lid sinds:
              8 April 2008

              een weerstand paralel
              in serie wordt de stroom lager (meer weerstand)

              maar ik heb eens zitten proberen, 330 Ohm, is te veel denk ik
              lampje is hoogstens een paar ohm in koude toestand, gloei deze op, dan wordt de weerstand hoger (lijkt wel een kooldraad lamp) maar die weerstandjes worden al snel heet, 330Ohm 1/2W kan je na een paarminuten al nietmeer vast houden bij 13V

              nu viel mij op dat toen ik de auto dicht deed en opslot dat de stads verlichting omde 10 seconden ongeveer heel kort aangaat. een soort van controle op de lampjes, dit zie je alleen op de LED’s omdat de andere lampen niet oplichten bij een lage stroom.

              nu wilde ik aan de binnenkant er een origineel lampje parallel aan hangen, maar ik denk niet dat het door de keuring komt. alhoewel het geen effect heeft op de verlichting die er uitstraalt

              #17399471
              Juffer1
              Deelnemer
                Lid sinds:
                26 July 2006

                Over welk model & type auto hebben we het hier eigenlijk ?

                Bij bv een Astra G, Vectra B ed is er wel een creative oplossing te vinden, bij een Astra H & Vectra C wordt tdat toch moeilijker ivm CanBus.

                Weerstanden parrallel over de lamp heen heeft wel degelijk invloed, dan wordt namelijk de spanning op de LED lamp minder, dat is dus geen optie.

                Gr. Arjan

                #17399472
                Juffer1
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  26 July 2006

                  origineel gepost door amice
                  Met een transformator dacht ik zo.

                  Heb je wel eens een transformator aangesloten op gelijkspanning :vertag

                  Een transformator geeft op een gelijkspanning direct een fikse kortsluiting omdat dat bestaat uit alleen maar dun draad

                  Gr. Arjan!

                  #17399473
                  virusje
                    Lid sinds:
                    8 April 2008

                    origineel gepost door Juffer1
                    Over welk model & type auto hebben we het hier eigenlijk ?

                    Bij bv een Astra G, Vectra B ed is er wel een creative oplossing te vinden, bij een Astra H & Vectra C wordt tdat toch moeilijker ivm CanBus.

                    Weerstanden parrallel over de lamp heen heeft wel degelijk invloed, dan wordt namelijk de spanning op de LED lamp minder, dat is dus geen optie.

                    Gr. Arjan

                    bedankt voor de reactie!
                    het gaat om een VECTRA-C; Z1.8XE, wat een luxe een can-bus dus….
                    groetjes Sebas

                    #17399474
                    Skloep
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      28 May 2008

                      Probeer het eens met een condensator, plaats deze parrallel over de verlichting. Bij het inschakelen veroorzaakt deze een flinke piekstroom tot ie opgeladen is maar stopt daarna met stroom verbruiken.
                      Met een beetje geluk lijkt dit genoeg op het verbruik van een gewone lamp.
                      Een elcootje van enkele 100en microfarads zou genoeg moeten zijn, je wilt niet gelijk je zekeringen er uit blazen.

                      gr,

                      Nico

                      #17399475
                      virusje
                        Lid sinds:
                        8 April 2008

                        opzich een idee,
                        alleen… de verlichting wordt continue “gemonitort” dacht ik.
                        100u bedoelde je he? ik kan het wel een proberen

                        bedankt alvast!

                        #17399476
                        Juffer1
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          26 July 2006

                          origineel gepost door Skloep
                          Probeer het eens met een condensator, plaats deze parrallel over de verlichting. Bij het inschakelen veroorzaakt deze een flinke piekstroom tot ie opgeladen is maar stopt daarna met stroom verbruiken.
                          Met een beetje geluk lijkt dit genoeg op het verbruik van een gewone lamp.
                          Een elcootje van enkele 100en microfarads zou genoeg moeten zijn, je wilt niet gelijk je zekeringen er uit blazen.

                          gr,

                          Nico

                          Het gaat om het stroomverbruik, niet om de spanning.
                          Enigste optie is een weerstand in serie hiermee gaan plaatsen. Grote nadeel id dat deze aardig duur gaat worden gezien het vermogen wat ie moet kunnen hebben / opnemen.

                          Persoonlijk zou ik er niet mee gaan lopen rotzooien. Die CAN-bus regelt wel alles in je auto. Als daar wat mee gebeurdt ben je gewoon de sjaak :vertag

                          Kan je niet in de BC de lichten laten omprogrameren naar Xenon ?
                          De Vec C staat erom bekend dat er talloze dingen geprogrameerd kunnen worden. Vraag anders Hans Vledder eens, die is ook van halogeen naar Xenon gegaan in zijn C.

                          Gr. Arjan

                          #17399477
                          virusje
                            Lid sinds:
                            8 April 2008

                            Xenon is wel een leuke maar dure bezigheid ..
                            het gaat overigens om de stads lampjes,
                            gewoon 10mm led’s wit.

                            ik had het bij de garage ook al eens gevraagd,
                            die hadden even nog geen oplossing, ook qua programmeren niet. ik had daar ook wel specifiek om gevraagd.

                            maar het licht doet het en dat is ook belangrijk. een extra indicatortje in het dashboard is ook wel mee te leven
                            bedankt voor jullie reacties!!

                            #17399478
                            Juffer1
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              26 July 2006

                              Mijn excuus, haalde even 2 topics door elkaar.

                              Dit ging inderdaad over de stadslichten en niet over Xenon.

                              Gr. Arjan

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.