Lampje motormanagement Opel Astra 1.6 Essentia (bezine)

Forumindex Forums Modellen Astra Lampje motormanagement Opel Astra 1.6 Essentia (bezine)

  • Dit onderwerp is leeg.
18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • #17261495
    Ernie
      Lid sinds:
      26 October 2013

      Een tijdje geleden brandde opeens het motormanagement lamp van mijn Opel Astra. Ik ben direct naar de garage gereden om de storing uit te laten lezen. De exacte storingscode weet ik niet, maar de monteur gaf aan dat er iets aan de hand was met de temperatuursensor, waarop deze werd vervangen. Na 2 dagen brandde het lampje opnieuw. De monteur maakte een proefrit met de auto, las de storing (wederom dezelfde code) uit. Ik heb hierna een week zonder problemen rondgereden, voordat het lampje opnieuw begon te branden. Opnieuw naar de garage, waar de storing werd uitgelezen. Volgens de monteur wees de code nu op een probleem met de brandstof; de motor zou onvoldoende brandstof krijgen aangevoerd, waarna tweemaal brandstofreiniger werd gebruikt (2x). 3 weken later weer hetzelfde liedje; het lampje brandde weer. Voor de 4e keer naar de garage, zelfde foutmelding, waarna het gasklephuis losgehaald is en gereinigd. We zijn nu 2 weken verder en opnieuw brandt het lampje. Tijdens het rijden merk ik weinig aan de auto, soms als de auto stationair draait, lijkt de motor heel soms enigszins te “loeien” (alsof ik het gas intrap, wat niet het geval is), maar dit stopt na een aantal minuten vanzelf weer. Iemand een idee?

      #18182970
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Welkom,

        Tja blijft lastig zo zonder foutcode, en verder niks merken aan de motor.

        Waar kom je vandaan misschien dat er een forum lid in de buurt woont die hem eventueel wil uitlezen.

        #18182971
        Ernie
          Lid sinds:
          26 October 2013

          Volgende week voor de 5e keer naar de garage met hetzelfde probleem…Ik zal de monteur vragen om de code. Wellicht dat dat meer duidelijkheid geeft.

          #18182972
          Ernie
            Lid sinds:
            26 October 2013

            Inmiddels een aantal maanden, en een groot aantal bezoeken aan zowel de universele garage als de dealer verder, ben ik geen stap verder gekomen. De auto hield in en na het laatste (7e) bezoek aan de universele garage, werd besloten de luchtmassameter te vervangen. Helaas ging het motormanagementlampje een week na vervanging van de LMM toch weer branden. Direct naar de dealer gereden, waar foutcode P0171 (brandstofsysteem arm) werd uitgelezen. Volgens de dealer kon dit o.a. betekenen dat de lamdasonde defect was (volgens mijn reguliere garage is dit niet het geval, want dat hebben zij getest) of dat er een lekkage zou zijn in het inlaatspruitstuk. Gisteren opnieuw naar de dealer, nu werden foutcode P1614 (verkeerde transpondersleutel) en wederom P0171 uitgelezen. Uiteindelijk alles gereset, foutcodes verschijnen (althans nu even…) niet meer en de auto lijkt niet meer in te houden. Dealer gaf aan dat, mocht het lampje opnieuw gaan branden, ik opnieuw terug moet komen en dat ze dan weer gaan kijken of de code(s) hetzelfde is (zijn). De ervaring heeft mij geleerd dat het lampje binnen een maand weer gaat branden, waarna het hele circus weer opnieuw zal beginnen. Inmiddels heb ik 9 keer bij verschillende garages gestaan met hetzelfde probleem en ik heb het gevoel met een kluitje in het riet te worden gestuurd. Ik heb er mijn buik flink van vol. Iemand enig idee wat de oplossing zou kunnen zijn?

            #18182973
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              P0170 & P0171 zijn hele vervelende codes.

              Deze zeggen enkel iets over verkeerde mengsel verhoudingen, maar geven niet aan hoe dat komt.

              Dit kan zoveel zijn, zal een kleine opsomming maken:
              Luchtmassameter
              1e Lambdasonde
              Vervuilde injetoren / rails
              Valse Lucht inlaattraject.
              Uitlaat lekkage voor de Lambdasonde.
              Temperatuursensor koelvloeistof
              Temperatuursensor inlaatlucht

              Code p1614 is echter van geen enkele waarden als de sleutels goed werken.

              Door WIM-V6, vanaf de teledinges
              let daarom niet te veel op SPELFOUTEN.

