Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › lampje batterij
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 november 2010 om 19:14 #17228878
Hallo,
Mijn vriendin heeft een corsa b 15td,
nu regelmatig als ze start, gaat haar batterijlampje
flikkeren zo een seconde of 5 en gaat dan uit.
De alternator is over een 2 maand vervangen
door een spiksplinternieuw origineel exemplaar,
heb de laadstroom gecontrolleerd en deze is zeer goed.
Iemand hier ervaring mee wat het zou kunnen zijn ?Mvg.Rob :thumbup
23 november 2010 om 20:10 #17764453Jep, zeker ervaring mee…Stroom kan twee kanten op gaan lopen door dat lampje afhankelijk van wat er mis is. Het hele idee is dat de spanning aan beide kanten van dit lampje gelijk moet zijn als de motor loopt, waar door er geen stroom gaat lopen en het lampje niet brand. Als de laadstroom wegvalt, maar ook als de accu dood aan het gaan is. In het laatste geval zou de stroom de andere kant op kunnen gaan lopen.
In een schema die ik hier heb liggen zit de massa van dat lampje aangesloten door de relais spoel heen van de achterruit verwarming, en daarna maakt hij definitief massa via de achterruit verwarmings schakelaar.
Voordat hij door die relais spoel heen gaat is er nog een afsplitsing naar de D+ van de dynamo. Daarvandaan dat dit lampje minstens 2 watt moet zijn want die bepaald primair hoeveel laadstroom de dynamo moet leveren.
Je zou met een multimeter kunnen meten welke kant bij dit lampje een hoger potentiaal heeft (dus hoe om de stroom loopt/ de + zit) Dit is simpelweg te meten door de spanning tussen de B+ en D+ van de dynamo te meten, want het lampje zit effectief daar tussen.
Als B+ een hogere spanning heeft is de accu prima, maar de dynamo rot (of D+ te laag belast en daardoor de laadstroom te laag) en als D+ een hogere spanning heeft dan is mogelijk de accu rot. Dit verschil zou maar een paar tiende volt kunnen zijn, dat is al niet OK, maar vanaf een volt begint het toch wel problematisch te worden en kan het lampje gaan gloeien.
Al met al is de schakeling best vernuftig en redelijk ingewikkeld. De D+ van de dynamo wordt ook iets zwaarder belast bijvoorbeeld als de achterruitverwarming ingeschakeld wordt, zodat de dynamo meer laadstroom gaat leveren. Dat is gedaan omdat de achterruitverwarming best wat stroom trekt en natuurlijk het opladen daar niet onder mag lijden.
Veranderd er uberhaupt iets als je de achterruitverwarming aan of uit zet? Er kunnen namelijk nog meer oorzaken zijn dan ik hierboven heb genoemd…. en wat ik er van weet is ook puur doordat ik er een keer een probleem in heb opgelost, maar ik heb het ook niet uitgevonden ofzo, dus als ik er ergens naast zit moet je het me ook niet kwalijk nemen…
Succes!
26 november 2010 om 13:36 #17764454origineel gepost door Vinci
Jep, zeker ervaring mee…Stroom kan twee kanten op gaan lopen door dat lampje afhankelijk van wat er mis is. Het hele idee is dat de spanning aan beide kanten van dit lampje gelijk moet zijn als de motor loopt, waar door er geen stroom gaat lopen en het lampje niet brand. Als de laadstroom wegvalt, maar ook als de accu dood aan het gaan is. In het laatste geval zou de stroom de andere kant op kunnen gaan lopen.In een schema die ik hier heb liggen zit de massa van dat lampje aangesloten door de relais spoel heen van de achterruit verwarming, en daarna maakt hij definitief massa via de achterruit verwarmings schakelaar.
Voordat hij door die relais spoel heen gaat is er nog een afsplitsing naar de D+ van de dynamo. Daarvandaan dat dit lampje minstens 2 watt moet zijn want die bepaald primair hoeveel laadstroom de dynamo moet leveren.
Je zou met een multimeter kunnen meten welke kant bij dit lampje een hoger potentiaal heeft (dus hoe om de stroom loopt/ de + zit) Dit is simpelweg te meten door de spanning tussen de B+ en D+ van de dynamo te meten, want het lampje zit effectief daar tussen.
Als B+ een hogere spanning heeft is de accu prima, maar de dynamo rot (of D+ te laag belast en daardoor de laadstroom te laag) en als D+ een hogere spanning heeft dan is mogelijk de accu rot. Dit verschil zou maar een paar tiende volt kunnen zijn, dat is al niet OK, maar vanaf een volt begint het toch wel problematisch te worden en kan het lampje gaan gloeien.
