Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Lampje motormanagement Opel Astra 1.6 Essentia (bezine)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 oktober 2013 om 19:34 #17261495
Een tijdje geleden brandde opeens het motormanagement lamp van mijn Opel Astra. Ik ben direct naar de garage gereden om de storing uit te laten lezen. De exacte storingscode weet ik niet, maar de monteur gaf aan dat er iets aan de hand was met de temperatuursensor, waarop deze werd vervangen. Na 2 dagen brandde het lampje opnieuw. De monteur maakte een proefrit met de auto, las de storing (wederom dezelfde code) uit. Ik heb hierna een week zonder problemen rondgereden, voordat het lampje opnieuw begon te branden. Opnieuw naar de garage, waar de storing werd uitgelezen. Volgens de monteur wees de code nu op een probleem met de brandstof; de motor zou onvoldoende brandstof krijgen aangevoerd, waarna tweemaal brandstofreiniger werd gebruikt (2x). 3 weken later weer hetzelfde liedje; het lampje brandde weer. Voor de 4e keer naar de garage, zelfde foutmelding, waarna het gasklephuis losgehaald is en gereinigd. We zijn nu 2 weken verder en opnieuw brandt het lampje. Tijdens het rijden merk ik weinig aan de auto, soms als de auto stationair draait, lijkt de motor heel soms enigszins te “loeien” (alsof ik het gas intrap, wat niet het geval is), maar dit stopt na een aantal minuten vanzelf weer. Iemand een idee?
26 oktober 2013 om 19:37 #18182970Welkom,
Tja blijft lastig zo zonder foutcode, en verder niks merken aan de motor.
Waar kom je vandaan misschien dat er een forum lid in de buurt woont die hem eventueel wil uitlezen.
27 oktober 2013 om 09:39 #18182971Volgende week voor de 5e keer naar de garage met hetzelfde probleem…Ik zal de monteur vragen om de code. Wellicht dat dat meer duidelijkheid geeft.
11 juni 2014 om 10:51 #18182972Inmiddels een aantal maanden, en een groot aantal bezoeken aan zowel de universele garage als de dealer verder, ben ik geen stap verder gekomen. De auto hield in en na het laatste (7e) bezoek aan de universele garage, werd besloten de luchtmassameter te vervangen. Helaas ging het motormanagementlampje een week na vervanging van de LMM toch weer branden. Direct naar de dealer gereden, waar foutcode P0171 (brandstofsysteem arm) werd uitgelezen. Volgens de dealer kon dit o.a. betekenen dat de lamdasonde defect was (volgens mijn reguliere garage is dit niet het geval, want dat hebben zij getest) of dat er een lekkage zou zijn in het inlaatspruitstuk. Gisteren opnieuw naar de dealer, nu werden foutcode P1614 (verkeerde transpondersleutel) en wederom P0171 uitgelezen. Uiteindelijk alles gereset, foutcodes verschijnen (althans nu even…) niet meer en de auto lijkt niet meer in te houden. Dealer gaf aan dat, mocht het lampje opnieuw gaan branden, ik opnieuw terug moet komen en dat ze dan weer gaan kijken of de code(s) hetzelfde is (zijn). De ervaring heeft mij geleerd dat het lampje binnen een maand weer gaat branden, waarna het hele circus weer opnieuw zal beginnen. Inmiddels heb ik 9 keer bij verschillende garages gestaan met hetzelfde probleem en ik heb het gevoel met een kluitje in het riet te worden gestuurd. Ik heb er mijn buik flink van vol. Iemand enig idee wat de oplossing zou kunnen zijn?
11 juni 2014 om 11:59 #18182973P0170 & P0171 zijn hele vervelende codes.
Deze zeggen enkel iets over verkeerde mengsel verhoudingen, maar geven niet aan hoe dat komt.
Dit kan zoveel zijn, zal een kleine opsomming maken:
Luchtmassameter
1e Lambdasonde
Vervuilde injetoren / rails
Valse Lucht inlaattraject.
Uitlaat lekkage voor de Lambdasonde.
Temperatuursensor koelvloeistof
Temperatuursensor inlaatluchtCode p1614 is echter van geen enkele waarden als de sleutels goed werken.