              #18182974
              Ernie
                Lid sinds:
                26 October 2013

                Inmiddels in 1 maand tijd weer 2 bezoeken aan de Opelgarage afgelegd. Code opnieuw uitgelezen, wederom P0171. Aantal voor de hand liggende oorzaken getest. Het lampje is weer uit en gaat niet weer aan. Auto weer mee naar huis, met de melding direct terug te komen bij herhaling van de storingsmelding. 2 weken later brandt het lampje weer, dus meteen weer naar de garage. De Opelgarage meent nu dat het probleem veroorzaakt wordt door een defecte brandstofpomp en verstopt brandstoffilter. Een grote kostenpost, maar aangezien het probleem hier volgens de garage hoogstwaarschijnlijk mee zou zijn opgelost, heb ik de onderdelen laten vervangen. Helaas, de auto houdt opnieuw in (m.n. in de eerste versnelling, bij het optrekken, daarna is er niet veel aan de hand) en na ca. 200 km rijden is de storingsmelding ook weer terug. Voordat ik opnieuw voor onnodig hoge reparatie-/vervangingskosten wordt gesteld (de brandstofpomp en het -filter zijn vervangen, terwijl deze het probleem kennelijk niet veroorzaakten), zou ik toch graag willen weten of iemand adviezen of tips heeft. Ik begin er onderhand echt moedeloos van te worden.

                #18182975
                Opeltje17
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  18 January 2012

                  Zoals wim al aangaf dat zijn dingen om te controleren, LMM eens een keer uitwisselen.

                  Met de computer de live waardes eens uitlezen van de temperatuur sensor en lambda sonde etc.

                  #18182976
                  Anoniem
                    Lid sinds:
                    1 January 1970

                    Wat een kosten, als je 11 keer bij de dealer bent geweest en op hun aanraden alles maar laat vervangen moet je je afvragen of je dat moet accepteren.. Allemaal kosten voor niets aan gesmeerd. Ik zou inderdaad eens via het forum aan mensen om hulp vragen, zitten hier enkele Opel goeroe’s die goede hulp bieden..

                    #18182977
                    camper
                      Lid sinds:
                      25 December 2011

                      welk type moter ligt in u auto

                      #18182978
                      Opeltje17
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        18 January 2012

                        Is de Z16XEP

                        #18182979
                        Haasje17
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          8 September 2009

                          Ik zou toch eens kijken of het geen lamda sensor is welke deze problemen veroorzaakt. Die is nog niet vervangen?

                          #18182980
                          PaulAstra
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            13 August 2013

                            Vreemd dat de luchtmassameter vervangen is, want een z16xep heeft geen luchtmassameter. Het lijkt er wel op maar het is enkel een luchttemperatuursensor.
                            En de z16xep heeft ook geen brandstoffilter, die heeft alleen een zeefje bij de brandstofpomp.

                            Is er ook een 4-gas meting verricht op het moment dat de storing aanwezig is? zo kun je makkelijk controleren of hij echt een arm mengsel heeft.

                            #18182981
                            jancootje
                              Lid sinds:
                              11 July 2014

                              ik heb het zelfde probleem gehad bij mij was het de erg klep het probleem was tot zo ver verholpen een aantal dagen later heeft hij nog een keertje gebrand maar heb er nu weinig last meer van

                              #18182982
                              PaulAstra
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                13 August 2013

                                en die vlieger gaat voor de z16xep motor ook niet op, die heeft geen egr-klep

                                #18182983
                                Chris426
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  23 May 2014

                                  Kan het niet aan een defecte ECU liggen?

                                  Heb dit bij mijn Z14XE ook eens gehad (denk niet zelfde foutcodes, helaas, maar wel zelfde symptomen).

                                  Toen ook een heel gedoe geweest, maar na een (okkazie) ECU te vervangen bleek het probleem opgelost.

                                  #18182984
                                  Haasje17
                                  Moderator
                                    Lid sinds:
                                    8 September 2009

                                    @PaulAstra wrote:

                                    en die vlieger gaat voor de z16xep motor ook niet op, die heeft geen egr-klep

                                    Verschilt wel eens er zijn er ook die wel een egr hebben op de z16xep

                                    #18182985
                                    bladluis
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      14 February 2014

                                      Ik heb het Zelfde probleem maar dan met me Corsa d uit 2010
                                      Die geeft ook foutcode p0171 aan
                                      ze hebben al paar x gekeken maar kunnen niks vinden alles lijkt goed tezijn
                                      Kleppendeksel is al vervangen

                                      Wel moet ik zeggen als ik mij oliepijl er uit haal als de motor loopt dat die dan een hoop lucht aanzuigt

                                      Misschien iemand die mij hier verder kan helpen

                                      Opel Corsa d

                                      #18182986
                                      liviu2004
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        6 April 2014

                                        https://m.youtube.com/watch?v=-HLFdmDTiO4″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                      18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
                                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.