Al met al is de schakeling best vernuftig en redelijk ingewikkeld. De D+ van de dynamo wordt ook iets zwaarder belast bijvoorbeeld als de achterruitverwarming ingeschakeld wordt, zodat de dynamo meer laadstroom gaat leveren. Dat is gedaan omdat de achterruitverwarming best wat stroom trekt en natuurlijk het opladen daar niet onder mag lijden.
Veranderd er uberhaupt iets als je de achterruitverwarming aan of uit zet? Er kunnen namelijk nog meer oorzaken zijn dan ik hierboven heb genoemd…. en wat ik er van weet is ook puur doordat ik er een keer een probleem in heb opgelost, maar ik heb het ook niet uitgevonden ofzo, dus als ik er ergens naast zit moet je het me ook niet kwalijk nemen…
Succes!
Amai das een hele boterham !
als ik de achteruitverwarming opzet verandert er niks
grtzz..en bedankt voor de uitleg. :thumbup26 november 2010 om 14:12 #17764455Hah, tja, zit een stukkie copy-paste bij hoor…:P
Maar goed, zo zat het bij mij, geen idee of jouw auto een ander schema heeft. Kan ook wel zijn dat het computergestuurd is of zo… Welk bouwjaar is die Corsa?
26 november 2010 om 20:08 #17764456origineel gepost door Vinci
Hah, tja, zit een stukkie copy-paste bij hoor…:PMaar goed, zo zat het bij mij, geen idee of jouw auto een ander schema heeft. Kan ook wel zijn dat het computergestuurd is of zo… Welk bouwjaar is die Corsa?
Haha dacht ik wel :D
deze is van het bouwjaar 1999 :thumbup
grtzz..30 november 2010 om 07:03 #17764457origineel gepost door Vinci
Hah, tja, zit een stukkie copy-paste bij hoor…:PMaar goed, zo zat het bij mij, geen idee of jouw auto een ander schema heeft. Kan ook wel zijn dat het computergestuurd is of zo… Welk bouwjaar is die Corsa?
Sinds kort, begint aan de bijrijderskant recht aan de voeten een relais te klikken en dit gaat soms gepaard met het flikkeren van het lampje, maar soms ook niet. Waarom zou deze relais dienen ?
Anders toch maar de dure opel-garage gaan bezoeken..:cry30 november 2010 om 11:18 #17764458Mijn Autodata heeft helaas maar heel beperkte informatie van deze auto…. Maar er staat wel een “Known fixes and bulletins” documentje in waar dit probleem in bekend is en zou liggen aan de “alternator diode pack”. Maar goed, volgens mij zit die gewoon in de dynamo en die had je al vervangen…
Kan het niet gewoon een kabelbreuk zijn in je D+ uitgang van je dynamo??
Hier een kopie van het bulletin:
1 december 2010 om 07:39 #17764459origineel gepost door Vinci
Mijn Autodata heeft helaas maar heel beperkte informatie van deze auto…. Maar er staat wel een “Known fixes and bulletins” documentje in waar dit probleem in bekend is en zou liggen aan de “alternator diode pack”. Maar goed, volgens mij zit die gewoon in de dynamo en die had je al vervangen…Kan het niet gewoon een kabelbreuk zijn in je D+ uitgang van je dynamo??
Hier een kopie van het bulletin:
Hoi Vinci,
bedankt voor uw antwoord :thumbup
We zullen hem maar eens binnen doen zeker,
want het probleem lijkt erger te worden, Hoop
dat het de alternator niet is want deze heb ik van
Nederland (Huizen) laten afkomen is wel garantie op
maar toch.
Moest het gemaakt zijn laat ik wel weten wat het probleem
was, zou interessant kunnen zijn.
Mvg.Rob ;)1 december 2010 om 09:53 #17764460van huisen heb ik ook die gekregen verleden jaar maar heb nergens last van aleen opletten dat de v snaar goed gespannen staat anders gaat de toerenteller raar doen:D
1 december 2010 om 19:52 #17764461origineel gepost door caponetyuh
van huisen heb ik ook die gekregen verleden jaar maar heb nergens last van aleen opletten dat de v snaar goed gespannen staat anders gaat de toerenteller raar doen:DAlternator heeft vandaag de geest gegeven,
Batterij leeggetrokken, andere batterij gestoken
en de alternator laadt deze niet meer bij, dus maar direct een mailtje naar auto-electric te Huizen gestuurd.
Hopelijk loopt dit goed af :hmmz2 december 2010 om 21:34 #17764462Dat zit bij mij om de hoek! Heb er mijn hele jeugd gewoond…:)
Wel slecht dat hij weer stuk is!
En wat een dom idee van Opel om de toerenteller op de dynamo aan te sluiten, dat kan toch echt beter op de ontsteking gedaan worden!:hmmz
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.