Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Led lampen opel astra h 2004
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 19 maart 2020om 16:28 door opel-mark.
-
AuteurBerichten
-
11 maart 2020 om 20:19 #18373072
Hallo mede forum gebruikers,
Ik heb via het internet 2 led lampjes besteld voor de koplampen en 2 weerstandjes later besteld aangezien de lampen begonnen te knipperen. Nu heb ik deze aangesloten alleen worden deze zo heet dat ik ze bijna niet meer vast kan pakken, ik wou ze dus buiten de afsluiting van de koplamp neerleggen in de plastic kap die er achter zit maar aangezien ze zo warm worden weet ik niet of dit goed is? Zo hoort? En of dit wel goed gaat en het niet doorbrand op lange afstanden rijden.
Bijgevoegd een paar fotos van de lampen, weerstandjes en de info van het soort lamp.
14 maart 2020 om 09:01 #18373120Niemand?
15 maart 2020 om 15:22 #18373146Zo te zien heb je een weerstand van 6 ohm. Bij een boordspanning van 14,4 V dissipeert hij 35 W. Dat wordt heet genoeg om brand te veroorzaken. Zo’n weerstand kan 50 W kwijt, mits hij op een groot koelprofiel wordt geschroefd met koelpasta ertussen. Dan nog kan hij boven de 100 graden worden en plastic delen beschadigen.
Welke lampen heb je precies gekocht? Zijn het alleen de lampjes of zit de reflector of projector er ook bij? In het eerste geval, haal ze er alsjeblieft uit. Een koplamp geeft alleen een goed lichtbeeld als er het lampje in zit waarvoor hij is ontworpen. De reflector is daar namelijk zorgvuldig op afgestemd. Zo’n reflector richt het grootste deel van het licht bijna horizontaal vooruit, net ietsje naar beneden, zodat het op een grote afstand op de weg komt. Je kan dan ver kijken. Als er andere lampen in zitten, kan de reflector niet goed zijn werk doen. Dichtbij krijg je dan te veel licht, waardoor je pupillen verder dicht gaan staan. Ver weg, waar het licht het hardst nodig is, komt er juist minder. Je krijgt dan de illusie dat je meer licht hebt, maar je kan juist minder ver kijken. Om nog maar te zwijgen over de verblinding van tegenliggers.
15 maart 2020 om 15:47 #18373147[quote quote=18373146]Zo te zien heb je een weerstand van 6 ohm. Bij een boordspanning van 14,4 V dissipeert hij 35 W. Dat wordt wel heet ja. Zo’n weerstand kan 50 W kwijt, mits hij op een groot koelprofiel wordt geschroefd met koelpasta ertussen. Dan nog kan hij boven de 100 graden worden. Welke lampen heb je precies gekocht? Zijn het alleen de lampjes of zit de reflector of projector er ook bij? In het eerste geval, haal ze er alsjeblieft uit. Een koplamp geeft alleen een goed lichtbeeld als er het lampje in zit waarvoor hij is ontworpen. De reflector is daar namelijk zorgvuldig op afgestemd. Zo’n reflector richt het grootste deel van het licht bijna horizontaal vooruit, net ietsje naar beneden, zodat het op een grote afstand op de weg komt. Je kan dan ver kijken. Als er andere lampen in zitten, kan de reflector niet goed zijn werk doen. Het licht gaan dan niet de kant op waar het heen moet. Dichtbij krijg je te veel licht, waardoor je pupillen verder dicht gaan staan. Ver weg, waar het licht het hardst nodig is, komt er juist minder. Je krijgt dan de illusie dat je meer licht hebt, maar je kan juist minder ver kijken. Om nog maar te zwijgen over de verblinding van tegenliggers.[/quote]
Dit zijn de lampen….
Lampem schijnen wel goed en ook duidelijk,ook een tegenligger heeft er weinig last van (getest), ik ben alleen bang dat hij straks ergens doorheen brand (het weerstandje) of zal hij niet zomaar door de plastic kappen heen kunnen branden? Want het weerstandje ligt als het ware in de ‘plastic /kunstof bak’ achter de koplamp. Als je snapt wat ik bedoel?
15 maart 2020 om 15:51 #18373148De weerstand moet op een stuk metaal geschroefd worden waar hij zijn warmte aan kan afgeven. Aluminium koelblokken of (dikke) aluminium plaat zijn daar erg geschikt voor. In de kunststof bak zal hij inderdaad het plastic kapot maken.
15 maart 2020 om 19:21 #18373152[quote quote=18373148]De weerstand moet op een stuk metaal geschroefd worden waar hij zijn warmte aan kan afgeven. Aluminium koelblokken of (dikke) aluminium plaat zijn daar erg geschikt voor. In de kunststof bak zal hij inderdaad het plastic kapot maken.[/quote]
Dus maak ik hem vast aan dit koelblok:
Dan kan ik hem dus wel los in die ‘plastic/kunststof bak’ leggen zonder dat alles doorbrand?
18 maart 2020 om 21:31 #18373223Inderdaad, mits het koelblok groot genoeg is. Zo’n koelblok werkt overigens alleen als er vrij lucht langs kan stromen. Da betekent dat hij buiten de kunststof bak moet komen. In de kunststof bak koelt de lucht hem niet goed en wordt hij alsnog heet.
Op internet kwam ik tegen dat iemand de weerstand gewoon aan zijn carrosserie schroefde, misschien werkt dat ook.
18 maart 2020 om 21:53 #18373226[quote quote=18373223]Inderdaad, mits het koelblok groot genoeg is. Zo’n koelblok werkt overigens alleen als er vrij lucht langs kan stromen. Da betekent dat hij buiten de kunststof bak moet komen. In de kunststof bak koelt de lucht hem niet goed en wordt hij alsnog heet. Op internet kwam ik tegen dat iemand de weerstand gewoon aan zijn carrosserie schroefde, misschien werkt dat ook.[/quote]
Dankje voor je antwoord ik zat anders te denken om voor xenon setje te gaan met een HID error logjt canceler. Of zal die ook te warm gaan worden? Zag deze toevallig oo aliexpress. Maar zijn uiteraard tig andere aanbieders.
19 maart 2020 om 16:28 #18373237De astra H heeft canbus, als deze ziet dat er te weinig stroom afgenomen wordt dan zal hij de spanning eraf halen, dus vandaar dat jij een shunt hebt die 35Watt opneemt en omzet in warmte, het andere vermogen wordt opgenomen door de led en omgezet in licht.
vandaar dat de shunt op een groot stuk ijzer gezet moet worden, anders kan hij de 35watt niet kwijt en loopt de temperatuur op.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.