Led knipperlichten …

Forumindex Forums Modellen Corsa Led knipperlichten …

  • Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17217594
    Mijncorsa.nl
      Lid sinds:
      24 July 2005

      Sinds vorige week heb ik led knipperlichten in mijn achterlichten geplaatst, ongeveer gelijk deze:

      Knipperlichten aan de voor- en zijkant zijn nog origineel.

      Nu denkt de auto echter dat er eentje kapot is, dat zal – neem ik aan – aan de LEDlampjes liggen.

      Ik heb ergens iets gelezen over weerstanden, maar kan iemand mij in Jip en Janneke -taal uitleggen hoe ik dit aanpak?

      Ze staan namelijk wel mooi dus ik wil ze er graag in houden:)

      #17617333
      corsageak
        Lid sinds:
        28 October 2009

        zelfs in jip en janneke taal zou ik het niet kunne vertellen. wel raar eigenlijk hij zou het gewoon moetten doen. gaat op je dashboard een lampje branden, of knippert je richting aanwijzer snel achter elkaar??

        wim weet er denk ik wel raad mee :P

        greetz
        Corsageak king:

        #17617334
        2e-c14nz
          Lid sinds:
          5 June 2009

          Ze hebben het wel gewoon gedaan?

          #17617335
          Mijncorsa.nl
            Lid sinds:
            24 July 2005

            Ja Wim vast wel:)

            Nee ik heb geen boardcomputer, de knipperlichten branden gewoon snel. Ze doen het echter wel gewoon alledrie (voor- zij en achter).

            #17617336
            GTS Power
            Deelnemer
              Lid sinds:
              25 May 2008

              de lampen hebben te weinig weerstand dus daardoor knipperen ze zo snel lijkt me.

              #17617337
              2e-c14nz
                Lid sinds:
                5 June 2009

                Dan zul je dus een weerstand tussen moeten zetten, heb alleen wel van horen zeggen dat deze vaak snel warm kunnen worden, maar kan dit zelf helaas niet bevestigen. Als je dit niets vind, zou je een ander relais kunnen plaatsen.

                #17617338
                svdk20
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  24 August 2009

                  je moet inderdaad weerstanden er tussen zetten welke kan ik niet zeggen.
                  maar led verbruikt minder stroom dan normale lampen door dat er nu dus minder weerstand op de bekabeling zit.

                  #17617339
                  Mijncorsa.nl
                    Lid sinds:
                    24 July 2005

                    Wat is het makkelijkst.. weerstand of relais vervangen:)

                    #17617340
                    Mastah-GSi
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      25 October 2005

                      Relais vervangen voor ene die om kan gaan met de leds.
                      Daarvan zou ik zeggen het meest makkelijke.
                      Ik heb hetzelfde gedaan.
                      Zo’n relais kun je krijgen bij http://www.leds-buy.nl

                      #17617341
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        Inderdaad, er zijn al een aantal voor me..

                        Je moet zeg maar (in Jip en Janneke Taal) minimaal 2x 21watt (normale knipper bollen) verbruiken (dat is ook een bepaalde weerstand dus) om je knipperautomaat op normale snelheid te laten knipperen.

                        Led lampjes komen net aan de 1 a 2 watt ongeveer, VEEL te weinig dus.

                        In de knipperautomaat is een programma of systeempje dat zorgt dat ie snel gaat knipperen bij een kapot knipperlampje om te waarschuwen voor een kapot lampje.. als er dus geen 2x 21watt word verbruikt.

                        Willem

                        #17617342
                        corsageak
                          Lid sinds:
                          28 October 2009

                          maar waar zit eigenlijk die relais? want bij mij komen er binnekort led achterlichten in. heb ik daar dan ook last van ??? zoja welke relais moet je van vervangen en voor welke??

                          corsageak

                          #17617343
                          wim-v6
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            12 August 2005

                            knipperautomaat zit in de zekering kast..

                            Knipperlicht aanzetten en voelen / luisteren welke er tikt..

                            en als je mijn uitleg leest, dan heb je antwoord op de vraag: Heb ik er dan ook last van.

                            Willem

                            #17617344
                            carlover
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              21 December 2004

                              origineel gepost door corsageak
                              maar waar zit eigenlijk die relais? want bij mij komen er binnekort led achterlichten in. heb ik daar dan ook last van ??? zoja welke relais moet je van vervangen en voor welke??

                              corsageak

                              ik heb ook led achterlichten.ik denk dat ze het probleem van de weerstand opvangen met de hoeveelheid led’s.
                              de knipperlichten daarvan zijn gewone lampen.
                              zijn ze dat niet,zullen de lampen denkelijk al aangepast zijn,en weerstanden geplaatst.

                              #17617345
                              Mijncorsa.nl
                                Lid sinds:
                                24 July 2005

                                Bedankt iedereen

                                … maar werkt een ander relais plaatsen dan ook als de twee andere knipperlichten (voor en zijkant) nog origineel zijn – en dus wel normaal wattage hebben – ?

                                :D

                                #17617346
                                sjoerdie
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  19 September 2005

                                  je hoort deze zonder problemmen gewoon te kunnen plaatsen zonder verder geklooi!!