Door WIM-V6, vanaf de teledinges
let daarom niet te veel op SPELFOUTEN.16 juli 2014 om 18:07 #18182974Inmiddels in 1 maand tijd weer 2 bezoeken aan de Opelgarage afgelegd. Code opnieuw uitgelezen, wederom P0171. Aantal voor de hand liggende oorzaken getest. Het lampje is weer uit en gaat niet weer aan. Auto weer mee naar huis, met de melding direct terug te komen bij herhaling van de storingsmelding. 2 weken later brandt het lampje weer, dus meteen weer naar de garage. De Opelgarage meent nu dat het probleem veroorzaakt wordt door een defecte brandstofpomp en verstopt brandstoffilter. Een grote kostenpost, maar aangezien het probleem hier volgens de garage hoogstwaarschijnlijk mee zou zijn opgelost, heb ik de onderdelen laten vervangen. Helaas, de auto houdt opnieuw in (m.n. in de eerste versnelling, bij het optrekken, daarna is er niet veel aan de hand) en na ca. 200 km rijden is de storingsmelding ook weer terug. Voordat ik opnieuw voor onnodig hoge reparatie-/vervangingskosten wordt gesteld (de brandstofpomp en het -filter zijn vervangen, terwijl deze het probleem kennelijk niet veroorzaakten), zou ik toch graag willen weten of iemand adviezen of tips heeft. Ik begin er onderhand echt moedeloos van te worden.
16 juli 2014 om 18:31 #18182975Zoals wim al aangaf dat zijn dingen om te controleren, LMM eens een keer uitwisselen.
Met de computer de live waardes eens uitlezen van de temperatuur sensor en lambda sonde etc.
16 juli 2014 om 21:31 #18182976AnoniemLid sinds:
1 January 1970Wat een kosten, als je 11 keer bij de dealer bent geweest en op hun aanraden alles maar laat vervangen moet je je afvragen of je dat moet accepteren.. Allemaal kosten voor niets aan gesmeerd. Ik zou inderdaad eens via het forum aan mensen om hulp vragen, zitten hier enkele Opel goeroe’s die goede hulp bieden..
16 juli 2014 om 21:59 #18182977welk type moter ligt in u auto
17 juli 2014 om 09:02 #18182978Is de Z16XEP
17 juli 2014 om 09:05 #18182979Ik zou toch eens kijken of het geen lamda sensor is welke deze problemen veroorzaakt. Die is nog niet vervangen?
17 juli 2014 om 18:32 #18182980Vreemd dat de luchtmassameter vervangen is, want een z16xep heeft geen luchtmassameter. Het lijkt er wel op maar het is enkel een luchttemperatuursensor.
En de z16xep heeft ook geen brandstoffilter, die heeft alleen een zeefje bij de brandstofpomp.Is er ook een 4-gas meting verricht op het moment dat de storing aanwezig is? zo kun je makkelijk controleren of hij echt een arm mengsel heeft.
18 juli 2014 om 12:16 #18182981ik heb het zelfde probleem gehad bij mij was het de erg klep het probleem was tot zo ver verholpen een aantal dagen later heeft hij nog een keertje gebrand maar heb er nu weinig last meer van
19 juli 2014 om 12:52 #18182982en die vlieger gaat voor de z16xep motor ook niet op, die heeft geen egr-klep
19 juli 2014 om 15:45 #18182983Kan het niet aan een defecte ECU liggen?
Heb dit bij mijn Z14XE ook eens gehad (denk niet zelfde foutcodes, helaas, maar wel zelfde symptomen).
Toen ook een heel gedoe geweest, maar na een (okkazie) ECU te vervangen bleek het probleem opgelost.
19 juli 2014 om 16:17 #18182984@PaulAstra wrote:
en die vlieger gaat voor de z16xep motor ook niet op, die heeft geen egr-klep
Verschilt wel eens er zijn er ook die wel een egr hebben op de z16xep
12 juli 2016 om 21:13 #18182985Ik heb het Zelfde probleem maar dan met me Corsa d uit 2010
Die geeft ook foutcode p0171 aan
ze hebben al paar x gekeken maar kunnen niks vinden alles lijkt goed tezijn
Kleppendeksel is al vervangenWel moet ik zeggen als ik mij oliepijl er uit haal als de motor loopt dat die dan een hoop lucht aanzuigt
Misschien iemand die mij hier verder kan helpen
Opel Corsa d
12 juli 2016 om 21:39 #18182986https://m.youtube.com/watch?v=-HLFdmDTiO4″ onclick=”window.open(this.href);return false;
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.