lampje batterij

Forumindex Forums Modellen Corsa lampje batterij

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17228878
    Robke1974
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 March 2008

      Hallo,
      Mijn vriendin heeft een corsa b 15td,
      nu regelmatig als ze start, gaat haar batterijlampje
      flikkeren zo een seconde of 5 en gaat dan uit.
      De alternator is over een 2 maand vervangen
      door een spiksplinternieuw origineel exemplaar,
      heb de laadstroom gecontrolleerd en deze is zeer goed.
      Iemand hier ervaring mee wat het zou kunnen zijn ?

      Mvg.Rob :thumbup

      #17764453
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Jep, zeker ervaring mee…Stroom kan twee kanten op gaan lopen door dat lampje afhankelijk van wat er mis is. Het hele idee is dat de spanning aan beide kanten van dit lampje gelijk moet zijn als de motor loopt, waar door er geen stroom gaat lopen en het lampje niet brand. Als de laadstroom wegvalt, maar ook als de accu dood aan het gaan is. In het laatste geval zou de stroom de andere kant op kunnen gaan lopen.

        In een schema die ik hier heb liggen zit de massa van dat lampje aangesloten door de relais spoel heen van de achterruit verwarming, en daarna maakt hij definitief massa via de achterruit verwarmings schakelaar.

        Voordat hij door die relais spoel heen gaat is er nog een afsplitsing naar de D+ van de dynamo. Daarvandaan dat dit lampje minstens 2 watt moet zijn want die bepaald primair hoeveel laadstroom de dynamo moet leveren.

        Je zou met een multimeter kunnen meten welke kant bij dit lampje een hoger potentiaal heeft (dus hoe om de stroom loopt/ de + zit) Dit is simpelweg te meten door de spanning tussen de B+ en D+ van de dynamo te meten, want het lampje zit effectief daar tussen.

        Als B+ een hogere spanning heeft is de accu prima, maar de dynamo rot (of D+ te laag belast en daardoor de laadstroom te laag) en als D+ een hogere spanning heeft dan is mogelijk de accu rot. Dit verschil zou maar een paar tiende volt kunnen zijn, dat is al niet OK, maar vanaf een volt begint het toch wel problematisch te worden en kan het lampje gaan gloeien.

        Al met al is de schakeling best vernuftig en redelijk ingewikkeld. De D+ van de dynamo wordt ook iets zwaarder belast bijvoorbeeld als de achterruitverwarming ingeschakeld wordt, zodat de dynamo meer laadstroom gaat leveren. Dat is gedaan omdat de achterruitverwarming best wat stroom trekt en natuurlijk het opladen daar niet onder mag lijden.

        Veranderd er uberhaupt iets als je de achterruitverwarming aan of uit zet? Er kunnen namelijk nog meer oorzaken zijn dan ik hierboven heb genoemd…. en wat ik er van weet is ook puur doordat ik er een keer een probleem in heb opgelost, maar ik heb het ook niet uitgevonden ofzo, dus als ik er ergens naast zit moet je het me ook niet kwalijk nemen…

        Succes!

        #17764454
        Robke1974
        Deelnemer
          Lid sinds:
          27 March 2008

          origineel gepost door Vinci
          Jep, zeker ervaring mee…Stroom kan twee kanten op gaan lopen door dat lampje afhankelijk van wat er mis is. Het hele idee is dat de spanning aan beide kanten van dit lampje gelijk moet zijn als de motor loopt, waar door er geen stroom gaat lopen en het lampje niet brand. Als de laadstroom wegvalt, maar ook als de accu dood aan het gaan is. In het laatste geval zou de stroom de andere kant op kunnen gaan lopen.

          In een schema die ik hier heb liggen zit de massa van dat lampje aangesloten door de relais spoel heen van de achterruit verwarming, en daarna maakt hij definitief massa via de achterruit verwarmings schakelaar.

          Voordat hij door die relais spoel heen gaat is er nog een afsplitsing naar de D+ van de dynamo. Daarvandaan dat dit lampje minstens 2 watt moet zijn want die bepaald primair hoeveel laadstroom de dynamo moet leveren.

          Je zou met een multimeter kunnen meten welke kant bij dit lampje een hoger potentiaal heeft (dus hoe om de stroom loopt/ de + zit) Dit is simpelweg te meten door de spanning tussen de B+ en D+ van de dynamo te meten, want het lampje zit effectief daar tussen.

          Als B+ een hogere spanning heeft is de accu prima, maar de dynamo rot (of D+ te laag belast en daardoor de laadstroom te laag) en als D+ een hogere spanning heeft dan is mogelijk de accu rot. Dit verschil zou maar een paar tiende volt kunnen zijn, dat is al niet OK, maar vanaf een volt begint het toch wel problematisch te worden en kan het lampje gaan gloeien.