                                  zou anders een beetje raar zijn als je je relais enz moet gaan veranderen.

                                  Ik heb ook met deze led-peertjes gereden, en niks geen problemen.

                                  het wattage verschil word opgevangen met een interne weerstand in de led-lamp

                                  #17617347
                                  2e-c14nz
                                    Lid sinds:
                                    5 June 2009

                                    Daarom denk ik ook dat mijncorsa.nl leds heeft waar deze nog niet in zitten. Ben wel benieuwt hoe dit eruit ziet bij een corsa trouwens :D Ken de foto’s wel van mensen die de gehele lichtunit hebben aangepast, maar niet alleen het ”peertje” zelf.

                                    #17617348
                                    Mijncorsa.nl
                                      Lid sinds:
                                      24 July 2005

                                      Dan zal ik inderdaad peertjes hebben zonder ingebouwde weerstand.
                                      Je ziet niet zo veel verschil hoor, behalve dat ze iets feller branden, de kleur iets anders is en dat ze niet ‘gloeien’.

                                      Binnenkort ga ik ze ook aan de voorkant plaatsen, maar die komen in de mistlamphouders
                                      Dan moet de bumper eraf, dus dat gebeurt als het zonnetje schijnt:)

                                      #17617349
                                      Basgsi
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        29 June 2004

                                        Weerstand tussen plaatsen (op de + draad )is denk ik wat gemakkelijker dan de juiste relais erbij zoeken. Er bestaan weerstanden die hiervoor geschikt zijn, want standaard weerstanden worden veel te warm.

                                        Hier een voorbeeld:

                                        Deze zijn bij elektronicazaken eigenlijk overal wel te halen, hier in arnhem hebben we Radiopiet die dat soort dingen heeft.
                                        Online bv bij conrad.

                                        elek. uitleg om de waarde te bepalen: hier is uitgegaan van een 5W lampje vervangen voor LED, ivm melding boordcomputer lamp defect, maar kun je ook gebruiken om de snelheid van knipperen te vertragen.

                                        elektronica-uitleg:

                                        De formule is P=U*I, waarbij je als spanning(U in volt) de boordspanning aan moet houden; dus even voor het rekenen 14 volt. het vermogen (P in Watt) is 5 watt, dus de stroom (I, in Ampere) door een normaal lampje zal zijn: I=P/U=5/14=0,36 A.

                                        Stel er loopt een stroom van 0,1 A door de led unit, dan moet jij parallel hieraan 0,36-0,1=0,26A laten lopen. Dit parallel lopen doe je door parallel aan de led-unit een weerstand op te nemen; dus een omleiding voor wat extra stroom.

                                        Dat doe je met een weerstand (in Ohm) die je als volgt berekent: U=I*R of R=U/I.

                                        In het rekenvoorbeeld: R=U/I=14/0,26=54 Ohm.
                                        dit is bijna een standaardwaarde; dus kies dan de waarde 56 Ohm, da’s een standaard. (47 en 68 ohm zijn ook standaarden, ik verwacht dat die ook zullen werken)

                                        Ook het vermogen van die weerstand is nog van belang; de weerstand moet het vermogen “aankunnen”. De weerstand in het rekenvoorbeeld dissipeert (“verbruikt”) P=U*I=14*0,26=3,64 Watt. Neem dus een weerstand van zeker 10 Watt, anders brand je weerstand weg (en wie weet wat nog meer……..!!!!!) Niet te dichtbij gaan zitten (5 watt is te dichtbij!) Deze warmte moet ook weg kunnen, dus de weerstand niet mooi intapen of zo; da’s een “brandje in spe”.

                                        Ook kun je er voor kiezen om 2 weerstanden te gebruiken van 5 watt; de halve waarde in ohm en dan de weerstanden in serie (achter elkaar) of de dubbele waarde in ohm en dan de weerstanden parallel (naast elkaar). Beide weerstanden zullen dan de helft van het vermogen opsnoepen (dissiperen) Deze weerstanden van 5 watt zijn bij Display en alle andere elektronicazaken te koop; kosten ongeveer 0,25/stuk. Da’s de moeite niet.

                                        Wel even netjes aansluiten, dus niet zomaar ergens bijknopen; nette soldeerverbiningen maken naar een “autosnoer” (1 mm2), en dan parallel over je led-unit plaatsen (knijpen of zo).

                                        Mocht je niet zeker van je zaak zijn, print dit dan uit, ga naar display toe (of een andere elektronicazaak), leg je probleem voor, hou dit erbij en ze helpen je zo.

                                        ’t is een heel verhaal geworden….

                                        #17617350
                                        Mijncorsa.nl
                                          Lid sinds:
                                          24 July 2005

                                          origineel gepost door sjoerdie
                                          je hoort deze zonder problemmen gewoon te kunnen plaatsen zonder verder geklooi!!

                                          zou anders een beetje raar zijn als je je relais enz moet gaan veranderen.

                                          Ik heb ook met deze led-peertjes gereden, en niks geen problemen.

                                          het wattage verschil word opgevangen met een interne weerstand in de led-lamp

                                          U2U: waar heb je die vandaan. die LED peertjes met ingebouwde weerstand?

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.