          Al met al is de schakeling best vernuftig en redelijk ingewikkeld. De D+ van de dynamo wordt ook iets zwaarder belast bijvoorbeeld als de achterruitverwarming ingeschakeld wordt, zodat de dynamo meer laadstroom gaat leveren. Dat is gedaan omdat de achterruitverwarming best wat stroom trekt en natuurlijk het opladen daar niet onder mag lijden.

          Veranderd er uberhaupt iets als je de achterruitverwarming aan of uit zet? Er kunnen namelijk nog meer oorzaken zijn dan ik hierboven heb genoemd…. en wat ik er van weet is ook puur doordat ik er een keer een probleem in heb opgelost, maar ik heb het ook niet uitgevonden ofzo, dus als ik er ergens naast zit moet je het me ook niet kwalijk nemen…

          Succes!

          Amai das een hele boterham !
          als ik de achteruitverwarming opzet verandert er niks
          grtzz..en bedankt voor de uitleg. :thumbup

          #17764455
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Hah, tja, zit een stukkie copy-paste bij hoor…:P

            Maar goed, zo zat het bij mij, geen idee of jouw auto een ander schema heeft. Kan ook wel zijn dat het computergestuurd is of zo… Welk bouwjaar is die Corsa?

            #17764456
            Robke1974
            Deelnemer
              Lid sinds:
              27 March 2008

              origineel gepost door Vinci
              Hah, tja, zit een stukkie copy-paste bij hoor…:P

              Maar goed, zo zat het bij mij, geen idee of jouw auto een ander schema heeft. Kan ook wel zijn dat het computergestuurd is of zo… Welk bouwjaar is die Corsa?

              Haha dacht ik wel :D
              deze is van het bouwjaar 1999 :thumbup
              grtzz..

              #17764457
              Robke1974
              Deelnemer
                Lid sinds:
                27 March 2008

                origineel gepost door Vinci
                Hah, tja, zit een stukkie copy-paste bij hoor…:P

                Maar goed, zo zat het bij mij, geen idee of jouw auto een ander schema heeft. Kan ook wel zijn dat het computergestuurd is of zo… Welk bouwjaar is die Corsa?

                Sinds kort, begint aan de bijrijderskant recht aan de voeten een relais te klikken en dit gaat soms gepaard met het flikkeren van het lampje, maar soms ook niet. Waarom zou deze relais dienen ?
                Anders toch maar de dure opel-garage gaan bezoeken..:cry

                #17764458
                Vinci
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  3 August 2009

                  Mijn Autodata heeft helaas maar heel beperkte informatie van deze auto…. Maar er staat wel een “Known fixes and bulletins” documentje in waar dit probleem in bekend is en zou liggen aan de “alternator diode pack”. Maar goed, volgens mij zit die gewoon in de dynamo en die had je al vervangen…

                  Kan het niet gewoon een kabelbreuk zijn in je D+ uitgang van je dynamo??

                  Hier een kopie van het bulletin:

                  #17764459
                  Robke1974
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    27 March 2008

                    origineel gepost door Vinci
                    Mijn Autodata heeft helaas maar heel beperkte informatie van deze auto…. Maar er staat wel een “Known fixes and bulletins” documentje in waar dit probleem in bekend is en zou liggen aan de “alternator diode pack”. Maar goed, volgens mij zit die gewoon in de dynamo en die had je al vervangen…

                    Kan het niet gewoon een kabelbreuk zijn in je D+ uitgang van je dynamo??

                    Hier een kopie van het bulletin:

                    Hoi Vinci,
                    bedankt voor uw antwoord :thumbup
                    We zullen hem maar eens binnen doen zeker,
                    want het probleem lijkt erger te worden, Hoop
                    dat het de alternator niet is want deze heb ik van
                    Nederland (Huizen) laten afkomen is wel garantie op
                    maar toch.
                    Moest het gemaakt zijn laat ik wel weten wat het probleem
                    was, zou interessant kunnen zijn.
                    Mvg.Rob ;)

                    #17764460
                    caponetyuh
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      22 May 2009

                      van huisen heb ik ook die gekregen verleden jaar maar heb nergens last van aleen opletten dat de v snaar goed gespannen staat anders gaat de toerenteller raar doen:D

                      #17764461
                      Robke1974
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        27 March 2008

                        origineel gepost door caponetyuh
                        van huisen heb ik ook die gekregen verleden jaar maar heb nergens last van aleen opletten dat de v snaar goed gespannen staat anders gaat de toerenteller raar doen:D

                        Alternator heeft vandaag de geest gegeven,
                        Batterij leeggetrokken, andere batterij gestoken
                        en de alternator laadt deze niet meer bij, dus maar direct een mailtje naar auto-electric te Huizen gestuurd.
                        Hopelijk loopt dit goed af :hmmz

                        #17764462
                        Vinci
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          3 August 2009

                          Dat zit bij mij om de hoek! Heb er mijn hele jeugd gewoond…:)

                          Wel slecht dat hij weer stuk is!

                          En wat een dom idee van Opel om de toerenteller op de dynamo aan te sluiten, dat kan toch echt beter op de ontsteking gedaan worden!:hmmz

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.